Offra någons liv och få 10.000:-?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Ja, vad ska jag göra åt saken, jag är ju DÖD!
Sen att jag inte går runt och längtar efter att bli ihjälkörd är en annan sak.
Det är personer i omgivningen som lider, inte den som blir påkörd.

Du har en poäng, att det inte är mycket du kan göra åt det. Men om du vetat att en sådan knapp förekom hade du säkert velat förbjuda den, för det kan ju bli du som dör nästa tryck.

Jag har inte heller direkt dåligt med pengar men jag kan fortfarande inte ta ett privatjet ner till Monza, hyra den för en dag och sladda runt med nån hoj om jag känner för det. Inte heller ligger jag nu i bubbelpoolen och säger åt en av mina anställda vad dom ska skriva till dig, get it? :tungan

Kan du inte? Då har du ju dåligt med pengar. :tungan

Last edited:

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Om jag tryckt på knappen och skänkt 50% till välgörenhet så hade jag räddat fler liv än jag tagit och blivit rik på kuppen, men eftersom jag är Gud så står jag över dylikt.

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Självklart att man hade tryckt!:)

Måååååååååååååånga måååååååååååååååånga mååååååååååånga gånger!

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Eftersom jag är så jävla nyfiken så hade jag tryckt. Poängen är ju lite att man inte vet om det är sant eller inte att någon dör. Det drabbar ingen man känner och det kommer aldrig att stå i några tidningar. Så efter att ha stått och funderat ett lite tag så hade jag tryckt och hade det då kommit pengar så hade jag tryckt en gång till och en gång till osv :rolleyes:

Jag hade funderat efteråt om det var sant att någon dog men eftersom jag aldrig kommer att få reda på det så hade jag nog inte funderat vidare på det efter en vecka eller två.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Jag hade nog bara tryckt ihop runt 100 mille. Man vill ju inte framstå som en pengakåt människa med taskig människosyn.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Vafan här sitter jag hemma och drar i grisspenen och mördar säkert flera milljarrrder liv...vart e mina pengar?

Å andra sidan så har man väl aldrig lyckats trycka rätt på några knappar, vare sig på fruntimmer eller på nån dödsknapp så man är väl rökt som vanligt :näsblod

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Förutsatt att jag är den enda i världen som får chansen att trycka, så skulle jag tryckt till mig några miljarder. Har man obegränsat med tid så skulle jag tryckt tills alla fingrar var nedslitna, och sedan köpt mig ett par nya fingrar och fortsatt trycka tills jag var uppe i en summa som jag och mina närmaste kunde leva i lyx på i 40-50 år.

Skulle väl varit kul att fråga polarna vilken hoj och bil dom helst skulle vilja ha, om vilkoret var att dom inte fick sälja den för att ta pengarna. Och sedan dagen efter bjudit hem alla polarna, och ute på slottsgården stod alla fordonen som de hade önskat sig. Dom skulle inte förstå någonting, förens jag gett dem nycklarna var och en och skickat ut dem på min egna, för allmänheten avstängda, enkelriktade, extremt kurviga väg

:tummenupp :yoparty :D :banana :cool: :Rockbanan :hojcbr :hojbusa

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
ponera följande:

du har efter mycket brottande med ditt samvete tryckt på knappen en eller flera gånger.

efter en stund berättar de för dig att de ljög, knappen gör ingenting och inga pengar blev det.

frågan är följande:

vilken känsla skulle bli störst?

ett lättat samvete eller besvikelsen över pengarna?

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
ponera följande:

du har efter mycket brottande med ditt samvete tryckt på knappen en eller flera gånger.

efter en stund berättar de för dig att de ljög, knappen gör ingenting och inga pengar blev det.

frågan är följande:

Eller ångesten över att man kommit till insikt om vilken hemsk människa man är?

Så tänkte jag först: "era giriga jävlar", men kort efter kom jag på hur kasst jag tycker att människosläktet är och hur bra idé jag tyckte att det var av Hugo Drax i Moonraker att börja på ny kula.

Så en motfråga ist: Kan man hålla in knappen????????????????? :fakta

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Så när du ligger för döden, tillsammans med en okänd kissemiss, så ger du kattägaren tummenupp den sista halva minuten du har av ditt liv, när han räddar sin katt istället för dig? :confused:

Tummenupp vet jag inte, men eftersom jag skulle göra samma sak mot honom kan jag inte säga något.

Sedan var ju villkoret att man aldrig skulle träffa eller veta vem det var som man tog livet av. :)

Jag tycker det är jämförbart enbart eftersom du sa att ett liv är ett liv.
I nästa stund så offrar du 10 liv för att få behålla något som gynnar dig.

Men vad gäller ditt exempel på ekonomi VS. levande husdjur så är det inget rättvist exempel nej.

Skulle du ta ett lån på en mille och elda upp för att få behålla ditt husdjur eller skulle du låtan stackarn dö? Fortsätt summan uppåt så kommer du till ett tak då du väljer att låta ditt husdjur dö. Säg 3 000 000:- som ex, det motsvarar 300 människoliv. Kommer dom 300 människorna dö eller offrar du till slut ditt husdjur?

Förlåt att jag fortsätter komma med motfrågor, kan inte låta bli.
Jag är nöjd med dina svar så vi kan lägga ner om du vill.

Jojo, men vinningen i det hela handlar ju om två helt olika saker, därför är det som att jämföra äpplen och päron.

Jo, men egentligen är ju frågan om hur mycket ett människoliv är värt just för den du frågar samt hur mycket samvete man har när det kommer till pengar och viljan att ha mera. Och det är ju mycket svårt, eller i princip omöjligt, att svara på, hur mycket ett liv är värt i rena pengar.

Till slut offrar man nog sitt husdjur, ja. Men vart det taket är vet jag inte, och vill helst inte ta reda på heller. :)

Kommer ihåg på nån filosofilektion i skolan där det handlade om etik och moral. Frågan som då ställdes var den klassiska om man skulle ta livet av en närstående för att rädda tio okända. Jag tror de flesta skulle rädda sin närstående och låta tio okända dö, inkl. mig själv.

Men det är en jäkla klurig fråga när allt kommer omkring.

Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
ponera följande:

frågan är följande:

Folk som trycker på knappen har väl inget samvete? :va

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Alla ni nej-sägare: Hur mycket ska ni ha för att trycka på knappen?

Det är det som skiljer oss från er övriga. Att ett liv är ovärderligt och inte kan mätas i pengar. Oavsett hur mycket man skulle få för att trycka.

Det är som att vara pottränad. :rolleyes:

Intressant tråd dock.

Och om man bara ändrar den alldeles så lite, till att risken finns för att någon du håller när och kär skulle kolavippen när du trycker....skulle du trycka då för 10 000:- eller hur mycket skulle det vara värt....VA..VA..VA!!!???

Skulle ni ja-sägare överhuvudtaget komma på tanken att trycka då?

//Mad

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Lite nörd info.:fakta
Det är, lite modiferat, redan testat av en som heter Zimbardo i ett känt (?) auktoritetstest som kanske inte var så smickrande för mänskligheten.
Lite olika upplägg men i kort gick det ut på att ge stötar av olika styrkor till folk i "vetenskapens namn". Tyvärr var det relativt vanligt att folk gav, vad de trodde var, starka stötar även till folk som simulerade hjärtfel och död under testen. En liten grupp verkade t.o.m. göra det mest för skojs skull...

Så antagligen speglar svarsfrekvensen här verkligheten mer än folks humor.

Mitt eget svar: Skulle bara trycka om det var fråga om aktiv dödshjälp.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Lite nörd info.:fakta
Det är, lite modiferat, redan testat av en som heter Zimbardo i ett känt (?) auktoritetstest som kanske inte var så smickrande för mänskligheten.
Lite olika upplägg men i kort gick det ut på att ge stötar av olika styrkor till folk i "vetenskapens namn". Tyvärr var det relativt vanligt att folk gav, vad de trodde var, starka stötar även till folk som simulerade hjärtfel och död under testen. En liten grupp verkade t.o.m. göra det mest för skojs skull...

Så antagligen speglar svarsfrekvensen här verkligheten mer än folks humor.

Mitt eget svar: Skulle bara trycka om det var fråga om aktiv dödshjälp.

Är det Standford-experimentet du tänker på? Handla inte det om att han testade hur folk agerade i fångenskap, fångvaktare och fånge.
Till och med i detta experiment, som var ett rent test så uppvisade skrämmande många människor rätt sadistiska tankar.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Till er som kan tänka sig att trycka på knappen. Har ni någonsin sett någon dö? (Borträknat folk som dör en naturlig död pga ålder)

Relevant? Ja i allra högsta grad eftersom man inte vet riktigt vad konsekvensen av ett tryck blir om man inte sett detta.

Mitt svar på ts-fråga: Aldrig.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Intressant tråd dock.

Och om man bara ändrar den alldeles så lite, till att risken finns för att någon du håller när och kär skulle kolavippen när du trycker....skulle du trycka då för 10 000:- eller hur mycket skulle det vara värt....VA..VA..VA!!!???

Skulle ni ja-sägare överhuvudtaget komma på tanken att trycka då?

//Mad

Nej i det fallet skulle jag inte trycka.
Hela idén med att trycka på knappen bygger ju just på att man inte ens vet vem det är som dör om man trycker och att man aldrig kommer bli påmind om det heller.

Jag anser mig själv vara en omtänksam person som bryr mig om mina nära och kära, har bara inte lika mycket till övers till övriga människor runt om i världen. Människan är många gånger en parasit som förstör för många andra.
Vi ja-sägare är ju ett alldeles lysande exempel på detta.

För övrigt...
Jag tycker fortfarande inte att min fråga och vad man svarar på den egentligen speglar vad folk har för personlighet gentemot sin omgivning (alla som man någon gång har fysisk kontakt med). Just min fråga visar bara liten del av hela någons personlighet och kan som alla ser vinklas på alla möjliga vis.

Trots att frågan är rent hypotetisk så ser dom flesta nej-sägare ner på ja-sägarna, detta bara för att åsikterna går i sär vad gäller en frågeställning som aldrig kommer uppstå. Försöker bara få folk att leka med tanken, inget annat.

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Till er som kan tänka sig att trycka på knappen. Har ni någonsin sett någon dö? (Borträknat folk som dör en naturlig död pga ålder)

Relevant? Ja i allra högsta grad eftersom man inte vet riktigt vad konsekvensen av ett tryck blir om man inte sett detta.

Nej det har jag inte, har upplevt saknaden av att någon försvinner ur mitt liv dock några gånger. Varför tror du frågan är ställd med sån distans till den man har ihjäl?

Tänk dig att du faktiskt har knappen framför dig hemma en vanlig kväll, du sitter och kollar på film och äter popcorn. Sneglar på knappen nån sekund trycker sen på den i nån hundradels sekund, skulle det då kännas väldigt annorlunda att fortsätta titta på filmen efter det, någon direkt förändring har du ju faktiskt inte märkt av?

Sitter du däremot i ett tyst rum för dig själv och stirrar på knappen i 30 min innan du trycker så lär du dock säkerligen känna annorlunda då du släpper knappen.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...