Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Små cylindrar tål högre kompression innan knack
Ska jag tolka detta diagram att man kan ladda 10 psi vilket väl är runt 0.7 bar med turbo utan intercooler.



Okej, då är jag med. Målsättningen med detta bygge är att hamna nånstans runt 55 hk, frågan är då om jag måste sänka kompen?

Det tror jag boost och Brink har bättre koll på.
Till Brinks graf kan man väl tillägga att små cylindrar tål ju högre komp än större.

Jag skulle köra utan kompsänkning och lita på att jag hör knacket innan nåt hinner gå sönder. Och går det sönder finns det ju fler CB250. :crash
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som man säger "over there", your mileage may vary, dvs mellan tummen och arslet.

Okej, så man får lita på öronen?


Nu är det turbo funderingar boost har en Garret T15 som troligtvis är lite väl stor, moddlaren rekomenderar en FHB31. Two stroke har nämnt T06, nån som har koll på om GT06 sitter i nån bil?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Med e85 och 9,5:1 komp så kan du ladda närmare 1 bar . Och med Ic klarar den förmodligen 1,2bar. Modernare vattenkylda motorer klarar över 2 bar på e85 med ic. Men obs e85 kan försvinna redan inom 1 år ! De blir e10 istället för 95/98 och e85 påstås det, rätta mig om jag har hört fel.
Därav är de lika bra du bygger för e10. Jag tror den klarar 0,7 bar på 95okt-e10 utan ic och med ic klara den förmodligen 1 bar. Jag skulle provat att bara slänga dit turbon och se hur högt ladd den ger
och därefter sänkt kompförhållandet om behövs.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Okej, så man får lita på öronen?


Nu är det turbo funderingar boost har en Garret T15 som troligtvis är lite väl stor, moddlaren rekomenderar en FHB31. Two stroke har nämnt T06, nån som har koll på om GT06 sitter i nån bil?
Här har du en äkta garret GT06 men om man kollar inlopp kompressor och utlopp tubin är den lika stor som Garret T15. Men den är specad från 25-80 hk på GIK tuboteknik så den låter vettig. Den har twinn entry dessutom så rördragning blir enklare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Runt 0.7 bar ligger ju kompressorhojen på och där märker jag i alla fall inget nu är det inte långa stunder jag kört med det laddet, men man borde väl nästa höra om hojen börjar spika.

Menar du att E85 ska försvinna och bara E10 95 och 98 blir kvar? Att det blir E10 har jag koll på men att E85 skulle försvinna har jag i sånt fall missat.

Är det nån som vet om det sitter Garret GT06 i nån bil eller liknande? Känns kanske lite väl saftigt att lägga 7300 kr på en turbo på detta projekt som kanske skiter sig totalt. Samma sak nån som har koll på om man kan hitta en äkta IHI RHB31 från nån bil? Det svåra verkar ju vara att veta i vilka bilmodeller det sitter lämpliga turbos i.

Isuzu Gemini och Opel Corsa 1.5 TD verkar ha en IHI RHB32 turbo, är väl förmodligen en 1.5 l Izuzu motor på 67 hk i bägge bilarna. En sån turbo borde ju gå att hitta från en bil. Annars finns det ju också såna på eBay https://www.ebay.co.uk/itm/19346647...Rfgs6DOVUCbL3lEq%2B7|ampid:PL_CLK|clp:2499334
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När jag gjorde den där listan och samlade mappar på små turbos så funderade jag på att försöka få laddtryck på en 50cc motor och då är det nog viktigt att hitta den som har lägst krav på massflöde.

Din 250 lär nog ge önskat laddtryck med vilken som helst av dessa små turbos det handlar nog bara om hur tidigt dom börjar ladda och det kanske inte är värt flera tusen kronor extra.
Så till din motor skulle jag ta den första, bästa, billigaste turbo jag hittar av dessa små.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Första bästa billiga turbo en Garret T15 finns ju hos boost 3 i Kramfors där jag dessutom kommer att passera på söndag.

Billigaste lilla nya turbon är ju att köpa en IHI RHB31 på eBay från Tjeckien, men det lär ju vara en Kina kopia då den kostar 1400 kr, verkar finnas RHB31 turbos på eBay som kostar runt 4-5000 kr och dom är nog original.

Frågan är vad so är klokast en riktig Garret som kanske är på gränsen till för stor mot en Kinesturbo av tveksam kvalité, lutar nog ändå åt Garret snurran.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
T15 turbon är ju inte mycket större i inlopp utlopp vs IHI 31an.
Och den lär ge laddtryck tidigare än Kina IHI. Bäst men dyrt lär va en Äkta IHI 31a men frågan är hur mycket snabbare spol?
'Jag skriver måtten här också så fler får fundera på måtten.
IHI RHB 31an har inlopps dim på kompressorn 30mm vs Garret T15 33mm
IHI utlopp kompressor 26mm vs T15 30mm
IHI avgas inlopp 25mm vs T15 32mm.
IHI agasturbin utlopp 28mm vs T15 32mm.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
T15 turbon är ju inte mycket större i inlopp utlopp vs IHI 31an.
Och den lär ge laddtryck tidigare än Kina IHI. Bäst men dyrt lär va en Äkta IHI 31a men frågan är hur mycket snabbare spol?
'Jag skriver måtten här också så fler får fundera på måtten.
IHI RHB 31an har inlopps dim på kompressorn 30mm vs Garret T15 33mm
IHI utlopp kompressor 26mm vs T15 30mm
IHI avgas inlopp 25mm vs T15 32mm.
IHI agasturbin utlopp 28mm vs T15 32mm.

Bra, hoppas nån mer kommer och tycker till.

Glad midsommar, just nu överladdar jag mig själv med Mariestad och Jäger ?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänkte att jag ska uppdatera tråden, nu finns nån form av förutsättning. Har två CB250N och en turbo så förhoppningsvis blir det i alla fall att smått börja med detta vansinniga projekt under vintern.

20210725_221957.jpg20210821_182113.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vintrarna är förbenat korta för att hinna med det man tänkt men det kommer väl fler, ligger ju efter ganska mycket med mina projekt. Dock har inte tanken på en 250 turbo försvunnit utan dom finns kvar.

En sak som jag började fundera på är att ha en kombinerad sug och turbo motor efter att kollat in denna video vid 6.40

Nu är det väl kanske inte riktigt med denna utjämningsturbo mot en riktig tryckande turbo men borde det inte funkar att ha ett membran i plenumet som hålls öppet med en väldigt lätt fjäderbelastning som sen stängs av turbotrycket då det börjar ladda? Då borde ju motorn kunna suga direkt in i förgaseriet och sen då turbotrycket kommer så stängs plenumet och turbon börjar ladda.

Som sagt på en 250 parallelltwin gör det nog varken till eller från och mer tjrovar till det hela men vad tror ni om denna princip att låta motorn suga till turbortycket kommer?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är nog ingen mening, jag tror det är väldigt få tillfällen då trycket efter turbon är lägre än atmosfärstrycket.

Avstämda längder på insugsrören kan och bör man ju ha även med turbo, däremot kommer ju avstämningen påverkas av temperaturen på högre laddtryck så man måste ju välja var man vill optimera.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänker att på en liten motor så borde det ju ha ett tag innan avgaserna får snurr på turbon så den börjar ladda men turbon kanske inte chokar luften utan bara inte laddar.

Jag är ju lite lur på att en sån där konstruktion är minst sagt jäklig att få att fungera praktiskt vet inte hur Ski Doo löst funktionen men jag är nog lur på att det är nåt elektriskt styrt jox som sköter öppningen och stängningen. Sen är väl frågan hur förgasarna och bestyckningen ser på det hela om man både suger och trycker, kör man med sprut så lär det väl bara enklare att styra det hela.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tänker att på en liten motor så borde det ju ha ett tag innan avgaserna får snurr på turbon så den börjar ladda men turbon kanske inte chokar luften utan bara inte laddar.

Jag är ju lite lur på att en sån där konstruktion är minst sagt jäklig att få att fungera praktiskt vet inte hur Ski Doo löst funktionen men jag är nog lur på att det är nåt elektriskt styrt jox som sköter öppningen och stängningen. Sen är väl frågan hur förgasarna och bestyckningen ser på det hela om man både suger och trycker, kör man med sprut så lär det väl bara enklare att styra det hela.

Turbinen hindrar nog inte massflödet särskilt mycket. På låga varvtal suger ju motorn ändå inte särskilt mycket luft.

Jag har i alla fall aldrig reagerat i labbet över att insugstrycket skulle vara anmärkningsvärt lågt innan turbon börjar ladda.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad är fördelen på Ski Doon att ha det där systemet?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Min tolkning av det är att man vill slippa kompromissa turbovalet. Ska den gå bra på låg höjd eller hög höjd. Då prioriterar man hög höjd. Då effektförlusten är störst.
Men, som sagt, det är min tolkning....
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På min xr 650 turbo mont jag insugsventiler i plenumet för att få samma fördelar som på ski doo turboskotern ovan. Första testet va en 70mm vacumklocka för avluftning avlopp. Den funkade stenbra men höll inge länge. Då mont jag reedkorg från tvåtaktare och den höll såklart bra.
Maskinen vart märkbart starkare rappare innan laddet kom.
Den tekniken har funnits i minst 25-30 år på privata turbobyggen så de är ingen nyhet.
Jag vet inte hur bra effekt de ger på en 250cc men på min 650cc stora cylinder som glufsade i sig stora luftmängder väldigt hastigt i stora pulser så va de helt klart en fördel.
Ju lättare ventilen öppnar desto bättre funkar det, de behövs ingen stor fjäderkraft för stängning för de sköter ju övertrycket när turbon kommer igång. Om man använder reedkorg från skoter eller hoj så måste de va en modell med gummiklädd korg så reedbladen tätar bra.
Ju mjukare reedblad man sätter dit desto bättre, jag bytte ut org reedblad mot supertunna expoxylaminat skivor ca 0,5mm tjocka.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top