Jag uppskattar ärligt talat allas svar, eller iallafall dem flesta ! Man får sig en tankeställare när någon skriver på ett ordentligt och tydligt sätt. Kanske blir den z800e som är godkänd för a2, om ekonomin tillåter, är ju lite surt att lägga 75k+. Annars så får det ändån bli en strypt 600, kanske rätt bra att köra strypt ett tag så man lär känna den bra. Gsxr är min favvo, dem är så jäkla snygga!!
Jag är 21 år.
Jobbar, äger eget boende, har 2 körkort, studerar på Universitet (6 månader kvar till examen!), ägt 3 motorcyklar och 2 bilar.
Betalar alla räkningar själv, städar, sköter allt
Gjort sedan jag var 16.
Där har du dagens ungdom
Det handlade precis om hur DUKTIG du är på att diska-städa-laga mat! x
Hur kan du ens anknyta din städning till en höjdålder av körkort, när mitt argument menar på att det är sådana som TS själv skriver "köra olaglig, gasa helvete och farsan skall stå på hojen" skapar denna höjning kanske tillsammans med de effekter..
Plus p till dig, väldigt kreativ anknytning!
BlaBlaBla...
Finns texter där det klagas på dagens ungdom för 1000-tals år sedan.
...BlaBlaBla...
Fan ta dem.
F.ö. är det inte hållbart att hålla på att höja körkortsåldern stup i kvarten och göra det mer och mer kostsamt att köra hoj.
Tycker 24 år är för högt. 18 är bra. Om man nu får åka in i militären och lära sig skjuta ihjäl folk borde man få lov att köra motorcykel.
Idiotiska politiker, idiotiska människor som tror att vi kan uppnå nollvision.
Fan ta dem.
Ville bara försvara dagens ungdom. Det är sedan länge känt att det alltid klagas på nutid och påstås att det var bättre förr. Det är främst för att man glömmer bort dåliga saker och snarare minns de bra samt att man i stunden inte uppskattade det som hände.
Finns texter där det klagas på dagens ungdom för 1000-tals år sedan.
F.ö. är det inte hållbart att hålla på att höja körkortsåldern stup i kvarten och göra det mer och mer kostsamt att köra hoj.
Tycker 24 år är för högt. 18 är bra. Om man nu får åka in i militären och lära sig skjuta ihjäl folk borde man få lov att köra motorcykel.
Idiotiska politiker, idiotiska människor som tror att vi kan uppnå nollvision.
Fan ta dem.
Tycker ni borde sluta hacka på Ktm125. Vi vet och Ni vet att det är ett rent helvete och ta körkort på MC nu förtiden, och att det inte var alls lika krävande då ni 70-talister eller vad ni nu är tog MC-kort.
Jag tog A1 kort förra hösten, kostade ca 10 000 kronor och väldans massa dagar med träning etc. Visst fine, självklart att jag gör det, jag får ju köra MC lagligt?
Sen är det en uppkörning för A2 kortet när jag fyller 18 för att få köra nån sketen supermotard med 50 hästar, någon 250 sporthoj, eller en gammal strypt "sporthoj" från förra årtusendet. Sure, inga problem.
Sen är det en uppkörning för tunga när jag fyller 21, visst jag gör den också, nu får jag äntligen köra storhoj och är (antagligen)? välkommen på detta forum som en "medlem" och inte som en tönt/pajjas/idiot som kör 125 eller nåt annat fjantigt SKIT. Minst 600 kubik å fan heller under 100 hästar för då är man en fjant och inte välkommen på det stora, omtalande och coola SPORTHOJ.COM!! (Som Ni stora grabbar tycker/uttrycker er till majoritet)
Det är förjävligt att de som bestämmer reglerna och försäkringsbolagen vet att vi som gillar att köra hoj gör vad som helst för att få köra.
Det jag vill komma till är att det är ett helvete och köra hoj som ung, omständigt, dyrt, vilket gör att färre folk tar körkort i ung ålder, och istället tjuvkör. För i det flesta fall tjänar man på det tyvärr...
Alltså tycker jag att man misslyckats med reglerna om "alla" (som ni stora grabbar säger) yngre folk säger att de ska köra utan strypning, försäkra hojen på pappa, och sen ut och bomba!
Satt och läste lite som vanligt i väntan på mer värme så hojarna kan få sträcka ut på nya vägavsnitt inför en kommande säsong och kommer i diskussion med flickvännen här hemma om ämnet i tråden.När jag tog mc kort så var det 18 år som gällde för tung mc, något årtionde senare var det 21 år som gällde, nu något årtionde ännu senare så är det hela 24 år som gäller.16 års gränsen för lätt mc har däremot inte förändrats det minsta under denna tid.
Vad är det som händer egentligen.Blir folk bara dummare och dummare eftersom åldersgränserna ständigt plussas på allt eftersom åren går.Borde inte detta välbeprövade mc folk ha någon form av organisation som kunde föra deras talan och sätta stop när nya dumheter uppenbart staplas på hög nuförtiden när nuvarande organisationer för mc folk liksom andra politiska partier enbart pratar och lovar, pratar och lovar, pratar och lovar osv ...
Anledningen till denna undran hemma vid köksbordet just nu bakom kaffekoppen som ryker när snön samtidigt singlar ner denna första December är att när man själv var 16-18 år så samlades de lokala mc förmågorna i någons garage där det hemmatrimmades och byggdes om enligt konstens alla regler och så tog man en provrunda för att testa att allt höll ihop inför en kommande säsong.
Det var inte fler som förolyckades då än idag trots att man försöker putsa på siffrorna i trafiksammanhang för att få dessa siffror mer rumsvänliga och vi hade inte heller datorer som vi kunde hämta kunskap från via andra likasinnade vid t ex trafiksammanhang.Bara en vältummad mc tillbehörskatalog som saknade en del sidor som lästs mer flitigt än andra.Så i dessa upplysningstider med än den ena informationen mer viktig än den andra (enligt utnämnda experter på området) så blir ju frågan i samband med dessa åldershöjningar ... VARFÖR.
1. Jag lärde mig "skjuta människor" det året jag fyllde 20
2. Pucktvå, du får idag kör hoj när du är 18 och även till sommaren
3. Inte fan vill ja ha dig som minister iaf, är det fel att ha en vision om att inga skall dö i trafiken? Kom tillbaka om ditt uttalande när någon i din närhet dött i trafiken för något slopats..
4. Du vet att jag inte är mycket äldre än dig på pappret, men i detta fall skiljer det nog en heldel på oss
Klart inte folk i trafiken ska dö. Men om vi ska ha nollvision ska vi slopa all trafik på riktigt, endast ägna oss åt hastigheter som kroppen klarar av alltså typ 0-12 km/h och möjligen åka tåg.
Nej, vi anser att fördelarna med trafik överväger kostnaderna och är därför beredda att ta risken.
Sverige är det säkraste landet i världen att färdas i trafiken i, det i sig säger en del. Det är dock knappast det billigaste landet att äga ett fordon eller försäkra något
Men ja, jag hade t.ex. ändrat till Fri fart på motorvägen och sänkt körkort samt boostat på lite forskning som forskar kring varför folk kör vårdslöst (berusade osv) och om det finns något test som är mer lämpat än ålder när det kommer till mognad.
Ålder är ett dåligt mått på mognad, precis som hastighet är ett hyffsat dåligt mått på om man varit vårdslös eller inte. Man får anpassa sin hastighet efter situationen
Där har du min politik i alla fall.
p.s. jag har familjemedlemmar som dött i trafiken
p.p.s nollvision kommer slutligen leda till totalförbud för alla tvåhjuliga fordon pga farorna. (om de fortsätter så här)
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |