nybliven "sambo" - hur gör man med delad ekonomi?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Oftast är det inte tal om några höginkomsttagare när folk frågar efter hur man löser det med pengar vid en inflyttning.

Rör man sig bland så stora summor så brukar det nog kvitta vem som betalar maten denna gången. Eller så blir man snål som en smålänning :hihi

Dom som tjänar mer skaffar sig ofta större utgifter att dela på, så kontentan kan bli än mer laddning i det hela.

Har jag hört av skiljda par. Jag fattar fortfarande inte problemet...

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Den som tjänar mer ska betala mer för att man ska kunna enas om en gemensam levnadsstandard utan att den ena ska bli helt ruinerad av det.

Om jag hade en tjej som flyttade in hos mig skulle jag knappast kräva att hon betalade halva priset av månadskostnaden för en vindsvåning på Södermalm bara för att det är den nivån jag själv satt på mitt leverne. Och jag tänker ju inte bo i andra hand i förorten för att hon inte har råd att bo hos mig. Hela tanken att bara splitta alla kostnader rakt av trots att jag tjänar det dubbla är ju helt skev. :va

Studerar man har man oftast bara 2500kr. Resten är LÅNADE pengar, som ska tillbaka.
Tjänar den andre då 35tusen så är det ju klart en skillnad.

Månadskostnaden behöver ni inte splitta. Hyran räcker. Eller en del av avgiften om den nu är helt absurd hög.

Man hjälper inte personen genom att betala allting bara för att den andre inte tjänar ordentligt.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Studerar man har man oftast bara 2500kr. Resten är LÅNADE pengar, som ska tillbaka.
Tjänar den andre då 35tusen så är det ju klart en skillnad.

Månadskostnaden behöver ni inte splitta. Hyran räcker. Eller en del av avgiften om den nu är helt absurd hög.

Man hjälper inte personen genom att betala allting bara för att den andre inte tjänar ordentligt.

En av mina bästa vänner betalade allt i hemmet när hans tjej flyttade in och pluggade medans polarn jobbade som snickare. Lite märkligt tyckte jag nog. Men när hon pluggat klart och börjat jobba så sade han upp sig från jobbet och går nu tredje året på sin universitetsutbildning och hon får betala kalaset.

Jag tycker det verkar fett soft!

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En av mina bästa vänner betalade allt i hemmet när hans tjej flyttade in och pluggade medans polarn jobbade som snickare. Lite märkligt tyckte jag nog. Men när hon pluggat klart och börjat jobba så sade han upp sig från jobbet och går nu tredje året på sin universitetsutbildning och hon får betala kalaset.

Jovistt, det är ju fint om man nu kommer överens om det.
Då delar de ju ändå.

Men de som lever ständigen med att få betala, oftast för sin flickvän, för den andre lurar sig själv.
Rätt osexigt med någon som inte reder ut att ta hand om sig själv.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Själv tycker jag det är vanligt att killen betalar allt medans damen pluggar universitet.
Sen får hon jobb & han nobben :tungan

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jovistt, det är ju fint om man nu kommer överens om det.
Då delar de ju ändå.

Men de som lever ständigen med att få betala, oftast för sin flickvän, för den andre lurar sig själv.
Rätt osexigt med någon som inte reder ut att ta hand om sig själv.

Jag själv äter oftast ute på kvällen, eller så tar jag bara något litet typ någon macka om jag ska äta hemma. Skulle bli jättekonstigt att tvinga tjejen att äta ute och betala för sig själv om hon inte har samma inkomst som jag själv.

Men vi kanske helt enkelt bara tycker olika som någon skrev tidigare :tummenupp

Själv tycker jag det är vanligt att killen betalar allt medans damen pluggar universitet.

Ja, det var det som var lite förvånande med polarens relation :banana

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Härliga människor du umgås med. Byt bekantskapskrets och se en ny värld.

I min värld ser jag många (både män och kvinnor) som ger sin livskamrat chansen att förverkliga sina drömmar. Dom flesta bygger en väldigt stark relation på det viset.

Alla mynt har 2 sidor och man förtjänar att leva på den sidan man tittar på :fakta

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Man har ett gemensamt konto, förslagsvis hos typ ICA dit man betalar en klumpsumma varje månad. Från detta konto och med medföljande kort gör man ALLA gemensamma betalningar och köper mat eller betalar för gemensamma restaurang och biobesök.

Det som är kvar på de egna kontona styr man själv över.

Jag betalar en större klump eftersom jag har betydligt högre lön men å andra sidan har jag även mer kvar på mitt egna konto.

Mycket enklare och rättvisare än så blir det inte.
Dessutom blir det inget gnäll om jag impulsköper ett skinnställ, golfklubber eller en ny dator för mina pengar eftersom det just är mina pengar.

Det blir heller inget tjafs eftersom det gemensamma kontot och korten enbart skall användas till gemensamma saker.

Finns det något annat alternativ än ovanstående om man vill lägga ner minsta möjliga energi på det?
Vi kör samma sak, ett servicekonto med två kort kopplade till det, när lönen kommer så flyttas det per automatik över 9000:- från vardera konto och sen från servicekontot delas det vidare ut till huskonto som sköter alla hushållsräkningar per automatik. Mat handlas på servicekort.
Sparande sköter man från sitt eget konto och man handlar privat på sitt eget kort.

Smidigt som fan och man behöver aldrig ödsla mer än en timme i månaden när det är dags för räkningar, men oftast inte ens så mycket tid.

När tjejen pluggade så betalade jag givetvis mer till hushållet, och lite så är det nu med om någon har mindre pengar någon månad.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag själv äter oftast ute på kvällen, eller så tar jag bara något litet typ någon macka om jag ska äta hemma. Skulle bli jättekonstigt att tvinga tjejen att äta ute och betala för sig själv om hon inte har samma inkomst som jag själv.

Ja, det var det som var lite förvånande med polarens relation :banana

:)
Matbiten är den jobbigaste biten anser jag.
Om du nu prompt MÅSTE äta ute så får du nog bjuda din brud. Men varför inte köpa med hem mat och laga det där hemma så man får lite näring i sig med?
Kan ju vara trevligt på köpet med....

Finns det nånting osexigare än en 35åring som lever på sin kille och bara röker och shoppar upp sina egna småpengar hon får varje månad?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Något säger mig att du skulle äta betydligt mer hemma om du blev sambo... det är inte för att tanten tvingar en att äta hemma utan för att det är ganska mysigt att laga och äta mat hemma när man är fler än ensam.

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Helt plötsligt inser man vad nice det är att båda tjänar lika :tummenupp

Dock har vi vart ihop så länge så allt går in på ett konto.
Alla räkningar betalas, sen köper man det som behövs.

Vill jag köpa en ny hjälm t.ex så säger jag att jag behöver en ny hjälm och så ser man om det finns utrymme för det denna månad eller nästa.
Är det panik så ser man till att det går att lösa.

Annars håller jag med om att den ena inte skall bli 'straffad' för han/hon/det har råd med en högre standard. Då får man ta den större delen av kostnaden.

Dom som brukar bråka mest om ekonomin är dom som inte har nån....

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Härliga människor du umgås med. Byt bekantskapskrets och se en ny värld.

Så jag ska sluta umgås med en vän för att han betalar medans hon pluggar?

Eller ska jag säga upp vänskapen med han efter han blivit dumpad? :va

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Oftast är det inte tal om några höginkomsttagare när folk frågar efter hur man löser det med pengar vid en inflyttning.

Rör man sig bland så stora summor så brukar det nog kvitta vem som betalar maten denna gången. Eller så blir man snål som en smålänning :hihi

hehe, nej frågar faktiskt inte för att jag är snål, jag har precis slutat plugga och har inte en aning om vad jag ska göra med alla pengar som "riktig lön" innebär.

Men som jag skrev i början, finns oundvikligen en viss risk att detta blir lite snett, att hon sen drar sig för att dumpa mig, och hur sunkig är inte den situationen - för bägge parter? Jag menar inte att det inte hade skett till slut, men det är inte osannolikt att det drar ut på tiden för en fattig student utan sparkonto....

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
hehe, nej frågar faktiskt inte för att jag är snål, jag har precis slutat plugga och har inte en aning om vad jag ska göra med alla pengar som "riktig lön" innebär.

Men som jag skrev i början, finns oundvikligen en viss risk att detta blir lite snett, att hon sen drar sig för att dumpa mig, och hur sunkig är inte den situationen - för bägge parter? Jag menar inte att det inte hade skett till slut, men det är inte osannolikt att det drar ut på tiden för en fattig student utan sparkonto....

Därför som det är viktigt att ni är överrens om hur det skall se ut och att den överrenskommelsen inte gör att hon är ekonomiskt beroende av dig.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Så jag ska sluta umgås med en vän för att han betalar medans hon pluggar?

Eller ska jag säga upp vänskapen med han efter han blivit dumpad? :va

Nä, det jag menar är att om man umgås med skrupellösa, utsugande människor ser man det som du ser.

Om man umgås med älskande, hjälpsamma bidragande människor ser man det jag ser.

Vilket du vill leva i/med skiter jag i, men du ser fel sida av myntet och det beror på din omgivning. :fakta

Excelarken och kontogenomgången "månadens pengar" löser ju dina frågetecken. Tar en halvtimma varje månad.

Klart. Ingen är mer beroende av den andre och du kan själv välja om du vill bjuda ut henne en kväll på lite lövdinner eller så..

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Nä, det jag menar är att om man umgås med skrupellösa, utsugande människor ser man det som du ser.

Om man umgås med älskande, hjälpsamma bidragande människor ser man det jag ser.

Vilket du vill leva i/med skiter jag i, men du ser fel sida av myntet och det beror på din omgivning. :fakta

Nu är du ute och cyklar, umgås man med älskande hjälpsamma, bidragande människor så umgås man ofta med folk som blir blåsta av skrupellösa, utsugande människor :)

Väljer du dina killkompisars flickvänner?

Nog om detta, back to topic..

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nu är du ute och cyklar, umgås man med älskande hjälpsamma, bidragande människor så umgås man ofta med folk som blir blåsta av skrupellösa, utsugande människor :)

Väljer du dina killkompisars flickvänner?

Nog om detta, back to topic..

Jag är inte riktigt klar än.

Jag ser det inte så. En älskande, bidragande människa med intelligens tar sig inte an en hemsk människa. Om min vän skulle träffa en sån satmara skulle jag berätta det för honom, eftersom jag är en älskande människa. Jag vägrar umgås med folk jag inte trivs med eller som jag ser är skadliga för en vän. Och jag berättar det för honom/henne, ja.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag är inte riktigt klar än.

Jag ser det inte så. En älskande, bidragande människa med intelligens tar sig inte an en hemsk människa. Om min vän skulle träffa en sån satmara skulle jag berätta det för honom, eftersom jag är en älskande människa. Jag vägrar umgås med folk jag inte trivs med eller som jag ser är skadliga för en vän. Och jag berättar det för honom/henne, ja.

..... Jo, du och arga snickaren. Din vän kanske älskar denna personen som lever på honom. Det har du inget med att göra.
Tyvärr tär sådant på ens relation till sin vän men hans förhållande ska man nog inte lägga sig i.
Kärleken är blind.
Vissa behåller varandra också för att de tror att de inte kan få någon annan.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...