Har pengar så jag klarar mig och slipper leva på brödsmulor i slutet av månaden, så kanske är det därför jag tänker annorlunda? Någon som inte har det gott ställt skulle med andra ord göra en så pass stor vinst att de skulle trycka? Det vet man ju, att desperata människor i ekonomiskt trångmål gör nästan vad som helst, som att gå med i pyramidspel och liknande.
Jag har inte heller direkt dåligt med pengar men jag kan fortfarande inte ta ett privatjet ner till Monza, hyra den för en dag och sladda runt med nån hoj om jag känner för det. Inte heller ligger jag nu i bubbelpoolen och säger åt en av mina anställda vad dom ska skriva till dig, get it?
Ändå är det tusen människor som hade någon de kanske älskade och någon som kanske älskade dem.
Det är här distansen kommer in i bilden igen. Du märker aldrig av det hela, hemskt men så är det.
Jo, naturligtvis. Ingen är ju dummare än att man rår om sina egna framför helt okända människor.
Men tycker du det är jämförbart då?
Alltså ekonomisk vinning -> okända människoliv VS. vinningen i att ens livsvän i form av ett husdjur lever -> okända människors liv?
Jag tycker det är jämförbart enbart eftersom du sa att ett liv är ett liv.
I nästa stund så offrar du 10 liv för att få behålla något som gynnar dig.
Men vad gäller ditt exempel på ekonomi VS. levande husdjur så är det inget rättvist exempel nej.
Skulle du ta ett lån på en mille och elda upp för att få behålla ditt husdjur eller skulle du låtan stackarn dö? Fortsätt summan uppåt så kommer du till ett tak då du väljer att låta ditt husdjur dö. Säg 3 000 000:- som ex, det motsvarar 300 människoliv. Kommer dom 300 människorna dö eller offrar du till slut ditt husdjur?
Förlåt att jag fortsätter komma med motfrågor, kan inte låta bli.
Jag är nöjd med dina svar så vi kan lägga ner om du vill.