Offra någons liv och få 10.000:-?

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nu börjar det trilla in lite röster från olika håll och kanter och jag måste erkänna att det är många fler nej-sägare än vad jag hade räknat med.

Antingen ljuger folk för att dom är rädda för att bli lynchade eller så är jag ond.

Lite lustigt att man blir snudd på kallad mördare bara genom att svara på en fråga. Men visst, frågeställningen är ju som gjord för att skapa osämja så jag ska ju inte vänta mig nåt annat.

Personlighetstestet funkar klockrent och är ett bra sätt för mig att dömma ut en del personer här på SH iom deras svar, precis som jag själv blir utdömd av vissa. Snart kan vi dela upp forumet, ja-sägarna får sin del medans nej-sägarna får sin, kanon ju.

:tummenupp

Är väl egentligen ganska enkelt varför man ska svara nej? Om någon på andra sidan jorden hade en sådan knapp, tryckte på den, du dog och han gick och köpte en PS3:a för pengarna. Hade du tyckt det varit roligt? Antagligen inte, så har man lite empati trycker man inte på knappen.

Ännu enklare: Så som du själv vill bli behandlad, så bör du behandla andra. :tummenupp
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Såhär när jag tänker på det hade jag nog tryckt mig svettig.
Däremot tror jag samvetet hade kommit ikapp och stoppat mig när jag vä satt där med näven på knappen.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Hamrar man på tillräckligt länge så ser man länder falla - då är man en erövrare! Eller hur var det nu? :va

Försvaret hade nog varit intresserat...

10k för ett liv?? Wtf - lever ni i slummen eller? :pannkyss

Jo, trycker man på knappen sex miljoner ggr så kommer säkerligen någon historierevisionist att hävda att det aldrig tryckts på knappen öht. :D

Antingen ljuger folk för att dom är rädda för att bli lynchade eller så är jag ond.


Du är ond! :) :tungan
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag skulle garanterat trycka om jag fick välja offer. Med kanske 100 tryckningar hade jag rensat ut en stor del av världens värsta slödder som Mugabe, kommunistregimen i Kina och Nordkorea osv. Ytterligare 100 tryck så skulle de största brottslingarna i Sverige vara borta osv.

Lätt som en plätt

Om man vet att någon kommer att dö i samma sekund man trycker på knappen är det fråga om uppsåtligt dödande, alltså mord. Trycker man tre ggr på knappen är man följaktligen en seriemördare. Fifan.


Om man bara trycker två gånger då? Vad kallar man då? Parmördare?
 
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Jag skulle garanterat trycka om jag fick välja offer. Med kanske 100 tryckningar hade jag rensat ut en stor del av världens värsta slödder som Mugabe, kommunistregimen i Kina och Nordkorea osv. Ytterligare 100 tryck så skulle de största brottslingarna i Sverige vara borta osv.

Lätt som en plätt




Om man bara trycker två gånger då? Vad kallar man då? Parmördare?

Vet ej, men man är i vart fall inte seriemördare. För att komma i årnjutande av detta celebra epitet måste du ta minst tre personer av daga.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Har du nåt husdjur? (om inte så bortse från min fråga)

Tryck på knappen 10 gånger utan att få en krona och rädda ditt husdjurs liv eller rädda 10 människor men låta hunden/katten whatever gå miste om sitt?

Vad säger samvetet nu, ett liv är ju som sagt ett liv :)?

Jajemän, det har jag!

Det är en jäkla svår fråga, och jag förstår vad du är ute efter.
Det är dock en radikal skillnad, i det första exempelet handar det om ren ekonomisk vinning till din fördel kontra människors liv.

I det här är det ett djurs liv mot tio människors. Visst, "vinningen" i detta fallet är ju iof att du räddar ditt husdjurs liv mot förlusten av tio människors. Det handlar dock om liv mot liv, vilket är en mycket stor skillnad.

Jag anser inte att man kan jämföra dessa två som du menar, inte på något sätt alls.
Men som svar på din fråga, och kanske vatten på din kvarn, så skulle jag nog rädda mitt husdjur jag förmodligen levt en längre tid med och utvecklat ett tycke för, än att rädda tio okända människors liv.

Jag skulle garanterat trycka om jag fick välja offer. Med kanske 100 tryckningar hade jag rensat ut en stor del av världens värsta slödder som Mugabe, kommunistregimen i Kina och Nordkorea osv. Ytterligare 100 tryck så skulle de största brottslingarna i Sverige vara borta osv.

Lätt som en plätt




Om man bara trycker två gånger då? Vad kallar man då? Parmördare?

Visserligen, men risken att du tar livet av någon som vill andra gott (ja, det finns faktiskt sådana) är ju lika stor som att ta död på alla onda, eller hur?

Förstår vad du är ute efter men håller inte riktigt med. Det är inte helt och hållet sant att vårat leverne som gör många länder otroligt fattiga och att de svälter. Ta Saudi-Arabien t.ex, massa med olja men hur mycket av de tjänar befolkningen på? Zimbawe och Sudan andra exempell. Många länder har stora naturrikedomar men pga diktatur, korruption, krig och inbördeskrig så kommer det inte till nytta för befolkningen.

Till viss del tror jag att vi kanske utnyttjar en del men jag håller inte med dig om att det skulle vara ens inärheten jämnförbart med att trycka på en knapp och mörda en människa för 10´000:-.

Jag håller absolut med dig!

Sedan har jag svårt att tro att en enskild individ kan göra såpass stor skillnad att ett U-land kommer på fötter igen.
Självklart skulle det göra stor skillnad om alla tänkte så, men vi människor fungerar inte riktigt på det sättet. "Roffa åt dig så mycket du kan under den tiden du lever och skit i alla andra"-mentalitet är det som råder generellt sett.
 
Last edited:

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
intressant idé :tummenupp

Moralfilosofiskt kan dock inget annat göras än att jämställa det med mord för ekonomisk vinning.

Tänk så här istället: en man kommer fram till dig och ber dig förmedla kontakt mellan honom och en yrkesmördare. För besväret får du 10.000:- Du har ingen aning om vem det slutgiltiga offret är (det kan verkligen vara vem som helst, inkl. dig själv) och kommer aldrig få reda på det. Skulle du göra det?

Skillnaden exemplerna emellan är hur mycket man kan distansera sig från själva handlingenoch därmed påverka hur "skyldig" man blir, direkt, eller indirekt.

Själv hade jag inte tryckt på knappen, men jag tvivlar inte på att många hade gjort det.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Svar NEJ!!!

Kom att tänka på en sak: Ponera om den som har tryckt på knappen och fått en massa pengar, och sedan plötsligt rycks bort p g a någon annan som tryckt...
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Näe, att ta livet av någon för 10'000 spänn skulle jag inte göra. Ett människoliv är värt mer än så för mig.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Är väl egentligen ganska enkelt varför man ska svara nej? Om någon på andra sidan jorden hade en sådan knapp, tryckte på den, du dog och han gick och köpte en PS3:a för pengarna. Hade du tyckt det varit roligt? Antagligen inte, så har man lite empati trycker man inte på knappen.

Ännu enklare: Så som du själv vill bli behandlad, så bör du behandla andra. :tummenupp

Nu är ju frågan väldigt hypotetisk så säg att jag är den enda i världen som får chansen att trycka, ändrar det nånting?

Spelar inte så stor roll egentligen. Skulle jag dö pga att någon tryckte på en knapp så skulle jag inte veta om det ändå, jag är ju som sagt död. Tråkigt för mina bekanta dock. Skulle en vän till mig försvinna på det viset och jag fick reda på att det berodde på att någon tryckte på en knapp för 10.000 så skulle det såklart svida, det ändrar dock inte mitt tycke till att jag faktiskt skulle trycka om jag fick chansen, dels för att jag är förstående till den andre personens handlande men samtidigt för att risken att det blir nån av mina nära och kära inte är direkt stor.

Du liksom många andra verkar så fokuserade på att det handlar om ett enstaka knapptryck. Tror inte det finns många som skulle trycka om man bara fick ett tryck, 10.000 är trots allt ingen större summa pengar, samvetet hänger kvar livet ut dock. Skulle jag trycka så skulle jag tryckt tills dess att jag kunde leva ett helt annorlunda liv gentemot det jag lever idag.

Minst 1000 människor (dryga 0.00000016% av jordens befolkning) skulle med andra ord få sätta livet till, vilket betyder ca 3 minuters frenetiskt tryckande. Jag är nog lite hemsk men så får det väl vara då. Hela frågan är som sagt rätt absurd och orealistisk, mest för att se hur folk resonerar och tänker :).

Svar NEJ!!!

Kom att tänka på en sak: Ponera om den som har tryckt på knappen och fått en massa pengar, och sedan plötsligt rycks bort p g a någon annan som tryckt...

Minst tre personer har just ställt samma fråga och jag har svart på den minst två gånger nu. Du är den enda i världen som får chansen att trycka.

Jajemän, det har jag!

Det är en jäkla svår fråga, och jag förstår vad du är ute efter.
Det är dock en radikal skillnad, i det första exempelet handar det om ren ekonomisk vinning till din fördel kontra människors liv.

I det här är det ett djurs liv mot tio människors. Visst, "vinningen" i detta fallet är ju iof att du räddar ditt husdjurs liv mot förlusten av tio människors. Det handlar dock om liv mot liv, vilket är en mycket stor skillnad.

Jag anser inte att man kan jämföra dessa två som du menar, inte på något sätt alls.
Men som svar på din fråga, och kanske vatten på din kvarn, så skulle jag nog rädda mitt husdjur jag förmodligen levt en längre tid med och utvecklat ett tycke för, än att rädda tio okända människors liv.

Det var väl svaret jag väntade mig ja. Ville bara höra dig säga det, absolut inget fel i ditt handlande så länge du erkänner att du faktiskt prioriterar ditt eget välmående framför andras, var väl dit jag ville komma ;).

intressant idé :tummenupp

Tänk så här istället: en man kommer fram till dig och ber dig förmedla kontakt mellan honom och en yrkesmördare. För besväret får du 10.000:- Du har ingen aning om vem det slutgiltiga offret är (det kan verkligen vara vem som helst, inkl. dig själv) och kommer aldrig få reda på det. Skulle du göra det?

Skillnaden exemplerna emellan är hur mycket man kan distansera sig från själva handlingenoch därmed påverka hur "skyldig" man blir, direkt, eller indirekt.

Själv hade jag inte tryckt på knappen, men jag tvivlar inte på att många hade gjort det.

Kul att någon ser tråden för vad den är och inser att jag inte är ute efter att ha ihjäl folk för skoj skull. :gnissla

Ska jag svara på din fråga så hade jag inte tackat ja till erbjudandet.
Det är just att det är sån väldig distans från morden i sig som gör knapptryckandet lättare att svälja i mina ögon. Skyldig är man ju i båda fallen men som sagt, distansen är A och O för att det hela ska funka, enligt mina tankar och funderingar.

Fegt? Ja, absolut! Men likaså bekvämt för mig själv.
 
Last edited:

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
skulle bankat knappjäveln till damm.









Edit:
en liten filosifering över "distanseringen" i knapptryckandet:

om människan som kommer att dö när du trycker sitter på andra sidan av ett spegelglas, du kan se honom/henne men inte vice versa..


hade du tryckt då?

de flesta skulle inte det. (out of sight out of mind)



En miljard istället för 10.ooo :- ?

väldigt många dör ju för mycket mindre summor än så, oftast alldeles gratis tom.




Skulle du tryckt om det var någon du avskydde?
en dömd brottsling, snattare, mc-tjuv, take yer pick ?
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Den hjälper mig att hitta personer med lika värderingar. Lika barn leka bäst vet du väl :).

Leka barn lika bäst väl? :va :hihi

Jag skulle inte tryckt. Det dör tillräckligt med folk varje dag utan att jag hjälper till och 10 000 kr är inte i närheten av tillräckligt för att jag skulle trycka. Jag tror inte hela Bill Gates förmögenhet skulle vara nog. Ställ nån jag älskars liv mot nån okänds så skulle jag börja tveka.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
nej, för lite betalt.

hade jag fått välja offer så självklart, skulle betala för en sån knapp.

ställ dig frågan tvärtom, skulle du lägga 10k på att rädda ett liv?
 

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Ort
Bushen
Hoj
Honda VTR1000F -06
Inte en chans att jag skulle trycka. Jag tror inte många skulle våga göra det om det kom till kritan.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jorden är överbefolkad så vafan

(ja jag skämtar)
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top