Bakdäck till KTM 690 Enduro?
Är det dags för facit?
*en massa intressanta resonemang*
Jag tror att Starcross 5 Hard är rätt för dig fram....
Intressant tråd och mycket väl underbyggda ställningstaganden av notrightrider. Sådant gillar jag.
Jag passar på att låna tråden och all grusexpertis här på forumet eftersom min fråga också gäller däck med fullt fokus på grus/offroad-åka. Men den här gången till en KTM 690 Enduro som jag införskaffade för ett år sedan efter att ha sladdat runt i 15 säsonger på en DR650SE skodd med huvudsakligen TKC80. I brist på effekt och bättre vetande tyckte jag att TKC80 funkade helt okey till DR:en eftersom jag hellre åkte brett än fort.
Med 690:in ville jag dock ha lite bättre fäste och fram föll valet på Starcross 5 hard efter att ha kört slut på det MT21 som föregående ägare monterat. Kan inte säga annat än att jag är toknöjd och det är precis som ni beskriver ett stort lyft i jämförelse med MT21 (och framförallt TKC80) ifråga om fäste. Dels på grus men framför allt i spår när det är lite blött och halt.
Min fråga gäller alltså nu därför främst ett lämpligt bakdäck...
Eftersom jag dessutom är ute efter den omöjliga ekvationen grepp OCH livslängd har jag uteslutit rena crossdäck.
Under fjolårssäsongen hann jag pröva MT21 bak. Upplevelsen var att det greppade riktigt bra rakt fram men i kurvor släppte det abrupt när jag kom ner till en viss nedläggningsvinkel under påslag. Jag vet inte om det beror på att det nästan verkar ha tätare mellan klackarna på sidorna än mitt på, eller om jag gjorde bort mig som gick ner på 130-bredd (från original 140) i en förhoppning om att få lite mer fäste. Kanske blir då däcket lite för platt och får inte tillräckligt mycket nabbutstick på sidorna?
Nåväl, hann även prova Dunlop D908RR i 140-dimension. Ett slitstarkt däck men som emellertid renderade i lite mer hjulspinn rakt fram än MT21 (och som oxå var lite sämre på att skotta upp mig ur surhål
). Däremot höll det i bättre och släppte snyggare/snällare när jag vinklat omkull hojen några grader och jag upplevde det därför som mer förtroendeingivande än MT21 på grusväg. På minuskontot står också att D908 tyvärr är rätt dyrt i inköp.
Efter att ha läst notrightriders rekommendation av Mitas C02 blev jag sugen på att testa detta framledes. Upptäckte dock att det bara verkar finnas i 120/90-18. Vad tror ni? Blir det för smalt i jämförelse med 140/80-18?
Eller finns det något annat däck som ger bättre kantgrepp än MT21, men som ändå inte helt slitits i trasor efter en dags gasande med KTM:en?
Tack på förhand för väl motiverade svar!
/BG