Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har du insprutning finns ingen nackdel med intercooler.
Turbofördröjningen beror huvudsakligen på trögheten i turbinen, plenumvolymens påverkan där är försumbar.

Nå om jag backar på insprutningen och kör med trycksatta förgasare, finns det då nån nackdel med intercooler?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Även om det är coolt x 2 är ju en IC inget att sträva efter. Det finns en längre tråd jag skapade för type 15 år sedan om just E85 - då det var "förbjudet" att användas i tävlingar arrangerade av SVEMO - men jag fuskade.

IC med förgasare är enklare med E05 än med E85 då bestyckningen inte blir lika krånglig.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Även om det är coolt x 2 är ju en IC inget att sträva efter. Det finns en längre tråd jag skapade för type 15 år sedan om just E85 - då det var "förbjudet" att användas i tävlingar arrangerade av SVEMO - men jag fuskade.

IC med förgasare är enklare med E05 än med E85 då bestyckningen inte blir lika krånglig.



Stryper intercoolern luftflödet ut från turbon?


Boost 3 har PM, kom på att jag med Norrbottniska mått befinner mig i hans närområde ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den ger naturligtvis strömningsförluster men ökar ju densiteten på luften också.

Då är det lite som jag misstänker, är det känsligare om man håller på med små motorer med låga avgasflöden som ska driva turbon?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då är det lite som jag misstänker, är det känsligare om man håller på med små motorer med låga avgasflöden som ska driva turbon?

Trögheten att driva turbon ligger ju i själva turbon.

Jag ser ju intercoolern som att den bidrar till att öka plenumvolymen. Bara se till att den är väl dimensionerad och inte för trång.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
IC ger helt klart segare spol. På snöskotrar kör man inte IC under 0,7 bar för man vill ha rapp maskin. Men i ditt fall är inte 1-2 sek segare spol hela världen så du kan såklart ha ic. Förgasare funkar kalasbra med tryckturbo så du behöver inte insprut om du inte vill. Kör med org gasarna så blir bestyckningen enkel. Bestyckningen ska bli i stort sett samma som org om allt är rätt byggt. En sak är viktigt och de är att köpa en Melpassi (stavning?) tryckstyrt bränslestrycksregulator för de är välkända för att funka bra med tryckturbo, jag körde en sådan.
Golf turbon jag har är såklart bättre än en kinaturbo och den slår nog en mindre kinaturbo i snabb uppspol också.
Hur många hk är motorn på org så vi kan räkna ut vilken effekt den får med turbo.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Malpassi, finns att köpa på typ lokala ICA eller 7/11. Kan kräva kortning av den inbyggda fjädern för att minska standardtrycket för bränslet - för att inte flöda förgasarna vid lugn körning.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nya tokigheter på gång, är bortrest och då har jag tid att komma på nya dumheter,.

Jag startar väl en ny tråd för att hålla isär det två hojarna. Slumpade sig så att en kompis frågade om jag ville köpa hans två CB250N till väldigt bra pris och jag tänkte åt det är ju bra med reservdelshojar men som vanligt spårar det ju ur för mig.

Efter nån dag slår ju tanken mig att efter att lyckats med bedriften att kompressormata en CB250N så vore det ju kul med en "par hoj" med turbo. Saken blev ju inte bättre av att vid googling på "250 cc turbo motorcycle " hittade jag att Honda byggt en 150 hk 250 cc fyrtakts-twin med dubbelturbo som varvar 20000 rpm. Några såna effekter är jag inte ute efter men säg att man skulle komma uppåt 50 hk så vore jag nöjd.

Tanken är alltså ett bygge av en turbomatad CB250N i nån form av classic racing stuk.

Mycket är redan avhandlat i kompressortråden men i detta fall blir det ju nya saker som jag slapp vid kompressorbygget, först och främst är det valet av turbo o h trycksättning av förgasarna. Har googlat och det verkar finnas en turbo som heter IHI RHB32 som ska sitta i bla Opel Corsa diesel och nån Izuzu (ur det nu stavas) vad tror ni om en sån? Vad är annars lämplig turbo till en 250 cc twin? Försökte hitta tråden som jag startade innan jag började med kompressobygget för där får det ju tal om olika turbos som kunde passa till 250 cc twinen då jag först tänkte på turbo men hittar inte den tråden, tror det talades om turbo från Golf diesel.

Hur är det ned placeringen av turbon, rent spontant känns det ut som att placera den framför motor vore bäst så att avgaserna har kortaste vägen fram till turbinen, rätt tänkt eller ej?

Nästa fundering är om man skulle testa insprutning, fördelen med insprutning borde ju vara att man slipper trycksätta förgasarna. Finns det några nackdelar med insprutning annat än kostnaden för inköpet? Vad ska man ha Microsquirt? Var köper man insprutning?

Bränslepump är väl också en sån där grej som behövs och vad ska man ha för nåt som är strömsnål, strömmen ska ju även räcka till lysen, ev insprutning och bredbandslambda.

Utöver ovanstående saker behövs väl bränsketrycksregulator, tryckmätare för ladd och bränsle, bredbandslambda, rör och slangar, material till plenum och avgassystem, en bunt pengar (egentligen ej försvarbart att lägga på en CB250) en massa tid och framförallt en jäkla massa tjurighet.

Tanken är att hämta hojarna nästa vecka och skruva igång 79:an och besikta den innan hösten och under tiden försöka hitta en lämplig turbo och andra grejer för att kunna starta bygga i vinter. Räknar att våren 2024 bör vara realistiskt att sikta på att ha hojen någorlunda färdig för det tog ju tre år från första tankarna innan kompressor Hondan gick hyfsat även om där återstår en del finjusteringar.

Jag vet att det är vansinnigt, att denna hoj inte kommer att bli bra till nåt, men allt i livet behöver ju inte vara klokt ;)
Grymt Bosse, och sanna tankar om livet.
Det här blir säkerligen en rolig "resa", med många oväntade händelser :tummenupp
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
IC ger helt klart segare spol. På snöskotrar kör man inte IC under 0,7 bar för man vill ha rapp maskin. Men i ditt fall är inte 1-2 sek segare spol hela världen så du kan såklart ha ic. Förgasare funkar kalasbra med tryckturbo så du behöver inte insprut om du inte vill. Kör med org gasarna så blir bestyckningen enkel. Bestyckningen ska bli i stort sett samma som org om allt är rätt byggt. En sak är viktigt och de är att köpa en Melpassi (stavning?) tryckstyrt bränslestrycksregulator för de är välkända för att funka bra med tryckturbo, jag körde en sådan.
Golf turbon jag har är såklart bättre än en kinaturbo och den slår nog en mindre kinaturbo i snabb uppspol också.
Hur många hk är motorn på org så vi kan räkna ut vilken effekt den får med turbo.
Det är just därför man kör vatten insprut. Vattnet förångas o ökar volymen med stora mängder ånga= snabbare uppspol.

Kör man då 50/50 vatten metanol så får man dessutom en svalare förbränning på höga laddtryck. Varför gå över ån efter vatten när det finns vatten i kranen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är just därför man kör vatten insprut. Vattnet förångas o ökar volymen med stora mängder ånga= snabbare uppspol.

Kör man då 50/50 vatten metanol så får man dessutom en svalare förbränning på höga laddtryck. Varför gå över ån efter vatten när det finns vatten i kranen.

Vattnet kyler huvudsakligen när det förångas under kompressionstakten så det påverkar inte fyllnadsgraden även om det minskar risken för knackning.

Om intercoolern kyler den komprimerade luften från 70 till 40 grader så ökar fyllnadsgraden med nästan 10% vid samma laddtryck. Alltså bara till följd av att den kalla luften har högre densitet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vattnet kyler huvudsakligen när det förångas under kompressionstakten så det påverkar inte fyllnadsgraden även om det minskar risken för knackning.

Om intercoolern kyler den komprimerade luften från 70 till 40 grader så ökar fyllnadsgraden med nästan 10% vid samma laddtryck. Alltså bara till följd av att den kalla luften har högre densitet.
Det var inte kylningen först och främst utan mängden gas som kommer ur motorn med vatten och då drar igång turbon tidigare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, intecooler ser ju fränt ut men man borde ju hyfsat enkel kunna få in en intecooler i efterhand om man vill det. Rent spontant så tror jag att man vill ha så rappt gassvar man kan få på denna maskin för nån fartmaskin är det ju inte.

Där emot är det ju kul om den svarar snabbt på gasen men att testa toppfarten är nog lite väl spännande jag är då för feg att ligga över 160 km/h med en CB250N, enligt gearing commander ska CB250N varava ut nånstans runt 165 km/h med utväxlingen jag har på kompressorhojen.

Original har jag för mig att det är 27 hk på veven så med 1 bar ladda bör man väl hamna på 54 hk. Hamnar man där jag nu är med kompressor Hondan är jag nöjd, den är inte riktigt fullgas testad men laddar runt 0,7 bar vid 7000 rpm och nästan full trottel så troligtvis så bör jag hamna på runt 0,8 bar ladda med den. 0,8 ladd bör väl teotetiskt ge 48,6 hk.

Enklast och kanske klokast är nog att bara i första läget bygga med turbon och trycksätta original förgasarna och sen utveckla bygget där ifrån? Målet är i alla fall lika hög effekt som kompressorhojen och gärna lite till om det går.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
När de gäller effekt vs laddtryck så kan man bli förvånad på vissa motorer vad hög effekt de ger. 1 bar kan lika gärna ge 60-70hk om allt lirar perfekt men de kan även ge bara 40hk om något inte stämmer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är inte konstigt att resultatet blir bättre än det ni räknar fram.

Laddar man 2 bar, så dubblar man i princip effekten före motorns friktionsförluster.
Förlusterna ökar knappt alls med laddtrycket, och dessutom är värmeenergin från avgaserna gratis energi så pumpförlusterna minskar så mycket att de t.o.m. kan bli negativa pumpförluster.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Visst har jag fattat det rätt att "teoretiskt" sett dubblar man effekten vid 1 bar laddtryck? Eller är jag helt ute och cyklar?

Vad tror ni tror ni det är möjligt att komma uppåt 1 bar i ladd på denna motor? Hur är det med kompen? Kompen på denna motor ligger på 9,4, är det lönt att sänka kompen nu direkt eller är det lika bra att se vad man hamnar först?

Var fasen var det med gränsen för laddet man kan ha för att köra på bensin, med etanol har jag för mig att man kunde ladda på bra med 9.4 i komp uppåt 2 bar men hur var det med bensin, 95 respektive 98 oktan? Slipper man sänka kompen är det ju en hel del mindre jobb men skulle det vara bra att göra det från start så drar jag mig inte för att göra det.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Rent teoretiskt kan 95 och 98 oktan ha samma oktanvärde eftersom specarna min/max överlappar varandra - var det jag läst mig till från OkQ8'as specar för ett antal år sedan.

Nåt jag hittade på interwebben:
boost-vs-compression.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om din motor har 27hk så betyder det att den kanske ger 32hk före friktionsförluster. Och 5hk förluster.

Det är dessa som dubblas med dubbel fyllnadsgrad så mer korrekt är kanske 2*32-5=59hk.

Nu chansade jag ju och drog jag en massa siffror ur luften. Siffror som är väldigt svåra att veta och därför gör man det enkelt för sig och räknar bara 2*27=54hk.

Men man ska alltså inte vara förvånad över att det i verkligheten alltså blir mer.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Rent teoretiskt kan 95 och 98 oktan ha samma oktanvärde eftersom specarna min/max överlappar varandra - var det jag läst mig till från OkQ8'as specar för ett antal år sedan.

Nåt jag hittade på interwebben:
View attachment 461745
Ska jag tolka detta diagram att man kan ladda 10 psi vilket väl är runt 0.7 bar med turbo utan intercooler.

Om din motor har 27hk så betyder det att den kanske ger 32hk före friktionsförluster. Och 5hk förluster.

Det är dessa som dubblas med dubbel fyllnadsgrad så mer korrekt är kanske 2*32-5=59hk.

Nu chansade jag ju och drog jag en massa siffror ur luften. Siffror som är väldigt svåra att veta och därför gör man det enkelt för sig och räknar bara 2*27=54hk.

Men man ska alltså inte vara förvånad över att det i verkligheten alltså blir mer.

Okej, då är jag med. Målsättningen med detta bygge är att hamna nånstans runt 55 hk, frågan är då om jag måste sänka kompen?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top