Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
På min xr 650 turbo mont jag insugsventiler i plenumet för att få samma fördelar som på ski doo turboskotern ovan. Första testet va en 70mm vacumklocka för avluftning avlopp. Den funkade stenbra men höll inge länge. Då mont jag reedkorg från tvåtaktare och den höll såklart bra.
Maskinen vart märkbart starkare rappare innan laddet kom.
Den tekniken har funnits i minst 25-30 år på privata turbobyggen så de är ingen nyhet.
Jag vet inte hur bra effekt de ger på en 250cc men på min 650cc stora cylinder som glufsade i sig stora luftmängder väldigt hastigt i stora pulser så va de helt klart en fördel.
Ju lättare ventilen öppnar desto bättre funkar det, de behövs ingen stor fjäderkraft för stängning för de sköter ju övertrycket när turbon kommer igång. Om man använder reedkorg från skoter eller hoj så måste de va en modell med gummiklädd korg så reedbladen tätar bra.
Ju mjukare reedblad man sätter dit desto bättre, jag bytte ut org reedblad mot supertunna expoxylaminat skivor ca 0,5mm tjocka.

Intressant så då kan alltså kanske vinna lite rapphet innan ladd med detta system. Funderar på hur det blir med 250:in den lär väl behöva ett tag att få upp avgastrycket och börja ladda så det borde ju inte vara nån nackdel att låta den suga fritt då.

Reedkorg var ju en smart lösning och det går ju alltid att ta bort och den om den inte har någon effekt.

Man ska väl inte klaga på korta vintrar men jag har ju inte fått gjort hälften av vad jag tänkt då det gäller hojarna denna vinter. Hade ju en förhoppning att börja med detta bygge i vinter.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är jag i alla fall på gång, startade upp hojen. Eller mer korrekt beskrivning är nog att jag efter mycket om och men fick den att starta och i alla fall gå hjälpligt men det är liv i den. Nu är i alla fall förgasarna skickade till en kompis för ultraljudstvätt så förhoppningsvis löser det tillsammans med rengöring problemet.

Tanken är nu att bara få ihop hojen i sommar så den blir i besiktningsbart skick och få till sista besiktningen för att få den i papper och sen börja bygga så smått.

Nu står den I alla fall i garaget utan förgasare
20220610_063151.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det här med tid är ju nåt som bara verkar försvinna utan att man hinner med det man tänkt få gjort, men i alla fall hojen är uppstartad om än att den fortfarande vägrar starta med elstarten vilket troligtvis beror på statorn men så mycket mer har inte hänt. Dock så hade jag ju tänkt att skippa elstart då den ändå har kick.

Dock så är jag i planeringsstadiet för att börja montera turbon i vinter, ska beställa rostfria rör och böjar för att göra nytt insug och avgassystem till kompressorhojen för att få det lite snyggare och tänkte då i samma veva ta och beställa rör till turbobygget.

30 mm rostfri rör med 2 mm tjockt gods blir 26 mm invändigt vilket originalrören är invändigt (om jag minns rätt) så det borde väl vara lämpligt innan turbon för att hålla uppe hastigheten på avgaserna, alternativt 28 mm med 1,5 mm godstjocklek som ger 25 mm invändigt, vilket blir något lättare men i detta fall är det nu kort sträcka så viktskillnaden lär ju vara marginell. Att det blir rostfria rör är för att rör och böjar var förvånande billiga hos Ahlsell dock är de flesta rören 2 mm tjocka men vissa dimensioner finns i 1.5 mm.

Hur ska man tänka efter turbon, ska man har nåt mottryck här eller ska man ha fritt blås ut ur turbon? Känns ut som att turbon borde snurra lättare utan mottryck, tänkte på vad som kan vara lämplig dimension på rör från turbon och bakåt mot ljuddämparen?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Efter turbo så tänker du rätt så lite motstånd som möjligt är bäst. Turbon krossar ljudet effektivt så du behöver inte ens en dämpare. Utan dämpare låter den som en hoj utan turbo med helöppet slipon så den klarar inte en besiktning. Jag skulle rek liten dämpare åtminstone för ljudet utan dämpare från en sådan typ at motor med turbo blir så fult. Du kan ju skita i avgassystemet efter turbo tills du provkört och bestämma då om du vill ha dämpare eller inte.
Här har du film med mig på min xr turbo utan dämpare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Frän XR650? Då var det som jag trodde, får bli någonstans 1 3/4" eller 2" rör efter turbon.

Hoppas verkligen att jag ska få tid att börja med denna hoj och i alla fall hinna få ihop grenrör och oljetrycket till turbon i vinter allt utöver detta får jag nog räkna som plus.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jäkligt fränt kommer det att bli!

Vi får väl se men den andra Hondan blev lite små frän även om jag som sagt inte är riktigt nöjd med allt på den.

Kom i alla fall ett litet steg närmare att börja bygga på denna hoj då jag ikväll fixade igång rotgasen till tigsvetsen och testade svetsa ihop två bitar av av rostfritt rör vilket nu blev snyggt invändigt.

Nu ska jag storstäda garaget så man vågar köra plasmaskärare och börja skära ut flänsar till turbon, lite rostfria böjar och rör behöver också inhandlas innan jag kan dra igång byggandet av turbogrenröret.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Detta projekt har fått stå stilla då fokus har varit att få till kompressorhojen, nytt insug och avgassystem på den plus några månader med huvudvärk pga diskbråck i nacken gjorde att ingen tid blev över för denna hoj förra vintern. Nu närmar sig dock slutet på kompressor bygget, återstår att byta skifta bakhjulet till ekerfälgen men sen är det nog klart.

Nu är jag på gång men jag ha problem med hojen att den inte går att starta med startmotorn men startar med kicken, troligvis är det statorn och detta har diskuterats i en annan tråd då dessa hojar har "magnettändning" så batteriet inte har nåt med tändningen att göra. Tänkte ta statorn från min andra hoj som jag tänker ha som reservdelshoj.

Skruvade ihop hojen för att få till en sista besiktning medans Opus är har med sin mobila besikning här och det verkade lovande men sen jävlades den med starta och tänkte att jag rullar igång den men då jag skulle lägga ut växeln sitter växelpedalen helt stumt så det går inte att lägga ur växeln.

Nu ligger fokus på semester så nåt skruvade blir det nog inte innan Opus åker med sin besiktningsvagn här ifrån, lite surt att inte fått till den så den går att besikta en sista gång innan jag börjar bygga.

Hoppas det inte är nåt allvarligt med växellådan för jag kände mig inte för att riva isär hela motorn, har ju en motor till så jag får se om det blir den istället.

Man kan väl börja bygga avgassystemet och sen göra en "mellan del" där turbo ska sitta vid sista besiktningen men det känns lite onödigt om man inte måste är lite tveksam till om original avgassystemet är i sånt skick att de håller att lossas och monteras tillbaka.

Har rör, böjar och plattjärn hemma för att kunna bygga avgassystemet innan turbon, har även 38 mm rör hemma men jag tror man ska ha grövre än så efter turbon.

Ihop skruvad, men med låst låda.
20230722_143155.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Mycket intressant !!
Viken typ av förgasare har den hojen cv eller vanlig trottelgasare? Varför jag frågar det är pga att jag aldrig fick org rundtrottelgasare att funka bra på xr 650. Jag körde Tm 40 mikuni utan accpump eller rättare sagt pluggad accpump för den klarade såklart inte övertryck. Vakumfuggar är nog enklast att få funka bra så jag hoppas den har det standard.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den har vakuumförgasare original, men nu är jag lite i valet och kvalet att direkt montera insprutning?

Vad jag läst mig till under resans gång med kompressor bygget är vakumförgasare att föredra vid tryckande turbo och som jag förstått det nästan ett måste vid sugande överladdning. Sen lyckades jag ju klura ut ett enkelt sätt att justera trottellyftet på dessa Keihin förgasaren om det skulle behövas. Så jag får se om jag först testar med förgasare och ser om jag får hojen att gå och sen går på insprutning?

Nu hoppas jag bara på att det är nåt enkelt fel med växelmekanismen kring växelpedalen och stjärnan så jag får lådan att fungera och kan besikta i höst. Problemet är ju att hitta tider här (i Övertorneå) bara 7 mil enkel väg då jag troligtvis inte hinner få ihop hojen innan Opus drar här ifrån med den mobila besiktningen, ska man åka till Luleå eller Boden blir det 25-30 mil tur och retur.

"Tyvärr" är jag på semester i Boost hemtrakter så nåt skruvande runt lådan närmsta tiden blir det inte så jag är lite orolig hur det ska gå med att besikta i höst. Plus att älgjakten närmar sig med stormsteg och då blir det inte mycket gjort

En fundering om motorn ändå måste ur och plockas isär för att fixa lådan så funderar jag på att kompsänka direkt, hojen borde ju ändå bli körbar med kompsänkt motor även om den då förmodligen går från väldigt slö till helt förbannat otroligt slö. Tänker mest på att bara klara besiktningen om det skiter sig i höst.

Är ju två år sen jag köpte hojarna och trodde inte de skulle ta sån här tid innan jag skulle komma igång me byggandet. Fast jag trodde inte heller att det skulle ta 5 år att hyfsat få till kompressor hojen.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kör förgasare för de kommer funka nästan lika bra som insprut. Ja kompsänk om du liks måste isär med den. Jag körde 8:1 i kompförhållande på min "vattenkylda" xr 650 med fyrventilsteknik. Den klarade ca 1 bar "utan intercooler" på 98 okt. Iom att din är luftkyld så skulle den inte klara 1 bar på 8:1 utan att spika. men med ic är de nog inga problem.

Jag vill redan nu rek eller snarare du måste köpa en melpasi turbotrycksstyrd bränsle tryckregulator för många andra märken ställer till massa elände , den är mest känd inom förgasarturbo.
Länken visar en sån men de står fel text som överskrift de står bränslefilter men de är såklart en tryckregulator som besk längre ner.
Man moddar även den på en gång genom att kapa eller dra ihop den inv fjädern så grundtrycket är så nära noll de går annars kan förgasarna flöda över eller den går för fett på tomg a låga varv. Bränslepump köper du en så strömsnål pump du hittar som klarar typ 2-3 bar.
Tryckregulatorn hittar du säkert billigare någ anna stanns.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur räknar man ut kompsänkningen hur tjock spacer man ska ha? Kompen ska vara 9,4:1, borr och slag 62x41,4 mm.

Mellpassi bränsletrycksregulator har jag koll på att det behövs och att det är den som gäller. Några tips på en lämplig bränslepump? Helst vill jag väl ha en bränslepump som är extärn och inte monterad i tanken då de väl är lättare med att bara fixa en retur till in i tanken mot att montera en pump.

Troligtvis funkar förgasarna bättre med tryckande turbo än sugande vilket jag ju har erfarenhet av inte är så bara, dock hade det varit lite kul med att testa insprutning även om insprutning säkert hade varit mer praktiskt på sugkompressorn.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Googlade om kompressionsförhållandet så frågan är om jag räknat rätt nu.

Cylindervolymen är 124,93 cc kompen 9,4:1 vilket borde ge 124,93/9:4=13,29 cc förbränningsrum.

1 mm höjning av förbränningsrummet ger 3,18 cc volymökningen av förbränningsrummen till 16,39 cc,

124.93/16,39=7,62 så 1 mm bör ge 7,62:1 i komp. 0,8 mm höjning verkar ge 7,96:1 i komp. Med en 0,8 mm distans under cylindrarna och den extra packningen bör man väl hamna på runt 1 mm i höjning.

Hur lågt kan man sänka kompen innan man får problem?

Kompressorhojen blev ju mer användbar med ökat vrid trots ringa effektöknkng, men med detta bygge hade det varit kul att sikta på mer effekt, nånstans +45 hp.

Jag misstänker även att karaktären på turbomotorn kommer att bli helt annorlunda mot kompressorn som ger i princip samma vrid från 3000 rpm till 9500 rpm, turbon lär väl knappast ge nån effekt eller vridökning i botten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En sidventilsmotor fungerar ju med 6:1 i kompression.
På kompressormotorn så pumpar den ju in extra luft redan från låga varvtal så på den kan du säkert sänka kompressionen tills den blir svårstartad. Någonstans under 6.

Med turbo är väl första problemet att den kommer bli trött på lågvarv innan du fått upp laddtrycket.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Iom att de är en lättspikad motor med sin luftkylning så skulle jag satsa på max 7:1 om du ska köra utan IC och med IC funkar nog 7,62. Underligt nog sabbar inte kompsänkning hur snabbt turbon spolar upp, jag har tom läst på vansinnesturbo dragracing bilforum att turbon kan spola upp tidigare då hur de nu går till? Jag körde men 2mm spacer från 10:1 org ner till 8:1 men de va fyrventilstekning och vattenkyld motor. Jag körde några mil med enbart kompsänk och den blev helt klart svagare i botten men inte så mycket tapp på fulla varv. Om jag gissar vilt från byxbaken så tappade den ca 2-3 ev 4 hk från tomg till 6000v och ca 2 hk på 8250v som va varvstopp men de va på en 55hk motor så räkna med bet mindre förlust på din typ 1,5 hk förlust
Ha i åtanke att när man spacrar upp cylindern så vrids kammen bakåt i rotationsriktningen. Har du då lite uttöjd kedja redan och 1mm spacer så kan du bli tvungen flytta fram kammen till där den är org. Jag vart tvungen slipa skruvhålen i kamdrevet ovala och vrida tillbaka kammen till org läget igen men de va med 2mm spacer.
Kompsänkning sabbar inte hur snabbt turbon spolar upp jag har tom läst på vansinnesturbo bilforum att turbon kan spola upp tidigare då hur de nu går till?
Ang trolig effekt så kan den ge dubbla effekten om du lyckas få turbon att ladda 1 bar. Jag tror de blir svår att uppnå 1 bar med den motorn du får va glad om den laddar 0,7 bar.
Fundera även på om du ska köra e85 för då kan du köra org kompf men jag är osäker på om membranen i förgasarna tål e85!!!
Bestyckning av förgasarna kommer bli enkel jämfört med ditt kompressorbygge om du gör pitotröret ställbart ut och in samt vridmässigt så behöver du inte ens bestycka om i bästa fall. De är bara dra ut in pitotröret i stora tryckröret från turbo så får den mer eller mindre sås samt att du har tryckregulatorn att justera på.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Underligt nog sabbar inte kompsänkning hur snabbt turbon spolar upp, jag har tom läst på vansinnesturbo dragracing bilforum att turbon kan spola upp tidigare då hur de nu går till?

Turbon drivs av massflöde och temperatur hos avgaserna, det påverkas inte negativt av sänkt kompression, snarare tvärtom.

Angående e85 så behöver den ju lite högre kompression för att inte bli svårstartad. Kallstarter är ju iofs ett problem som kan lösas om man vill gå den vägen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jäklar vad jag är sugen på att dra igång det projekt, kan bero på att jag är på semester. Körde i och för sig 26 mil hoj och mestadels grus igår men det blir ändå mycket "dö tid", hade velat få till hojen då det skulle gå att besikta i höst.

Då tänker jag rätt då det gäller att räkna ut kompen. 1 mm spacer plus extra packning på 0,5 mm ska ge 6:92 i komp vet inte hur mycket packningen komprimeras vid åtdragnigen men man bör ju då hamna på runt 7 i komp. Det är ju säkert möjligt att finjustera med tjockleken på den extra cylinderfotspackningen om man knackar själv, skulle tro att original packningen är runt 0,2-0,3 mm tjock.

Funderar på att ha intercooler mest för att gå "all in", med 1 mm spacer och 7:1 i komp borde man ju kunna köra utan IC till åt börja med fast det är väl onödigt med IC om man inte kommer up i ladd.

Kammen har jag koll på att den ändras, jag har ju enkelkam så det är väl bra då det bara är ett drev som ska flyttas. Har sett på nätet nån som riggade upp en märklocka på en ventil och gradskiva på svänghjulet och på det sättet mätte ut ventiltiderna. Går väl ut på att se var vevaxeln befinner sig då ventilen börjar öppna, misstänker att om man ska gör en sån mätning är det väl bra att mäta med noll ventilspel på ventilen man mäter på.

En till sak som jag måste kolla är oljetryck till turbon, antingen får man ta det via oljetryckskontakten eller direkt från centrumskruven på som hållet locket till oljefiltret.

Etanol i Hondans förgasare ska nog inte vara nåt större problem då dessa saknar membran, trotteln är bara väldigt stor i toppen. Övriga gummi saker mår nog hur som helst sämre etanol. Kan man så vill jag nog ändå hålla mig till bensin 98 oktan.

Bestyckning tror jag och då blir lättare (inte i alla fall svårare) än kompressorn för den är nog bland det jäkligare man kan hålla på med.

Klokast är väl att i första läget att köra utan IC och med förgasare och se om man får ladd och sen då kanske montera IC och insprutning om det hela verkar lovande.

Så här ser trotteln ut
20230612_181459.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok alutrottel de va bra!! JA skit i IC så länge för i de här fallet blir de svåraste att få upp laddtrycket. Ex om du lyckas få upp 1 bar så tror jag inte den spikar med 7:1 kf. Men en IC gör uppimot 10-12 % mer effekt på bara 0,8 bar så den går bet bättre med IC även med så låga ladd. Och låt oss säga du bara får upp 0,7 bar utan ic så kan de hända IC ger såpass mycket mer effekt och därmed avgasflöde så den orkar upp i 1 bar med IC! Min xr gick brutalt mycket bättre då jag körde IC på bara 0,9 bar, de kändes som mer än 10% ökning.
Ang uträkning så tar du kubiken på cylinder + den mängd vätska som går i topplocket med kolv i topp. Ex om din cylinder är på 125cc + att du får i 20cl olja i toppen så tar du 125cc + 20= 145. Dela sedan 145 med 20 så får du 7,25 som ex.För att lista ut vad 1mm höjning acv cylinder ger så googla fram en cylinderkalylator och lätt till 1mm höjd där så kommer volymen räknas ut i kalylatorn. Den extra volymen plussar du på förbränningsrummet och räknar om som jag beskrev ovan.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Vet inte nåt om originalkammen på CB250. Men kammar har ofta en ramp i början och slutet för att försiktigt ta upp ventilspelet. Så att mäta kamvinklar med nollspel kan bli missvisande.
Att mäta med standardspel är hyfsat. Somliga kammar jag har ska mätas med specificerat större spel.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Regnar som satan här och så mycket annat klokt (åka hoj) än att fundera på detta bygge lär det väl inte bli idag.

Försöker hitta en bränslepump men jag är kanske dålig att googla men det jag hittar verkar ska monteras i tanken. Hade ju helst undvikigt detta och haft en pump som monteras på slangen ut från tanken. Några tips på lämplig bränslepump?

Hur ska man tänka med plenum, ska man ha så stort som möjligt eller ökar det på lagget? Eller är stort plenum och "sugventil" i plenumet ala Ski Doo bättre? Jag har fundering är på att täta original luftburken om det går men den kanske inte pallar med trycket men det är ju lätt att kolla med tryckluft? Jag har ju tre luftburkar så jag kan ju spränga två med gott samvete.

Är det nåt jag lärde mig av kompressorbygget var det att provtrycka ofta, första hårdlöda insuget trodde jag skulle bli tätt direkt vilket det inte blev och det var jäkligt att få till vilket varit lätt om jag tryckt efter varje lödning. Då jag tiggade nytt insug i rostfritt provtryckte jag efter varje svets, men då var svetsarna täta.

Jag har teoretiskt räknat fram att vid kompen 9:4:1 vilket är specat för denna motor måste volymen ovanför kolven bli 13.29 cc (124,93/9:4=13,29 cc) och 1 mm höjning ger 3.02 cc i volym så då hamnar man på runt 7:1 i komp med en total höjning på 1,5 mm.

Då det gäller att mäta in ventilerna så är väl det viktiga att mäta med samma spel före och efter komphöjningen, i detta fallet är jag ju ute efter att hitta samma läge på kammen efter att toppen höjts som den hade innan. Tänkte att noll spel skulle minska mätfelet men det spelar väl ingen roll om man har ett bladmått mellan felet vid justeringen av ventilen som ska användas vid mätningen, läget på kammen borde ju bli samma om man använder sig av samma spel vid bägge mätningarna. Tar väl och justerar ventilerna och mäter med angett spel, borde ju bli rätt om man mäter på samma ventil efter kompsänkningen.

Hur kinkigt är detta med kammen är det supernoga eller inte? Givetvis ska det ju göras så bra som möjligt men spelar nån grad hit eller dit stor roll?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top