Ny statistik från Trafikverket.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Bil och mc-förare är lika goda kålsupare.

Så här på vårkanten möter man många rally ess och blivande F1 förare ute på småvägarna som gärna genar över på motsatt sida för att få ett optimalt spårval. På mc-sidan har vi Rossi wannabe som lägger ner motorcykeln i vänsterkurvan där han låter huvudet ligga över vägens mitt. Båda fallen kan sluta väldigt illa vid möten.

en sak som slog mig bara.

Har själv vid ett antal tillfällen mött bilar som leker rally, och genar och skär i korvor,och då snackar vi inte lite, utan mött bilar som kör rakt mot mig i MITT körfält helt och hållet.

nu har jag klarat mig bra pga att jag inte haft så hög fart, och de 2 sånna incidenter jag minns mötte jag bilen när han kommer ut ur kurvan, i mitt körfält, och jag redan låg med fingrarna på bromsen inför kurvan.

Lite annan timeing, lite mindre tur, hade man själf frontalkrockat och flygit in i en tall.
Om man då sen omkommer, vad tror du bilföraren säger? att han genade i innerspår genom kurvan eller säger han att jag gled ut i hans körfält?

skulle inte lita på statestik där MC föraren omkommer och man bara får en sida av myntet
 

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
40% av dödsolyckorna var singelolyckor.

Det står ingenstans hur många som blev skadade/dödade som inte satt på MC i en MC-olycka. Tror att det är väldigt få.

Med den bakgrunden så har jag otroligt svårt att förstå varför trafikverket verkar vara upprörda over mc-olyckor. Låt oss sköta oss själva och överleva på eget ansvar. Vi betalar försäkringar själva, vi betalar sjukvården själva via försäkringen - vad är problemet?

Enligt socialstyrelsen ger rökning 7000 dödsfall per år och det är fritt fram att röka 10 paket om dan bara inte andra påverkas.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vad försöker du säga med det här?

Siffrorna säger ju knappt nånting om man inre relaterar till totala antalet förare över resp under 25 år.

Förare 18-25 står för 25% av skadorna. Antag att det finns lika många förare i varje åldersgrupp (vilket iofs är osant, men ändå). Och så antar vi att man kör hoj tills man är 60.

18-25= 7år ->25% av förarna
25-60 = 35 år ->75% av förarna

Av det här kan man ju lätt sluta sig till att ynglingarna är överrepresenterade....... De borde egentligen stå för bara 17% om man följer mitt grova resonemang.

Edit: Nu har jag kikat igenom rapporten också.

Jag reflekterade bara över att andelen unga som dör inte är så vansinnigt överrepresenterad som man ofta får höra. Faktum är att de 25% även innefattat förare under 18, så säg att det är förare från 16-25 vilket är 9 år. Statistiken tar ju med folk ända fram till och över 74 år. Om vi bortser från de 5 gamlingarna över 74 som dog så kan vi säga att 99 av 423 döda var mellan 16 och 25. Att jämföras med 110 som var mellan 25 och 34 och 90 pers som var mellan 35 och 44.

Alltså ingen överrepresentation alls enligt den statistiken trots att man försöker påskina det genom att nämna det under diagramet så att politiker som inte tänker ska få för sig det.

En sak bör man iofs inte glömma. Det finns säkert fler förare i grupperna 25-34 och 35-44 (baserat på medianåldern för förare som enligt samma blad är runt 50 år!?) än det finns förare under 25, så en viss överrepresentation kan man ju tänka sig att det är ändå.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
.. i 4 av 10 korsningsrelaterade olyckor var mc förarens hastighet högre än 30km/h över skyltad hastighet...

Jag undrar ju bara på vilka grunder dom kan veta det? Jag tvivlar på att tio av tio olyckor råkat bli fotade av kameraskåp precis innan smällen. Och jag tror inte heller att fyra av tio motorcyklister har erkänt att dom kört för fort. Kanske baserar dom det på motpartens vittnesmål?

Bara att dom slänger ur sig ett sånt påstående gör att förtroendet för hela undersökningen försvinner. Den platsar i Sverkers soptunna.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
40% av dödsolyckorna var singelolyckor.

Det står ingenstans hur många som blev skadade/dödade som inte satt på MC i en MC-olycka. Tror att det är väldigt få.

Med den bakgrunden så har jag otroligt svårt att förstå varför trafikverket verkar vara upprörda over mc-olyckor. Låt oss sköta oss själva och överleva på eget ansvar. Vi betalar försäkringar själva, vi betalar sjukvården själva via försäkringen - vad är problemet?

Enligt socialstyrelsen ger rökning 7000 dödsfall per år och det är fritt fram att röka 10 paket om dan bara inte andra påverkas.

Du menar att staten skall tycka att det är OK att folk kör ihjäl sig så länge inte andra drabbas?

Även om du skiter fullständigt i om du överlever sommaren så finns det förmodligen andra som bryr sig, alternativt har folk omkring sig som bryr sig. Dessa betalar oxå skattepengar. Ska staten då säga att: "Han/hon får skylla sig själv, han/hon kör hoj."?

Utöver det så är det dyrt med olyckor. Varje förhindrad olycka är sparade pengar i räddningsinsats, sjukvård och dessutom kan du jobba och dra in skattepengar om du lever, inte om du är död.

Och oavsett statistik så är bara det faktum att RISKEN finns att 3:e part (fotgängare, bilist, whatever) skadas/dödas för att folk inte kan framföra sina hojar på ett säkert sätt en mkt bra anledning för staten att bry sig.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Du menar att staten skall tycka att det är OK att folk kör ihjäl sig så länge inte andra drabbas?

Även om du skiter fullständigt i om du överlever sommaren så finns det förmodligen andra som bryr sig, alternativt har folk omkring sig som bryr sig. Dessa betalar oxå skattepengar. Ska staten då säga att: "Han/hon får skylla sig själv, han/hon kör hoj."?

Utöver det så är det dyrt med olyckor. Varje förhindrad olycka är sparade pengar i räddningsinsats, sjukvård och dessutom kan du jobba och dra in skattepengar om du lever, inte om du är död.

Och oavsett statistik så är bara det faktum att RISKEN finns att 3:e part (fotgängare, bilist, whatever) skadas/dödas för att folk inte kan framföra sina hojar på ett säkert sätt en mkt bra anledning för staten att bry sig.

Att jämföra med rökning var väl inte alls dumt?

Det finns många saker som staten borde satsa pengar förebyggande där det finns många gånger fler liv att spara än trafikövervakning och hastighetskontroller som denna rapport säkert bland annat är tänkt att berättiga.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De parametrar som var mest slående tycker jag är att alla som var berusade/drogpåverkade saknade hjälm och de utgjorde en fjärdedel av alla som dödats. Ofta hade de lånat eller snott hojen de körde. Om snuten kunde plocka dessa 25 % så skulle statistiken se bättre ut. Sedan borde alla med körkortet till skänks tvingas att utbilda sig varje vår så att de känner sig så pass säkra att de slipper åka omkring med fötterna i backen.

Berusade utan körkort och hjälm på stulna hojar...
Varför inte låta dom självsaneras?
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Att jämföra med rökning var väl inte alls dumt?

Det finns många saker som staten borde satsa pengar förebyggande där det finns många gånger fler liv att spara än trafikövervakning och hastighetskontroller som denna rapport säkert bland annat är tänkt att berättiga.

Absolut.

Kommentaren var mest riktad till inställningen "jag skiter i vad som händer mig, därför borde alla andra skita i vad jag gör".

Skillnaden är väl att rökning inte på samma sätt innebär en risk för 3:e part som felaktigt beteende i trafiken gör.

Men visst borde man göra något åt rökningen oxå.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag tolkar statistiken som så att det är mindre farligt att köra Hornet 900 kontra Vulcan 1500. Haschmoppe är livsfarligt! :näsblod

De parametrar som var mest slående tycker jag är att alla som var berusade/drogpåverkade saknade hjälm och de utgjorde en fjärdedel av alla som dödats. Ofta hade de lånat eller snott hojen de körde. Om snuten kunde plocka dessa 25 % så skulle statistiken se bättre ut. Sedan borde alla med körkortet till skänks tvingas att utbilda sig varje vår så att de känner sig så pass säkra att de slipper åka omkring med fötterna i backen.

Varför inte tvinga alla att utbilda sej varje vår när vi ändå är igång. En stor andel av de som dör har inte fått körkortet till skänks. Ändå dör dom!
 
Last edited:

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Det mest tydliga med hela den här studien är ju att de som förespråkar ett totalförbud för supersporthojar på gata har ganska mkt "kött på benen" för att få igenom sin sak.

Tyvärr har du nog rätt. Men ett problem med den åtgärden är att supersportförarna hittar nya leksaker till sina kickar, och dödsfallen flyttas till en annan kategori i statistiken...
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Inte speciellt överaskad av den läsningen, det finns och kommer alltid att finnas de som vill testa sina gränser tyvärr.
Men att Customhojar är på väg upp i statestiken är ju mer att fundera över eftersom de bara sitter och puttrar fram i 90 max, enligt mig så är den ökningen mer skrämmande, med andra ord klantskallar som fick körkortet på köpet som dessutom blänger ilsket på oss sporthojare när vi susar förbi.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
40% av dödsolyckorna var singelolyckor.

Det står ingenstans hur många som blev skadade/dödade som inte satt på MC i en MC-olycka. Tror att det är väldigt få.

Med den bakgrunden så har jag otroligt svårt att förstå varför trafikverket verkar vara upprörda over mc-olyckor. Låt oss sköta oss själva och överleva på eget ansvar. Vi betalar försäkringar själva, vi betalar sjukvården själva via försäkringen - vad är problemet?

Enligt socialstyrelsen ger rökning 7000 dödsfall per år och det är fritt fram att röka 10 paket om dan bara inte andra påverkas.

Kan inte hålla med mer.

Men det är ju så att de som sitter och bestämmer är kostymnissar och feminister ( utan liv ) som "tycker" och "anser" saker, saker som inte har med verkligheten att göra, och det gäller många ämnen...

Jag tycker förvisso att det är BRA att transportstyrelsen bryr sig om trafikanterna ärligt talat, men det känns lite kasst att de ska blåsa upp just motorcykelstatistiken. Det blir liksom ett allmänt hat mot "oss" ( om jag får räkna med mig själv trots att jag inte har hoj för tillfället).

Det är precis som när en pensionär får se mig komma i min volvo som låter lite mer än normalt, satan va denne stirrar och fan vad irriterad jag blir, och det bara för att jag åker i just en volvo.

BTW: Väldigt förvånad över supermotardstatistiken med tanke på allt bakhjulsåka och så ;)
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Anledningen till att dödsolyckor med glidarhojar ökade så markant från 2003-2004 var pga att premien tokhöjdes på supersporthojar! Detta betyde att många som åkte sporthoj sålde och köpte sig glidare istället. 10 personer mindre dog på en SS-hoj medans ungefär 10 personer mer dog på en glidare.

Jag tror du har en poäng här.
Synd att man inte kan få en personlig bedömning av försäkringsbolagen utan automatiskt blir placerad i facket fartdåre grundat endast på hojval.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Intressant med statistiken angående hur ABS minskar olycksrisken på sidan 32-33. Ytterst få hojar som varit inblandade i dödsolyckor som har ABS om man tittar på sidan 28-29. ABS till R1an och R6an kanske är en bra ide Yamaha???

Exakt 0% av förarna som kör omkring med klownnäsa och peruk har också omkommit, det betyder inte att det räddar liv, det betyder att det är jävligt ovanligt!

Om 3% av alla hojar har ABS, att dom 3% inte är med i speciellt många olyckor, eller ens några alls behöver inte betyda att det är ABS som är bra.

Hur många supersporthojar eller glidare har ABS?
Några av absolut senaste årsmodellen kanske, köper unga oerfarnaa förare splirrans nya hojar?

Statistik kan visa vad fan som helst om man låter okunnigt folk eller folk med en agenda tolka siffrorna!
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Absolut.......
Skillnaden är väl att rökning inte på samma sätt innebär en risk för 3:e part som felaktigt beteende i trafiken gör......

De c:a 7.000personer som nämndes ovan är bara de som dör av sk. "direkt rökning" utöver dessa så finns alla de som dör av sk. "indirekt rökning" där lungcancer är den vanligaste orsaken, kol är en annan.

Mörkertalet är stort men man räknar med minst lika många till, vissa hävdar att det rör sig om upp till det dubbla totalt 14.000 - 20.000pers.

Ett som är klarlagt utom allt tvivel är att 3-dje part definitivt löper en mycket stor risk att att drabbas av detta "felbeteende".

KentW (ex. rökare.)
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
6 av 10 omkomna motorcyklister var antingen alkoholpåverkade eller saknade hjälm /mc-körkort eller körde mycket för fort.
(slide 50)

Plocka bort dödsolyckor med endast hastighetsöverträdes så har vi kvar 26%+1%+5%+2% = 34% av dödsolyckorna bland förare som antingen var alkoholpåverkade och/eller saknade hjälm och/eller saknade mc-körkort.
Tack för den premiehöjningen dumjävlar, hoppas ni inte hann yngla av er!

edit: tack Two stroke man för att du påpekade missen :Bugar
 
Last edited:

Bråkis

Ropa inte hej innan framhjulet är uppe.
Gick med
5 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 1000 RX
Jättebra med statistik, mkt intressant.

Någon som kan förklara för mig varför antalet svårt skadade 2009 skiljer sig så mycket mellan sidan 12 och 13 ?

/Bråkis
 

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Du menar att staten skall tycka att det är OK att folk kör ihjäl sig så länge inte andra drabbas?

Även om du skiter fullständigt i om du överlever sommaren så finns det förmodligen andra som bryr sig, alternativt har folk omkring sig som bryr sig. Dessa betalar oxå skattepengar. Ska staten då säga att: "Han/hon får skylla sig själv, han/hon kör hoj."?

Utöver det så är det dyrt med olyckor. Varje förhindrad olycka är sparade pengar i räddningsinsats, sjukvård och dessutom kan du jobba och dra in skattepengar om du lever, inte om du är död.

Och oavsett statistik så är bara det faktum att RISKEN finns att 3:e part (fotgängare, bilist, whatever) skadas/dödas för att folk inte kan framföra sina hojar på ett säkert sätt en mkt bra anledning för staten att bry sig.

Du läser som en kratta. Jag bryr mig om att båda jag och andra överlever men det är MITT ansvar att köra så att JAG tycker att risken att köra ut i skogen är tillräckligt låg. Statistiken visar tydligt att JAG dör/skadas om jag gör fel på MC ingen annan. Hur många mc har kört på och dödat gångtrafikanter - gissar på 0.
Mina hojar kom med varningstext från fabrik precis som tobak. Jag är medveten om risken och i värsta fall kan det uppstå lite plåtskador på andra bilar OM jag gör fel. De skadorna betalar i så fall min försäkring och blir det stora skador så straffas jag antagligen med omedelbar död. De som inte avskräcks av det kommer lekhjälmstjänstemännen i Borlänge aldrig rå på.

Vi har alla ett ansvar mot anhöriga. Men vill någon bergsklättra, dyka, extremskidåka eller åka hoj så är det något mellan dem och anhöriga - staten ska inte lägga sig i. Personliga riskövervakare till alla kanske? Chip i nacken?

Att samhället inte får mina framtida skattepengar om jag dör är väl något som inte hör hit. Jag har bott utomlands också - utan skadeståndskrav...

Att det sedan satsas miljarder på att rädda kanske 5-10 till liv på flera års sikt när 7000 rökare får välja att dö en plågsam död utan att deras frihet begränsas är bisarrt.
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top