Nu blir det dyrt på RIKTIGT?

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
ebbaklasa skrev:
den jevlens mobil nr står ju i artiklen
bara messa sönder han fan

För ytterligare information:
---------

:kocko

Läs galne danskens inlägg en gång till...
 
Last edited by a moderator:

putteb

Live hard, die young.
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Östersund
Hoj
Ingen just nu.
storken skrev:
kanske det. men delar man på alla kostnader så blir det billigare för alla.
ja det kanske blir biligare för alla men i slutändan finns det alltid vissa som inte har råd(finns det till och med i dag), och kanske blir utan riktig sjukvård. som någon skrev privata biblotek osv låter inte som något en ensamstående mamma med ett par unga har råd med idagsläget.
en vanlig svenson har idag ungefär 170000:- i årslön. så att göra allt privar tror jag inte ett dugg på...
 

sandstream

Guest
putteb skrev:
ja det kanske blir biligare för alla men i slutändan finns det alltid vissa som inte har råd(finns det till och med i dag), och kanske blir utan riktig sjukvård. som någon skrev privata biblotek osv låter inte som något en ensamstående mamma med ett par unga har råd med idagsläget.
en vanlig svenson har idag ungefär 170000:- i årslön. så att göra allt privar tror jag inte ett dugg på...
Nu ska vi inte spamma sönder tråden med politik men jag har för mig att snittinkomsten ligger på över 200K/år.

EDIT: 203K
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____28017.asp
(BTW: Kul att vi stockholmare drar in så mycket pengar till staten, vad gör ni på Gotland? Leker med får och raukar? :D )
 
Last edited:

izznix

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Daytona 650
storken skrev:
kanske det. men delar man på alla kostnader så blir det billigare för alla.

Om du kan någon som helst matematik så måste du inse att det blir dyare för vissa, billigare för andra å en del som kanske inte påverkas så mycket..

/izznix
 

kjuze

Guest
Helt jävla otroligt. Ska MC-karriären ta slut innan den ens börjat? Köpte MC för någon månad sen och nu är det nästan så att man funderar på att sälja.

Så här jävla illa kan det väl ändå inte bli?
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
sandstream skrev:
Med ett sånt förslag lär det blir fler som kör helt oförsäkrat och oreggat. Vem som får betala deras sjukhusbesök och rehabilitering borde tom borgarna kunna räkna ut :kocko

Håller med, hoppas innerligt att dom inte får igenom detta, då kan ju jag säga ajöss till min bike........ :(
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
kjuze skrev:
Helt jävla otroligt. Ska MC-karriären ta slut innan den ens börjat? Köpte MC för någon månad sen och nu är det nästan så att man funderar på att sälja.

Så här jävla illa kan det väl ändå inte bli?

Ska du sälja så gör det snabbt för blir det dyrt att försäkra så kommer priserna att rasa på sporthojar. Och jag ska köpa en till retta som reservdelshoj :banana
 

LOVE2XLR8

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBR 600RR -05 och en rejsig Yamaha R6 -03
Inte för att jag badar i pengar eller har det hur fett som helst men jag tycker ändå att tanken e vettig. Jag menar, är det inte lite konstigare att man tycker att ens granne eller polarens farmor (läs vanliga skattebetalare) ska betala grejer som jag kör sönder med mina två hojjar för att jag kör som en galning i stan och på vägar...??
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
ebbaklasa skrev:
den jevlens mobil nr står ju i artiklen
bara messa sönder han fan

För ytterligare information:
---------------

:kocko
Men vafan, sniffar alla lim?

Varför ska vi "messa sönder han fan"? Han är marknadschef på Folksam, Folksam är "starkt kritiskt till förslaget om privatiserad trafikförsäkring".

Det är ett politiskt förslag, de som man i så fall ska "messa sönder fan" bör väl vara politikerna som lagt förslaget?
 
Last edited by a moderator:

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Jaha! då börjas det igen då!

Jag som student vet att de borgliga hade ett förslag för ett tag sedan på ca ..hmm..kommer inte ihåg men iaf över 20kkr i terminsavgift för att plugga på unversitet...då är det säkert många som har råd! det lär ju knappast utbilda svenska folket för framtiden om man säger så.

Tror inte att ett sånt förslag kommer att gå genom, men ist för att sitta o gnälla om vilket parti som 'är bra eller ej, eller vilket sätt som är det rätta bör vi nog gå ihop och försöka hindra förslaget innan nåt allvarligt händer!

Så, vilka är förslagen? de vettiga alltså...gå med i SMC (borde ha gjort det redan), skriva till politikerna=? fan vet jag..jag är inte samvetare men nån här borde ha lite koll?
/bivvmaster.
 

Wolfskin

Road Rage MC
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Fd älskare med en CBR 600 -99
Börja jobba svart så har man råd att forsätta åka.
Håller staten på så här ska dom fan inte ha mina pengar iaf.
 

kjuze

Guest
Abloy skrev:
Ska du sälja så gör det snabbt för blir det dyrt att försäkra så kommer priserna att rasa på sporthojar. Och jag ska köpa en till retta som reservdelshoj :banana

Hehe jo vet. Men hur snopet vore det inte att köpa en hojj för att efter en månad sälja den? Vill ju verkligen inte men såhär kan det ju inte gärna bli.

Har den inte försäkrad nu, om jag gör så att jag reggar den i december som avställd hos if för 100kr garage och 1500 halv och då har den avställd tills jag ska börja åka. Frågan är alltså, om jag ställer på den i tex maj, kommer jag att få betala dem där 1500 som vi kom överens om i december eller gäller det nya taxor iom att jag ställer på den år 05?

Vore tacksam för svar.
Om man kan göra så, så klarar man ju sig undan ett år till iaf :p
 

kjuze

Guest
bivven skrev:
Jaha! då börjas det igen då!

Jag som student vet att de borgliga hade ett förslag för ett tag sedan på ca ..hmm..kommer inte ihåg men iaf över 20kkr i terminsavgift för att plugga på unversitet...då är det säkert många som har råd! det lär ju knappast utbilda svenska folket för framtiden om man säger så.

Tror inte att ett sånt förslag kommer att gå genom, men ist för att sitta o gnälla om vilket parti som 'är bra eller ej, eller vilket sätt som är det rätta bör vi nog gå ihop och försöka hindra förslaget innan nåt allvarligt händer!

Så, vilka är förslagen? de vettiga alltså...gå med i SMC (borde ha gjort det redan), skriva till politikerna=? fan vet jag..jag är inte samvetare men nån här borde ha lite koll?
/bivvmaster.

Vi kan ju höra av oss till utredningskommitén och be om att när utredningsbetänkandet ska ut på remiss att "vi" på sporthoj ska få yttra oss. Det får vi enligt lag.
Alt att vi alla ber att få ta del av remissen och skriva vad vi tycker.
 

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Västkusten
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
kjuze skrev:
Hehe jo vet. Men hur snopet vore det inte att köpa en hojj för att efter en månad sälja den? Vill ju verkligen inte men såhär kan det ju inte gärna bli.

Har den inte försäkrad nu, om jag gör så att jag reggar den i december som avställd hos if för 100kr garage och 1500 halv och då har den avställd tills jag ska börja åka. Frågan är alltså, om jag ställer på den i tex maj, kommer jag att få betala dem där 1500 som vi kom överens om i december eller gäller det nya taxor iom att jag ställer på den år 05?

Vore tacksam för svar.
Om man kan göra så, så klarar man ju sig undan ett år till iaf :p
Kontraktet du skriver med försäkringsbolagen är årsbunden... alltså om du skriver på i dec. får du pr. redigering dec. nästa år. Så var det iaf. på IF hur andra bolag kan göra kan jag inte yttra mig om....

snart har man inte råd med nudlar ens...
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
Eeeeländigt. Går det igenom känns det som man har två alternativ

1 skenförsäkra

2 skippa försäkringen å kör ändån :)


Man lever bara en gång!
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
kjuze skrev:
Vi kan ju höra av oss till utredningskommitén och be om att när utredningsbetänkandet ska ut på remiss att "vi" på sporthoj ska få yttra oss. Det får vi enligt lag.
Alt att vi alla ber att få ta del av remissen och skriva vad vi tycker.

Ohh! nån som verkar kunna komma med lite fakta! :yoparty

Då är det väl bara o forska lite kring frågan och höra avsig till utredningskommitén? DEt vore väl kanske enklast om någon ansvarig från SP har lust att ta åt sig detta?

Bivven
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Försäkring

Jag tror att hojarna har lite för mycket effekt för att leka ut på vägarna.och nöter till bilförare dessutom.Dom tittar en gång i minuten i backspegeln å alla vet ju hur långt man hinner på en minut i 250 km/h.Du hinner ca 4.5km på den tiden.0ch en bilist kommer 1,5 km.Jag tycker att många sporthoj förare har sig själv att skylla att det blir dyrt.Ska man ha 180hk mellan benen så skulle jag tycka att man ska ha RR-licens och åka på bana med.Jag gillar att åka brutalt for men då ska man veta att det inte finns bilister.Jag tycker att vi inte bara ska skylla på bolagen.Det finns dom som köper en hoj på avbet men har inte råd att försäkra hojen.Men ändå skaffar an hoj och försäkrar den.Innan räkningen har kommit i från bolagen så har hojen hunnit att försvinna.ska man ta igen an stulen hoj krävs det många andra som ska betala.Åk säkert åk minimoto på go-kart bana.MVH BC :banana
 

kjuze

Guest
bivven skrev:
Ohh! nån som verkar kunna komma med lite fakta! :yoparty

Då är det väl bara o forska lite kring frågan och höra avsig till utredningskommitén? DEt vore väl kanske enklast om någon ansvarig från SP har lust att ta åt sig detta?

Bivven

Det bästa är att regeringen i sin proposition till riksdagen måste ta med vad remissinstansera(vi och intresseorganisationer samt andra som berörs) tycker och väga in det.

Moderaterna kan väl säkert få med miljöpartiet tyvärr då dem tidigare deklararet att dem kan tänka sig sammarbete med de borgliga partierna. Speciellt när det handlar om att få bort oss miljöförstörande mc människor från vägarna. :/
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Här kommer "artikeln" från Ekot, som Folksam refererar till, hittad här: http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=489336

******* Artikel/Nyhet från EKOT ******

05:47 | tisdag 19 oktober 2004

Bilförare bör betala trafikskador själva

Flera borgerliga partier vill ha en privatiserad trafikskadeförsäkring som innebär att bilförare själva ska betala för de sjukförsäkringskostnader som olyckor i trafiken medför.

Sjukförsäkringen för just trafikskador ska inte längre betalas via skatten, utan genom avgifter, det är tre borgerliga partier överens om.

Enligt moderaterna, folkpartiet och kristdemokraterna skulle en sådan här modell spara många miljarder åt statskassan, men de är inte överens om beräkningarna av hur många.

Enligt de tre partierna skulle avgifterna till trafikskadeförsäkringen höjas om deras förslag genomfördes med 50 procent i genomsnitt, säger moderaternas gruppledare i Riksdagen Mikael Odenberg.

– I realiteten kommer det att bli så att grupper som har stor risk får en större höjning och trafikantgrupper med liten risk får en lägre, säger han.

Försiktigare körning
Idén med det här förslaget, som inte är nytt, är att om bilägarna själva får betala, så kommer de att köra mer försiktigt och skaffa säkrare bilar. Om de inte gör det kommer deras premier till trafikskadeförsäkringen att bli högre.

Bo Könberg, folkpartiets gruppledare i riksdagen, säger att med deras förslag så skulle avgiften höjas med en knapp tusenlapp om året.

– Det vi egentligen vill är ju att olyckorna ska minska samtidigt med kostnaderna.

Det här ska gå till så att försäkringskassan betalar ut sjukpengen till en trafikskadad. Försäkringskassan skickar sedan räkningen till den skadades försäkringsbolag.

Centern ser risker
Varken Mikael Odenberg eller Bo Könberg ser några ökade risker för tvister mellan trafikskadade och försäkringsbolag om hur skador ska klassas och ersättas.

Det gör däremot centerpartiet, som enligt riksdagsledamoten Birgitta Carlsson i socialförsäkringsutskottet, diskuterat detta grundligt. Partiet har kommit till slutsatsen att nuvarande system utgör en bättre garanti för ersättning och hjälp till trafikskadade än de borgerliga kollegornas förslag.

Moderaten Mikael Odenberg hoppas på ett enigt förslag framöver, för det handlar, enligt honom, om stora besparingar för staten.

– För trafiksäkerhetsarbetet tror jag att det är viktigt, men det är klart att det rör också stora pengar, säger han.

******************************************

Vill man försöka påverka någon av politikerna som uttalat sig, framföra sin åsikt osv.. så... kan man ju leta upp deras e-postadress här: http://www.riksdagen.se/folkvald/ledamotr/ ... :rolleyes:

/B

Edit: Liknande förslag har varit uppe tidigare, men inte kommit vidare, vet inte varför. Bara hoppas att SMC, bilägarnas intresseföreningar, försäkringsbolagen osv slår sina kloka huvuden ihop, "lobbar" ordentligt, och sätter stopp för detta dumma/dyra förslag... /End edit
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top