Hastighet, hastighet, hastighet.
Förarens ansvar? Noll och intet.
Allt i den heliga teknikens namn.
Amen.
View attachment 480000
Den sista filmen är något Tragikverket borde ta till sig.Hastighetsmantrat "hålla hastigheten" är grunden i Nollvisionen.
Detta för att en olycka inte ska betyda död eller allvarlig skada när bilisten krockar, passiv säkerhet. Att då börja "anpassa" hastigheten skulle kunna skapa frågor. Den aktiva säkerheten, att förhindra en olycka, ska ju inte behövas när skyltad hastighet är en "säker" hastighet?
Så "en bunt läppspelande bäbisar" är precis vad Tragikvärket vill ha, inte några kunniga, tänkande och körskickliga trafikanter som ifrågasätter.
Därför måste den som ifrågasätter framställas så här...
För oss på motorcykel är det viktigaste att undvika en olycka, aktiv säkerhet.
Den passiva säkerheten med bra skydd minskar naturligtvis risken men en lyktstolpe eller ett räcke kan döda oss långt under skyltad "säker" hastighet om vi har otur...
Helt rätt, det är grunden i Noll Vision.Hastighet, hastighet, hastighet.
Förarens ansvar? Noll och intet.
Allt i den heliga teknikens namn.
Amen.
View attachment 480000
Den sista filmen är något Tragikverket borde ta till sig.
Tyvärr kommer det inte att ske. Det skulle ju betyda att trafikanterna skulle anpassa hastigheten och då faller Noll Vision med passiv säkerhet...
I dag, onsdag, avslutas remissrundan för synpunkter på utredningen om regler för A-traktorer. Av de svar som redan flutit in vill flera se ytterligare vässningar.
Kanske i kanten av vad som egentligen handlar om oss på två hjul, men väldigt beskrivande av de höga stängsel som omgärdar dagens trafiksäkerhetstänkande:
Tunga krav på vässade regler för A-traktorer
Räkna med hårdare krav på A-traktorer framöver. Myndigheter och organisationer som tittat på Transportstyrelsens förslag vill se flera skärpningar.www.gp.se
Tätare besiktningar, utökad utbildning, hastighet - men ingen nämner elefanten i rummet:
A-traktorer körs av barn.
Omyndiga ungdomar med minst en vårdnadshavare. "Vårdnadshavare" hette "målsman" förr i tiden och det var synd att det ordet försvann.
Det är dessa "vårdnadshavare" som i förekommande fall:
A: brustit i sin uppfostran
B: accepterar buslivet på 4-hjul
C: möjliggör det hela genom att köpa fordonen.
D: inte sällan är de som accepterar skenregistrering för att komma billigare undan i försäkring
E: i vissa fall är behjälpliga med att fixa och gömma brytare för att A-traktorerna skall gå fortare.
Varför inte föra upp diskussionen på det planet så man når dem som är närmast ungarna, och tydligare belysa deras ansvar?
Nej, just det. Information och påverkan fungerar ju inte. I keep forgetting...
Nä, men besiktiga A-traktorerna oftare. Det blir nog bra. Lycka till, hörrni...
Källa till "faktainnerhållet": https://lawline.se/answers/kan-en-foralder-bli-botfalld-om-barnet-kor-en-trimmad-atraktorBäste Sven Svensson Sven
Du har en A traktor registrerad i ditt namn.
Vi vill med det här brevet göra dig uppmärksam på att du som vårdnadshavare till ett omyndigt barn har ett tillsynsansvar och att du dessutom som fordonsägare har ett straffrättsligt ansvar.
Om en A-traktor trimmas har ett barn med AM-körkort inte längre behörighet att framföra fordonet (2 kap 3 § körkortslagen, KörkL).
En A-traktor som går fortare än 30 km/h är inte längre att betrakta som en A-traktor, utan som en personbil som kräver minst B-körkort.
Om barnet ändå framför A-traktorn utan att ha ett B-körkort gör denne sig skyldig till brottet olovlig körning (3 § lag om straff för vissa trafikbrott).
Står barnets förälder som ägare till A-traktorn men ändå tillåter barnet att framföra bilen så kan de bötfällas (3 § 3 st. lag om straff för vissa trafikbrott).
Det spelar då inte heller någon roll att föräldern inte vet om att barnet har trimmat A-traktorn då det är föräldern som ägare som har ansvaret att underhålla samt kontrollera att fordonet är lagligt.
Hälsningar
Myndigheten
Fast jag måste nog erkänna att jag gillar det mer nu än vad jag skulle gjort som 15-åring.Undrar vad ett litet brev från Transportsyrelsen skulle kunna leda till?
Om fordonet är registrerat på barnet kan man formulera om det hela lite och skicka till föräldern antar jag...
Ooooh, jag kan redan höra alla Kränkta Medborgares kollektiva rop om "förmynderi och samkörning av register"... ;-)
Källa till "faktainnerhållet": https://lawline.se/answers/kan-en-foralder-bli-botfalld-om-barnet-kor-en-trimmad-atraktor
Idag kommer man väl undan med precis vad som helst, bara man med rådjursögon säger "men jag visste ju inte", alternativt "jag såg honom/henne/den/det inte"? Alla former av personligt ansvar, i synnerhet i trafiken, är ju borta sen länge.Undrar vad ett litet brev från Transportsyrelsen skulle kunna leda till?
Om fordonet är registrerat på barnet kan man formulera om det hela lite och skicka till föräldern antar jag...
Ooooh, jag kan redan höra alla Kränkta Medborgares kollektiva rop om "förmynderi och samkörning av register"... ;-)
Källa till "faktainnerhållet": https://lawline.se/answers/kan-en-foralder-bli-botfalld-om-barnet-kor-en-trimmad-atraktor
Elefant i rummet: Missbrukad gammal jordbruksregel från dyrkrigstider som utmanats av latteföräldrar med för mycket pengar och för lata barn.Kanske i kanten av vad som egentligen handlar om oss på två hjul, men väldigt beskrivande av de höga stängsel som omgärdar dagens trafiksäkerhetstänkande:
Tunga krav på vässade regler för A-traktorer
Räkna med hårdare krav på A-traktorer framöver. Myndigheter och organisationer som tittat på Transportstyrelsens förslag vill se flera skärpningar.www.gp.se
Tätare besiktningar, utökad utbildning, hastighet - men ingen nämner elefanten i rummet:
A-traktorer körs av barn.
Omyndiga ungdomar med minst en vårdnadshavare. "Vårdnadshavare" hette "målsman" förr i tiden och det var synd att det ordet försvann.
Det är dessa "vårdnadshavare" som i förekommande fall:
A: brustit i sin uppfostran
B: accepterar buslivet på 4-hjul
C: möjliggör det hela genom att köpa fordonen.
D: inte sällan är de som accepterar skenregistrering för att komma billigare undan i försäkring
E: i vissa fall är behjälpliga med att fixa och gömma brytare för att A-traktorerna skall gå fortare.
Varför inte föra upp diskussionen på det planet så man når dem som är närmast ungarna, och tydligare belysa deras ansvar?
Nej, just det. Information och påverkan fungerar ju inte. I keep forgetting...
Nä, men besiktiga A-traktorerna oftare. Det blir nog bra. Lycka till, hörrni...
Dessutom är väl halkbanan bara en prova på-övning, det går väl inte att bli underkänd så att man måste göra om den för att få kortet?Elefant i rummet: Missbrukad gammal jordbruksregel från dyrkrigstider som utmanats av latteföräldrar med för mycket pengar och för lata barn.
Körkort = 18 år + utbildning. Egentligen borde motorcykelkortets kunskapskrav även vara vägledande för bil, dvs visa att man kan manövrera bilen under olika förhållanden - låg och hög fart. "Halkbana" är ju bara löjligt, det visar ingenting.
Jag tänker också det där med att grundligen gå igenom att man måste tänka även åt andra, samt att iaktta huvudregeln att underlätta för andra trafikanter.Dessutom är väl halkbanan bara en prova på-övning, det går väl inte att bli underkänd så att man måste göra om den för att få kortet?
Däremot skulle en manöverbana för bilkörkort, inklusive bromsprov, göra stor skillnad.
Händelsen började vid 14.20 och enligt initiala uppgifter från Trafikverket handlade det om ett fordonshaveri. Det visade sig att en lastbil hade problem med lasten och behövde lastas om.
– Den var inte ordentligt säkrad. Den hade last som lutade mot körbanan och höll på att ramla ut, säger Ralf Samuelsson, trafikledare på Trafikledningscentralen.
Trots det var det 17.30 fortsatt köbildning upp till Kållered, vilket tidningens reporter som passerade platsen noterade.
Polisen har inte varit på platsen. Vid 18-tiden hade köerna lättat.
Iofs var poliser på plats, men inom en vecka låg det lastbil och blockerade på norr- och södergående i närheten av Järna. Båda var misstänkta drograttfyllerister. Milslånga köer.
Det var på kvelden 16. juli for to år siden at bilen kolliderte med et nødåpning i rekkverket på E6 nord for Andelva i Eidsvoll. Låsene til nødåpningen sto åpne.
Vi har en vägsträcka i närheten som är tydligt skyltad med 60, men trots det är det många som kör ganska exakt 40 där, och det verkar bli fler och fler. Av en slump körde frugan med vägbeskrivning i Google maps, och upptäckte att det enligt Google är 40 där. Så uppenbarligen tittar folk mer på vad kartan än på trafikmiljön och vad det står på skyltarna. Ganska skrämmande faktiskt. Men trenden verkar ju vara att man ska titta på instrumentpanelen istället för ut, för där får man info om gällande hastighet, varningar för saker man håller på att krocka med osv. Idioti
GuW, är det du?Du har fullständigt rätt,
Såg häromdagen en bil körandes i vänster fält på motorvägen utan anledning.
Kommer ikapp o tja fortsätter upp bredvid i höger fält o kollar in i bilen, tja en 20-25 årig tjej med näsan i mobilen i 110 km,
Som i reklamen plötsligt händer det, ett helvete rökmoln o skrot överallt i luften väjer ut på vägrenen o tvärnitar (avstängd abs) hoppar ur bilen o kryssar över vägbanan full i bildelar fram till tjejen som sitter lungt i bilen med mobilen i handen o fortfarande surfar.
Polis o brandkår kommer o jag lämnar ett vitnesmål om mobilsurfandet o att jag kan vittna om det blir rättegång om historian..
Nä även andra upplever saker det kommer du med pojkspoling upptäcka om du lämnar gymmet o mobilen samt tar dej ut i verkliga livet ??GuW, är det du?
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |