Oddjob
Bannad
Pinky skrev:EDIT: För sent att skapa en poll nu antar jag
Trådverktyg > skapa poll.
Jag hade tryckt för glatta livet.
Pinky skrev:EDIT: För sent att skapa en poll nu antar jag
Ja, vad ska jag göra åt saken, jag är ju DÖD!
Sen att jag inte går runt och längtar efter att bli ihjälkörd är en annan sak.
Det är personer i omgivningen som lider, inte den som blir påkörd.
Jag har inte heller direkt dåligt med pengar men jag kan fortfarande inte ta ett privatjet ner till Monza, hyra den för en dag och sladda runt med nån hoj om jag känner för det. Inte heller ligger jag nu i bubbelpoolen och säger åt en av mina anställda vad dom ska skriva till dig, get it?
ponera följande:
du har efter mycket brottande med ditt samvete tryckt på knappen en eller flera gånger.
efter en stund berättar de för dig att de ljög, knappen gör ingenting och inga pengar blev det.
frågan är följande:
vilken känsla skulle bli störst?
ett lättat samvete eller besvikelsen över pengarna?
Så när du ligger för döden, tillsammans med en okänd kissemiss, så ger du kattägaren tummenupp den sista halva minuten du har av ditt liv, när han räddar sin katt istället för dig?
Jag tycker det är jämförbart enbart eftersom du sa att ett liv är ett liv.
I nästa stund så offrar du 10 liv för att få behålla något som gynnar dig.
Men vad gäller ditt exempel på ekonomi VS. levande husdjur så är det inget rättvist exempel nej.
Skulle du ta ett lån på en mille och elda upp för att få behålla ditt husdjur eller skulle du låtan stackarn dö? Fortsätt summan uppåt så kommer du till ett tak då du väljer att låta ditt husdjur dö. Säg 3 000 000:- som ex, det motsvarar 300 människoliv. Kommer dom 300 människorna dö eller offrar du till slut ditt husdjur?
Förlåt att jag fortsätter komma med motfrågor, kan inte låta bli.
Jag är nöjd med dina svar så vi kan lägga ner om du vill.
ponera följande:
du har efter mycket brottande med ditt samvete tryckt på knappen en eller flera gånger.
efter en stund berättar de för dig att de ljög, knappen gör ingenting och inga pengar blev det.
frågan är följande:
Alla ni nej-sägare: Hur mycket ska ni ha för att trycka på knappen?
Lite nörd info.
Det är, lite modiferat, redan testat av en som heter Zimbardo i ett känt (?) auktoritetstest som kanske inte var så smickrande för mänskligheten.
Lite olika upplägg men i kort gick det ut på att ge stötar av olika styrkor till folk i "vetenskapens namn". Tyvärr var det relativt vanligt att folk gav, vad de trodde var, starka stötar även till folk som simulerade hjärtfel och död under testen. En liten grupp verkade t.o.m. göra det mest för skojs skull...
Så antagligen speglar svarsfrekvensen här verkligheten mer än folks humor.
Mitt eget svar: Skulle bara trycka om det var fråga om aktiv dödshjälp.
Intressant tråd dock.
Och om man bara ändrar den alldeles så lite, till att risken finns för att någon du håller när och kär skulle kolavippen när du trycker....skulle du trycka då för 10 000:- eller hur mycket skulle det vara värt....VA..VA..VA!!!???
Skulle ni ja-sägare överhuvudtaget komma på tanken att trycka då?
//Mad
frågan är följande:
Till er som kan tänka sig att trycka på knappen. Har ni någonsin sett någon dö? (Borträknat folk som dör en naturlig död pga ålder)
Relevant? Ja i allra högsta grad eftersom man inte vet riktigt vad konsekvensen av ett tryck blir om man inte sett detta.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|