NSR Fel

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Nu har jag bytt plats på vajrarna vid mitt avgasservo. Var ute o körde igår även i spöregn hela kvällen ute på vägarna söder om sthlm, fyyy fan va glad jag blev mitt "hack" försvann helt och hojen svarar 10ggr bättre känns det som.

Det gjorde susen helt enkelt, kom bara upp i 140km/h innan jag slog av på gasen det va lite blött kände jag för att kunna gäsa på. Den har säkert mer att ge, ska ut nu i det soliga vädret och köra och ska slänga upp en siffra på topphastighet senare i andra tråden. Tack vare er här har jag löst mitt väldigt svårlösta problem!
 

Mutiaz

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Ort
Båstad
Hoj
NSR125R
Tja!

Det var ju kul att mitt problem kunde hjälpa andra!

Det tog ju ett antal månader innan jag kunde få rätt på detta problem...
Jag hade ju den inne hos honda center för att dom skulle kolla på avgasporten, men dom såg inget fel...

Sen lämnade jag den hos Ebos och dom såg felet direkt!!!


Ha de

//Mathias
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Mutiaz skrev:
Tja!

Det var ju kul att mitt problem kunde hjälpa andra!

Det tog ju ett antal månader innan jag kunde få rätt på detta problem...
Jag hade ju den inne hos honda center för att dom skulle kolla på avgasporten, men dom såg inget fel...

Hade också inne på en verkstad fast här i sthlm. Killen hade antagligen satt vajrarna fel, men det är inte så mycket att surra över nu.

Nu är det så jag har ett litet problem kvar. Som sagt tidigare så har jag ställt in så att avgasservot ska öppna o stänga på rätt sätt, men nu är det så att det inte öppnar fullt ut. Jag ska spänna vajrarna så de blir kortare så att servot dras längre för att sedan kunna öppna fullt ut.

Just nu så gör hojen 135-140km/h och felet ligger antagligen i den sista fasen av öppningen av porten. En bekant har troligen lösningen, hur man ska spänna vajrarna. Återkommer med resultat efter helgen troligtvis.
 

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hässelby
Hoj
Ingen
Vanish skrev:
Hade också inne på en verkstad fast här i sthlm. Killen hade antagligen satt vajrarna fel, men det är inte så mycket att surra över nu.

Nu är det så jag har ett litet problem kvar. Som sagt tidigare så har jag ställt in så att avgasservot ska öppna o stänga på rätt sätt, men nu är det så att det inte öppnar fullt ut. Jag ska spänna vajrarna så de blir kortare så att servot dras längre för att sedan kunna öppna fullt ut.

Just nu så gör hojen 135-140km/h och felet ligger antagligen i den sista fasen av öppningen av porten. En bekant har troligen lösningen, hur man ska spänna vajrarna. Återkommer med resultat efter helgen troligtvis.
Vill man vara helt säker på att det är avgasporten som krånglar så kan man alltid testa att plocka bort porten helt. Då blir det samma effekt som att köra med öppen port ständigt. Visserligen går hojen piss på låga varv utan port, men den går garanterat som den ska på höga varv. Gör den inte det så har man något annat fel nånstans i motorn.
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
SpeedAbuser skrev:
Vill man vara helt säker på att det är avgasporten som krånglar så kan man alltid testa att plocka bort porten helt. Då blir det samma effekt som att köra med öppen port ständigt. Visserligen går hojen piss på låga varv utan port, men den går garanterat som den ska på höga varv. Gör den inte det så har man något annat fel nånstans i motorn.

Det låter iofs som ett bra alternativ att testa faktiskt, känns ändå ganska säkert att det är det som är felet har gått igenom hela hojen bytt diverse delar och som du läste pulade jag lite med servot men det öppnar fortfarande inte helt. Jag ska helt klart testa!
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
körde söndags morse en liten bit... jag fick upp den i 130 sen kom en kurva
ni får se upp grabbar när jag får min arrow krök :tungan
 

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Ort
jötteborj
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
jag vill klara upp en sak om RC ventilerna...

min nsr gör Ca. 130, men de finns inget "hack"??
kan d vara RC ventilen lr kolv??

den varvar ut som vanligt men orkar inte acc. med 6:an... stannar på Ca. 9500rpm

ang. rc vent. ska man byta plats på vajrarna bara?? och vad händer om dom sitter rätt, och jag går o byter plats på dom, händer väll inget farligt med motorn?
om den går ännu sämre så byter man väll bara tillbaka vajrarna som dom va...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
weeeiii skrev:
jag vill klara upp en sak om RC ventilerna...

min nsr gör Ca. 130, men de finns inget "hack"??
kan d vara RC ventilen lr kolv??

den varvar ut som vanligt men orkar inte acc. med 6:an... stannar på Ca. 9500rpm

ang. rc vent. ska man byta plats på vajrarna bara?? och vad händer om dom sitter rätt, och jag går o byter plats på dom, händer väll inget farligt med motorn?
om den går ännu sämre så byter man väll bara tillbaka vajrarna som dom va...

Nej det händer inget farligt med motorn. Hehe, bara för en hade det här problemet betyder det inte att alla har det :)
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
kolla att de öppnar fullt, min gjorde 130 då de var felinställda och inte öppnade fullt.
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Mutiaz skrev:
Tja!

Det var ju kul att mitt problem kunde hjälpa andra!

Det tog ju ett antal månader innan jag kunde få rätt på detta problem...
Jag hade ju den inne hos honda center för att dom skulle kolla på avgasporten, men dom såg inget fel...

Sen lämnade jag den hos Ebos och dom såg felet direkt!!!


Ha de

//Mathias

Ja Ebos kan man lita på, de kan sina grejor!

Kul att du fick ordning på det, grattis! :fyllisar
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
Vanish skrev:
Nu är det så jag har ett litet problem kvar. Som sagt tidigare så har jag ställt in så att avgasservot ska öppna o stänga på rätt sätt, men nu är det så att det inte öppnar fullt ut. Jag ska spänna vajrarna så de blir kortare så att servot dras längre för att sedan kunna öppna fullt ut.

Just nu så gör hojen 135-140km/h och felet ligger antagligen i den sista fasen av öppningen av porten. En bekant har troligen lösningen, hur man ska spänna vajrarna. Återkommer med resultat efter helgen troligtvis.

Jag är mycket intresserad av lösningen, berätta!!
 

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Ort
08
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
någon som vet hur man får bort tätningen som sitter på rc-ventilens axel innanför ventilhuset? :va
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Den här tråden va mycket intressant, har bara skummat lite och skitit i den iom att jag inte haft nått problem med hojen, den va strypt... Innan :D

Nu ska den va ostrypt, men, hmm, den gör 130, med fel drevning! det är precis innan rött på 6an den toppar 130, så omdrevning ska se, efter det får jag börja undersöka vad som mer kan va galet så det går riktigt bra sen....

Hmm, min hoj går lite halvkasst runt 6-7 tusen varv, den bluddrar lite osv, känns som den vill igång istället för och ligga i det varvtalet, är det normalt, eller är det nått som är galet, och isf vad?



EDIT, jippie, jag tog 100ade inlägget i tråden! :) :tungan
:rolleyes:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top