bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, med kompressorn kommer jag upp i 0.7 bar vid full gas utan att den verkar spika då jag kör på 98. Dock så påverkas i det fallet laddtrycket av vakuumtrottelns läge då jag kör med gasaren innan kompressorn så då chokar väl förgasaren kompressorn vid låga trottellyft med som mest har jag varit uppe i 0.7 bar. Med turbo som trycker genom förgasarna vore det ju bli mindre diffar i laddtrycket, eller?
Du tror alltså att det är svårare att nå ladd med turbon mot med kompressorn, jag tror inte att det skulle vara nåt större problem att dreva upp kompressorn mer och nå högre laddtryck om man vill det och troligtvis skulle man få bättre resultat med att även trycka genom förgasarna.
Kanske klokast att strunta i kompsänka till jag vet om jag får ladd, kan man på nåt vis testa att turbon laddar nåt innan man kopplar in den till förgaseriet? Förstår att då man överladdar motorn får man säkert bättre tryck i avgaserna som driver turbon bättre men kan man på nåt vis få en hint om turbon kommer att funka?
Mitt första problem nu är att få växellådan att funka då den låste sig då jag höll på och sätta igång den, läste sig på kanske 3:an och pedalen är stum. Förhoppningsvis är det inte nåt allvarligare utan nåt kring pedalens mekanism så jag kan besikta den 29:e. I värsta fall blir det att byta motorn från den andra CB250N som jag har men den är nyare och saknar kick.
Du tror alltså att det är svårare att nå ladd med turbon mot med kompressorn, jag tror inte att det skulle vara nåt större problem att dreva upp kompressorn mer och nå högre laddtryck om man vill det och troligtvis skulle man få bättre resultat med att även trycka genom förgasarna.
Kanske klokast att strunta i kompsänka till jag vet om jag får ladd, kan man på nåt vis testa att turbon laddar nåt innan man kopplar in den till förgaseriet? Förstår att då man överladdar motorn får man säkert bättre tryck i avgaserna som driver turbon bättre men kan man på nåt vis få en hint om turbon kommer att funka?
Mitt första problem nu är att få växellådan att funka då den låste sig då jag höll på och sätta igång den, läste sig på kanske 3:an och pedalen är stum. Förhoppningsvis är det inte nåt allvarligare utan nåt kring pedalens mekanism så jag kan besikta den 29:e. I värsta fall blir det att byta motorn från den andra CB250N som jag har men den är nyare och saknar kick.