Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om ena röret blir mer än 150-200mm längre än andra med dubbla rör till turbo så är nog två till ett rör innan turbom bättre. Om du går på två till 1 så använd så liten dim som möjligt. Om motorn har 90 graders förskjutning på vevaxeln så kan du köra extremt litet singelrör. De behöver lnappast va grövre inv mått än 30mm för avgaspulserna kommer in efter varandra i singelröret.
Eller är de en tandemtwinn som kolvarna går i topp samtidigt?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror jag ska klara en diff på 200 mm om det inte är känsligare än så, kan inte vara mycket så större avstånd mellan portarna och då kan man ju göra en mindre "loop" på vänster cylinder som blir närmast turbon för att öka på längden lite grann.

Har 26 mm invändigt ut från toppen efter koningen skulle det räcka att fortsätta med 26 mm även efter där man tar ihop de två rören om man bygger 2-1 eller blir det nog så klent?

Motorn är en parallelltwin, bägge kolvarna går upp och ner samtidigt så den har 360 grader, ett varv mellan tändningarna hur det nu påverkar det hela.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Följdfråga i väntan på en nog så jaktgalen Jämthund ska ge sig och komma tillbaka.

Är det bättre att ha 200 mm missmatchning mellan rören ut från portarna till turbon och på så sätt få totalt sätt kortare rör överlag speciellt på vänster cylinder mot att ha korta rör som går ihop till ett 2-1 som nog totalt sett blir längre?

Om man har 200 mm skillnad på rören kommer det ena röret att blir hyfsat kort säg runt 150 mm från porten i toppen och det andra blir ju då runt 350 mm. Med ett 2-1 Skulle nog längden mellan topp och kollektion blir runt 150-200 mm och sen skulle det nog bli minst 100 mm till för att kurva sig in till turbon.

Hur är klokast att tänka?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Följdfråga i väntan på en nog så jaktgalen Jämthund ska ge sig och komma tillbaka.

Är det bättre att ha 200 mm missmatchning mellan rören ut från portarna till turbon och på så sätt få totalt sätt kortare rör överlag speciellt på vänster cylinder mot att ha korta rör som går ihop till ett 2-1 som nog totalt sett blir längre?

Om man har 200 mm skillnad på rören kommer det ena röret att blir hyfsat kort säg runt 150 mm från porten i toppen och det andra blir ju då runt 350 mm. Med ett 2-1 Skulle nog längden mellan topp och kollektion blir runt 150-200 mm och sen skulle det nog bli minst 100 mm till för att kurva sig in till turbon.

Hur är klokast att tänka?
Ok även om kolvarna går upp i topp samtidigt så tänder den 360 från varandra så då kan man köra litet singelrör men inte bara 26mm. 30mm låter rimligt.
Ang rördragningen så är de nog ingen som vet hur illa de blir med dubbla med ett rör 200mm längre. Välj de som ger minst inv volym från utblpås till turbo. Ex om du skulle byggt båda typerna av grenrör och fyller vatten i dem så välj den som de går minst vatten i. Singelrör med 30mm inv mått ger garanterat mindre volym än två 26mm på samma sträcka.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej så då är nog ändå ett 2-1 att föredra, man får väl helt enkelt försöka räkna på volymen på de olika alternativen för att grovt se vad som kan vara bäst om det skiljer mycket. Rörböjarna kan man ju testa med att vattenfylla en och kolla om dessa skulle diffa i volym mot vad dom teoretiskt ska vara men de raka rör funkar ju bra att räkna på.

Hoppas bara jag kan hitta nån lämplig rörstump i rostfritt som är 30 mm invändigt, har 26, 35, 41 och 50 mm invändigt hemma, känns ju lite onödigt att köpa 6 m rör för att använda typ 10-20 cm även om det sen kan läggas på bra att ha hyllan.

Tänkte att 35 mm skulle bli bra då turbon har i lopp på nånstans runt 35 mm men då kanske det är lite grovt?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Iom att du ska linda alla rör så funkar svartrör lika bra. Eller så klyver du singelröret längsledes och klämmer ihop dem till 30mm och svetsar en sömn helt enkelt.

Onödigt men rolig info om din/min turbo när jag körde den på singecylinderxr 650cc va att jag fick i första skedet fick ut 0 effekt trots 0,7 bar. Alltså motorn gav org effekt typ 50 hk trots 0,7 bar och tokspikade. De va då jag förstod att turbons avgasturbin va för trång. Då provade jag någ underligt som jämnar ut avgaspulser Helmholtz resosnance extra rör rakt ut åt sidan på avgasröret ca 400mm innan turbo. Jag svetsade in ett extra rör rakt åt sidan med en plåtburk på 1,2l typ T-koppling och en burk helt enkelt. De jämnade ut de stora pulserna som en singel 650 ger och då slutade den spika och gav ca 68- hk på 0,7 bar. De va forfarande för trång avgasturbin. Med den större turbon på 0,7 bar gav den ca 90-95hk.

Helmholtz resonance

 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det funkar nog att blanda svårt och rostfritt i detta fallet för det lär nog ändå ta en jäkla tid innan avgassystemet är uppfostrat med tanke på hur mycket en sån här hoj körs per år. Kompressor hojen tror jag gått runt 150 mil i år och då i bra väder och en turbo 250 lär väl gå nån liknande sträcka per år.

Under dagen älgjakt kom jag på precis det så säger att klyva ett rör och klämma ihop det till mindre volym.

Har också funderat på att vända turbon så att insug och avgas ut skulle bli i hojen riktning vilket borde ge kortaste rören in i turbon. Jag får se hur man ska göra, behöver ta mig lite tid nu och dra ihop fästingen i gaffeln och bestämma hur turbon ska monteras.

Är det dåligt om man skulle ha en 90 graders silikonslang mellan turbon och luftfiltret? Med turbon i hojen längriktning så skulle nog luftfiltret behöva sitta 90 grader ut från turbon för att antingen klara sig fri från framhjulet eller motorn beroende åt vilket håll den monteras.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De går fint nog bra att ha 90gr böj på filtret och du kan dra iväg en rätt lång slang till ett filter utan att tappa märkbar respons eller tryck. Men va så generör som möjligt med storlek på filtret så inte de hindrar spolupp och laddtryck för de blir extra känsligt på just detta bygge som inte kommer ha turbotryck i överflöd som måste wastedatas ut. Faktum är att du förmodligen kan köra utan wastgatestyrning så börja med att köra utan wastegateklocka och naja fast wastegaten helt stängd. När jag bromsade min xr650 med stora turbon fick jag intre upp samma ladd som på vägen 1,1 bar så jag najade fast wastegayen stängd. Den gav bara 08 bar i bänk trots helt stängd wastegate.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, då lutar det nog nu att dra rören ihop till ett 2-1 och placera turbon i längdriktningen på hojen och ha filtret 90 grader ut från turbon.

Finns det några risker med att naja wastegaten? Eller är det bara att hålla koll på laddtrycksmätaren då man testar om laddtrycket skulle sticka iväg?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Okej, då lutar det nog nu att dra rören ihop till ett 2-1 och placera turbon i längdriktningen på hojen och ha filtret 90 grader ut från turbon.

Finns det några risker med att naja wastegaten? Eller är det bara att hålla koll på laddtrycksmätaren då man testar om laddtrycket skulle sticka iväg?
De låter som en bra plan.
Ang naja wastegaten så får man inte göra det på en större cc maskin med en turbo som kan ge mer bar än vad man byggt motorn för i kompförhållande. I ditt fall är de ingen fara för här får du va glad om den laddar 0,7 bar med stängd wastegate och skulle den ladda mer så är de bara släppa gasen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, har bestämt att börja med att punkta ihop rören framåt i mitten som jag börjat med där ifrån får det sen gå ett rör till turbon, är nog först då man kan skaffa sig en uppfattning om hur turbon ska monteras "minst dåligt".

Hoppas jag får lite mer tid för detta bygge, får man placeringen av turbon klar är ju en det gjord. Sen blir ju nästa krux oljetrycket men det får väl bli från skruven till oljefilterkåpan, tänker att man borrar och gängar i mitten på skruvskallen och tar en slang med banjo kopplingar mellan motorn och turbon.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Okej, har bestämt att börja med att punkta ihop rören framåt i mitten som jag börjat med där ifrån får det sen gå ett rör till turbon, är nog först då man kan skaffa sig en uppfattning om hur turbon ska monteras "minst dåligt".

Hoppas jag får lite mer tid för detta bygge, får man placeringen av turbon klar är ju en det gjord. Sen blir ju nästa krux oljetrycket men det får väl bli från skruven till oljefilterkåpan, tänker att man borrar och gängar i mitten på skruvskallen och tar en slang med banjo kopplingar mellan motorn och turbon.

Ja ta oljan därifrån de behövs inte mycket till tryck 2 bar duger helst på tomg. Mät gärna oljetrycket innan du sätter dit turbo speciellt på tomg och på samma plats som du tänker ta ut trycket. Om motorn har 1,8-2bar eller ännu bättre mer bar på tomg så är de ingen fara med dålig smörjning på tomg. Mät sedan trycket igen med turbon monterad och kolla så inte den stjäl för mycket tryck från motorn. De ska/bör stå i verkstasmanual hur lågt oljetryck man törs ha på tomg. De brukar uppe tryck vid olika varvtal. Min KTM sm 990 kan man köra ända ner till 1,8 bar med het olja på tomg. Jag har ca 2,2 bar med ny olja stekhet motor.Ha i åtanke att nyss startad motor ger enormt oljetryck jag har väl 3 bar med halvvarm olja.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag ska kolla lite mer kom mer inte ihåg om skruven till filterkåpan bara är en "ihålig skruv med hål tvärs genom" eller om det är nåt annat i den, kan det vara så att det sitter bypassventil i skruven? Annars så funderar jag på om det skulle gå att sätta ett T där givaren till oljetrycksgivaren sitter.

På denna motor finns det inga oljeledningar på utsidan av motorn så skruven till filterhuset och oljetrycksgivaren är nog enda ställena man kan ta ut oljetryck på ett någorlunda enkelt sätt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag ska kolla lite mer kom mer inte ihåg om skruven till filterkåpan bara är en "ihålig skruv med hål tvärs genom" eller om det är nåt annat i den, kan det vara så att det sitter bypassventil i skruven? Annars så funderar jag på om det skulle gå att sätta ett T där givaren till oljetrycksgivaren sitter.

På denna motor finns det inga oljeledningar på utsidan av motorn så skruven till filterhuset och oljetrycksgivaren är nog enda ställena man kan ta ut oljetryck på ett någorlunda enkelt sätt.
Ja en banjokoppling kan ev passa vid oljtryckgivaren eller annan t koppling där funar ju. På xr 650 så borrade jag hål genom centrum på locket till oljefiltret och gängade in en ihålig skruv för banjokopplingar. Banjokopplingarna och stålspunnen slang va samma som man har till bromsar på hoj och tillverkades på närmsta hydrualservisställe för olika maskiner. De tillverkade stålspunnen slang till frambromsen i samma veva för en spotstyvel i pris.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag ska kolla men som sagt jag är väldigt lur på att det sitter bypass till oljefiltret i skruven till kåpan så frågan är då om man kan ta ut oljetryck där? Mån tro om man kan gäng in i skruven för en banjokoppling?

Jag skulle tro att en 90 graders banjokoppling i hålet till oljetrycksgivaren så man får ut en slangstump som man sen får sätta ett T på till turbon och oljetrycksgivare kanske är enklast. Givetvis sitter kontakten täckt av transmissionskåpan på motorn så man måste tappa oljan och lossa den för att kunna ta loss givaren, tänkte försöka göra så rent som det bara går runt oljepluggen för att återvinna oljan som bara gått ca 15 km.

Har man lite tur man man kanske kapa loss och svetsa på och förlänga delen på kåpan som täcker oljetrycksgivaren. Hoppas bara få lite mer tid för detta bygge men det är, fibergrävning i stugan, älgjakt och renovering av ett rum i huset så det är lite fullt upp just nu.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du måste prioritera typ såhär :hihi
1. Hojbygget
2. Älgjakt.
3. Reovering rum.
4. Barn o Käring och annat skit

Listan borde se ut så här
1.Älgjakt (denna tid på året går älgjakten först? Har blivit fyra älgar hittils i år)
2. Hojbygget
3. Barn och fru
4. Är lika med punkt 3 då barn och fru tycker att renovera ett tv, spelrum är viktigare än att vara i garaget.

Som att detta inte är nog så dras det fiber så jag har fått sitta i en grävmaskin två kvällar för att gräva fiber till vår stuga. Grävmaskin och diskbråck i nacken är ingen bra kombination, motorcykel och diskbråck i nacken funkar hur fint som helst.

Skjuter jag ingen älg imorgon så hoppas jag på att fortsätta lite på bygget.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Så där nu snöar det och varit kallt ca en vecka så det ligger tunn is på sjöarna så nu är det färdigt jagat med jämten om det inte blir varmt igen.

Har fortsatt lite med bygget ikväll och punktat vidare på avgassystemet och kommit så långt att jag punktat ihop det hela till var kollektorn ska sitta. Nu har jag nästa bestämt mig att turbon ska sitta på höger sida med luftfiltret framåt och avgasutblåset bakåt, avgasinloppet kommer att sitta riktat in mot motorn stående.

Tänker att jag grovt ska passa in en kollektorn jag ser att det verkar vettigt men helsvetsa rören från cylindrarna innan jag punktat fast kollektorn då det rostfria verkar krympa rejält, gjorde ju missen med att punkta ihop insuget på kompressor hojen och det blev ordentligt smalare så jag fick lossa sista punkteningen och svetsa med spalt.

fränt om man kunde dra avgassystemet från turbon på sidan av motorn och bak och ut genom kutsen då utloppet mest troligt kommer att hamna på sidan av cylinderraden ovanför blocket men jag får se detta får bli en senare fråga.

20231011_195819.jpg20231011_195811.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gjorde en upptäckt ikväll som jag inte tänkt på men jag måste kunna dela de två rören ut från cylindrarna för annars kommer dom inte att gå att lossa då rören vinklar utåt åt var sin sida på respektive cylinder.

Frågan är nu hur detta ska göras, en lös kollektor? Men hur får man det hela tätt utan att riskera att tex torkad avgaspasta åker in i turbon? Eller ska man göra en flänsar på ena röret så man kan dela men det blir ju fult.

Eller ska man göra en stor fläns på kollektorn och två små på respektive rör som passar mot den stora på kollektorn. Då blir det nog att korta rören något för att få lite plats mellan rören för flänsar.

I vilket fall som helst måste man dela lösas så att man kan lossa grenröret från cylindrarna.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De duger väl om du bara gör en delning/skarv på ett av rören med vanlig bajonettfattning Så va de på de org krökar jag körde turbo med. Som tätning i en sådan skarv funkar vanlig högtemp silikon, de är tom original tätmassa på Ktm samt Husaberg crosshojar.
 
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top