Nu blir det dyrt på RIKTIGT?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Om folk kunde sluta att vurpa stup i kvarten så hade vi inte haft det här problemet över huvudtaget...
Sug på den....
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Det är väl klart att Folksam kommer med skrämselpropaganda eftersom dom är partitrogna! Dom kan ju inte hålla med ett borgligt förslag!

Dom oberoende försäkrings bolagen kommer att vara billigare än folksam ändå.

Riskgrupperna blir säker dyrare, men jag tror inte på en sån solidaritet som innebär att en som sannolikt inte kommer att råka ut för nåt ska betala för nå'n som kommer...

Ni som vill att alla ska betala lika mycket, vill ni att alla ska exakt samma lön oavsett om man sitter i kassan på konsum eller är läkare?

...då vet jag partiet för dej....
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
kjuze skrev:
Hehe jo vet. Men hur snopet vore det inte att köpa en hojj för att efter en månad sälja den? Vill ju verkligen inte men såhär kan det ju inte gärna bli.

Har den inte försäkrad nu, om jag gör så att jag reggar den i december som avställd hos if för 100kr garage och 1500 halv och då har den avställd tills jag ska börja åka. Frågan är alltså, om jag ställer på den i tex maj, kommer jag att få betala dem där 1500 som vi kom överens om i december eller gäller det nya taxor iom att jag ställer på den år 05?

Vore tacksam för svar.
Om man kan göra så, så klarar man ju sig undan ett år till iaf :p
Du kan teckna försäkring redan nu för nästa sommar. Jag har redan tecknat en försäkring för nästa sommar och får samma premie som jag hade i år... Så nu står den garageförsäkrad till 1:a april sen är den försäkrad fram till sista september...
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Fredde Meck skrev:
Dom oberoende försäkrings bolagen kommer att vara billigare än folksam ändå.
Det är dom inte idag... Inte för min del iallafall. Så jag skiter i vilken partibok dom håller högst. Money talks...
 

sandstream

Guest
Eftersom det är ett borgeligt förslag är det inte mycket att oroa sig för. Lagom till valet ska Maud och de andra leka märkvädriga och då springer folk och röstar på alla möjliga små partier istället för att rösta mörkblått å då får Göran sitta med sina polare i 4 år till...
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Fredde Meck skrev:
Det är väl klart att Folksam kommer med skrämselpropaganda eftersom dom är partitrogna! Dom kan ju inte hålla med ett borgligt förslag!

Dom oberoende försäkrings bolagen kommer att vara billigare än folksam ändå.

Riskgrupperna blir säker dyrare, men jag tror inte på en sån solidaritet som innebär att en som sannolikt inte kommer att råka ut för nåt ska betala för nå'n som kommer...

Ni som vill att alla ska betala lika mycket, vill ni att alla ska exakt samma lön oavsett om man sitter i kassan på konsum eller är läkare?

...då vet jag partiet för dej....

Handlar inte om partipolitik, vänstern/högern, utan om att några av "politurkerna" (denna gång på högerkanten) ännu en gång lägger ett förslag om att trafikförsäkringen ska stå för ALLA kostnader kring en trafikolycka. Dvs... som det är NU så betalar din trafikförsäkring för din skadade hjälm, mellanskillnaden för sjukersättning från staten och verkligt förlorad inkomst, skador på fordonet du kört på osv. Kostanderna för att bli hämtad med amulanslimosinen, eller rent av helekopetern, operationer på sjukan, rehablitering, står vi/staten/landstinget för. Vilket är dom riktigt dyra bitarna....

Går detta förslag igenom, så ska trafikförsäkringen betala för dessa "kringkostnader", och vad det kommer kosta, kan man ju ganska lätt räkna ut, DYRT blir det... Dvs saker som stat/landsting tidigare stått för, ska istället betalas av trafikförsäkringen... vars premie DU (och vi alla andra trafikanter/medborgare) är med och betalar....

Både Folksam, och det som du kallar "oberoende försäkringsbolagen", och dess försäkringstagare, kommer drabbas lika hårt... dvs jäkligt mycket höjda premier, som om det inte vore eländigt nog nu som det är... :7peta

Må hända att det inte blir SÅ mycket höjningar om man INTE kör en klass7-hoj, vad kör DU? Men ska även trafikförsäkringen störhöjas för oss med klass-7, har varit illa nog med kasko och hel, så börjar det likna graven för oss... :död

/B
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
(grovspåneri)

Om det ökar med bara 50% så visar väl det att försäkringsbolagen idag blåser kunderna ordentligt. Om inte, borde väl ökningen vara 10 000% eller så :va

Jag ringde TH idag och frågade lite allmänt vad de betalar och inte betalar till offer (trafikförsäkring)

FB betalar sjukhusbesök a 120:- (För det kan man bli vårdad och opererad av superkirurger i obegränsad omfattning)

FB betalar mindre än 80:- per dag man ligger på sjukhuset. (Kvinnan jag pratade med, nämnde att de betalar lite mindre än 80:- eftersom man får ju lunch etc på sjukhuset)

FB betalar personlig utrustning (osäker)

FB betalar 22.4% av sjukskrivning/utebliven inkomst (Försäkringskassan betalar resten)

FB betalar rehabilitering som kostar 120:- per tillfälle tror jag.

Alltså en medel-krasch med lite benbrott och omplåstring borde kosta FB runt 20k(?) Är inte det vad många betalar per år? Själv har jag runt 10k för halv. (Trafikförsäkring är inte mycket billigare)

Med nuvarande kostnader för FB, så kan alltså i runda slängar varannan motorcyklist krascha och hamna på sjukhus en gång per år. FB skulle ha råd med det utan att höja premierna. Hur många kraschar och hamnar på sjukhus per säsong? 1 på 10? Knappast. Men vi säger väl det så länge. De får då in 100 000 och betalar ut 20 000. Om det är 1 på 50 som hamnar på sjukan per år så får de in 500 000 och betalar ut 20 000:- (låter som bra business)

Vad är det som är fel? Vart tar alla $ vägen? Tar de betalt för sjukvårdkostnader, rehabilitering, ambulanshelikoptrar etc som de inte har kostnader för?

Kan någon förklara. Är det kartellbildning ??
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
En skatte sänkning för alla bör det bl isåfall, som det är dag så betalar man ju sjukvårdskostnaderna med inkomstskatten.




för att förtydliga parti snacket, självklart så kommer motståndarna med skrämselpropaganda som vi kanske inte ska ta så hårt....

benkar: just nu så åker jag bil efter att ha runttnat på min gamla Dr, det kommer att bli en Bandit1200 till våren (fk6).

Jag är en gubbe på landet, mc-kort sen -89, aldrig inblandad i någon olycka så en fk7 hoj är nog överkommlig för mej, men jag vill inte betala för någon högriskförare...
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
izznix skrev:
Om du kan någon som helst matematik så måste du inse att det blir dyare för vissa, billigare för andra å en del som kanske inte påverkas så mycket..

/izznix


Och hur är du ihopskruvad då? Vem skulle få det billigare? Oavsett typ av förare så blir det en ökad kostnad för försäkringsbolagen = ökad premie. Ingen får lägre premie, men en del får en mindre ökning en andra.

Om min skatt sänks med exakt samma peng som premien går upp så skiter jag i vilket - men det vet vi allihopa att så blir det inte - utan som vanligt så ska staten spara 9 miljarder och stoppa i nåt annat röt-hål.

... och jag som kanske skulle rösta borgerligt ... finns det INGET parti som inte har byfånar, idioter, kvinnoförnedrare eller a-sociala parasiter ?

Fram med namn och e-post-adresser på de skitstövlar som kommit på det geniala...

Näe, ett hejdundrande DRA ÅT HELVETE åt de politiker som sitter avlönade av mig och alla andra och skriver ihop sådana här skitförslag.
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Va!!!

storken skrev:
kanske det. men delar man på alla kostnader så blir det billigare för alla.

Knappast! Det är ju det som är dagens problem. Ju anonymare man är "som kostnad" ju större är viljan (och möjligheten) att vara en sådan! Det är redan klarlagt att människor uppskattar mer och är varsammare om det som de får betala något för..
Bl a en av anledningarna till att man inte vill ha nolltaxa i kollektivtrafiken.
Ett förs bolag prövade med att i ett område ha "personligt uppvisande" för skadereglerare av ALLA påstådda bilinbrott.
Antalet "bilinbrott" lär ha halverats... :rolleyes:
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Kahobe skrev:
Knappast! Det är ju det som är dagens problem. Ju anonymare man är "som kostnad" ju större är viljan (och möjligheten) att vara en sådan! Det är redan klarlagt att människor uppskattar mer och är varsammare om det som de får betala något för..

Då föreslår jag att du skiter i att ha annat än trafikföräkring på dina fordon i fortsättningen, och själv avsätter pengar på ett sparkonto utifall olyckan är framme. Mindre anonymt än så blir det aldrig, och du lär "uppskattar mer och är varsammare om det som de får betala något för.."

Eller vill du vara med i ett försäkringskollektiv trots allt?
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Pejo skrev:
Då föreslår jag att du skiter i att ha annat än trafikföräkring på dina fordon i fortsättningen, och själv avsätter pengar på ett sparkonto utifall olyckan är framme. Mindre anonymt än så blir det aldrig, och du lär "uppskattar mer och är varsammare om det som de får betala något för.."

Eller vill du vara med i ett försäkringskollektiv trots allt?

Ett kollektiv är väl okej, men man ska betala sin del av risken.
Av samma anledning har vi olika lön, en del är inte värda mer!

Jag vill inte ha ett jävla Kina här, men det är dit vi är på väg.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Fredde Meck skrev:
Ett kollektiv är väl okej, men man ska betala sin del av risken.
Av samma anledning har vi olika lön, en del är inte värda mer!

Jag vill inte ha ett jävla Kina här, men det är dit vi är på väg.
Försäkringskollektiv = Kina?!

Ja jävlar! Det anrika Lloyds i Storbritannien är förstås en förtäckt kommunistorganisation?

Själva grejen med försäkringar är kollektiv risktagande. Självklart ska högrisktagare betala mer, men så fungerar det redan. Vart kommer löneskillnader in i denna väldigt förvirrade diskussion?
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
storken skrev:
borgarna.. har ni varit ut och röstat på de, så måste det vara den politik ni föredrar. :fatta!
läs lite mer om vilka motioner borgarna skriver så kanske kommer framtida svergie att se annorlunda ut. privata bibliotek, lakparker, mm mm allt kan man ta bra betalt för, bara för att slippa betala skatt!
tänk er för nästa gången ni ger någon mandat att bestämma åt er!


Vaddå rösta?????
Finns det NÅGOT parti som gynnar motorcyklismen eller den fattige över huvud taget?? mvh blankröstaren
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
sgtpepper skrev:
Försäkringskollektiv = Kina?!

Ja jävlar! Det anrika Lloyds i Storbritannien är förstås en förtäckt kommunistorganisation?

Själva grejen med försäkringar är kollektiv risktagande. Självklart ska högrisktagare betala mer, men så fungerar det redan. Vart kommer löneskillnader in i denna väldigt förvirrade diskussion?
Vill du ha det idiot-tydligt?
allt är påväg mot "lika-för-alla", typ att jag får betala för nå'n som tror att han är värsta föraren och vurpar hela tiden, "lika-arbete-lika-lön" snacket...

det jag menar är att sverige kommer att bli en fin liten kommuniststat om det får fortsätta som det gör nu. = kina. förstår du eller tänker staten åt dej?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top