Nordkap, värt besväret?

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Var beredd på tjock dimma under lång tid. Var där tre dagar med typ 10-50m sikt och 10 sekundmeter. Det var ju också en surrealistisk upplevelse. Tur att det stannade där, missade en ren med typ 3 meter. Bodde hos en fd fiskare, vi drack hemkört och o'boy, kan förklara en del av dimman. 😉
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Man kan tycka att hela frågan är lite underligt ställd.

Vadå besvär? Det är körning. Gillar man inte körning så kan man boka Hurtigruten. Dom angör Honningsvåg och arrangerar bussturer ut till klippan. Då kan man sitta brevid blåhåriga amerikanska tanter eller tjattrande kineser.

Det tycker jag är besvärligt.

Jag har varit uppe på Magerøya två gånger, tankat på Shell Honningsvåg och vänt ner igen utan att vara ute på klippan.
...för sista sträckan ut är bommad på vintern.

2010 tillsammans med finländare.

Screenshot_20240706-180452.png

4 startade, 3 fullföljde. Start Honningsvåg, 1000 miles ner till Lahtis och sedan upp mot ryska gränsen och avslut i Joroinen.


2016 startade vi nere i Levi och höll alla 1000 miles norr om Polcirkeln.

Screenshot_20240706-180008~2.png

Tankning Shell Honningsvåg. DieselSverige står på gaveln och byter luft i däcken. 5 startade, 3 fullföljde.


Jag skall dit igen, helt klart. Det finns massor att se och göra. På sommaren.
Nordligaste gästboken är inte uppgrävd och signerad, gamla Postruten Kautakeino - Alta är inte körd ännu.
Kirkenes har säkert något att visa upp, och att få se Jakobs Älv är viktigt.
Få se med egna ögon. Många fattar inte att Norge har direkt gräns mot Ryssland.

När jag är däruppe skall jag tänka.
Tänka på hur tillfälligheter förändrar världen. Nikel kunde fortsatt vara Finskt.
Den lilla fiskarbyn uppe i Ishavet som nu heter Petchenga har faktiskt varit finsk den med - under namnet Petsamo.
Ett Finland med isfri Atlanthamn.
Fatta vad det hade betytt nu när alla seglingsrotationer ställs på ända när man kan gå direkt upp just under det Arktiska istäcket.

Jag skall ta mig ut på Nordkappsklippan, sitta någonstans och dingla med benen och reflektera hur sanslöst långt norrut jag befinner mig. Faktiskt norr om den 70nde breddgraden! Längre norrut än någonstans man bara kan sätta sig och enkelt köra med vilket fordon som helst på asfalterade vägar. Om man nu tycker just beläggning är viktigt.

400px-Arctic_circle.png

Norr om Prudhoe Bay, halvvägs upp på Grönland, långt långt norr om Islands nordligaste punkt.

Möjligheten finns. Alltså skall man dit.
För att få insikt. För att förstå vikten av Golfströmmen som gör vårt liv här uppe i Ultima Thule ens möjligt att leva.

Jo, Nordkappsklippan är en viktig plats att besöka, ett bra ställe att fundera på.

Sedan skulle jag av sätta kosan söder ut igen och beta av det jag hittills bara kört förbi - eftersom man inte vill bryta flytet när det väl infunnit sig.
Batterie Dietl ute på Engelsöya lär få sig ett återbesök.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Google maps säger att de där 9344 km tar 99h.
Här finns ett rekord att slå alltså :unsure:

Spons från ett energidrycksföretag och en välmående hoj som kan mata mil i bra fart i länderna där fartbegränsning saknas (Tyskland och Norrland).
Det borde kunna gå att hamna under 100h :crash

Nja, koffeindricka är vätskedrivande och sänker faktiskt dygnssnittet.
Vill man få körningen godkänd gäller det att köra lagligt, speciellt i de Nordiska länderna. Den som certifierar din körning vet på pricken hur lång tid det tar mellan de olika tankställena.

Google Maps är ett trubbigt instrument att planera efter. 72 timmar är vad du har på dig om man vill bli godkänd. Laglig körning.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vill man få körningen godkänd gäller det att köra lagligt, speciellt i de Nordiska länderna. Den som certifierar din körning vet på pricken hur lång tid det tar mellan de olika tankställena.
Tror du missuppfattar det hela lite....
Vad IBA tycker eller tänker spelar mindre roll när man skall slå tidsrekord som håller här på SH :nicka
IBAs Bogesundsrunda är t.ex. ganska tråkig, medans SHs rekordtider är roliga :crash
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tror du missuppfattar det hela lite....
Vad IBA tycker eller tänker spelar mindre roll när man skall slå tidsrekord som håller här på SH :nicka
IBAs Bogesundsrunda är t.ex. ganska tråkig, medans SHs rekordtider är roliga :crash
Tidsrekord som håller på SH är väl ”trust me bro”?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Hur som helst: lägg dina mil på vad som helst än Nordkapp - totalt bortkastad. USA öst till väst, Europa runt, allt är bättre än Nordkapp.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tror du missuppfattar det hela lite....
Vad IBA tycker eller tänker spelar mindre roll när man skall slå tidsrekord som håller här på SH :nicka
IBAs Bogesundsrunda är t.ex. ganska tråkig, medans SHs rekordtider är roliga :crash

Jag missuppfattar det mesta.

Jag ville mest peka på att just en Ironbuttkörning oftast är precis tvärtemot det många tror och tänker sig.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nordkap är ju inte bara en grusplan. Vill man vandra så kan man ta ryggan och knalla efter kusten.
Det finns också fik/mat, affär med turistprylar som man blir pålurad på. Knallar man ner i källardelen i byggnaden så finns det historier om själva udden. Dessutom finns det också faktiskt en kyrka där nere där folk t o m gifter sig.

Visst, vägen dit är underbart fin. Tunneln är gratis sen 2012. Före det så var det färja ut till ån(åkte sista året dit 1999. Vill man snåla in så vänder man vid grinden, men det är som att lacka en bil och lämna fälgarna rostiga.

På tal om nordligaste fastlandspunkter. Nordkap är en ö och nordligaste fastlandspunkten ligger då på systerudden.

Nordligaste i europa(bild 1): Slettnes fyr på Nordkyn(på två hjul då, om man inte nu ids som jag, gå till pricken)

Västligaste i europa(vild 2): Cabo da Roca

Sydligaste i europa(bild 3): Tarifa
 

Bifogat

  • fastlandspunkter-1.JPG
    fastlandspunkter-1.JPG
    432.2 KB · Visningar: 20
  • fastlandspunkter-2.JPG
    fastlandspunkter-2.JPG
    2.2 MB · Visningar: 20
  • fastlandspunkter-3.JPG
    fastlandspunkter-3.JPG
    1.8 MB · Visningar: 20

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nordkap är ju inte bara en grusplan. Vill man vandra så kan man ta ryggan och knalla efter kusten.
Det finns också fik/mat, affär med turistprylar som man blir pålurad på. Knallar man ner i källardelen i byggnaden så finns det historier om själva udden. Dessutom finns det också faktiskt en kyrka där nere där folk t o m gifter sig.

Visst, vägen dit är underbart fin. Tunneln är gratis sen 2012. Före det så var det färja ut till ån(åkte sista året dit 1999. Vill man snåla in så vänder man vid grinden, men det är som att lacka en bil och lämna fälgarna rostiga.

På tal om nordligaste fastlandspunkter. Nordkap är en ö och nordligaste fastlandspunkten ligger då på systerudden.

Nordligaste i europa(bild 1): Slettnes fyr på Nordkyn(på två hjul då, om man inte nu ids som jag, gå till pricken)

Västligaste i europa(vild 2): Cabo da Roca

Sydligaste i europa(bild 3): Tarifa

Se där! Ett utmärkt tema för en resa: ytterpunkter på en kontinent. Eller ett land.

Jag hamnade vid Finlands östligaste punkt under ett poängrally och fikade inne i Mökhön Manta. Märklig upplevelse.

 
  • Gilla
Reaktioner: VS

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag var till nordkap 2022, stannade på parkeringen och pratade med en britt i 10 minuter. Tog en bild, sen åkte jag tillbaka. Stannade på shell i honnigsvåg krängde på mig regnstället, varpå jag hör på bruten engelska: 5 more minutes and you are wet from the inside!😂. Var 2 tyskar som var väldigt roliga, som jag kommer att komma ihåg resten av livet 😂. Vägen dit via Pajala är rätt trist ändå till Alta. Väldigt mycket ”jaha nu då?” Efter resan men att se spåret i min kartapp är ände tillfredsställande.
 

Bifogat

  • IMG_5113.png
    IMG_5113.png
    441.5 KB · Visningar: 18
  • IMG_5114.png
    IMG_5114.png
    730.2 KB · Visningar: 18

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Vägen dit via Pajala är rätt trist ändå till Alta.

Många på väg mot Nordkap missar att göra en 5Km avstickare till Jockfall när man kör vägen mot Pajala, Kalixälvens högsta vattenfall och ett Café/restaurang där du kan sitta och titta på vattnet samtidigt som du sippar på ditt kaffe och fika.

Ställer du hojen på bron över älven får du en fin bild för dina sociala medier. :)


jockfall2.png
jockfall.png
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det finns två sorters motorcyklister; de som kör till ställen de inte besökt förut och de som kör till samma gamla ställen hela tiden… :)

App-app, det finns även de som mest filosoferar i soffan och käftas på SH!

Jag tillbringar mer tid i sadeln än i soffan. Men jag åker lika gärna tillbaka till ställen jag gillar som till nya så jag tillhör ingen av sorterna.

Nu har jag inte varit ute på klippan ifråga men på många andra ställen långt norrut.
Matstället i Pokka återkommer jag gärna till. https://tieva-baari.fi/ Inte bara för att det ligger längs väg 955! :crash
Men både från Köngas och Kittilä är det grus så då är det lämpligt med en gruSHoj. ;)

1720622862881.png

Jockfall är en pärla som jag tack vare Bosse-l nu känner till! :tummenupp

En sak som få känner till är att det fanns en överenskommelse i Kirkenes att de boendes inom tre mil från gränsen fick korsa utan visum. Utan ryssen skulle köpladorna inte vara så stora.

Till TS så är det bara att planera en resa. Klä dig då det kan vara både kallt och blött. Risken för snö finns alltid. Jag har haft 13 dagar regn av 16 på 450 mil men också en resa med en regnskur på 350 mil. Det kan vara 30+ ena dagen och snöblandat nästa.

Dagsetapper på 30 - 40 mil som många föreslagit är lämpligt om du vill kunna stanna till och se mer än vägen. Men jag har kört över 100 mil med en 60-talare så det går också.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top