Noll vision - i praktiken

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, det är imponerande att man kan komma så långt i karriären när man tror att Sveriges transportproblem, inklusive miljöproblem, blir lösta med tunnelbana i Stockholm och höghastighetståg mellan Stockholm, Malmö och Göteborg. Wetterstrand, pendlar hon fortfarande mellan Helsingfors och Stockholm? :rofl
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där med att laga vägarna är inte alltid så positivt. Här i byn lagades vägen med följs att bilarna nu kör 60km/h genom byn istället för 35-40 km/h som dom körde tidigare.
Det är ingen genomfartsled utan endast byborna som kör här och många föräldrar vågar inte släppa ut sina barn på cykel efter vägen. Vilket förstås innebär en hel del andra konsekvenser.

Det var byamöte om vägarbetet eftersom E4an byggdes om lite i samma veva och jag påtalade att den kommande hastighetsökningen vi skulle få igenom byn med bredare och nyasfalterad väg men det var ingen som ville lyssna på det örat. Dom ville ha en fin väg genom byn...

Ibland har jag funderat på att ställa upp en pappfigur av ett barn på rätt ställe efter ett backkrön där det sannolikt skulle leda till att någon fortkörare kör av vägen i tron att det är ett riktigt barn.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det där med att laga vägarna är inte alltid så positivt. Här i byn lagades vägen med följs att bilarna nu kör 60km/h genom byn istället för 35-40 km/h som dom körde tidigare.
Det är ingen genomfartsled utan endast byborna som kör här och många föräldrar vågar inte släppa ut sina barn på cykel efter vägen. Vilket förstås innebär en hel del andra konsekvenser.

Det var byamöte om vägarbetet eftersom E4an byggdes om lite i samma veva och jag påtalade att den kommande hastighetsökningen vi skulle få igenom byn med bredare och nyasfalterad väg men det var ingen som ville lyssna på det örat. Dom ville ha en fin väg genom byn...

Ibland har jag funderat på att ställa upp en pappfigur av ett barn på rätt ställe efter ett backkrön där det sannolikt skulle leda till att någon fortkörare kör av vägen i tron att det är ett riktigt barn.

Vad säger du...? Har ni nyasfalterad väg som måste provköras...?

För övrigt - rakt till höger om det här inlägget kan man trycka på en knapp för att läsa mer om Fru Krafft's senaste påhitt:

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad säger du...? Har ni nyasfalterad väg som måste provköras...?

För övrigt - rakt till höger om det här inlägget kan man trycka på en knapp för att läsa mer om Fru Krafft's senaste påhitt:


Nja det är säkert 2 år sedan nu, där med definitionen av "nytt" är ju inte riktigt samma som när man var 15 år.
Särskilt rolig är väl vägen inte heller, möjligen kanske ett backkrön precis utanför mig som vore kul att sätta flaggvakt på och testa flyga över i 150-200 blås.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
För övrigt - rakt till höger om det här inlägget kan man trycka på en knapp för att läsa mer om Fru Krafft's senaste påhitt:

SMC Presserelease som tydligen Bike inte tyckte vart intressant...
(och SMC är inte med i nya projektet..)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad säger du...? Har ni nyasfalterad väg som måste provköras...?

För övrigt - rakt till höger om det här inlägget kan man trycka på en knapp för att läsa mer om Fru Krafft's senaste påhitt:

Nu mumlar dom ju visserligen lite om ansvar, men att det fortfarande är hastigheten som är det enda avgörande, och att det är börjar bli livsfarligt redan 5-10kmh över skyltat. Så, om man skyltar om lite motorväg från 120 till 30, så blir det plötsligt rena självmordet att köra 50 där? Kan man anmäla dom för allmänfarlig vårdslöshet om dom höjer hastighetsgränser, eller sänker dom, för då har dom ju verkligen varit dåliga innan?

Jag har redan, efter 16 km ute i trafiken idag, haft 2 incidenter med folk som inte ens har tittat upp, utan bara kört, men dom har hållit skyltat eller lägre. En tittade bara åt vänster och körde rakt ut, jag kom från höger, och en lirare körde in i ett bussavsmalning jag redan var i, med ansiktet nere i mobilen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nu mumlar dom ju visserligen lite om ansvar
Det är väl bara att förbjuda något, typ självmord, då har man ju överträffat dödsdödarmålet med minst 15 gånger. Så kan man lägga över ansvaret på den enskilde och sen slå sig för bröstet - gu vilka bra beslut vi tar! Såg att filmen blivit utlagd på polisen youtube-kanal.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är väl bara att förbjuda något, typ självmord, då har man ju överträffat dödsdödarmålet med minst 15 gånger. Så kan man lägga över ansvaret på den enskilde och sen slå sig för bröstet - gu vilka bra beslut vi tar! Såg att filmen blivit utlagd på polisen youtube-kanal.
Ja, eller förbjud rökning, då sparar vi 6 gånger fler liv per månad än som dör i trafiken varje år! Plus att vi sparar enorma resurser på vård, får bättre folkhälsa och mindre utsläpp.

Eller ta dom 124 som dödades av någon annan förra året, 124 av dom var ju resultatet av en aktiv handling, dvs inga olyckor. Med MP-logik så borde vi väl förbjuda alla vassa föremål i hemmen, golfklubbor, skjutvapen, slagträn, balkonger, snören, plastpåsar, knytnävar mm. Vips så har vi på riktigt sparat över 120 liv.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja lägg ett förbud på självmord. Vad kan tänkas vara lämpligt straff för de som bryter mot förbudet?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu mumlar dom ju visserligen lite om ansvar, men att det fortfarande är hastigheten som är det enda avgörande, och att det är börjar bli livsfarligt redan 5-10kmh över skyltat. Så, om man skyltar om lite motorväg från 120 till 30, så blir det plötsligt rena självmordet att köra 50 där? Kan man anmäla dom för allmänfarlig vårdslöshet om dom höjer hastighetsgränser, eller sänker dom, för då har dom ju verkligen varit dåliga innan?

Jag har redan, efter 16 km ute i trafiken idag, haft 2 incidenter med folk som inte ens har tittat upp, utan bara kört, men dom har hållit skyltat eller lägre. En tittade bara åt vänster och körde rakt ut, jag kom från höger, och en lirare körde in i ett bussavsmalning jag redan var i, med ansiktet nere i mobilen.
Återigen bilister. Av bilister, för bilister. För motorcyklister är det slumpen, inte något över skyltad hastighet, som avgör konsekvenserna av en olycka.
Rattonykterhet är naturligtvis inte bra, klart vi ska vara vakna och alerta i trafiken. Men telefonen och GPS använder en majoritet så det informerar de naturligtvis inte lika mycket om.
Trots att konsekvenserna för oss på motorcykel blir samma som för rattonykterhet.

Men eftersom vi individer är ansvariga så tar jag mitt ansvar och ger er lite information som vi inte kommer att få från Tragikvärket.
OBS, min fetning.

Vad många inte vet är att det bara är för bilister som fortkörning med 5–10 km/h har stor betydelse för konsekvenserna av en olycka, eller att nära 25 procent av alla dödsolyckor har koppling till rattonykterhet men att vi inte bryr oss om användandet av telefon eller GPS.

article-2652015-1E95BB2B00000578-832_634x440.jpg

Inte heller kommer vi få en massiv information om andra trafikregler som inte är direkt för bilister. Så här är en regel till som en majoritet inte följer...
  • Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Allmän info. https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/Redaktionella-sidor/goda-rad-for-bilkorning-i-pask/

Omkörningsförbud på E4 norr om Gävle​

För att få bättre flyt i trafiken på E4 mellan Gävle och Tönnebro och för att minska risken för köolyckor har Trafikverket i samverkan med Polisen, beslutat att införa omkörningsförbud:
  • Onsdag 31 mars, klockan 13-22 i norrgående riktning
  • Skärtorsdag, 1 april, klockan 13–22, i norrgående riktning
  • Söndag 4 april, klockan 13-22, i södergående riktning
  • Annandag påsk, 5 april, klockan 13–22, i södergående riktning
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Trafikverket påvisar själva sin älskade tvåplusettväg’s ofullkomlighet...

Men även det där kan man ju se på olika sätt. I stil med lokala, tillfälliga hastighetssänkningar så gör de ju faktiskt en omedelbar insats. Till skillnad från deras system för vägunderhåll, eller deras underlåtenhet att skylta uppenbart farliga vägavsnitt längre upp i landet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Även om det mesta med Trafikverket känns som konstant första april så vill jag minnas att detta med omkörningsförbud utanför Gävle faktiskt är sant...? De brukar ju ha några olyckor per dag där de tvåfiliga sektionerna tar slut och under påsk så är det väl ytterligare två eller tre bortkomna hufvudstadsbor som ska till / från Åre...?

För om man dömer av tiderna för omkörningsförbudet så är det ju knappast norrbottningar på väg till och från Hufvudstaden man försöker skydda...?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Även om det mesta med Trafikverket känns som konstant första april så vill jag minnas att detta med omkörningsförbud utanför Gävle faktiskt är sant...? De brukar ju ha några olyckor per dag där de tvåfiliga sektionerna tar slut och under påsk så är det väl ytterligare två eller tre bortkomna hufvudstadsbor som ska till / från Åre...?

För om man dömer av tiderna för omkörningsförbudet så är det ju knappast norrbottningar på väg till och från Hufvudstaden man försöker skydda...?
Det är helt korrekt, vid större helger har man i flera år infört omkörningsförbud norr om Gävle, en av många vägar som kallas Dödens väg. Det är fyrfilig motorväg från Jönköping till Gävle norra ungefär (fram till för ca 15 år sedan var det iofs vanlig landsväg mellan Uppsala och Älvkarleby/Dalälven) och sen blir det 2+1-väg med storskog mil efter mil. Det är många som har somnat på den vägen, och frontat eller hamnat i terrängen. Numer fastnar man i vajerräcket dock.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är helt korrekt, vid större helger har man i flera år infört omkörningsförbud norr om Gävle, en av många vägar som kallas Dödens väg. Det är fyrfilig motorväg från Jönköping till Gävle norra ungefär (fram till för ca 15 år sedan var det iofs vanlig landsväg mellan Uppsala och Älvkarleby/Dalälven) och sen blir det 2+1-väg med storskog mil efter mil. Det är många som har somnat på den vägen, och frontat eller hamnat i terrängen. Numer fastnar man i vajerräcket dock.
Nu kör jag sällan motorväg men inte är det fyrfiligt hela vägen från Jönköping till Gävle. :7peta
Mellan Nyköping och Sötälje är det tvåfiligt. Trefiligt efter Moraberg upp till Botkyrka för att kortvarigt bli tvåfiligt innan det blir trefiligt igen. Fyrfiligt sedan på Essingeleden.
Fler filer än två och högerfilen blir nästa tom. Om Tragikvärket trott på information hade de kunnat informera mittenfilarna men eftersom man inte dör eller skadas allvarligt av att ligga i mitten i skyltad hastighet så uppfylls Noll Vision. Att följa andra trafikregler än hastighetsregler är inte det viktigaste...

1617265983112.png
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu kör jag sällan motorväg men inte är det fyrfiligt hela vägen från Jönköping till Gävle. :7peta
Mellan Nyköping och Sötälje är det tvåfiligt. Trefiligt efter Moraberg upp till Botkyrka för att kortvarigt bli tvåfiligt innan det blir trefiligt igen. Fyrfiligt sedan på Essingeleden.
Fler filer än två och högerfilen blir nästa tom. Om Tragikvärket trott på information hade de kunnat informera mittenfilarna men eftersom man inte dör eller skadas allvarligt av att ligga i mitten i skyltad hastighet så uppfylls Noll Vision. Att följa andra trafikregler än hastighetsregler är inte det viktigaste...

View attachment 459653
Nu menade jag ju fyrfiligt som i 2 åt vardera hållet ;) Och ja, minst 2 åt vardera hållet dessutom.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu menade jag ju fyrfiligt som i 2 åt vardera hållet ;) Och ja, minst 2 åt vardera hållet dessutom.
Ah, fyra körfält! :tummenupp Träligt annars att ligga i de två vänstra "filerna" på en sådan väg! :hihi
Ett körfält kan man få möte i men om körfältet är en fil så ska risken vara mindre.
Trefältsväg är omväxlande två- och enkelfiligt. Utom i påsk när inflyttade till Tokholmaregionen tror att de är tillbaka till landsbygden och gasar som om de vore ensamma. Då blir trefältsvägen enfilig!
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top