Offra någons liv och få 10.000:-?

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Tänk dig att du faktiskt har knappen framför dig hemma en vanlig kväll, du sitter och kollar på film och äter popcorn. Sneglar på knappen nån sekund trycker sen på den i nån hundradels sekund, skulle det då kännas väldigt annorlunda att fortsätta titta på filmen efter det, någon direkt förändring har du ju faktiskt inte märkt av?

Sitter du däremot i ett tyst rum för dig själv och stirrar på knappen i 30 min innan du trycker så lär du dock säkerligen känna annorlunda då du släpper knappen.

Förbannat ytligt resonemang.....!!!

För mig är det ingen ingen skillnad. Och det är väl det som skiljer knapptryckarna från icke knapptryckarna.

Oavsett hur man vrider och vänder på det så är man en mördare om man trycker. Och om man äter popcorn eller inte, gör lixom varken till eller ifrån.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Vad är det för objekt du har i kikaren?
(tryck 80 gånger så är det klart!)

Jag har inget speciellt objekt i åtanke, men 10k triggar mig inte tillräckligt helt enkelt.



Men......jag tror att alla trycker - om betalningen är den rätta.

Faktiskt.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Ni som är så duktiga hur skulle ni göra om ni vakna med att knappen var nertryckt, då till valet betala eller få 10k?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
skulle bankat knappjäveln till damm.









Edit:
en liten filosifering över "distanseringen" i knapptryckandet:

om människan som kommer att dö när du trycker sitter på andra sidan av ett spegelglas, du kan se honom/henne men inte vice versa..


hade du tryckt då?

de flesta skulle inte det. (out of sight out of mind)



En miljard istället för 10.ooo :- ?

väldigt många dör ju för mycket mindre summor än så, oftast alldeles gratis tom.




Skulle du tryckt om det var någon du avskydde?
en dömd brottsling, snattare, mc-tjuv, take yer pick ?

Spontant så skulle jag trycka utan att tveka om personen var en våldtäcktsman, pedofil eller något åt det hållet. Jag skulle inte ens ha dåligt samvete för det. Våldtäckter, övergrepp mot barn och liknande borde leda till retroaktiv abort av förövaren anser jag.
Om det var någon som vid ett flertal tillfällen våldtagit eller förgripit sig på barn tror jag till och med att jag skulle kunna ta personen av daga även om det var medelst kniv. I synnerhet om det var mot någon jag kände. Svårigheten ligger väl i att verkligen veta säkert. Det går ju inte att "ta tillbaka" om man hade fel liksom. Sen är det väl inte omöjligt att man tänker annorlunda i den skarpa situationen heller.

Skulle det vara en snattare så skulle jag inte trycka. Det känns inte riktigt som att dödsstraff borde vara på straffskalan för snatteri.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Är det Standford-experimentet du tänker på? Handla inte det om att han testade hur folk agerade i fångenskap, fångvaktare och fånge.
Till och med i detta experiment, som var ett rent test så uppvisade skrämmande många människor rätt sadistiska tankar.

Tusan! Hjärnan fungerade inte så bra på morgonen! Även om det var rätt skrämmande med Stanford Prison Expermient tänkte jag egentligen på Milgrams lydnadsexperiment.


Fast på den lite ljusare sidan så har det visat sig att det behövs en del speciella förhållande för att vanliga personer ska döda andra. Det är ju inte ens lätt att döda i krig och jag är tämligen övertygad om att det är lättare att påstå att man skulle döda en pedofil än att göra det, eller för den delen trycka på en knapp...

Lite om detta:
http://www.killology.com/art_psych_resistance.htm

Kul ord förresten: Killology!
 
Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Tusan! Hjärnan fungerade inte så bra på morgonen! Även om det var rätt skrämmande med Stanford Prison Expermient tänkte jag egentligen på Milgrams lydnadsexperiment....

Milgrams är ett intressant experiment det med.
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Man undrar hur många som skulle ändra sin åsikt om de sattes framför denna situation i verkligheten.

Själv skulle jag i en rent hypotetisk situation inte trycka.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Alla ni nej-sägare: Hur mycket ska ni ha för att trycka på knappen?

Det spelar ingen roll, skulle aldrig trycka. Tror det är en skillnad i livsåskådning eller en annan värderingsgrund i pengar. Den ekonomiska vinsten oavsett storlek skulle inte överträffa samvetskvalet och således inte ge mig ett bättre liv.

En intressant detalj offtopic är att Sverige har idag en betydande större andel personer med depression och psykologiska besvär än på 60'talet även att vi idag har kortare arbetstid, lättare skolgång, mer ekonomisk rörlighet och ökad trygghet i alla avseenden.
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
En intressant detalj offtopic är att Sverige har idag en betydande större andel personer med depression och psykologiska besvär idag än på 60'talet även att vi idag har kortare arbetstid, lättare skolgång, mer ekonomisk rörlighet och ökad trygghet i alla avseenden.

Precis. Kontentan av detta torde vara att vi inte blir lyckligare av pengar, rent statistiskt sett alltså.
Många verkar vilja tro det dock.

Till er som är så förbannat pengakåta så dom skulle byta ett liv mot 10.000kr, vad är det ni kan göra med pengarna som gör er lyckligare?

Visst, köp en fet Ducati Desmo och en Ferrari och kör skiten ur dessa.
Men sen då :confused:
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Förbannat ytligt resonemang.....!!!

För mig är det ingen ingen skillnad. Och det är väl det som skiljer knapptryckarna från icke knapptryckarna.

Oavsett hur man vrider och vänder på det så är man en mördare om man trycker. Och om man äter popcorn eller inte, gör lixom varken till eller ifrån.

Hela frågan är ytlig så, ja även då mitt exempel i denna situationen.
Det jag menade var väl mer att om man inte lägger så sån energi på själva knapptryckandet och gör en så stor grej av det så blir det kanske inte lika smärtsamt att trycka? Som att dra av ett plåster, det ska man ju göra fort (inge vidare bra jämförelse jag vet, men bara så du förstår vad jag menar).

Tycker du det är skrämmande att det finns såpass många som inte värderar helt okända människor högre än såhär? Är det därför nej-sägarna är mer aggressiva i tonen mot ja-sägarna än tvärtom :)?

Om jag vore ett Pucko skulle jag trycka...

Som detta inlägget t ex, ser du vad jag menar Madhonda :näsblod
 
Last edited:

Blåflagg

Varför kör alla så fort????
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
BMW R1200GS,
Milgrams är ett intressant experiment det med.

Det visade sig att pengar inte var avgörande för hur man agerade i detta experiment, ej heller utbildningsbakgrund! Deltagaren fick 4.50$ i timmen även om han/hon inte fullföljde experimentet. Dock gjorde de flesta det och med "strömstyrkor" som i ett verkligt fall skulle varit dödliga. Lydnad mot auktoriteter var det som bestämde mest.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du har klädsmak som en sosse annars tycker precis som du !

En sosse köper Blåkläder... Jag pratar vardagsstass! Men tycker du att 5K för en kostym = Dressman, så berätta vad du jobbar med så ska jag skola om! Jag tjänar tydligen för dåligt isf...
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Det jag menade var väl mer att om man inte lägger så sån energi på själva knapptryckandet och gör en så stor grej av det så blir det kanske inte lika smärtsamt att trycka?

Tycker du det är skrämmande att det finns såpass många som inte värderar helt okända människor högre än såhär? Är det därför nej-sägarna är mer aggressiva i tonen mot ja-sägarna än tvärtom :)?

Det är ju konseskvenserna av tryckandet som är grejen.

Och skrämmande....jag vet inte. Men nog är det lite väl girigt att vilja ha ihjäl människor för en sån bagatell som pengar.

Varken hälsa eller lycka kan köpas för pengar. Så det är rätt meningslöst egentligen. För liv betyder mer än pengar på nåt sätt.

Det är väl därför vi nej-sägare blir lite mer upprörda...för att vi bryr oss mer. Eller nåt!!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vilken kvasi-diskussion! Samtidigt blir man rätt bedrövad, om än inte förvånad..

Egentligen är det bara en beskrivning av hur det är, inte mycket till djupare filosofisk problemställning där, Pinky. Jag vet att du vill profilera dej som tänkare, men ibland är det nog bra att inse att var och en skall göra det man är bra på!

Tack för ordet! (Tog det visst alldeles självsvåldigt).
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Vilken kvasi-diskussion! Samtidigt blir man rätt bedrövad, om än inte förvånad..

Egentligen är det bara en beskrivning av hur det är, inte mycket till djupare filosofisk problemställning där, Pinky. Jag vet att du vill profilera dej som tänkare, men ibland är det nog bra att inse att var och en skall göra det man är bra på!

Tack för ordet! (Tog det visst alldeles självsvåldigt).

Hur menar du att det bara är en beskrivning av hur det är?
Läs hela tråden så ska du se att en och annan har kliat sig i huvet över frågan samt vad han/hon ska svara.

Profilera mig som tänkare gör jag oavsett om du är enig vad gäller mina åsikter eller inte. Tankarna är ju alltid personliga och oändliga, förutom i bl a ditt fall då som liksom flertalet andra blir uppspelta då någon annans tankar inte överensstämmer med dina egna.

Varken hälsa eller lycka kan köpas för pengar. Så det är rätt meningslöst egentligen. För liv betyder mer än pengar på nåt sätt.

Det är väl därför vi nej-sägare blir lite mer upprörda...för att vi bryr oss mer. Eller nåt!!


En högst personlig åsikt från din sida ja, saker och ting ser ju annorlunda ut från andras sidor. Jag tycker inte mindre om dig för att du uppskattar andra saker än vad jag själv gör här i livet, tvivlar på att du tycker detsamma om mig.

Ditt agg gentemot ja-sägarna ligger troligen som du säger i att du m fl bryr er mer och blir då upprörda då det finns folk som ger blanka fan i omvärlden (den världen vi aldrig får ta del av fysiskt).

Är du nöjd såhär så är även jag det, tråden börjar bli tjatig men jag kan inte låta bli att försöka svara.
 
Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Tankarna är ju alltid personliga och oändliga, förutom i bl a ditt fall då som liksom flertalet andra blir uppspelta då någon annans tankar inte överensstämmer med dina egna.


Är det så konstigt att det finns människor som blir det när det gäller vissa extrema saker, som ditt hypotetiska exempel i denna tråd?

Jag tycker det visar på engageman och medkänsla. Hade folk haft lite kritisk tänkande och haft lite empati och vågat säga emot tror jag t.ex inte det hade gått så långt som det gjorde i 30-talets Tyskland. Kanske inte helt relevant till din ursprungliga frågeställning.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Är det så konstigt att det finns människor som blir det när det gäller vissa extrema saker, som ditt hypotetiska exempel i denna tråd?

Jag tycker det visar på engageman och medkänsla. Hade folk haft lite kritisk tänkande och haft lite empati och vågat säga emot tror jag t.ex inte det hade gått så långt som det gjorde i 30-talets Tyskland. Kanske inte helt relevant till din ursprungliga frågeställning.

Vissa saker som DU m fl tycker är extrema menar du?
Finns ju lika många i tråden som inte tycker exemplet är så extremt, men inte skäller dom på nej-sägarna för det. Det är dit jag vill komma, varför vara så trångsynta istället för att bara inse att folk är annorlunda?

Må handla om mord men det är ju som sagt därför frågan är intressant och ställd på ett sätt som mildrar omständigheterna för den som nu ska trycka på knappen, kanske hjälper detta folket en bit på vägen till att faktiskt ta ett beslut om att mörda någon även om dom tycker det är moraliskt fel egentligen.
Det är ju det frågan handlar om, se vart gränsen går för att folk ska vika sig och fokusera på sitt ego.

Jag tycker ju inte du är konstig som inte hade tryckt på knappen så varför kan inte du acceptera att det finns såpass många som faktiskt HADE tryckt utan att du för det tycker dom är dumma i huvet?

Tror däremot inte att det finns någon i tråden som tycker Hitler gjorde många rätt (nämndes tidigare i tråden) så den paralellen köper jag inte.
Vad du menar med 30-talets Tyskland är jag osäker på så det kommenterar jag inte.


Ännu ett inlägg där jag repeterar mig själv.
Vi verkar inte komma nån vart så lägg ner med frågor så gör jag detsamma.
 
Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Jag lade ingen vikt i det moraliska i att trycka eller inte trycka. Jag har inte skrivit att jag tycker det är konstigt, för det tycker jag inte. Ej heller har jag skrivit att dom är dumma i huvudet. Så snälla, sätt inte ord i munnen på mig. Däremot skrev jag att jag inte förstår att vissa skulle ta sig den rätten.

Ville bara svara på det du skrev om att vissa blev så uppspelat för att alla andra inte tycker och tänker som dom. Hade det gällt favoritfärg så tror jag inte dom hade reagerat likadant.

Jag skippar och ha utlägg ang exemplet med 30-talets Tyskland om du känner att den här tråden har gjort sitt.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top