Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, med kompressorn kommer jag upp i 0.7 bar vid full gas utan att den verkar spika då jag kör på 98. Dock så påverkas i det fallet laddtrycket av vakuumtrottelns läge då jag kör med gasaren innan kompressorn så då chokar väl förgasaren kompressorn vid låga trottellyft med som mest har jag varit uppe i 0.7 bar. Med turbo som trycker genom förgasarna vore det ju bli mindre diffar i laddtrycket, eller?

Du tror alltså att det är svårare att nå ladd med turbon mot med kompressorn, jag tror inte att det skulle vara nåt större problem att dreva upp kompressorn mer och nå högre laddtryck om man vill det och troligtvis skulle man få bättre resultat med att även trycka genom förgasarna.

Kanske klokast att strunta i kompsänka till jag vet om jag får ladd, kan man på nåt vis testa att turbon laddar nåt innan man kopplar in den till förgaseriet? Förstår att då man överladdar motorn får man säkert bättre tryck i avgaserna som driver turbon bättre men kan man på nåt vis få en hint om turbon kommer att funka?

Mitt första problem nu är att få växellådan att funka då den låste sig då jag höll på och sätta igång den, läste sig på kanske 3:an och pedalen är stum. Förhoppningsvis är det inte nåt allvarligare utan nåt kring pedalens mekanism så jag kan besikta den 29:e. I värsta fall blir det att byta motorn från den andra CB250N som jag har men den är nyare och saknar kick.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Med kompressor kan du få laddtryck på en lite glödstiftsmotor då de är mekanisk drivning de verkar störa motorn mindre än mottryck i avgaser som turbo ger. Hur man testar turbons ladd utan att koppla in den blir marigt. Vist man kan säker strypa utluften ur kompressordelen tills den bygger 1 bar men då vet du inte hur mycket luftflöde motorn skulle ha tagit för sig så de är nog ingen mening att testa.
För att skrämmas lite så fick jag inte upp mer än 0,7 bar med den lilla turbo som du köpte av mig för den gav för mycket mottryck. Med bet större turbo som klarar 150-200hk så klarade den inte mer än 1,1 bar vilket va märkligt. De dög visserligen men jag tror faktiskt den va för liten i avgashuset också för de kör ännu större turbo på enstånka 600-700cc på fyrhjulingar typ en som klarar 300 350 hk. Med IC hade den nog laddat mer......
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då struntar jag nog i att kompsänka om du tror att man inte kommer upp i mer än 0,7 bar, där är ju möjligt att göra i efterhand i vilket fall som helst.

Jag hoppas verkligen att att jag ska få igång lådan på motorn som sitter i så jag kan besikta det är väl lite skit samma hur hojen går bara den är körbar för en sista besiktning för att i lugn och ro kunna börja bygga för att kunna ha hojen i papper för "provkörning".

Om man bara kommer upp i 0,7 bar kan man då räkna med högre effekt än med kompressorn på 0.7 bar om man kör med tryckande turbo? Kompressorn körs ju som sugkompressor medans turbon är tänkt att bli tryckande.

Har i alla fall rör, konor och böjar för att börja fixa till grenrör innan turbon, efter turbon får jag fixa nåt lämpligt rör kanske det blir polerade 2" rostfria rör från Biltema trots priset för att slippa polera rören själv. Annars bir det väl nåt lämpligt rostfritt rör från Ahlsell som får poleras upp.

I övrigt har jag kollat med Grandell om Kawa Z250 eller Z400 framhjul eller komplett framända, det sitter ett bakhjul från nån Kawa på den ena av mina CB250N vilket är mycket snyggare än Comstar hjulen så jag funderar på att även få ett Kawa framhjul.

Har ganska klart för mig hur jag vill att hojen ska se ut, tänker mig designen från en Honda RS1000 fast mindre och tvåcylindrig med turbo.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då struntar jag nog i att kompsänka om du tror att man inte kommer upp i mer än 0,7 bar, där är ju möjligt att göra i efterhand i vilket fall som helst.

Jag hoppas verkligen att att jag ska få igång lådan på motorn som sitter i så jag kan besikta det är väl lite skit samma hur hojen går bara den är körbar för en sista besiktning för att i lugn och ro kunna börja bygga för att kunna ha hojen i papper för "provkörning".

Om man bara kommer upp i 0,7 bar kan man då räkna med högre effekt än med kompressorn på 0.7 bar om man kör med tryckande turbo? Kompressorn körs ju som sugkompressor medans turbon är tänkt att bli tryckande.

Har i alla fall rör, konor och böjar för att börja fixa till grenrör innan turbon, efter turbon får jag fixa nåt lämpligt rör kanske det blir polerade 2" rostfria rör från Biltema trots priset för att slippa polera rören själv. Annars bir det väl nåt lämpligt rostfritt rör från Ahlsell som får poleras upp.

I övrigt har jag kollat med Grandell om Kawa Z250 eller Z400 framhjul eller komplett framända, det sitter ett bakhjul från nån Kawa på den ena av mina CB250N vilket är mycket snyggare än Comstar hjulen så jag funderar på att även få ett Kawa framhjul.

Har ganska klart för mig hur jag vill att hojen ska se ut, tänker mig designen från en Honda RS1000 fast mindre och tvåcylindrig med turbo.

Ja, du kan räkna med mer effekt från en turbo vid samma laddtryck.

Turbon tar sin energi från överskottsvärmen i avgaserna. Det är nästan gratis energi.
Kompressorn tar energi från vevaxeln och det stjäl avsevärt mer effekt från motorn.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja, du kan räkna med mer effekt från en turbo vid samma laddtryck.

Turbon tar sin energi från överskottsvärmen i avgaserna. Det är nästan gratis energi.
Kompressorn tar energi från vevaxeln och det stjäl avsevärt mer effekt från motorn.
Jag det är väl ganska logiskt om man tänker efter.

Motståndet som turbon ger avgaserna för att driva den borde väl (om man räknat allt rätt) kunna motsvara mottrycket i ett avstämt avgassytem.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag det är väl ganska logiskt om man tänker efter.

Motståndet som turbon ger avgaserna för att driva den borde väl (om man räknat allt rätt) kunna motsvara mottrycket i ett avstämt avgassytem.
Synd att Överkalix är så låååååååångt härifrån - skulle verkligen vilja se dina stolleprov IRL
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Synd att Överkalix är så låååååååångt härifrån - skulle verkligen vilja se dina stolleprov IRL
Va då det är ju inte så mycket längre än vad det är för mig att hälsa på min moster i Sätlia eller min kusin i Bollebygd?

Är nån intresserad av att se på stolleproven är dom så välkomna att titta förbi och jag bjuder på kaffe.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Va då det är ju inte så mycket längre än vad det är för mig att hälsa på min moster i Sätlia eller min kusin i Bollebygd?

Är nån intresserad av att se på stolleproven är dom så välkomna att titta förbi och jag bjuder på kaffe.
När är Du hemma i bebyggda trakter, d v s Dina hemtrakter igen? ;)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Imorgon kväll, är jag hemma igen om allt går som planerat.
Okey, jag kanske skickar ett PM för en kaffe lite senare:) I morgon kväll har jag tyvärr annat på agendan men det är bra att vet att Du är i civiliserade trakter igen :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okey, jag kanske skickar ett PM för en kaffe lite senare:) I morgon kväll har jag tyvärr annat på agendan men det är bra att vet att Du är i1 civiliserade trakter igen :)
Gör så, det är bara att höra av dig så jag är hemma innan du kommer.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Äntligen på hemmaplan och lätt stressad av att semestern snart är slut och jag ska besikta 29:e.

Växellådan är fixad var armen som ligger mot stjärnan som på nåt vis åkt in i stjärnan och låst ihop allt. Nu är det fixat längs tid tog det att tillverka verktyget till muttern för att lossa kopplingskorgen. Hoppas jag har en ny packning till kåpan för den gick sönder så jag få ihop moppen.

Den funderar jag på att testa byta stator, jag är ganska lur på att den är fel vilket gör hojen svårstartad, detta felet har avhandlats i en annan tråd och i det fallet försvann det vid en omlindning av statorn.

Rep av växelmekanismen, nu ska den bara ihop igen.20230817_101434.jpg
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Äntligen på hemmaplan och lätt stressad av att semestern snart är slut och jag ska besikta 29:e.

Växellådan är fixad var armen som ligger mot stjärnan som på nåt vis åkt in i stjärnan och låst ihop allt. Nu är det fixat längs tid tog det att tillverka verktyget till muttern för att lossa kopplingskorgen. Hoppas jag har en ny packning till kåpan för den gick sönder så jag få ihop moppen.

Den funderar jag på att testa byta stator, jag är ganska lur på att den är fel vilket gör hojen svårstartad, detta felet har avhandlats i en annan tråd och i det fallet försvann det vid en omlindning av statorn.

Rep av växelmekanismen, nu ska den bara ihop igen.View attachment 488498
Hade du bra semester?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hade du bra semester?
Jag kan väl inte klaga på semestern men det känns lite som att jag gärma hade haft lite mer tid på hemma plan att lägga på mina projekt.

Fick ihop en del mil grusväg i Västernorrland och Jämtland men över lag dåligt väder.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fortfarande stressad över att hinna få hojen körbar till på tisdag, hade givetvis inte packningen som behövdes och tiden att gå hem en ny var för kort så det har varit en jäkla jakt på packningspapper men tillslut hittade jag hos en verkstad, statorn är bytt till en annan från CB250 så nu startar hojen på startmotorn men ena stiftet verkar dåligt för den vill bara gå på en cylinder får den att gå på bägge efter att eldat stiftet med gassvets.

Hoppas bara att stiftet fått för mycket av alla startförsök så det inte är nåt strul med tändspolen, kabeln eller tändstiftshatten. OK Macken här hade för nåt år sen stift till hojen men det finns inte nu i värsta fall får jag väl ta stiften från kompressor hojen eller GSX:en. Möjligen kan dom har kvar DR7ES istället för DR8ES och det bör väl duga till att besikta men annars är väl hårdare stift att föredra om man ska överladda.

Besiktade KLR:en igår och frågade om hur bra hojen måste gå och fick till svar att den i alla fall måste gå att provköra, har problem med gummina mellan förgasarna luftburken då dessa är hårda men fick dit dom hjälpligt med varmluftspistol så förhoppningsvis ska den väl gå.

En fundering om detta med gummina mellan luftburk och förgasare, hur blir detta vid överladdning? Jag misstänker att man inte kan använda original gummit då dessa är för klena för att klara trycket? Som gummina ser ut nu så är dom formade efter bakkant än förgasarna troligtvis för att styra luft mot "lufthålen" dom lyfter trotteln. Hur ni kinkigt tror ni detta är eller funkar det med att bara ha rör med samma diameter som förgasarnas anslutning och längd som nuvarande gummin och ha en kort silikonslang mellan rören och förgasarna.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Sotiga och oljiga stift har jag fixat med BrakeClean istf svetsen. Motor och röjsåg tvåtakt samt 4takt Briggs&Stratton.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag vet inte om isolatorn är sprucken eller nåt sånt på ena stiftet för jag hade ingen gnista på ena stiftet men sen såg jag att det gnistrade svagt långt inne i stiftet, eldade med svetsen men det dog igen fort.

Ska bege mig ut på lagret och sno stiften från reservdelshojen och se om dom funkar, ska även ta dioden till neutral/startkretsen från den hojen för att se om den är okej. Nu kan man inte starta utan att hålla in kopplingen, vilket är lite irriterande då choken inte stannar ute som den ska.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har i alla fall fått hojen att gå hjälpligt nu i helgen, det visade sig inte vara tändstiften för jag hade samma problem då jag bytte plats på stiften att höger stift var svart och blött.

Lossade på förgasarna och då upptäckte jag att gummipluggen som ska sitta under lågfartsmunstycket var borta på höger förgasare, turligt nog hade jag en lös gummiplutt från den överblivna förgasaren från kompressorhojen i min låda med förgasardelar och munstycken och efter att den kom på plats gick hojen bättre. Har problem att komma upp i varv med detta tror jag beror på tjuvluft vid gummin till luftburken men jag var i alla fall uppe i dryga 80 km/h och det borde ju räcka för en provkörning vid besiktningen som ska ske imorgon eftermiddag. Nu är det bara att hålla tummarna att hojen går genom sista besiktningen

Funderar på att beställa glyserinfyllda manometrar från Esska och jag borde väl klara mig med en laddtrycksmätare och en bränsletrycksmätare i detta fallet eller behöver man också en tredje mätare till trycket ut från pitotröret?

Då allt är justerat och klart kan man väl ta bort alla tryckmätare utom laddtrycksmätaren om man vill rensa upp hojen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jaha hur gick det?

Nästa gång bara måste jag få provköra den, störtskönt bygge!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det gick bra i alla fall med Hondan, Hondan gick genom besiktningen med blankt papper Forden hade dåliga bussningar i bakvagn så där blir det att skruva. Så nu står Hondan i garaget i väntan på att rivas men först blir det nog en del älgjakt.

Du lär nog hinna förbi nån fler gång innan denna hoj är körbar om du nu inte vill testa den drevad som en 400:a, med läckande gummin mot förgasarna så den inte kommer upp i varv.

Mina tidskalkyler brukar spricka men målet är som sagt att ha på turbo för provkörning nästa vår men det vete sjutton om det är håller, vi får se.

Utanför bilprovningen i väntan på domen och hemma igen.
20230829_193651.jpg20230829_145853.jpg
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top