Noll vision - i praktiken

Ja absolut, men ”väglaget” är faktiskt det lilla problemet när det blir dåligt väder. Det stora problemet är andra trafikanter.
Yep. Instämmer.
På en motorväg eller vajerräckesförsedd 2+1-väg är man helt utlämnad inte till vädrets makter utan till andra trafikanters omdöme och man kan inte välja att kliva av, så att säga.
Ja, så är det. "Fånge" mellan vajerräcken.
 
Off Topic (sorry!) :)
Vi som bor söder om polcirkeln (jag vet, vi är inte så många) var tvungna att googla, men nu har jag hittat byn på kartan.

Puoltikasvaara hade 163 invånare år 2023 enligt Wikipedia så det är kanske inte konstigt att den inte är så välkänd här söderöver. När jag hade googlat insåg jag att jag faktiskt kört genom Puoltikasvaara. Attans att jag hade glömt det! Pinsamt. :)

E10 mellan Gällivare och Kiruna. Finns ett helt OK bageri där, annars mest samer i byn skulle jag tro. Och en Tesla Superchargerstation.

Andelen tung trafik på E10 är extremt hög, det är försörjningsleden till Malmfälten och den andra vägen till Kiruna (dvs väg 99/E45) har ännu högre tonnage då den trafikeras av 90-tons malmlastbilar som åker var 8-e minut mellan Kaunisvaara och Malmbanan i Svappavaara.

E10 är försörjningsled till hela malmfälten och det är extremt uppenbart att det är långt till Stockholm när man ser på dess status i förhållande till tung trafik och betydelse för Sveriges BNP. Både LKAB och Boliden är helt beroende av denna smala väg och den enspåriga järnväg som ensamma fraktar kanske 25-30% av Sveriges BNP.

Exempel: Strax SO Gällivare ser man en stor grå fläck - syns från månen som man brukar säga, denna gång på riktigt. Det är Aitikgruvan, ett av världens största dagbrott.

2fcbd1c1f53c0e32006c6c89eeb849f8.png

cd2862f50a68c56b283bf74ddb4ed644.png

cae29c2c79e1a593f521d38cdffc3210.png


Jämför gärna ytan med stora städer, och då menar jag inte Stockholm. Och då har vi Malmberget/Gällivare, Koskullskulle och Svappavaara också, för att inte tala om Kiruna. Och Kaunisvaara då, strax norr om Pajala.

Till dessa orter går då E10 samt E45. Lite drygt två lastbilar bred, utan viltstängsel och tämligen dålig under, särskilt sträckan Stenbron-Kiruna. Som tur är är det ju tjäle ett antal månader per år, det räddar vägen från sammanbrott. E45 är smal och kurvig mellan Jokkmokk och Porjus (plus ett antal kraftverk att köra över) vilket gör att tung trafik hänvisas till E10.

Att Sveriges infrastrukturminister inte redan idag fattar beslut om att gå fram med proposition att bredda och förstärka E10 och E45 samt bygga dubbelspårig järnväg hela vägen mellan Luleå och Narvik måste bero på att Stockholm ligger så långt borta. Det finns liksom inga andra logiska argument emot, särskilt inte när man betänker hur känslig verksamheten är för Sveriges ekonomi och industriproduktion och för Sveriges funktion i Nato att utgöra logistiskt uppmarschområde.


Mvh
 
Off Topic (sorry!) :)
Vi som bor söder om polcirkeln (jag vet, vi är inte så många) var tvungna att googla, men nu har jag hittat byn på kartan.

Puoltikasvaara hade 163 invånare år 2023 enligt Wikipedia så det är kanske inte konstigt att den inte är så välkänd här söderöver. När jag hade googlat insåg jag att jag faktiskt kört genom Puoltikasvaara. Attans att jag hade glömt det! Pinsamt. :)
Ja, där vill man ju inte bo, alldeles för folktätt för min smak.
Kolla istället in Kainulasjärvi, där kan man få vara sig själv en stund ibland....
 
Som tur är är det ju tjäle ett antal månader per år, det räddar vägen från sammanbrott.......

....måste bero på att Stockholm ligger så långt borta. Det finns liksom inga andra logiska argument emot, särskilt inte när man betänker hur känslig verksamheten är för Sveriges ekonomi och industriproduktion och för Sveriges funktion i Nato att utgöra logistiskt uppmarschområde.
Jag kan föreställa mig det krävs renovering av vägen lite då och då. När jag körde den vägen för ett antal år sedan passerade jag ett 20 km(!) långt stenbrott, nödtorftigt förklätt till "vägarbete".

Att jag skriver stenbrott (som bara är en liten överdrift) beror på att stenarna var väldigt stora och vassa och underlaget därför så j*vla dåligt att det knappt gick att köra där. Jag rullade fram på ettans växel, med kopplingen i dragläge, och gjorde mitt yttersta för att inte köra omkull. Man kunde tro att min långsamma körning skulle medföra att jag var i vägen för bilarna, men det var faktiskt inget problem. De körde lika sakta. Ingen ville slå sönder sitt fordon. En mycket obehaglig körupplevelse.

Skall jag tillägga att inget alls arbete pågick? Maskinerna stod vid sidan av vägen. Mitt på dagen, i augusti månad.

Något sådant (20 km med vassa stenar) hade aldrig skett i eller runt Stockholm. Folk hade blivit rasande och stormat första bästa trafikpolitiker. Insändare i DN. Trådar på Flashback. Utfrågning i lokalradion.

...men i Norrland tillhör det tydligt normalbilden.

För lite senare var det ett likadant vägarbete på vägen Kiruna-Abisko. Igen! 20 km det också! 20 km? Är det någon sorts standard? Lika vassa stenar. Jag var helt genomsvett när jag hade klarat av även detta och kunde stanna för att kyla ned mig med drickapaus hos handlarn i Abisko. "Så här är det varje år" sade de i affären. "Antingen just här eller någon annan sträcka. Vissa dagar har det kommit in 5-6 stycken med punktering."

Visst, säsongen för vägarbeten är kort, det fattar jag med. Men min känsla är ändå ....
- Så jävla dåligt skött av Trafikverket/entreprenören/konungariket Sverige!
 
Jag kan föreställa mig det krävs renovering av vägen lite då och då. När jag körde den vägen för ett antal år sedan passerade jag ett 20 km(!) långt stenbrott, nödtorftigt förklätt till "vägarbete".

Att jag skriver stenbrott (som bara är en liten överdrift) beror på att stenarna var väldigt stora och vassa och underlaget därför så j*vla dåligt att det knappt gick att köra där. Jag rullade fram på ettans växel, med kopplingen i dragläge, och gjorde mitt yttersta för att inte köra omkull. Man kunde tro att min långsamma körning skulle medföra att jag var i vägen för bilarna, men det var faktiskt inget problem. De körde lika sakta. Ingen ville slå sönder sitt fordon. En mycket obehaglig körupplevelse.

Skall jag tillägga att inget alls arbete pågick? Maskinerna stod vid sidan av vägen. Mitt på dagen, i augusti månad.

Något sådant (20 km med vassa stenar) hade aldrig skett i eller runt Stockholm. Folk hade blivit rasande och stormat första bästa trafikpolitiker. Insändare i DN. Trådar på Flashback. Utfrågning i lokalradion.

...men i Norrland tillhör det tydligt normalbilden.

För lite senare var det ett likadant vägarbete på vägen Kiruna-Abisko. Igen! 20 km det också! 20 km? Är det någon sorts standard? Lika vassa stenar. Jag var helt genomsvett när jag hade klarat av även detta och kunde stanna för att kyla ned mig med drickapaus hos handlarn i Abisko. "Så här är det varje år" sade de i affären. "Antingen just här eller någon annan sträcka. Vissa dagar har det kommit in 5-6 stycken med punktering."

Visst, säsongen för vägarbeten är kort, det fattar jag med. Men min känsla är ändå ....
- Så jävla dåligt skött av Trafikverket/entreprenören/konungariket Sverige!

När dottern övningskörde A2 till Lofoten var det sådant ”väglag” mellan Arvidsjaur och Arjeplog. Fostrande för en 18-årig donna med XJ600S och packväskor. Lösa armar, blicken långt fram och knip runt tanken. Ara att köra.

Men visst är det så att vi häruppe får leva länge med vägarbeten. Men E10 är ett sorgebarn, dessutom rejält drabbad av olyckor. Trots fartbegränsning, kan man tänka sig? (Skräll)


Mvh
 
Inte när föraren behöver hjälp för att kunna köra alls ! :hjarta Och det var inte jag som samtalade med föraren, det var föraren som samtalade med mig. Och berättade/upplyste mig om hur hennes vardag såg ut och tipsade mig (som vanligen i bra väder cyklade Växjö hemmet Ingelstad jobbet TR varje dag.
(Dock undvek jag 27:an)
1739822726350.png
 
När dottern övningskörde A2 till Lofoten var det sådant ”väglag” mellan Arvidsjaur och Arjeplog. Fostrande för en 18-årig donna med XJ600S och packväskor. Lösa armar, blicken långt fram och knip runt tanken. Ara att köra.

Men visst är det så att vi häruppe får leva länge med vägarbeten. Men E10 är ett sorgebarn, dessutom rejält drabbad av olyckor. Trots fartbegränsning, kan man tänka sig? (Skräll)


Mvh
Jag som tänkte åka i dom krokarna och endast klaga på knott.
 
Inte när föraren behöver hjälp för att kunna köra alls ! :hjarta Och det var inte jag som samtalade med föraren, det var föraren som samtalade med mig. Och berättade/upplyste mig om hur hennes vardag såg ut och tipsade mig (som vanligen i bra väder cyklade Växjö hemmet Ingelstad jobbet TR varje dag.
(Dock undvek jag 27:an)
View attachment 510596

Finns gott om gamla, parallella vägsträckningar i regionen som alla drar ner mot Blekingekusten.
Fantastiska stengärsgårdar, imponerande stenarbeten, vackra gammelgårdar, vårdträd, knasiga ortsnamn.

En trakt att köra långsamt igenom - utan att man behöver anstränga sig att "hålla hastigheten". Kanske kommer man ner till Karlshamn någon timme efter plan, men vem tusan vill till Karlshamn ändå?
 
Lastbilar brukar stanna i backen utanför Gävle. Då stannar svennebanan också.
Medtag eget fika. 🙂

Funderat mycket över vilken backe du hittat utanför Gävle. Geologiskt så är det gammal sjöbotten och plattare än Skåne.

Men det är sant att det alltför ofta är stopp på E4an norr om Gävle.
Dödens väg upp mot Axmartavlan.

Projekterad som motorväg, men byggd som landsväg utan mötesseparation - med en ohyggligt slakt som följd.

E4-sträckan mellan Gävle och Axmartavlan, motortrafikled byggd 1987[1], var under 1990-talet olycksdrabbad. Vägen planerades nämligen till motorväg, med långa svepande kurvor, klotoider och inga raksträckor. Av besparingsskäl byggdes bara ena halvan av den planerade motorvägen. Motorvägar är mötesfria och behöver därför bara enkel stoppsikt, medan motortrafikleder har mötande trafik förutsätter mycket längre sikt, flera hundra meter, för att bli trafiksäkra i samband med omkörning. Utformningen med otillräcklig stoppsikt för mötande trafikering gjorde att många svåra omkörningsolyckor inträffade.


I panik byggde man vajerväg av det som skulle varit motorväg - som en tillfällig nödlösning.

Och där är vi kvar fortfarande, snart 30 år senare - i en tillfällig nödlösning, Sveriges första 2-1 väg med dödsräcke i mitten.

Vissa olyckor upphörde i och med detta, andra tog vid. Men det gör tydligen inte så mycket...

Sträckan är sedan ombyggnaden en slaktbänk för motorcyklister. Antingen hojar som trasslar in sig i räcket på egen hand eller som blir trängda in i det, motorcyklar som går omkull på undermåliga asfaltslagningar där "förseglingar" uppvisar nollfriktion vid kontroll. Efteråt...
Eller där oseende bilister rammar in obromsat i köslut - där en hoj står längst bak. Sträckan är felbyggd på så många olika sätt och antalet dödsolyckor med MC ligger onormalt högt. Men det är tydligen okay.

Ett av problemen är att körfälten är för smala. Efterkommande 2-1 vägar fick korrigerade mått, men här är det så smalt att det sker olyckor bara för den sakens skull. Till yttermera visso är det så smalt att en lastbil med en simpel punktering blockerar ALL trafik om han får stopp i de smala sektionerna. Inte ens personbilar kommer förbi. Eller räddningstjänsten, om det skett en olycka längre fram.

Vägen är brutalt felbyggd genom vänta och se-beslutet att bygga en halv motorväg med mötande trafik för 40 år sedan, och fortfarande livsfarlig efter att gjorts om till 2-1 väg som "tillfällig lösning" för snart 30 år sedan.

...och inget händer. Sträckan är speciellt farlig för just oss motorcyklister, är inte bara Europaväg utan dessutom ingående i TEN-T systemet och borde varit åtgärdad för decennier sedan.

Den senaste nödåtgärden är att stänga ett körfält vid högtrafik, och det fungerar ju bara sådär...

Vägen är felbyggd, en trafikens blindtarm, en budgetvariant som kostar massor i avgaser och förlorad tid.

Fån början jublade jag över beslutet att stänga omkörningsfilen. Jag trodde att det skulle göra att det visserligen gick långsamt, men att det inte skulle bli totalstopp. I stället: Ingen skillnad mot förut, överhuvudtaget. Så om omkörningarna inte är boven – vad är det då?



Ett brutalt misslyckande som tillåts rulla på decennium efter decennium, och dessutom riktat extra dödlig för oss oskyddade trafikanter.

Noll Vision. I sin prydno.
Det finns ingen vägsträcka i landet som så tydligt visar att statens trafiksäkerhet är sannerligen inte till för alla trafikanter.
 
Det är samma helvete på väg 23 Linköping-Kisa. Undvik om möjligt.
Vägen är smal, inga vägrenar om du får stopp på en-filigt.
Fullkomligt livsfarlig för oskyddade trafikanter.
 
Funderat mycket över vilken backe du hittat utanför Gävle. Geologiskt så är det gammal sjöbotten och plattare än Skåne.

Men det är sant att det alltför ofta är stopp på E4an norr om Gävle.
Dödens väg upp mot Axmartavlan.

Projekterad som motorväg, men byggd som landsväg utan mötesseparation - med en ohyggligt slakt som följd.




I panik byggde man vajerväg av det som skulle varit motorväg - som en tillfällig nödlösning.

Och där är vi kvar fortfarande, snart 30 år senare - i en tillfällig nödlösning, Sveriges första 2-1 väg med dödsräcke i mitten.

Vissa olyckor upphörde i och med detta, andra tog vid. Men det gör tydligen inte så mycket...

Sträckan är sedan ombyggnaden en slaktbänk för motorcyklister. Antingen hojar som trasslar in sig i räcket på egen hand eller som blir trängda in i det, motorcyklar som går omkull på undermåliga asfaltslagningar där "förseglingar" uppvisar nollfriktion vid kontroll. Efteråt...
Eller där oseende bilister rammar in obromsat i köslut - där en hoj står längst bak. Sträckan är felbyggd på så många olika sätt och antalet dödsolyckor med MC ligger onormalt högt. Men det är tydligen okay.

Ett av problemen är att körfälten är för smala. Efterkommande 2-1 vägar fick korrigerade mått, men här är det så smalt att det sker olyckor bara för den sakens skull. Till yttermera visso är det så smalt att en lastbil med en simpel punktering blockerar ALL trafik om han får stopp i de smala sektionerna. Inte ens personbilar kommer förbi. Eller räddningstjänsten, om det skett en olycka längre fram.

Vägen är brutalt felbyggd genom vänta och se-beslutet att bygga en halv motorväg med mötande trafik för 40 år sedan, och fortfarande livsfarlig efter att gjorts om till 2-1 väg som "tillfällig lösning" för snart 30 år sedan.

...och inget händer. Sträckan är speciellt farlig för just oss motorcyklister, är inte bara Europaväg utan dessutom ingående i TEN-T systemet och borde varit åtgärdad för decennier sedan.

Den senaste nödåtgärden är att stänga ett körfält vid högtrafik, och det fungerar ju bara sådär...





Ett brutalt misslyckande som tillåts rulla på decennium efter decennium, och dessutom riktat extra dödlig för oss oskyddade trafikanter.

Noll Vision. I sin prydno.
Det finns ingen vägsträcka i landet som så tydligt visar att statens trafiksäkerhet är sannerligen inte till för alla trafikanter.
Backen är känd från nyhetssändningar genom åren. Inte tänkt närmare på det. Jag har kört både norrut och söderut med motorcykel utan att reflektera vilken backe det skulle kunna vara. Du hittade den.

Att en lastbil/långtradare kör fast i högerfilen i halka är en sak. Att en annan lägger sig i vänsterfilen och tror att han grejar det men misslyckas är ju det som skapar milslånga köer. Några långtradare kan lyckas med det räcker med att en misslyckas i vänsterfilen.
Är det inte omkörningsförbud för lastbilar på den sträckan så borde det vara det.

Jag vet inte hur vanligt det är att släpet är/råkat bli tyngre lastat än dragbilen. Allt gods ska ju inte av på samma ställe.
Lågt axeltryck, dåligt grepp.

Snökedjor? I Norge finns en egen fil för montering av snökedjor. Krav på snökedjor under vissa förhållanden. I Gävletrakten finns inget sådant. Får lastbilar ens köra med snökedjor där? Inte heller läge att montera med rullade trafik bakom ryggen.

Halkbekämpning? Ploga är bra. Borde gå att prioritera den sträckan, skytteltrafik mellan avfart- påfart så länge det behövs. Standby i närheten. Sandbil däremellan om inte plogbilarna även har sandaggregat. Det heter väl fortfarande sandbil oavsett vad som sprids, grus eller saltblandat grus.
Sand/grus lägger sig bara ovanpå och blåser bort. Nog borde det hjälpa tills nästa sandbil kommer. Testerna med ljummet grus, hur gick det?
Alla klagar på väghållare, entreprenörer, upphandling, kostnader och avtalen. Det kan ju finnas fog för klagomålen. Politisk majoritet och minskade anslag. Vad vet jag.

Med en öppen vänsterfil borde plog- och sandbilar, tungbärgare och utryckningsfordon komma fram. En polisbil med blåljus för övervakning av omkörningsförbudet.

Finns det ingen polisficka för lite blåljus så kan en sådan betala sig betala sig.

Tillsvidare kan de lyfta av en polisbil och ställa den på åkern bredvid.

IMG_1418.jpeg
 
Lyssnar på P1 morgon och enligt Jörgen Persson på Tragikvärket beror det minskade antalet döda motorcyklister på ABS!
Japp, statistik visar det så då måste det vara sant. :fakta

Hittar inte inslaget men ett gammalt från 2013 visar att Jörgen nu äntligen fått rätt! :tummenupp

Aktiv säkerhet, att försöka undvika en olycka jobbar inte Tragikvärket med. Inte heller information hur du kan bli en bättre trafikant.

Passiv säkerhet däremot, att minska konsekvenserna av en olycka, strategin som är grunden i Noll Vision.

"– Strategin lyfter fram två jätteviktiga områden. Det ena är hastigheten och den andra är ABS på motorcyklar. ABS halverar risken för att omkomma och där vi jobbar vi intensivt och har haft stora framgångar."

Så utan ABS kommer ni att TJörAigÄlErDirEcKT. :7peta
Tragikvärket skulle väl inte ljuga? Och deras statistik kan väl inte ljuga? :hihi

Tur nu att många inte kör så många mil motorcykel utan tillbringar mer tid bakom tangentbordet. :krama

 
Tur nu att många inte kör så många mil motorcykel utan tillbringar mer tid bakom tangentbordet.
Personligen tror jag att det är kombon som dödar, i alla fall när det gäller bil.
Man är ju i telefonen även när man kör bil, lite svårare på hoj.
Att nyttja sin egen hjärnkapacitet är lite sekundärt, eftersom det alltid finns någon annan som borde ha ansvar för att det gick så dåligt för just mig.
Men....vi har det för bra skulle jag säga, det finns för mycket pengar till påhitt och konsultverksamhet, vilket inte gynnar långsiktigheten i beslut.
Vet inte hur statistiken ser ut i länder som har det "sämre", ja, sämre räknat i pengar och välfärd.
Det blir liksom andra saker som beaktas ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Semestra i andra länder kan vara en ögonöppnare....kanske även för beslutsfattare...

Himalaya_vägar_11.jpg

Himalaya_vägar_14.jpg
 
Personligen tror jag att det är kombon som dödar, i alla fall när det gäller bil.
Man är ju i telefonen även när man kör bil, lite svårare på hoj.
Att nyttja sin egen hjärnkapacitet är lite sekundärt, eftersom det alltid finns någon annan som borde ha ansvar för att det gick så dåligt för just mig.
Men....vi har det för bra skulle jag säga, det finns för mycket pengar till påhitt och konsultverksamhet, vilket inte gynnar långsiktigheten i beslut.
Vet inte hur statistiken ser ut i länder som har det "sämre", ja, sämre räknat i pengar och välfärd.
Det blir liksom andra saker som beaktas ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Semestra i andra länder kan vara en ögonöppnare....kanske även för beslutsfattare...

View attachment 513946

View attachment 513947

För oss som inte kollar GPS, pratar i telefon eller gör något annat på bildskärmen har det blivit lättare i trafiken tycker jag. De är så upptagna med att göra annat när de åker, med Lejn Assist, avståndshållare, automatisk broms och hastighetshållare, så vi som kör har färre oväntade rörelser.

Småvägar däremot måste man vara aktsam då de flesta har nollkoll och åker i sin egen lilla värld. Skulle jag då även använda GPS, prata i telefon eller göra annat på bildskärmen skulle jag nog föredra en motorcykel med ABS.
 
Lyssnar på P1 morgon och enligt Jörgen Persson på Tragikvärket beror det minskade antalet döda motorcyklister på ABS!
Japp, statistik visar det så då måste det vara sant. :fakta

Hittar inte inslaget men ett gammalt från 2013 visar att Jörgen nu äntligen fått rätt! :tummenupp

Aktiv säkerhet, att försöka undvika en olycka jobbar inte Tragikvärket med. Inte heller information hur du kan bli en bättre trafikant.

Passiv säkerhet däremot, att minska konsekvenserna av en olycka, strategin som är grunden i Noll Vision.

"– Strategin lyfter fram två jätteviktiga områden. Det ena är hastigheten och den andra är ABS på motorcyklar. ABS halverar risken för att omkomma och där vi jobbar vi intensivt och har haft stora framgångar."

Så utan ABS kommer ni att TJörAigÄlErDirEcKT. :7peta
Tragikvärket skulle väl inte ljuga? Och deras statistik kan väl inte ljuga? :hihi

Tur nu att många inte kör så många mil motorcykel utan tillbringar mer tid bakom tangentbordet. :krama

Jag förstår ärligt talat inte hur han kan dra den slutsatsen? Jag har själv suttit med djupstudierna och även träffat Jörgen, som är en intelligent snubbe, och ingen av oss som var där kunde dra en enda slutsats om en enskild "pryl" som att t ex ABS skulle ha påverkat nånting. Det är möjligt att om man gjorde en gigantisk enkät bland motorcyklister, som INTE har dött, där de mer eller mindre unisont säger att ABS räddade dem från en presumtiv olycka att man kan dra någon slutsats men det är ju då fortfarande ett tyckande, inte en vetenskaplig sanning.
När vi sitter med djupstudierna så är vi i gruppen i regel helt överens om en sak och det är att en olycka sällan (aldrig) kommer ensam. Det är i princip alltid minst tre fel som händer i en kombination (perfekt storm) av fel från föraren, miljö, andra trafikanter, skitsaker, som alla inträffar samtidigt som ger en mer eller mindre svår konsekvens, och det är dessutom slumpen som avgör om en viss perfekt storm slutar med dödsfall eller förhöjd puls...
 
När mötet var slut och ni andra i gruppen lämnade rummet så blev denne Jörgen inkallad till politrukerna Maiorana, Kraffft och Olsson och helt enkelt beordrad att justera sin version så att den passar deras agenda…
 
Det är nog så att forskare passar dåligt till ”snabba nyheter” då de sällan har så enkla resultat att presentera. Viktigare är enkla svar som gärna bekräftar förutfattade meningar.
Komplicerade resonemang kommer ihte fram och då försöker ”journalister” lägga orden i munnen på dem.

Och så får vi fartbegränsningar, fler fängelser och 2-1 vägar trots att forskningen säger att det är ineffektiva och dåliga vägar att gå. Men det är enkelt att säga!


Mvh
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top