Offra någons liv och få 10.000:-?

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
nej, för lite betalt.

hade jag fått välja offer så självklart, skulle betala för en sån knapp.

ställ dig frågan tvärtom, skulle du lägga 10k på att rädda ett liv?

Tryck flera gånger då så får du ju mer pengar, har du väl tryckt en gång kan du lika gärna trycka några gånger till, du lär inte märka nån direkt skillnad ändå.

Lägga 10k på att rädda någon jag aldrig träffat eller ens vet vem det är?
Får jag en eloge och en klapp på axeln så gynnar det ju mig och då är det värt att fundera på. Om det inte märks av att jag gjort en insats så hade jag inte ens gjort det för en hundring, slöseri med pengar om du frågar mig.

All sponsring som folk sysslar med vad gäller fadderbarn och liknande är ju bara ett sätt att stärka sitt ego. Vill man göra en insats så sälj istället bilen och ta ett flyg ner till afrika och bygg en skola för hand åt kidsen där, men vem fan gör det?
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
hmm..

ser att en del är upprörda över betalningen i ämnet.

skippa pengarna då.

...
ett läkarteam har istället kopplat in elektroder i din hjärna från knappen, som vid varje tryck ger dig den mest utsökta orgasm någon människa någonsin har upplevt, och varje tryck blir bara bättre..

skulle ni tryckt då?



Jag skulle fortfarande bankat knappen gul och blå..

och sen dött lycklig.
 
Last edited:

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
PINKY! Du är riktigt störd...:dummer
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
PINKY! Du är riktigt störd...:dummer

Hade du tryckt på knappen för att jag skulle försvinna? :FU

Vad är det som gör mig störd?
Utveckla gärna ditt svar så gott det går så ska jag försöka ge dig svar på tal så du slipper tycka det är så fasansfullt att jag inte tycker precis detsamma som dig om saker och ting.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Säg att du har ca 200 bekanta. Isf är risken att någon av dom skulle dö
1/12 000 000 om någon på andra sidan jorden trycker på knappen.

Den är väl endå 200 ggr större än så?

Har du gått ut grundskolan?
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
förresten...


kan man inte få välja hur offret dör?

vilka sätt och omständigheter som helst då alltså.

bara tänka på det innan man trycker.



Då skulle jag... fortfarande bankat knappen i molekyler... alldeles gratis, kommer att ha alldeles för roligt för att ta betalt.


hint: minst ett par stycken kommer att avlida på dasset, mitt i ett mök..
några till mitt i en otrogen sexakt, ett helt gäng fjortisar skulle trilla av pinn ögonblicket de säger "men guu asså, ja baa dööör!" :D

osv.

ja knappar, de är roliga..
 

Rick

The silver bullet since 1978
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Sävedalen
Hoj
KTM 690 Enduro R -13
Måste jag trycka allt på samma dag, eller går det bra att gå tillbaks och trycka lite till när jag behöver mer deg? :va

:edit Och om det är kö till 10,000:- knappen så går det väl bra att trycka på 1000:- knappen undertiden?
 
Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Min första tanke när jag läste första inlägget var hur man lyckas sitta och fundera ut en sådan här sak, men det hör nog inte till ämnet.

Jag är materialist, jag hade tryckt tills jag hade pengar till det jag vill ha.
Folk dör var sekund, och jorden är överbefolkad. Om jag hade tryckt på knappen hade jag kanske dödat folk som annars hade blivit dödade av någon annan, så hade det kanske gått jämnt ut ändå? Alltså ingen plötslig ökning av dödsfall bara för att jag står där med min knapp, utan allting pinnar på som vanligt. Har jag förklarat mig förståeligt? :va

För övrigt hade jag inte velat trycka ut alltihop på en gång, för banken tar ju betalt för att förvara förmögenheter. Då hade jag hellre tryckt ut pengarna precis innan jag skulle gå och köpa något.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nu är ju frågan väldigt hypotetisk så säg att jag är den enda i världen som får chansen att trycka, ändrar det nånting?

Hypotetiska frågor är kul att dryfta. :tummenupp Om du är den enda som får trycka så tycker jag verkligen det är en dålig idé. :tungan Om jag själv däremot var den enda i världen som hade knappen så skulle jag ändå inte trycka. Har en gnutta empati antagligen. :)

Spelar inte så stor roll egentligen. Skulle jag dö pga att någon tryckte på en knapp så skulle jag inte veta om det ändå, jag är ju som sagt död. Tråkigt för mina bekanta dock. Skulle en vän till mig försvinna på det viset och jag fick reda på att det berodde på att någon tryckte på en knapp för 10.000 så skulle det såklart svida, det ändrar dock inte mitt tycke till att jag faktiskt skulle trycka om jag fick chansen, dels för att jag är förstående till den andre personens handlande men samtidigt för att risken att det blir nån av mina nära och kära inte är direkt stor.

Skulle du dö av att bli överkörd av en rattfyllerist är det med andra ord helt ok - du dör och märker ingenting? Enligt ditt resonemang är rattonykterhet inte några större problem? :näsblod

Du liksom många andra verkar så fokuserade på att det handlar om ett enstaka knapptryck. Tror inte det finns många som skulle trycka om man bara fick ett tryck, 10.000 är trots allt ingen större summa pengar, samvetet hänger kvar livet ut dock. Skulle jag trycka så skulle jag tryckt tills dess att jag kunde leva ett helt annorlunda liv gentemot det jag lever idag.

Har pengar så jag klarar mig och slipper leva på brödsmulor i slutet av månaden, så kanske är det därför jag tänker annorlunda? Någon som inte har det gott ställt skulle med andra ord göra en så pass stor vinst att de skulle trycka? Det vet man ju, att desperata människor i ekonomiskt trångmål gör nästan vad som helst, som att gå med i pyramidspel och liknande. :hihi

Minst 1000 människor (dryga 0.00000016% av jordens befolkning) skulle med andra ord få sätta livet till, vilket betyder ca 3 minuters frenetiskt tryckande. Jag är nog lite hemsk men så får det väl vara då. Hela frågan är som sagt rätt absurd och orealistisk, mest för att se hur folk resonerar och tänker :).

Ändå är det tusen människor som hade någon de kanske älskade och någon som kanske älskade dem. :tuttar

Ska jag svara på din fråga så hade jag inte tackat ja till erbjudandet.
Det är just att det är sån väldig distans från morden i sig som gör knapptryckandet lättare att svälja i mina ögon. Skyldig är man ju i båda fallen men som sagt, distansen är A och O för att det hela ska funka, enligt mina tankar och funderingar.

Det stämmer säkert. Skulle tro att de som flyger bombplan i en krigssituation mår bättre än de som behöver döda någon som står rakt framför näsan.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Måste man skatta på det? Får jag välja inom vilka områden knappen verkar?
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Det var väl svaret jag väntade mig ja. Ville bara höra dig säga det, absolut inget fel i ditt handlande så länge du erkänner att du faktiskt prioriterar ditt eget välmående framför andras, var väl dit jag ville komma ;).

.

Jo, naturligtvis. Ingen är ju dummare än att man rår om sina egna framför helt okända människor.

Men tycker du det är jämförbart då?

Alltså ekonomisk vinning -> okända människoliv VS. vinningen i att ens livsvän i form av ett husdjur lever -> okända människors liv?
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jo, naturligtvis. Ingen är ju dummare än att man rår om sina egna framför helt okända människor.

Men tycker du det är jämförbart då?

Alltså ekonomisk vinning -> okända människoliv VS. vinningen i att ens livsvän i form av ett husdjur lever -> okända människors liv?

Så när du ligger för döden, tillsammans med en okänd kissemiss, så ger du kattägaren tummenupp den sista halva minuten du har av ditt liv, när han räddar sin katt istället för dig? :confused:
 

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Kungligt
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Hmm..!?!?`

ÄH...ge hit knappen!!

Men...kan man inte få välja ut folk man känner också..? :gnissla
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Den är väl endå 200 ggr större än så?

Har du gått ut grundskolan?

Nu vet jag inte riktigt hur du menar här.

Jag gjorde en felräkning innan (fråga mig inte hur) men jag räknar på samma sätt nu som tidigare fast denna gången blir det rätt.

6 000 000 000/200 = 30 000 000.
(30 000 000 grupper bestående av 200 pers/grupp)

Vilket då gör att chansen att det ska bli en av mina bekanta som stryker med är 1 på 30 000 000 (det var här som jag skrev 1/12 000 000 tidigare, vilket som sagt var en felräkning).

Detta håller du väl ändå med om va?

Skulle du dö av att bli överkörd av en rattfyllerist är det med andra ord helt ok - du dör och märker ingenting? Enligt ditt resonemang är rattonykterhet inte några större problem? :näsblod

Ja, vad ska jag göra åt saken, jag är ju DÖD!
Sen att jag inte går runt och längtar efter att bli ihjälkörd är en annan sak.
Det är personer i omgivningen som lider, inte den som blir påkörd.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hade du gett mig knappjäveln en halvtimme innan jag slutade i dag skulle jag ha tryckt mig ekonomiskt oberoende innan arbetsdagen var slut!

Någon nytta ska man väl ha av att ha spelat "Track and field" som ung...

Men med dagens Atombomber borde man ju kunna bli mångmiljonär på ett enda tryck, jävla stenåldersknapp!

(EDIT)
Näe, jag skulle nog aldrig nyttja en sån knapp, men det var min sinnesstämmning strax före arbetsdagens slut.
 
Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Har pengar så jag klarar mig och slipper leva på brödsmulor i slutet av månaden, så kanske är det därför jag tänker annorlunda? Någon som inte har det gott ställt skulle med andra ord göra en så pass stor vinst att de skulle trycka? Det vet man ju, att desperata människor i ekonomiskt trångmål gör nästan vad som helst, som att gå med i pyramidspel och liknande. :hihi

Jag har inte heller direkt dåligt med pengar men jag kan fortfarande inte ta ett privatjet ner till Monza, hyra den för en dag och sladda runt med nån hoj om jag känner för det. Inte heller ligger jag nu i bubbelpoolen och säger åt en av mina anställda vad dom ska skriva till dig, get it? :tungan

Ändå är det tusen människor som hade någon de kanske älskade och någon som kanske älskade dem. :tuttar

Det är här distansen kommer in i bilden igen. Du märker aldrig av det hela, hemskt men så är det.

Jo, naturligtvis. Ingen är ju dummare än att man rår om sina egna framför helt okända människor.

Men tycker du det är jämförbart då?

Alltså ekonomisk vinning -> okända människoliv VS. vinningen i att ens livsvän i form av ett husdjur lever -> okända människors liv?

Jag tycker det är jämförbart enbart eftersom du sa att ett liv är ett liv.
I nästa stund så offrar du 10 liv för att få behålla något som gynnar dig.

Men vad gäller ditt exempel på ekonomi VS. levande husdjur så är det inget rättvist exempel nej.

Skulle du ta ett lån på en mille och elda upp för att få behålla ditt husdjur eller skulle du låtan stackarn dö? Fortsätt summan uppåt så kommer du till ett tak då du väljer att låta ditt husdjur dö. Säg 3 000 000:- som ex, det motsvarar 300 människoliv. Kommer dom 300 människorna dö eller offrar du till slut ditt husdjur?

Förlåt att jag fortsätter komma med motfrågor, kan inte låta bli.
Jag är nöjd med dina svar så vi kan lägga ner om du vill.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top