Nytt rekord på Bogesundsvägen.

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
Mr J skrev:
Släppte Davo ut dig i den där fula kepsen??

Nu sjönk du ett par snäpp på min idolskala :tungan
Hehe tydligen råkade jag kliva på kepsen ett par ggr... Trodde Mr RoLLER hade köpt en matta att torka av fötterna på innan man klev ombord...
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
Sluta nu annars blire väll inga fler roliga roller filmer...

Visst det går fort på allmänväg, men han har ju gjort roliga filmer också!
 

sandstream

Guest
*DanTheMan* skrev:
Körskicklighet förvisso men framför allt erfarenhet,framförhållning o uppmärksamhet har stor del i att vi aldrig e inblandade i olyckor.
Så dumt att det inte ens är värt ett svar (även om jag försökte men gav upp).
*DanTheMan* skrev:
Kom in i matchen nu för fan.Vilka tror ni ni lurar ,,,aldrig kört för fort på allmän väg med supersport maskiner hahahaha!!!!!!!!!!!!!!
Släpp sargen nu och försök iaf förstå vad folk skriver.
Att köra för fort på "bra" ställen och att köra för fort för att slå ett rekord är två olika saker. Som Drutten och Jena du vet.
bmwjohan skrev:
tror du verkligen på det där själv?
Nej, jag vet inte var jag fick det ifrån :va
bmwjohan skrev:
du tror inte att det kan vara så att man jämför dessa alternativ.
1. köra på bana. du blir körsugen. bankörning kan man bara göra vissa få dagar. man måste sitta och köra 15 mil till bana, pröjsa minst 500kr för att få köra, måste hålla på och vänta en jäkla massa hela tiden, det är alltid folk ivägen som förstör och sen åka 15 mil hem.
2. man blir körsugen. häll i bensin i tanken och sen bara dra ut och gasa på favvosträckan.
inte så svårt val för min del.
Återigen tänkte jag bemöda mig med ett långt och pedagogiskt svar men det känns lite som att hälla vatten på en gås :3freak
Du, och ett gäng till, verkar inte förstå, hur många gånger det än skrivs, att det är en jäkla skillnad på att gasa och att gasa.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Silwer skrev:
Äsch har ni kört o tagit rekordtid ännu då, eller var det bara en snacktråd?

Uppenbarligen bara snack.
Tacka vet jag gammal hederlig krönhoppning. Ingen film, inget snack, bara krön.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Det känns ruskigt att tänka såhär, men på nåt konstigt sätt så hoppas man på en dieselfläck elle dyl i en kuva så att det blir slutkört innan det dammas in i nån stackare på häst eller nåt.

Detta är inte en fråga om det kommer att hända, utan det är bara när.

Det är alltid gnäll om nån blir av med kortet på en motorväg att "dom kan väl stå vid skolor istället för motorvägar", men ni själva berättar ju om "nära"-upplevelser och om att det finns ett trettiotal utfarter och människor längs vägen.

Hoppas det blir dråp, eller mordförsök om någon råkar komma i er väg, för detta är planerat i allra högsta grad.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Busen skrev:
Om det är en tjej som har en R1:a och kör omkring som ett as och wheelar till höger och vänster. Leker då hon att hon har störst "mus"?
För det första har jag aldrig hört talas om tjejer som har R1.or och som kan wheela både åt höger och åt vänster och som kör som as.
För det andra så är det nog ingen hit att ha en stor mus, det är säkert som ett bottenlöst hål. Då är det bättre att slåss om vem som har störst pattar :tuttar


*DanTheMan* skrev:
Det var ett himla tjat om stora dolmar ,,i mitt fall behöver jag inte leka att jag har det :gnissla
Jovisst kan folk börja tävla men dom flesta kanske inser sin begränsning o inte utsätter sig för skammens rodnad att komma sist race efter race.Ska man börja tävla ska man ha talang. I vilken annan sport i landet kan man ställa upp i ett SM med vilka skitresultat som helst ?? Man kan ju inte ställa upp bara för sakens skull,,man ska ju ställa upp för att man anser sig ha goda chanser till bra placeringar.

Skammens rodnad att komma sist race efter race mjaaa, det är tryggt för resterande klassen att veta att dom inte kommer sist iallafall.
Man måste inte per automatik börja tävla. Att köra vanlig bana går ju bra det också. Man ställer upp och tävlar för att det är så in i helvetes roligt.
Hur man kommer placera sig vet man inte förrens man har tävlat.

Men ni kan ju fortsätta pressa på Bulten och Bogan. Får bara hoppas på att "vad var det jag sa"- dagen inte infaller.
 

CMF

Nummer två är bara den första förloraren
Gick med
6 Apr 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda VTR SP1 2001
Ta nu inte ihjäl er grabbar . håll statistiken nere. :confused: :7peta
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
RedBaron skrev:
Ehh ja, jo, i teorin alltså. I praktiken är det väldigt få hojåkare som inte överskrider skylthastigheten någon gång under varje runda. Oavsett om du kör Retta eller en rostig Honda-chopper.

Korrekt. Det går om man vill. Men händer sällan att man kör fet-lagligt.
Förutom på 30sträckor. Det är bara när en del ska köra så sjuukt fort och med fel attityd som det börjar att bli obehagligt.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Olof.B skrev:
Kolla! En som fattar! :tummenupp
Håller inte med, till del är det sant, men kubik och effektuttag behöver inte betyda att man håller järnet jämt och utnyttjar varje uns av kraften, en hoj med mer kubik orkar ju bättre på lägre varv.

Så jag väljer ju en 1000cc över en 600 bara pga detta, att jag slipper varva så förbannat.
Sen at sporthojar är vansinniga transportmedel det kan man ju säga, men de är ju snygga tycker jg och därför har jag en, jag lockas inet av en cusomhoj som ju verkar obekväma på sitt sätt de med.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Bikerbitch skrev:
Korrekt. Det går om man vill. Men händer sällan att man kör fet-lagligt.
Förutom på 30sträckor. Det är bara när en del ska köra så sjuukt fort och med fel attityd som det börjar att bli obehagligt.
Jag är rätt glad att jag bor 60 mil från Bulten och Bogesund. Dels slipper jag möta de som ska sätta "bomd-tider", och dels har jag tillgång till flera tiotals mil vägar av samma kaliber.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Silwer skrev:
Håller inte med, till del är det sant, men kubik och effektuttag behöver inte betyda att man håller järnet jämt och utnyttjar varje uns av kraften, en hoj med mer kubik orkar ju bättre på lägre varv.

Så jag väljer ju en 1000cc över en 600 bara pga detta, att jag slipper varva så förbannat.
Sen at sporthojar är vansinniga transportmedel det kan man ju säga, men de är ju snygga tycker jg och därför har jag en, jag lockas inet av en cusomhoj som ju verkar obekväma på sitt sätt de med.

Man behöver inte utnyttja effekten till max, men vill man bara åka på två hjul så räcker det med en gammal strypt ER5 som jag övningskörde på. Vad ska man med 150hk till om det räcker med 30? De övriga 120hk drar ju bara soppa i så fall...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Olof.B skrev:
Man behöver inte utnyttja effekten till max, men vill man bara åka på två hjul så räcker det med en gammal strypt ER5 som jag övningskörde på. Vad ska man med 150hk till om det räcker med 30? De övriga 120hk drar ju bara soppa i så fall...
Är det inte lite väl miljöpartist tänkande?

Visst 100 hk eller 150 hk kanske kan kvitta, men 30, näe.

Det är ju som en moped.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Silwer skrev:
Är det inte lite väl miljöpartist tänkande?

Visst 100 hk eller 150 hk kanske kan kvitta, men 30, näe.

Det är ju som en moped.

Jag tänkte mest på lädret, inte på naturen. :)
Man har ju knappt råd att klippa gräsmattan längre.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Olof.B skrev:
Jag tänkte mest på lädret, inte på naturen. :)
Man har ju knappt råd att klippa gräsmattan längre.
nja just i soppamässigt vete fan, småhojar drar ju inte så mycket mindre egentligen, du kör ju en litershoj på halvlitern om du kör lugnt.
 

IronMike

Guest
Bikerbitch skrev:
Men ni kan ju fortsätta pressa på Bulten och Bogan.
Man tappar en del av charmen på bana..det är inte alls samma känsla som att susa fram i ett kuperat landskap. Plöjja varv efter varv på bana lockar inte lika mkt, för min del, varje repa på samma landsväg är sig inte lik..
 

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Vaxholm
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87
Benkar har som vanligt rätt i det han skriver.
Jag börjar iofs närma mig dom 40 och jag kör så fort jag törs på bla Bogesundsvägen som jag kör minst en tor runda per dag, men inser att jag kommer att låta så där jobbigt förnuftig.

För att spräcka tider på Bogesundsvägen så krävs det att man håller fullt genom Ellboda som har några invånare med diverse aktiviteter såsom Bussåkeri, hästar och läger/camping. Sedan passeras det ett gäng infarter, till exempelvis till Vaxholms golfklubb. Den korsningen är extra jobbig då den ligger ganska dold i en backe.
Sedan skall stallet passeras vid Bogesunds slott där diverse ridningar bedrivs för både vuxna och barn.

Det jag försöker säga är att det är skillnad på att köra inspirerat och anpassa hastigheten efter omständigheterna eller att köra för att spräcka en viss tid och köra optimalt överallt.

Slutligen vill jag bara säga att min fru och mina två döttrar rider på nämnda ridklubb vid Bogesundsvägen vilket gör att jag tillbringar en hel del tid där själv. Och jag ser i princip aldrig någon motorcykel som laddar förbi där. Allt hojfolk verkar anpassa farten väl. Det är bra tycker jag!!!

Kör hårt men var rädd om er!!!


benkar skrev:
Kör man "en vanlig runda" längs tex Boge (eftersom det är just den vägen den här tråden handlar om) så finns ingen "press" att ta något rekord, har kört Boge många gånger per år i 16 år, och aldrig ens reflekterat över hur lång tid det kan tänkas ta. Hamnar man bakom en bil så gör man, bara vänta tills det är 100% säkert köra om, man gasar sedan på lite mer rejält där det är ont om utfarter, puttrar på i 50-60 km/h vid Ellboda, gasar sedan lite igen, men drar ner till runt 60-70 km/h när man passerar området kring Bogesunds Slott, där det finns lite utfarter och :tuttar på häst.

Lägger man sedan till tekniken att hålla sig extremt långt till höger, gena så lite som möjligt (utom då det är väldigt öppet), med en smula extra marginal för hästflickor på oväntade platser, mötande som genar mer än man själv gör (tex gasglada pojkar i små pigga bilar, som tar mer plats än hojar... :7peta ), inte ens tänka tanken småmörka i en kurva, så blir en runda på Boge ett störtskön körupplevelse med hög fartkänsla, men man sätter nog inga rekord... :död :tungan

Är väl det handlar om, egentligen, att ha en skön hojrunda, för sin egen skull eller gänget man är ute med? Är det tidtagning/rekord det handlar om, vilket är det jag gnäbbat lite om här i tråden, så blir det nog rätt automatiskt så att man börjar skära lite extra genom kurvorna, chansa lite extra ("-slippa köra ännu en runda") skippa att slå av vid Ellboda och Slottet osv, eller :confused:

Så... min åsikt, gasa där det är "säkert", ja, kan man väl göra, men börja jaga sekunder på "gata", nej, även om några erfarna överlever fina tider, så kommer det automatiskt andra, kanske mer oerfarna, som ska visa att -"jag ska nog fa...n visa dom", och så blir det ännu en hojåkare i rullstol eller en tråkig begravning, bara för att.... :(

/B -Gammal gnällgubbe...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top