bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På min xr 650 turbo mont jag insugsventiler i plenumet för att få samma fördelar som på ski doo turboskotern ovan. Första testet va en 70mm vacumklocka för avluftning avlopp. Den funkade stenbra men höll inge länge. Då mont jag reedkorg från tvåtaktare och den höll såklart bra.
Maskinen vart märkbart starkare rappare innan laddet kom.
Den tekniken har funnits i minst 25-30 år på privata turbobyggen så de är ingen nyhet.
Jag vet inte hur bra effekt de ger på en 250cc men på min 650cc stora cylinder som glufsade i sig stora luftmängder väldigt hastigt i stora pulser så va de helt klart en fördel.
Ju lättare ventilen öppnar desto bättre funkar det, de behövs ingen stor fjäderkraft för stängning för de sköter ju övertrycket när turbon kommer igång. Om man använder reedkorg från skoter eller hoj så måste de va en modell med gummiklädd korg så reedbladen tätar bra.
Ju mjukare reedblad man sätter dit desto bättre, jag bytte ut org reedblad mot supertunna expoxylaminat skivor ca 0,5mm tjocka.
Intressant så då kan alltså kanske vinna lite rapphet innan ladd med detta system. Funderar på hur det blir med 250:in den lär väl behöva ett tag att få upp avgastrycket och börja ladda så det borde ju inte vara nån nackdel att låta den suga fritt då.
Reedkorg var ju en smart lösning och det går ju alltid att ta bort och den om den inte har någon effekt.
Man ska väl inte klaga på korta vintrar men jag har ju inte fått gjort hälften av vad jag tänkt då det gäller hojarna denna vinter. Hade ju en förhoppning att börja med detta bygge i vinter.