Är väl egentligen ganska enkelt varför man ska svara nej? Om någon på andra sidan jorden hade en sådan knapp, tryckte på den, du dog och han gick och köpte en PS3:a för pengarna. Hade du tyckt det varit roligt? Antagligen inte, så har man lite empati trycker man inte på knappen.
Ännu enklare: Så som du själv vill bli behandlad, så bör du behandla andra.
Nu är ju frågan väldigt hypotetisk så säg att jag är den enda i världen som får chansen att trycka, ändrar det nånting?
Spelar inte så stor roll egentligen. Skulle jag dö pga att någon tryckte på en knapp så skulle jag inte veta om det ändå, jag är ju som sagt död. Tråkigt för mina bekanta dock. Skulle en vän till mig försvinna på det viset och jag fick reda på att det berodde på att någon tryckte på en knapp för 10.000 så skulle det såklart svida, det ändrar dock inte mitt tycke till att jag faktiskt skulle trycka om jag fick chansen, dels för att jag är förstående till den andre personens handlande men samtidigt för att risken att det blir nån av mina nära och kära inte är direkt stor.
Du liksom många andra verkar så fokuserade på att det handlar om ett enstaka knapptryck. Tror inte det finns många som skulle trycka om man bara fick ett tryck, 10.000 är trots allt ingen större summa pengar, samvetet hänger kvar livet ut dock. Skulle jag trycka så skulle jag tryckt tills dess att jag kunde leva ett helt annorlunda liv gentemot det jag lever idag.
Minst 1000 människor (dryga 0.00000016% av jordens befolkning) skulle med andra ord få sätta livet till, vilket betyder ca 3 minuters frenetiskt tryckande. Jag är nog lite hemsk men så får det väl vara då. Hela frågan är som sagt rätt absurd och orealistisk, mest för att se hur folk resonerar och tänker
.
Svar NEJ!!!
Kom att tänka på en sak: Ponera om den som har tryckt på knappen och fått en massa pengar, och sedan plötsligt rycks bort p g a någon annan som tryckt...
Minst tre personer har just ställt samma fråga och jag har svart på den minst två gånger nu. Du är den enda i världen som får chansen att trycka.
Jajemän, det har jag!
Det är en jäkla svår fråga, och jag förstår vad du är ute efter.
Det är dock en radikal skillnad, i det första exempelet handar det om ren ekonomisk vinning till din fördel kontra människors liv.
I det här är det ett djurs liv mot tio människors. Visst, "vinningen" i detta fallet är ju iof att du räddar ditt husdjurs liv mot förlusten av tio människors. Det handlar dock om liv mot liv, vilket är en mycket stor skillnad.
Jag anser inte att man kan jämföra dessa två som du menar, inte på något sätt alls.
Men som svar på din fråga, och kanske vatten på din kvarn, så skulle jag nog rädda mitt husdjur jag förmodligen levt en längre tid med och utvecklat ett tycke för, än att rädda tio okända människors liv.
Det var väl svaret jag väntade mig ja. Ville bara höra dig säga det, absolut inget fel i ditt handlande så länge du erkänner att du faktiskt prioriterar ditt eget välmående framför andras, var väl dit jag ville komma
.
intressant idé
Tänk så här istället: en man kommer fram till dig och ber dig förmedla kontakt mellan honom och en yrkesmördare. För besväret får du 10.000:- Du har ingen aning om vem det slutgiltiga offret är (det kan verkligen vara vem som helst, inkl. dig själv) och kommer aldrig få reda på det. Skulle du göra det?
Skillnaden exemplerna emellan är hur mycket man kan distansera sig från själva handlingenoch därmed påverka hur "skyldig" man blir, direkt, eller indirekt.
Själv hade jag inte tryckt på knappen, men jag tvivlar inte på att många hade gjort det.
Kul att någon ser tråden för vad den är och inser att jag inte är ute efter att ha ihjäl folk för skoj skull.
Ska jag svara på din fråga så hade jag inte tackat ja till erbjudandet.
Det är just att det är sån väldig distans från morden i sig som gör knapptryckandet lättare att svälja i mina ögon. Skyldig är man ju i båda fallen men som sagt, distansen är A och O för att det hela ska funka, enligt mina tankar och funderingar.
Fegt? Ja, absolut! Men likaså bekvämt för mig själv.