Nu har det hänt KRASCHAT!!!!!

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Tigerman skrev:
Hojen hadde kommit ner i hastighet innan ja tryckte på bak bromsen..det gjorde ja för att öka broms effekten ..men men..Det gick inte hem.

Nu ska jag hjälpa till med en bromslektion!

För att få bäst effekt ur bromsarna skall man med de felsta MC bromsa först med bakbromsen, sen direkt på fram så hårt det bara går samtidigt ska du släppa bak då du har bakhjulet i luften ändå.
sweet.... :)

/
bivvens bromsskola

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
valmers skrev:
Nej, men intelligensnivån verkar vara hög.

Varför gillar du inte de som bor i Göteborg? Är de sämre människor bara för att de kommer därifrån?
Tycker det verkar som att indianerna sitter i din kanot och viftar vilt med armarna, men paddlarna har de tappat bort för länge sen...

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
bivven skrev:
..För att få bäst effekt ur bromsarna skall man med de flesta MC bromsa först med bakbromsen, sen direkt på fram så hårt det bara går...
/
bivvens bromsskola

är inte det som att be framhjulet att låsa sig?? inte meningen att hoppa på inlägget, bara nyfiken utan direkt rutin(fick kortet förra veckan) :confused:

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
bivven skrev:
Nu ska jag hjälpa till med en bromslektion!

För att få bäst effekt ur bromsarna skall man med de felsta MC bromsa först med bakbromsen, sen direkt på fram så hårt det bara går samtidigt ska du släppa bak då du har bakhjulet i luften ändå.
sweet.... :)

/
bivvens bromsskola

Lånar tråden lite:

Men på spettan räcker det ju med att pilla ner ett par växlar. Bakbromsen på den maskinen går ju inte direkt varm vid lite aktiv körning.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Skorpan skrev:
Den är precis lika hög som hos alla andra som klotar i hela landet inklusive dig.
Du som kör/har kört bana vet väl att kalla däck inte greppar så bra,sa du till din läkare att "min intelligens är inte så hög" då när DU kraschade med kalla däck och bröt lårbenet?? Nää,tänkte väl det och inte fan skriver jag att "alla som bor i karlstad är dumma i huvet" för det.
Kan du vara snäll och ge fan i och idiotförklara oss i Gbg nu är du snäll :mad: :mad: :mad:

Man verkar bli sån när man inte har någon hoj... :hihi som en liten kärring i klimakteriet med pms sitter han och gnäller.

Valmers, köp en hoj nu och bli som folk :7peta.

killen klotade, gled en bit, reste sig upp och tog upp hojen, gick åt sidan. Alltså inget speciellt allvarligt, hojen ser dock ut som skit på ena sidan men det viktigaste är att föraren klarade sig med en öm axel. Hojar går alltid att ersätta, ett liv går inte att göra detsamma med.

Har någon polisanmält det? Visst möjligtvis...med det vore väl ganska konstigt när ingen kom till skada. Vad ska polisen göra? Jag bara undrar?

kosz

Ett mcsvin
Gick med
28 May 2005
Hoj
H-D FXSTB
Skorpan skrev:
Den är precis lika hög som hos alla andra som klotar i hela landet inklusive dig.
Du som kör/har kört bana vet väl att kalla däck inte greppar så bra,sa du till din läkare att "min intelligens är inte så hög" då när DU kraschade med kalla däck och bröt lårbenet?? Nää,tänkte väl det och inte fan skriver jag att "alla som bor i karlstad är dumma i huvet" för det.
Kan du vara snäll och ge fan i och idiotförklara oss i Gbg nu är du snäll :mad: :mad: :mad:
Otroligt jobbigt kan ju alltid anmäla för hets mot folkgrupp
:kocko
:finger

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
bivven skrev:
..För att få bäst effekt ur bromsarna skall man med de flesta MC bromsa först med bakbromsen, sen direkt på fram så hårt det bara går...
/
bivvens bromsskola

kiwimaddog skrev:
är inte det som att be framhjulet att låsa sig?? inte meningen att hoppa på inlägget, bara nyfiken utan direkt rutin(fick kortet förra veckan) :confused:

Tvärtom. Om du först lägger lite tryck på bakhjulsbromsen, "niger" hojen framåt. Då har du mer tryck på framhjulet redan när du börjar bromsa med frambromsen, vilket istället minskar risken för låsning. (Lär de inte ut det i körskolorna längre?) :tungan

Att genomföra det korrekt i en paniksituation är däremot inte helt enkelt. Det krävs mycket rutin, och manövern måste mer eller mindre "sitta i ryggmärgen". Annars är risken att vederbörande smäller på alldeles för hårt på bakbromsen, låser upp och går omkull.
Ett framhjulssläpp i hög fart hinner man oftast känna och släppa innan det är för sent (förutsatt att man inte svänger samtidigt). En bakhjulslåsning kan däremot ge ganska ruggiga kast.

Last edited:

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
Flagga skrev:
Tvärtom. Om du först lägger lite tryck på bakhjulsbromsen, "niger" hojen framåt. Då har du mer tryck på framhjulet redan när du börjar bromsa med frambromsen, vilket istället minskar risken för låsning. (Lär de inte ut det i körskolorna längre?) :tungan

hmm... dom glömde visst informera om det.... deras metod gick mer ut på ´tryck lagom med frambromsen o balansera lite lätt med bak´ men det kanske å andra sidan mest gäller hastigheter runt 90-100 o neråt....

granted79

Guest
valmers skrev:
Only in Göteborg, som sagt.

Förövrigt kommer du sannolikt delgivas misstanke om vårdslöshet/grov vårdslöshet i trafik.

vad har gbg med detta att göra???? :kocko stålbränd!

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Skorpan skrev:
Jag idiotförklarar inte alla i Göteborg, men det är många av er som verkar kämpa för att behålla idiotstämpeln. Den här killen körde 200 km/h på en liten landsväg, stirrade i bakhjulet på sin kompis hoj och panikbromsade omkull sig när en traktor "dök upp" på vägen. Därefter vill han ha sympati och gnäller på traktorn. Sympati får han aldrig av mig.
Vad min krasch beträffar har jag aldrig skyllt på någon annan än mig själv, vilket du hade sett om du läst mitt inlägg om den.

Du glömde förövrigt att lägga in sju kulsprutesmilies.
henrikkrueger skrev:
Varför gillar du inte de som bor i Göteborg? Är de sämre människor bara för att de kommer därifrån?
Tycker det verkar som att indianerna sitter i din kanot och viftar vilt med armarna, men paddlarna har de tappat bort för länge sen...
Nej. Se ovan.
$noop skrev:
Man verkar bli sån när man inte har någon hoj... :hihi som en liten kärring i klimakteriet med pms sitter han och gnäller.

Valmers, köp en hoj nu och bli som folk :7peta.

killen klotade, gled en bit, reste sig upp och tog upp hojen, gick åt sidan. Alltså inget speciellt allvarligt, hojen ser dock ut som skit på ena sidan men det viktigaste är att föraren klarade sig med en öm axel. Hojar går alltid att ersätta, ett liv går inte att göra detsamma med.

Har någon polisanmält det? Visst möjligtvis...med det vore väl ganska konstigt när ingen kom till skada. Vad ska polisen göra? Jag bara undrar?
Jag körde hoj senast igår. Det var kul. Det innebär dock inte att jag kommer att ha en annan inställning till den här typen av personer.

Jag köper en hoj när min kropp är nog läkt för att framföra en dylik.

Olyckan slutade förhållandevis lyckligt för trådstartaren. Detta kan endast tillskrivas en osannolik tur.
Du undrar vad Polisen ska göra. Ja, om och när en anmälan kommer blir det givetvis en utredning angående vårdslöshet i trafik. Se gärna tidigare inlägg av mig angående detta.
kosz skrev:
Otroligt jobbigt kan ju alltid anmäla för hets mot folkgrupp
:kocko
:finger
Sedan när blev göteborgare en folkgrupp?

Last edited:

granted79

Guest
henrikkrueger skrev:

HA HA HA HA HA ett mkt mkt bra inlägg :tummenupp !
skärpning nu valmers! :7peta

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
HumAnyt skrev:
hur lång och tungt drar inte den traktorn då? hö brukar för övrigt vara välidgt lätt, svårt att tänka mej ett hö lass som väger över 5-7ton... och tar det 20 sec för den att sväng ut, så är den otroligt slö! våra är upp i 50 på samma tid... Jobbar på ett lantbruk och mitt jobb är maskinförare... och tror mej, har mött sporthojar som kör för fort på småvägar, och då kan man hålla sej för skratt, det är svårt att väja för en hoj när man har 20ton spanmål med sej, tex, och man vill även inte väja i första taget! för gör man det och kanten brister, då välter troligen vagnen och blir skrot, och mc föraren stannar antagligen inte. En traktor är ingen sportbil med über väghållning.

alla hojåkare, tänker för när ni kör på 70vägar nu, höstbruket kommer igång i dagarna, då kommer det upp jord på vägarna, det körs halm och spanmål och tröskor som är stora tunga långsama och breda är ute på vägarna. visa er även innan ni kör om, det är inte alltid man ser att nån ligger bakom och vips så kör han om, även traktorer kan vingla... vill inte läsa om "mc körde in i traktor, mc föraren död"

Mvh
HumAnyt

Håller med, trakorer far iväg rätt bra. Men ett en timmerbil på 60 ton och 24 meter tar fan halva dagen på sig att accelerera/svänga ut från en liten skogsväg från stillastående. :skrämd

HumAnyt

fort ibland.
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR-1000 K4 enbart :( (räknas monkybike -78 honda?:)
Helldriver skrev:
Håller med, trakorer far iväg rätt bra. Men ett en timmerbil på 60 ton och 24 meter tar fan halva dagen på sig att accelerera/svänga ut från en liten skogsväg från stillastående. :skrämd

mjo, dom har inte så bråttom, väger ju som sagt lite deras lass med, och dom har ingen LGF skylt :)

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Skorpan skrev:
Vad menar du?? Tror du att folk kör som fan och klotar bara i göteborg?? Folk kör precis likadant i dom flesta städer så kan du lägga av med göteborg-snacket nu är du snäll. Du drar upp gbg hela tiden och det är obehagligt,lägg ner NU!!!

Jag håller med, Göteborg är obehagligt.

Jag var där två gånger (maiden och metallica) och längtade hem till sveriges geografiska framsida rejält efter ett par minuter... :D

/Fredde

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...