bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror nån form av bajonettfattning blir svårt för man kan ju inte vrida röret då det sitter monterat då böjer sig åt två håll och sitter fast i kollektorn och cylindern, man måste ju kunna dela det hela det första man gör monterat på hojen. Tur att jag upptäckte detta nu så jag inte punktade ihop de två halvorna.
Det enklaste men fulaste är nog att bara sätta plana flänsar på ett av rören och nån form av packning mellan flänsarna. Frågan är vad man ska ha för material i packningen för det lär ju bli rejält varmt då man är nära toppen, här är väl inte högtemp silikon att rekommendera utan nån form av packningspapper.
Alternativt kunde man ju göra en skarv men flänsar men där man svarvar till ett rör invändigt så man kan trycka ihop rören i varandra och flänsen bara låser ihop det hela. Avgasfjäder kunde kanske funka i det fallet men då blir det ju jäkligare att linda med avgasbandage och risken för flex och läckage är väl större.
Det enklaste men fulaste är nog att bara sätta plana flänsar på ett av rören och nån form av packning mellan flänsarna. Frågan är vad man ska ha för material i packningen för det lär ju bli rejält varmt då man är nära toppen, här är väl inte högtemp silikon att rekommendera utan nån form av packningspapper.
Alternativt kunde man ju göra en skarv men flänsar men där man svarvar till ett rör invändigt så man kan trycka ihop rören i varandra och flänsen bara låser ihop det hela. Avgasfjäder kunde kanske funka i det fallet men då blir det ju jäkligare att linda med avgasbandage och risken för flex och läckage är väl större.