Noll vision - i praktiken

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
När allt annat falerar så kan man alltid stödja sig mot grundläggande fysik. Om jag spenderar noll tid på vägen kan jag rimligtvis inte råka ut för en trafikolycka. Och ett sätt att komma närmare noll tid på vägen är helt enkelt att minimera tiden på vägen med högsta möjliga hastighet...
Dessutom så minskar viltolyckorna med högre hastighet, djuret kommer att gå över vägen efter att bilen har kört förbi istf att gå över strax innan bilen kommer.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
35% av förarna använde inte bromsarna före kraschen
Det spelar ju ingen roll hur avancerade bromssystem vi har om vi inte ens använder dem.
När en vänstersvängande bilist gör det framför nosen så hjälper inga bromsövningar

Det första citatet från gammelgrävlingen drar onekligen till sig uppmärksamhet. Fler än en tredjedel som kraschar använder alltså inte bromsarna överhuvudtaget...

Varför bromsade man inte...? Går allt att skylla på bilisten som inte ser motorcyklisten och svänger ut rakt framför...? Eller kan man skylla på att motorcyklisten ligger för nära framförvarande trafik...? För inte är väl motorcyklisten så dåligt tränad eller så psykiskt instabil att det blir syntax error och handlingsförlamning så fort det blir lite spännande...?

Har politiker och bransch satsat på fel häst då man lagstadgar och bygger ABS-bromsar såväl som ännu mer avancerade bromssystem som ju tar motorcykelkörningen ur själva motorcykelkörningen...? Borde man lägga fokus på helt andra saker...?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
35% låter mycket, men att man ibland inte hinner bromsa utan bara styra undan från hindret kan jag förstå.
Det är många gånger som man bara hunnit bromsa lite grand för att sedan släppa bromsarna och göra den där undanmanövern. Men enda gångerna jag gjort undanmanöver utan att bromsa alls så har det nog varit på tävlingsbanan och alltså medvetet valt för att inte förlora tid.
En och annan motorcyklist kanske väljer att inte alls bromsa utan bara styra undan men jag tror knappast det skulle handla om 65% utan det måste vara en bråkdel.

Jag tror att påståendet helt enkelt är felaktigt och en feltolkning gjord bara för att det saknas svarta streck på asfalten. Alla erfarna motorcyklister vet att frambromsen är nästan den enda bromsen och svarta streck från framhjulet gör man bara av misstag.
Bakhjulet tenderar på de flesta hojar att ha väldigt lågt marktryck och även om man skulle låsa det så ritar det sannolikt inga streck. Det är väl mest bara några customhojar som ritar svartstreck från bakhjulet. Och det är väl här vi hittar dessa 35% av fallen.

Det finns ju fall där man kan tänka sig att man avstår från att bromsa för att man helt enkelt tror sig hinna passera före och nu när jag skriver och tänker tillbaka så inser jag att jag krockat två gånger i trafiken och det är nu länge sedan men jag minns det faktiskt som att jag i bägge de fallen försökte väja undan utan att bromsa. I bägge fallen blev jag dock träffad i sidan.
 
Last edited:

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
En vurpa kan ju inträffa även när man håller för hög hastighet i förhållande till vägens (förväntade) grepp, utan att man rör bromsarna...
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det första citatet från gammelgrävlingen drar onekligen till sig uppmärksamhet. Fler än en tredjedel som kraschar använder alltså inte bromsarna överhuvudtaget...

Varför bromsade man inte...? Går allt att skylla på bilisten som inte ser motorcyklisten och svänger ut rakt framför...? Eller kan man skylla på att motorcyklisten ligger för nära framförvarande trafik...? För inte är väl motorcyklisten så dåligt tränad eller så psykiskt instabil att det blir syntax error och handlingsförlamning så fort det blir lite spännande...?

Har politiker och bransch satsat på fel häst då man lagstadgar och bygger ABS-bromsar såväl som ännu mer avancerade bromssystem som ju tar motorcykelkörningen ur själva motorcykelkörningen...? Borde man lägga fokus på helt andra saker...?
Jag har tittat lite på statistiken och om jag minns rätt så är analysen typ "total panik och inte klarat göra något".
Kan bero på massa saker men en borde vara "någon tar kort och kör inte så mycket". Ungefär som många dykolyckor med dykare som är partner till en erfaren dykare men inte dyker så mycket. Något händer, panik, ingen åtgärd - död.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har politiker och bransch satsat på fel häst då man lagstadgar och bygger ABS-bromsar såväl som ännu mer avancerade bromssystem som ju tar motorcykelkörningen ur själva motorcykelkörningen...? Borde man lägga fokus på helt andra saker...?
Dom satsar nog på helt rätt saker, ur deras perspektiv. Industrin vill sälja mer och dyrare saker, öka omsättning och vinst, och politikerna vill ha enkla lösningar som inte kostar dom något. Att lagstifta om tex ABS eller antisladd är alltså en win-win, det är i princip gratis att lagstifta om, och tillverkarna, som lobbar stenhårt i bakgrunden, får sälja mer.

Eget ansvar hos fordonsförarna vill ingen ha, det kan man varken tjäna pengar på eller kravställa enkelt. Dessutom kostar övervakningen av det betydligt mycket mer än att kräva något av tillverkaren, ihop med några kameraskåp.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Njaäe..

Studien från 2019, som fann att en överraskande stor motorcyklister inte bromsade inför sin olycka, är beställd och delfinansierad av SMC. Samtliga 1.500 som svarade, var alla vid liv. Dom som dog i sina MC olyckor svarade inte, och är därför inte med i studien, som finns på SMCs hemsida.
Det som studien viste oss, är att teknik alena fixar inte allt för en motorcyklist. Man, måste öva, träna och fortbilda sig. Skaffa sig erfarenhet. SMC School, är tex ett bra ställe för sådant. Myndigheterna med ansvar för trafiksäkerheten, är av den övertygelse att det kan vara farligt att fortbilda sig, eftersom det finns en risk att man sålunda kör fortare efteråt. Och då blir personskadorna mera allvarliga. Studien visar också att dom som forskarna fick svar från hade skador vars nivå hade med att göra vad man kolliderade med. Skadenivån var inte proportionell med hastigheten.

Det är tveklöst bra med ABS. PuncKt slut.
Det fanns i Sverige inga anledning att göra det tvungent. Tror det var Allt om MC som konstaterade i en poll, att 93% av svenska MC ägare saxat min nästa MC ska ha ABS. I resten av EU, ville knutarna inte ha ABS, för man trodde sig att man bromsar bättra själv. Det kanske inte var några MC organisationer bortom Sverige som drog ut på fältet och hade instruktörer med test-gear som kunna kolla läget!

Producenterna, specifikt runt dom stora marknader (dvs icke EU) är inte positive på att producera alla motorcyklar med ABS. Anledningen är enkel, man jagar billiga priser till kund - det ger volym. Inte en dyrare modell med mera fancy-pancy som även kräver underhåll! Därför jagar en bra trafiksäkerhets organisation som Towards Zero Foundation på att få ABS på alla hojen. Det är en hållnings ändring på väg, osså hos producenterna.
Tänk på att det dödas närmare 400.000 på powered two wheelers varje år! Problemet är större än 28 i Sverige!

Om du vill se slides, eller hela European Transport Safety Council konferensen som refereras till, så får du kolla här
https://etsc.eu/online-event-reducing-road-deaths-among-motorcycle-riders/

Jag med en tidigare svensk infrastrukturminister på bild - min presentation
1702996889830.png
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bra beskrivet av Ryan hur ett ABS system fungerar och att det reagerar på att hjulet låser sig, ABS är alltid reaktivt. En människa KAN förutse händelser och vara proaktiv, därför kan vi bromsa bättre än ABS-systemet....med mycket träning. Första försöket är dock alltid uselt.
När älgen kliver ut, eller Nisse får för sig att vända sin bil mitt på vägen så är det alltid första försöket, därför är ABS bättre än människan.

Tänk när vi får proaktiva system även på MC, där MC:n bromsar själv inför en fara.
Hojen stannar men inte föraren... :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Apropå Noll Vision, det har ju snöat lite här på sistone, och så fort man ger sig ut i trafiken så ser man drösvis med bilister som bara kör iväg. Många låter ju 1-2 dm snö ligga kvar på taket, till bakomvarandes stora glädje, men det finns även gott om folk som låter snön vara kvar på rutorna. Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan vilja köra iväg utan att se någonting åt sidorna, bara ha en liten glugg rakt fram?! Eller är det rattsurfare som inte märker skillnaden ändå? :va

Men visst, dom håller ju hastigheten, så enligt propagandamaskinen på Tragikvärket gör dom allt rätt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Apropå Noll Vision, det har ju snöat lite här på sistone, och så fort man ger sig ut i trafiken så ser man drösvis med bilister som bara kör iväg. Många låter ju 1-2 dm snö ligga kvar på taket, till bakomvarandes stora glädje, men det finns även gott om folk som låter snön vara kvar på rutorna. Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan vilja köra iväg utan att se någonting åt sidorna, bara ha en liten glugg rakt fram?! Eller är det rattsurfare som inte märker skillnaden ändå? :va

Men visst, dom håller ju hastigheten, så enligt propagandamaskinen på Tragikvärket gör dom allt rätt.

Nja, det är ju lika olagligt som att köra för fort… jag vet åtminstone en som fått böter för snö på taket (iofs mycket) och flera för dålig sikt/bristande isskrapning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nja, det är ju lika olagligt som att köra för fort… jag vet åtminstone en som fått böter för snö på taket (iofs mycket) och flera för dålig sikt/bristande isskrapning.
Jag vet, och snö på taket räknas som osäkrad last, dvs också böter, precis som att det är samma straff på trötthet som rattfylla. Men, vad är fokus i budskapet från Tragikvärket? Har du sett mycket rutskrapningsupplysning från dom?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vet, och snö på taket räknas som osäkrad last, dvs också böter, precis som att det är samma straff på trötthet som rattfylla. Men, vad är fokus i budskapet från Tragikvärket? Har du sett mycket rutskrapningsupplysning från dom?

Nope, jag ursäktar på intet sätt Tragikvärket men det finns ett ansvar hos varje fordonsförare som kanske inte alltid är i fokus.

Tragikvärket är däremot skyldigt till såväl vajerräcken som tågförseningar och för detta skall de stå vid skampålen. Dock är det inte deras fel att så många fordonsförare struntar i regler som finns till för allas säkerhet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nope, jag ursäktar på intet sätt Tragikvärket men det finns ett ansvar hos varje fordonsförare som kanske inte alltid är i fokus.

Tragikvärket är däremot skyldigt till såväl vajerräcken som tågförseningar och för detta skall de stå vid skampålen. Dock är det inte deras fel att så många fordonsförare struntar i regler som finns till för allas säkerhet.
Till viss del står dom ju till svars även för bristen på personligt ansvar, eftersom det helt har försvunnit trafiksäkerhetsdebatten. Budskapet är entydigt, det är hastigheten som är boven, håller alla hastigheten så räddas liv minsann. Efter 2 decennier så tror ju alla på det, eller nästan alla, vi är väl en liten grupp fria tänkare kvar, lite som Asterix mot romarna.

Jag ser faktiskt passiviserandet av trafikanterna som ett betydligt större problem än vajerräcken. Vajerräcken kan påverka utfallet av en olycka, precis som stenbumlingar, skog och andra hinder, men dom är passiva, dom påverkar inte min körning. Det gör däremot passiva "förare" som åker bil med mobilen i näven, oavsett om dom har 2 dm snö på taket och igenisade rutor, eller bara är döva och blinda ändå. Såna vinglar runt, kör rätt ut, kör om med möte och kan inte aktivt agera på sin trafiksituation.

Lägg till passiviserande bilar, med varningssystem för allehanda saker. Det lär ju bilisten att så länge inget blinkar och piper finns inga faror, check, in i dimman i Netflix igen. Men när det väl blinkar och piper, då ska bilisten lista ut varför det blinkar och piper, hur man ska reagera, och har man tur kan man hinna börja göra något. Prediktiviteten försvinner helt, den som aktiva förare bygger upp genom att se, analysera och dra lärdom, år efter år, mil efter mil.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag erkänner att jag hör till syndarna, jag har några km på E4an oavsett vart jag ska så jag brukar gasa på lite extra där så att snön blåser av där istället för på gården så slipper jag skotta upp snön också. Jag har dessutom skåpbilar och lite svårt att nå upp på taket.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag erkänner att jag hör till syndarna, jag har några km på E4an oavsett vart jag ska så jag brukar gasa på lite extra där så att snön blåser av där istället för på gården så slipper jag skotta upp snön också. Jag har dessutom skåpbilar och lite svårt att nå upp på taket.
En bild säger mer än elaka ord!!! ;)
Talk_to_short_people.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det första citatet från gammelgrävlingen drar onekligen till sig uppmärksamhet. Fler än en tredjedel som kraschar använder alltså inte bromsarna överhuvudtaget...

Varför bromsade man inte...? Går allt att skylla på bilisten som inte ser motorcyklisten och svänger ut rakt framför...? Eller kan man skylla på att motorcyklisten ligger för nära framförvarande trafik...? För inte är väl motorcyklisten så dåligt tränad eller så psykiskt instabil att det blir syntax error och handlingsförlamning så fort det blir lite spännande...?

Har politiker och bransch satsat på fel häst då man lagstadgar och bygger ABS-bromsar såväl som ännu mer avancerade bromssystem som ju tar motorcykelkörningen ur själva motorcykelkörningen...? Borde man lägga fokus på helt andra saker...?

Vad jag tycker och tror är inte det viktigaste när det gäller trafiksäkerhet.
Om nu hälften av de med ABS själva, anonymt, säger att de inte bromsade medans två tredjedelar utan ABS faktiskt bromsade kan man tolka på olika sätt.
Jag tror du har rätt när du tror att de med ABS känner sig "säkrare" medans vi som kör gammalt skit utan ABS vet att vi måste köra med framförhållning och "läsa" trafiken.
Nu bromsade inte hälften men hur bromsade den andra hälften?
Hade de bromsat bättre utan ABS? Troligen inte, men det är bara vad jag tror då det inte gick på en pisskvart att lära mig bromsa hyfsat som ABS.:rodnar

Men ABS är bara ett passivt system och om vi missar det aktiva, att undvika olyckan, missar vi det viktigaste för de trafikanter som inte sitter i en skyddande bur.

Och det genomgripande med Noll Vision är just det att olyckor får ske men konsekvenserna av olyckan får inte betyda död eller allvarlig skada.
Problemet för oss motorcyklister är att vi kan dö i 30 men klara oss i 130, det är slumpen som avgör.

.Njaäe..
Studien från 2019, som fann att en överraskande stor motorcyklister inte bromsade inför sin olycka, ...
Det som studien viste oss, är att teknik alena fixar inte allt för en motorcyklist. ... Myndigheterna med ansvar för trafiksäkerheten, är av den övertygelse att det kan vara farligt att fortbilda sig, ... Skadenivån var inte proportionell med hastigheten.

Det är tveklöst bra med ABS. PuncKt slut.



Om du vill se slides, eller hela European Transport Safety Council konferensen som refereras till, så får du kolla här
https://etsc.eu/online-event-reducing-road-deaths-among-motorcycle-riders/

Jag med en tidigare svensk infrastrukturminister på bild - min presentation
View attachment 493329

Det var väldigt tråkiga två timmar trots att innehållet var intressant. Blir mäkta imponerad om någon mer orkar titta på allt.

Men tack Jesper och alla andra som orkar jobba med detta så vi få en motvikt till Noll Vision. :tummenupp
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top