Noll vision - i praktiken

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hastighet, hastighet, hastighet.
Förarens ansvar? Noll och intet.
Allt i den heliga teknikens namn.
Amen.


View attachment 480000


"Barn och äldre"
Vill man argumentera emot så måste man också automatiskt vara för krig och djurplågeri.

"Digitala hastighetshinder" är väl bra?
Mycket bättre än dom där IRL som sliter på fjädringen.

Detta är ISA i verkligheten.
Så pressar man in det i vår vardag - med små steg som vart och ett ser oskyldigt och rent av vettigt ut - skiljt från sitt sammanhang.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hastighetsmantrat "hålla hastigheten" är grunden i Nollvisionen. :fakta
Detta för att en olycka inte ska betyda död eller allvarlig skada när bilisten krockar, passiv säkerhet. Att då börja "anpassa" hastigheten skulle kunna skapa frågor. Den aktiva säkerheten, att förhindra en olycka, ska ju inte behövas när skyltad hastighet är en "säker" hastighet?
Så "en bunt läppspelande bäbisar" är precis vad Tragikvärket vill ha, inte några kunniga, tänkande och körskickliga trafikanter som ifrågasätter.
Därför måste den som ifrågasätter framställas så här...


För oss på motorcykel är det viktigaste att undvika en olycka, aktiv säkerhet.
Den passiva säkerheten med bra skydd minskar naturligtvis risken men en lyktstolpe eller ett räcke kan döda oss långt under skyltad "säker" hastighet om vi har otur...

Den sista filmen är något Tragikverket borde ta till sig.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hastighet, hastighet, hastighet.
Förarens ansvar? Noll och intet.
Allt i den heliga teknikens namn.
Amen.


View attachment 480000
Helt rätt, det är grunden i Noll Vision. :fakta
Vi kan inte undvika olyckor, aktiv säkerhet, däremot kan den passiva säkerheten rädda bilisten från död eller allvarlig skada.
Den sista filmen är något Tragikverket borde ta till sig.

Tyvärr kommer det inte att ske. Det skulle ju betyda att trafikanterna skulle anpassa hastigheten och då faller Noll Vision med passiv säkerhet...
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kanske i kanten av vad som egentligen handlar om oss på två hjul, men väldigt beskrivande av de höga stängsel som omgärdar dagens trafiksäkerhetstänkande:

I dag, onsdag, avslutas remissrundan för synpunkter på utredningen om regler för A-traktorer. Av de svar som redan flutit in vill flera se ytterligare vässningar.



Tätare besiktningar, utökad utbildning, hastighet - men ingen nämner elefanten i rummet:

A-traktorer körs av barn.
Omyndiga ungdomar med minst en vårdnadshavare. "Vårdnadshavare" hette "målsman" förr i tiden och det var synd att det ordet försvann.

Det är dessa "vårdnadshavare" som i förekommande fall:

A: brustit i sin uppfostran
B: accepterar buslivet på 4-hjul
C: möjliggör det hela genom att köpa fordonen.
D: inte sällan är de som accepterar skenregistrering för att komma billigare undan i försäkring
E: i vissa fall är behjälpliga med att fixa och gömma brytare för att A-traktorerna skall gå fortare.

Varför inte föra upp diskussionen på det planet så man når dem som är närmast ungarna, och tydligare belysa deras ansvar?

Nej, just det. Information och påverkan fungerar ju inte. I keep forgetting...

Nä, men besiktiga A-traktorerna oftare. Det blir nog bra. Lycka till, hörrni... :zpy
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Kanske i kanten av vad som egentligen handlar om oss på två hjul, men väldigt beskrivande av de höga stängsel som omgärdar dagens trafiksäkerhetstänkande:





Tätare besiktningar, utökad utbildning, hastighet - men ingen nämner elefanten i rummet:

A-traktorer körs av barn.
Omyndiga ungdomar med minst en vårdnadshavare. "Vårdnadshavare" hette "målsman" förr i tiden och det var synd att det ordet försvann.

Det är dessa "vårdnadshavare" som i förekommande fall:

A: brustit i sin uppfostran
B: accepterar buslivet på 4-hjul
C: möjliggör det hela genom att köpa fordonen.
D: inte sällan är de som accepterar skenregistrering för att komma billigare undan i försäkring
E: i vissa fall är behjälpliga med att fixa och gömma brytare för att A-traktorerna skall gå fortare.

Varför inte föra upp diskussionen på det planet så man når dem som är närmast ungarna, och tydligare belysa deras ansvar?

Nej, just det. Information och påverkan fungerar ju inte. I keep forgetting...

Nä, men besiktiga A-traktorerna oftare. Det blir nog bra. Lycka till, hörrni... :zpy


Undrar vad ett litet brev från Transportsyrelsen skulle kunna leda till?
Om fordonet är registrerat på barnet kan man formulera om det hela lite och skicka till föräldern antar jag...
Ooooh, jag kan redan höra alla Kränkta Medborgares kollektiva rop om "förmynderi och samkörning av register"... ;-)


Bäste Sven Svensson Sven

Du har en A traktor registrerad i ditt namn.
Vi vill med det här brevet göra dig uppmärksam på att du som vårdnadshavare till ett omyndigt barn har ett tillsynsansvar och att du dessutom som fordonsägare har ett straffrättsligt ansvar.

Om en A-traktor trimmas har ett barn med AM-körkort inte längre behörighet att framföra fordonet (2 kap 3 § körkortslagen, KörkL).

En A-traktor som går fortare än 30 km/h är inte längre att betrakta som en A-traktor, utan som en personbil som kräver minst B-körkort.

Om barnet ändå framför A-traktorn utan att ha ett B-körkort gör denne sig skyldig till brottet olovlig körning (3 § lag om straff för vissa trafikbrott).

Står barnets förälder som ägare till A-traktorn men ändå tillåter barnet att framföra bilen så kan de bötfällas (3 § 3 st. lag om straff för vissa trafikbrott).

Det spelar då inte heller någon roll att föräldern inte vet om att barnet har trimmat A-traktorn då det är föräldern som ägare som har ansvaret att underhålla samt kontrollera att fordonet är lagligt.

Hälsningar
Myndigheten
Källa till "faktainnerhållet": https://lawline.se/answers/kan-en-foralder-bli-botfalld-om-barnet-kor-en-trimmad-atraktor
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Undrar vad ett litet brev från Transportsyrelsen skulle kunna leda till?
Om fordonet är registrerat på barnet kan man formulera om det hela lite och skicka till föräldern antar jag...
Ooooh, jag kan redan höra alla Kränkta Medborgares kollektiva rop om "förmynderi och samkörning av register"... ;-)



Källa till "faktainnerhållet": https://lawline.se/answers/kan-en-foralder-bli-botfalld-om-barnet-kor-en-trimmad-atraktor
Fast jag måste nog erkänna att jag gillar det mer nu än vad jag skulle gjort som 15-åring. :fakta
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Undrar vad ett litet brev från Transportsyrelsen skulle kunna leda till?
Om fordonet är registrerat på barnet kan man formulera om det hela lite och skicka till föräldern antar jag...
Ooooh, jag kan redan höra alla Kränkta Medborgares kollektiva rop om "förmynderi och samkörning av register"... ;-)



Källa till "faktainnerhållet": https://lawline.se/answers/kan-en-foralder-bli-botfalld-om-barnet-kor-en-trimmad-atraktor
Idag kommer man väl undan med precis vad som helst, bara man med rådjursögon säger "men jag visste ju inte", alternativt "jag såg honom/henne/den/det inte"? Alla former av personligt ansvar, i synnerhet i trafiken, är ju borta sen länge.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kanske i kanten av vad som egentligen handlar om oss på två hjul, men väldigt beskrivande av de höga stängsel som omgärdar dagens trafiksäkerhetstänkande:





Tätare besiktningar, utökad utbildning, hastighet - men ingen nämner elefanten i rummet:

A-traktorer körs av barn.
Omyndiga ungdomar med minst en vårdnadshavare. "Vårdnadshavare" hette "målsman" förr i tiden och det var synd att det ordet försvann.

Det är dessa "vårdnadshavare" som i förekommande fall:

A: brustit i sin uppfostran
B: accepterar buslivet på 4-hjul
C: möjliggör det hela genom att köpa fordonen.
D: inte sällan är de som accepterar skenregistrering för att komma billigare undan i försäkring
E: i vissa fall är behjälpliga med att fixa och gömma brytare för att A-traktorerna skall gå fortare.

Varför inte föra upp diskussionen på det planet så man når dem som är närmast ungarna, och tydligare belysa deras ansvar?

Nej, just det. Information och påverkan fungerar ju inte. I keep forgetting...

Nä, men besiktiga A-traktorerna oftare. Det blir nog bra. Lycka till, hörrni... :zpy
Elefant i rummet: Missbrukad gammal jordbruksregel från dyrkrigstider som utmanats av latteföräldrar med för mycket pengar och för lata barn.

Körkort = 18 år + utbildning. Egentligen borde motorcykelkortets kunskapskrav även vara vägledande för bil, dvs visa att man kan manövrera bilen under olika förhållanden - låg och hög fart. "Halkbana" är ju bara löjligt, det visar ingenting.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Elefant i rummet: Missbrukad gammal jordbruksregel från dyrkrigstider som utmanats av latteföräldrar med för mycket pengar och för lata barn.

Körkort = 18 år + utbildning. Egentligen borde motorcykelkortets kunskapskrav även vara vägledande för bil, dvs visa att man kan manövrera bilen under olika förhållanden - låg och hög fart. "Halkbana" är ju bara löjligt, det visar ingenting.
Dessutom är väl halkbanan bara en prova på-övning, det går väl inte att bli underkänd så att man måste göra om den för att få kortet?

Däremot skulle en manöverbana för bilkörkort, inklusive bromsprov, göra stor skillnad.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dessutom är väl halkbanan bara en prova på-övning, det går väl inte att bli underkänd så att man måste göra om den för att få kortet?

Däremot skulle en manöverbana för bilkörkort, inklusive bromsprov, göra stor skillnad.
Jag tänker också det där med att grundligen gå igenom att man måste tänka även åt andra, samt att iaktta huvudregeln att underlätta för andra trafikanter.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kanske inte uttalat en del av noll vision, men en tydlig exponent för hur slappt vi ser på trafik och samhällskostnader:




Händelsen började vid 14.20 och enligt initiala uppgifter från Trafikverket handlade det om ett fordonshaveri. Det visade sig att en lastbil hade problem med lasten och behövde lastas om.

– Den var inte ordentligt säkrad. Den hade last som lutade mot körbanan och höll på att ramla ut, säger Ralf Samuelsson, trafikledare på Trafikledningscentralen.


Trots det var det 17.30 fortsatt köbildning upp till Kållered, vilket tidningens reporter som passerade platsen noterade.

Stop and go-trafik under 3 timmar längs E6 ut ur Göteborg - för att en fåne inte har koll på sitt lass och står stilla mitt på fukking motorvägen och lastar om!?!?!?

...och ingen, absolut ingen ställs till svars.

Polisen har inte varit på platsen. Vid 18-tiden hade köerna lättat.

Svårt att ta något på allvar efter det.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Iofs var poliser på plats, men inom en vecka låg det lastbil och blockerade på norr- och södergående i närheten av Järna. Båda var misstänkta drograttfyllerister. Milslånga köer.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Iofs var poliser på plats, men inom en vecka låg det lastbil och blockerade på norr- och södergående i närheten av Järna. Båda var misstänkta drograttfyllerister. Milslånga köer.

Instabox respektive LKW Walter på E4an.

Visserligen satt inte just dessa chaufförer och runkade i polisbilen som vissa andra (Heisterkamp för Schenker på Rv 40 utanför Borås) så vitt känt i vart fall, men det är anmärkningsvärt att det händer - och ändå mer upprörande att det bara passerar förbi som något man får räkna med.


Sjuk utveckling.
Men det är bra att vi har fartkameror. :zpy
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Även Norge håller hög profil väg gäller vägsäkerhet.

...och har problem med räcken.

4a925c2a-ddcc-4c36-9d6b-ac74ccd1f11f.jpeg

2 år sedan. Slutrapporten kom nu.

Fel material, fel uppsatt, bristande underhåll och nödöppning som lämnats öppen ledde fram till detta.
2 skadade, varav en allvarligt.

Vilket ifs låter som en lycklig utgång med tanke på vad man ser på bilden.

Hur som helst - detta med räcken är inte okomplicerat.

Vem vill man skydda?
...och på vems bekostnad gör man det?

Det var på kvelden 16. juli for to år siden at bilen kolliderte med et nødåpning i rekkverket på E6 nord for Andelva i Eidsvoll. Låsene til nødåpningen sto åpne.

 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi har en vägsträcka i närheten som är tydligt skyltad med 60, men trots det är det många som kör ganska exakt 40 där, och det verkar bli fler och fler. Av en slump körde frugan med vägbeskrivning i Google maps, och upptäckte att det enligt Google är 40 där. Så uppenbarligen tittar folk mer på vad kartan än på trafikmiljön och vad det står på skyltarna. Ganska skrämmande faktiskt. Men trenden verkar ju vara att man ska titta på instrumentpanelen istället för ut, för där får man info om gällande hastighet, varningar för saker man håller på att krocka med osv. Idioti :huvet
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vi har en vägsträcka i närheten som är tydligt skyltad med 60, men trots det är det många som kör ganska exakt 40 där, och det verkar bli fler och fler. Av en slump körde frugan med vägbeskrivning i Google maps, och upptäckte att det enligt Google är 40 där. Så uppenbarligen tittar folk mer på vad kartan än på trafikmiljön och vad det står på skyltarna. Ganska skrämmande faktiskt. Men trenden verkar ju vara att man ska titta på instrumentpanelen istället för ut, för där får man info om gällande hastighet, varningar för saker man håller på att krocka med osv. Idioti :huvet

Du har fullständigt rätt,

Såg häromdagen en bil körandes i vänster fält på motorvägen utan anledning.
Kommer ikapp o tja fortsätter upp bredvid i höger fält o kollar in i bilen, tja en 20-25 årig tjej med näsan i mobilen i 110 km,

Som i reklamen plötsligt händer det, ett helvete rökmoln o skrot överallt i luften väjer ut på vägrenen o tvärnitar (avstängd abs) hoppar ur bilen o kryssar över vägbanan full i bildelar fram till tjejen som sitter lungt i bilen med mobilen i handen o fortfarande surfar.

Polis o brandkår kommer o jag lämnar ett vitnesmål om mobilsurfandet o att jag kan vittna om det blir rättegång om historian..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du har fullständigt rätt,

Såg häromdagen en bil körandes i vänster fält på motorvägen utan anledning.
Kommer ikapp o tja fortsätter upp bredvid i höger fält o kollar in i bilen, tja en 20-25 årig tjej med näsan i mobilen i 110 km,

Som i reklamen plötsligt händer det, ett helvete rökmoln o skrot överallt i luften väjer ut på vägrenen o tvärnitar (avstängd abs) hoppar ur bilen o kryssar över vägbanan full i bildelar fram till tjejen som sitter lungt i bilen med mobilen i handen o fortfarande surfar.

Polis o brandkår kommer o jag lämnar ett vitnesmål om mobilsurfandet o att jag kan vittna om det blir rättegång om historian..
GuW, är det du?
 
Nyheter
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top