Nya fartkameror 2007, är din favoritsträcka med?

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
r6-räser
Jo jag har utbildat lokala vägentreprenörer runt om i landet som ska inspektera sina sträckor var 7:e kalenderdag.

Svar på din fråga: Om kamerorna skulle vara igång dygnet runt så skulle det bli ohanterligt för ATK-enheten i Kiruna. Man har som mål för 2007 att hantera 200 000 ärenden i hela landet, jämfört med ca 20 000 i det gamla systemet Argus 1. Detta innebär att VV:s regionala förvaltare i respektive region får ett visst antal "ärenden" som de ska lägga ut under året. Så under påsklov etc kanske man kör lite mer ärenden än vanligt på en högtrafikerad vägsträcka. Summa sumarum, det har inte funnits någon så effektiv och trafiksäkerhetshöjande åtgärd som ATK skåpen tidigare. Det ser man tydligt i statistiken.

Jaja nog tjatat från mig, låt skåpen stå där dom står. Förstör inte dessa då de räddar liv! Kör säkert kompisar och ha en skön sommar!!:tummenupp :yoparty

Till tiopoängsfrågan:
Om varje ärende ta ca 30min, minsta fortkörningsboten är på 2000kr betyder det att en handläggare kan fakturera MINST 4000kr i timmen.
Varför inte anställa ett gäng fler handläggare?

(jag skulle kunna extraknecka lite, 500kr/timme kan jag gå med på) :tungan

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Dum fråga men hur blir man tagen av en fartkamera på MC? omöjligt att identifiera samt att nummerplåten sitter bak? :va

Domi

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
PÅ G
Till tiopoängsfrågan:
Om varje ärende ta ca 30min, minsta fortkörningsboten är på 2000kr betyder det att en handläggare kan fakturera MINST 4000kr i timmen.
Varför inte anställa ett gäng fler handläggare?

(jag skulle kunna extraknecka lite, 500kr/timme kan jag gå med på) :tungan

Hehe, om det vore så väl.. Månadslönen för en vägverkare är ganska "standard". Detta ingår i arbetsuppgiften, inget konsultarbete här inte. Vi jobbar ju åt STATEN. Jag mår bra med arbetet jag gjort med trafik kamerorna, jag är övertygad om att det bidrar med mindre dödsfall på vägarna. Vem kan argumentera mot det? JAg önskar bara att alla MC åkare kör med uppfattningen om att alla som kör bil är potentiella "attackrobotar". Med andra ord, anta inte att bilarna ser dig! What else is new. Gasa där det går att gasa och akta er för rondeller, fackspråk=cirkulationsplats.:D

freddaorebro

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Kawasaki zx7r -97
Dum fråga men hur blir man tagen av en fartkamera på MC? omöjligt att identifiera samt att nummerplåten sitter bak? :va

Precis. Det är omöjligt att bli det. även om man är tvungen att sätta en nr:skylt fram. mer än hälften eller mer av bilderna slängs endå på folk med bilar som kör för fort pga föraren inte kunde identifieras som bilägaren.... eller inte komplett ansikte för idetifiering.. så hur kan det se vem som kör med en hjälm på huvet???
detta är pga det är en böter och det kan bara ges personligen till någon.
skulle det bli att dom får bötfälla "fordonet" så den som äger det åker på smällen måste det vara en avgift, så som parkeringsböter....
Om det är någon som hört annat rätta mig om jag har fel....

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
2868774 "inte i närheten"? Jag antar att det betyder att du kraftigt överskrider hastighetsbegränsningarna? Ett oerhört märkligt agerande, varför uppfattar du det som en rättighet att på det här sättet exponera andra trafikanter för den ökade skaderisk som ditt agerande medför?

Gör du en bättre bedömning av vad som är korrekt hastighet på olika sträckor än vad lagstiftaren gör?
nja, jag försöker bara vara cool. Men jag kör inte alltid skyltad hastighet. inte på 4-filiga vägar som vi har här i södertälje som har 50 km/h i 2 km rakt fram. Alla håller 70 där. Sedan så ofta på 70-sträckor på ödsliga breda skogsvägar håller jag som de flesta, 90...
Det jag sa var lite av en överdrift. Kör inte våldsamt fort eller så att jag sätter andra trafikanter i farliga situationer.

Sedan så Ja till sista frågan då "lagstiftaren" sätter upp fartkameror där det måhända vara många olyckor, men det har inte alltid med hastigheten att göra utan hur dåligt vägen är utformad för dess trafikanter.

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Hej du..

Rätt fart räddar liv. Välj tid och plats med omdöme om du skall gasa...helst på en bana.
/Tack för ordet,
Ulf

Oavsett vad du jobbar med så är det en mycket dålig och kostsam affär för staten att rädda liv med fartkameror. Din föreläsare verkar inte vara insatt i hela bilden utan pratade enbart om en enda sak - kamerorna.

Sanningen är att ett värnande om folkhälsan (d v s färre som avlider för tidigt genom sjukdomar och olyckor) har betydligt större potential inom andra områden än fart(fjärt!)kameror och dubbdäck. Det blir helt enkelt lite ull för mycket väsen. Den idiotiska fixeringen att folkhälsan skulle avgöras på vägarna är dessvärre medias och trafikansvarigas inkompetens fel. Det finns avsevärt kostnadseffektivare insatser som kan göras i samhället än kameror - det är helt enkelt urbota dumt. För fort har man kört när man åkt av vägen och inget annat.

Kameror hjälper inte mot annat än hyfsat laglydiga och inte mot knarkare, biltjyvar, eller fjortisen som "lånat" pappas bil. De är även helt verkningslösa mot de som inte har några ägodelar att försvara.

Nej, helt fel ute.

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Mille
"inte i närheten"? Jag antar att det betyder att du kraftigt överskrider hastighetsbegränsningarna? Ett oerhört märkligt agerande, varför uppfattar du det som en rättighet att på det här sättet exponera andra trafikanter för den ökade skaderisk som ditt agerande medför?

Gör du en bättre bedömning av vad som är korrekt hastighet på olika sträckor än vad lagstiftaren gör?

JA - ett rungande JA, med tillägget naturligtvis.
Liksom de flesta övriga trafikanter anser jag precis det. Att vi bättre förstår begränsningarna som vägen i kombination med vårt eget fordon, vår egen kapacitet och förhållandena för dagen sätter, än en lagstiftare som var ute och tittade på vägen den dag den byggdes, och måste ta höjd för allt från långtradare till slagregn.
Den som blint följer sådana lagar är så urbota mähäig att om det fanns straff på att inte kunna tänka själv skulle han aldrig få komma ut.
Nu tror jag inte att du Hans T, hör till dem, för liksom i princip alla andra bryter även du mot dessa regler, det är jag helt övertygad om. Den enda frågan jag har är vad du vill åstadkomma med ditt inlägg :va

Fillee

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Ducati 1098
Tror jag jobbar med honom faktiskt:tummenupp Bor han i Kristianstad? Kamerorna räddar liv, end of discussion! Och nej kamerorna tar inte bakifrån... hmm .. konstig mening.:D Radarn i skåpen är på 24h men kameran tar bara kort när ATK-enheten i Kiruna lägger ut ett ärende på sträckan.
Kameraskåpens placering är baserad på trafikmängd, olycksstatistik osv. T.ex i farliga korsningar, utfarter etc... högre hastighet mellan skåpen är av mindre betydelse, det ska Polisens laserövervakning sköta. Oj vad jag låter präktig nu!

Haha japp de stämmer.
men här nere är de större risk och se påven än polisen så de gäller bara kolla i tidningen när dom ska ha kontroller så kör man rätt säkert :tummenupp

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Skåne
Riksväg 17 Landskrona-Marieholm – 3 mätplatser.
Riksväg 21 Klippan-Hyllstofta – 2 mätplatser.
Riksväg 17 Eslöv-Fogdarp – 2 mätplatser.
Riksväg 19 Brösarp-Degeberga – 4 mätplatser.
Riksväg 24 Finja-Örkelljunga – 3 mätplatser.
Länsväg 117 Vankiva-Emmaljunga – 2 mätplatser.

Shit :D

johan_86

Live to ride
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
Zx6r Ninja
Hur vet man innan om det är en kamera som tar kort bakifrån och är det någon som vet var dom finns?

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
Hur vet man innan om det är en kamera som tar kort bakifrån och är det någon som vet var dom finns?

Finns inga kameror som tar tar kort bakifrån...............förutom vissa PRIVATE kameror, men de har rörlig bild:)

Varför en kameratråd i ett MC-forum? vem bryr sig?

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
nja, jag försöker bara vara cool. Men jag kör inte alltid skyltad hastighet. inte på 4-filiga vägar som vi har här i södertälje som har 50 km/h i 2 km rakt fram. Alla håller 70 där. Sedan så ofta på 70-sträckor på ödsliga breda skogsvägar håller jag som de flesta, 90...
Det jag sa var lite av en överdrift. Kör inte våldsamt fort eller så att jag sätter andra trafikanter i farliga situationer.

Sedan så Ja till sista frågan då "lagstiftaren" sätter upp fartkameror där det måhända vara många olyckor, men det har inte alltid med hastigheten att göra utan hur dåligt vägen är utformad för dess trafikanter.

I södertälje behövs inga kameror. Vägarna är i sådant skick att man skakar upp pungkulorna till halsmandlarna om man kör alldeles för fort.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
2882961 I södertälje behövs inga kameror. Vägarna är i sådant skick att man skakar upp pungkulorna till halsmandlarna om man kör alldeles för fort.
ja, faktiskt så är det illa just här i södertälje. grymma hål i vägarna överallt. pengarna läggs på annat onödigt... .... ...

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
ja, faktiskt så är det illa just här i södertälje. grymma hål i vägarna överallt. pengarna läggs på annat onödigt... .... ...

Jag tror punkterna där ska representera JallaVallen vid Coop :D

För annars vettefan vad pengar läggs på för att fixa till vår lilla skithåla.

Italian twin

Ny medlem
Gick med
29 May 2006
Hoj
Mille R -03
Den piper olika beronde på vad det är för typ av laser,radar etc. om dem inte är aktiva så låter den inte alls! Så på det sättet hinner man även sakta ner ifall den är igång för på rakor så känner den av på långt avstånd!

Nu måste du förklara det här med din "laservarnare". Vad tusan är det för manick du kommit över som kan varna för laser? Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att kamerorna sänder ut radar som kan uppfattas av en radarvarnare som då piper. Men när de står en polis och skjuter på dig med laser, menar du då att den kan varna för det också?! Mig veteligen finns det väl bara laser-STÖRARE (som förmodligen beslagtas när de stoppar dig). Snälla, berätta vad det är för underlig manick du har, jag vill köpa!!!

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
nada =/
Hej du..

Arbetar som polis och var nyligen på en trafiksäkerhetskurs....................

......................................................
och slutligen..., Nej.. ingen kamera "skjuter i ryggen" Så var inte oroliga för det...

Rätt fart räddar liv. Välj tid och plats med omdöme om du skall gasa...helst på en bana.
/Tack för ordet,
Ulf

:tummenupp

Bra och veta vart kamerorna finns när man kör bil vilket jag tror många gör även på detta forum... Jag tycker iof att det är kul att de skyltar för kameror innan de kommer på många ställen. Snällt! :)

Jag har gasat förbi väldigt många kameror på olika ställen men de har aldrig varit på =/

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Nu måste du förklara det här med din "laservarnare". Vad tusan är det för manick du kommit över som kan varna för laser? Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att kamerorna sänder ut radar som kan uppfattas av en radarvarnare som då piper. Men när de står en polis och skjuter på dig med laser, menar du då att den kan varna för det också?! Mig veteligen finns det väl bara laser-STÖRARE (som förmodligen beslagtas när de stoppar dig). Snälla, berätta vad det är för underlig manick du har, jag vill köpa!!!

Hmm ja du förklara! Jag vet inte om jag är så teknisk! Men den är köpt i USA kostar ca 1500:- och varnar för radar, laser etc.

Den stör inte signalen på något sätt och har ett öga både fram och bak så man sätter den i framrutan med sugpropp så man kan rycka bort den om polisen kommer! Böterna är ganska höga om du åker dit med den och dem beslagtar även den.

Problemet med laser är att om varnaren skriker så är det antingen för attt polisen har skjutit på dig eller på bilen framför! Så dem kan alltså redan ha fått en mätning på dig!

Nu skjuter ju polisen ofta två gånger så har du tur så hinner du bromsa! Eller att det som sagt va är bilen framför som dem sköt mot.

Jag har klarat mig flera gånger tack vare den! Och jag kör ca 500 mil i månaden! Den känner ju även av vilka fartkameror som är på! och det är på ganska långt avstånd!

Här kan du läsa om varför man inte får ha den!

http://www.roadangel.nu/index2.php

Och här kan du köpa en!

http://www.laservarnare.com/

Lycka till! Jag skulle som sagt av inte vilja vara utan min!

Mvh Niklas

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...