Nya tokigheter på gång, är bortrest och då har jag tid att komma på nya dumheter,.
Jag startar väl en ny tråd för att hålla isär det två hojarna. Slumpade sig så att en kompis frågade om jag ville köpa hans två CB250N till väldigt bra pris och jag tänkte åt det är ju bra med reservdelshojar men som vanligt spårar det ju ur för mig.
Efter nån dag slår ju tanken mig att efter att lyckats med bedriften att kompressormata en CB250N så vore det ju kul med en "par hoj" med turbo. Saken blev ju inte bättre av att vid googling på "250 cc turbo motorcycle " hittade jag att Honda byggt en 150 hk 250 cc fyrtakts-twin med dubbelturbo som varvar 20000 rpm. Några såna effekter är jag inte ute efter men säg att man skulle komma uppåt 50 hk så vore jag nöjd.
Tanken är alltså ett bygge av en turbomatad CB250N i nån form av classic racing stuk.
Mycket är redan avhandlat i kompressortråden men i detta fall blir det ju nya saker som jag slapp vid kompressorbygget, först och främst är det valet av turbo o h trycksättning av förgasarna. Har googlat och det verkar finnas en turbo som heter IHI RHB32 som ska sitta i bla Opel Corsa diesel och nån Izuzu (ur det nu stavas) vad tror ni om en sån? Vad är annars lämplig turbo till en 250 cc twin? Försökte hitta tråden som jag startade innan jag började med kompressobygget för där får det ju tal om olika turbos som kunde passa till 250 cc twinen då jag först tänkte på turbo men hittar inte den tråden, tror det talades om turbo från Golf diesel.
Hur är det ned placeringen av turbon, rent spontant känns det ut som att placera den framför motor vore bäst så att avgaserna har kortaste vägen fram till turbinen, rätt tänkt eller ej?
Nästa fundering är om man skulle testa insprutning, fördelen med insprutning borde ju vara att man slipper trycksätta förgasarna. Finns det några nackdelar med insprutning annat än kostnaden för inköpet? Vad ska man ha Microsquirt? Var köper man insprutning?
Bränslepump är väl också en sån där grej som behövs och vad ska man ha för nåt som är strömsnål, strömmen ska ju även räcka till lysen, ev insprutning och bredbandslambda.
Utöver ovanstående saker behövs väl bränsketrycksregulator, tryckmätare för ladd och bränsle, bredbandslambda, rör och slangar, material till plenum och avgassystem, en bunt pengar (egentligen ej försvarbart att lägga på en CB250) en massa tid och framförallt en jäkla massa tjurighet.
Tanken är att hämta hojarna nästa vecka och skruva igång 79:an och besikta den innan hösten och under tiden försöka hitta en lämplig turbo och andra grejer för att kunna starta bygga i vinter. Räknar att våren 2024 bör vara realistiskt att sikta på att ha hojen någorlunda färdig för det tog ju tre år från första tankarna innan kompressor Hondan gick hyfsat även om där återstår en del finjusteringar.
Jag vet att det är vansinnigt, att denna hoj inte kommer att bli bra till nåt, men allt i livet behöver ju inte vara klokt