Olovlig körning

Jonas__Fransson

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Skänninge
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 2008
haha ah jag & polarna skoja om det igår faktiskt för hon såg jävligt bra ut :p
hon får ju gärna ringa & säga att hon skiter i det & prata på om annat =)
 

cmiller

Kör så de ryker!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Hemma hos mig.
Hoj
-08, Kawasaki, z1000 (skrot) Kawasaki 636-04 Stunt
Kompisen blev stannad förra sommaren för att han körde utan skylt på väg till Mantorp. Han kör utan kort också. Men när McSnuten stanna han så sa han bara att det finns banor för sådana som han och sedan fick han 1000 spänn för o kört utan plåt. Inga papper hem i brevlådan eller nått.. Alla korten har han kvar o så.

Jag var på Riskutbildning 1 på stora holm för nån vecka sedan och frågade dem om hur det låg till. Dom sa att oftast gör inte snuten något åt saken. Dom sa att det var bättre o åka fast utan lämp typ.

Så det e la bara o köra på :yoparty
 

Marmelad

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki er-6n (25kw)
Nästan samma fråga fast lite annourlunda.
Jag är 18 år och har tagit A1 körkort + B körkort. Är nästan klar med A-begränsad och har uppkörning om 3-4 veckor!

Vad får ja för straff om jag kör runt med en 25kw?
Det spelar väl ingen roll men är klar med alla lektioner osv bara Risk 2an och uppkörningen kvar.
 

Hudik

Guest
Nästan samma fråga fast lite annourlunda.
Jag är 18 år och har tagit A1 körkort + B körkort. Är nästan klar med A-begränsad och har uppkörning om 3-4 veckor!

Vad får ja för straff om jag kör runt med en 25kw?
Det spelar väl ingen roll men är klar med alla lektioner osv bara Risk 2an och uppkörningen kvar.

Du har inte behörighet att framföra tung mc, så då är det olovlig körning.

När du har ett körkort med a-beg. på, då är det inte olovligt...

Jag skapade en tråd om böter för ett tag sen, kolla i den: BÖTER
 
Last edited:

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Du åker på storpisk av farbrorblå!!

Jag fattar inte alla dessa jävla frågor om att köra utan kort!! Tänk efter lite och ta ert jävla kort innan ni ger er ut och kör!!

Tänk er själva om det händer något, ni kör på någon. Vad fan tror ni att ni skulle tycka om någon annan gjorde på samma sätt!

Jag blir så fruktansvärt sur över alla dessa frågor. Ta den tid det tar, och har ni inte PENGAR för ett körkort, har ni säkert inga pengar för att kör hoj heller!!

/En arg fan!
 

Marmelad

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki er-6n (25kw)
Du har inte behörighet att framföra tung mc, så då är det olovlig körning.

När du har ett körkort med a-beg. på, då är det inte olovligt...

Jag skapade en tråd om böter för ett tag sen, kolla i den: BÖTER

Här var ju frågan att jag har A1 och nästan A-begränsad, undrar vad som händer om jag kör en 25kw (A-beg). Inte tung utan mellan-mc
 

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Här var ju frågan att jag har A1 och nästan A-begränsad, undrar vad som händer om jag kör en 25kw (A-beg). Inte tung utan mellan-mc

Du blir av med all behörighet!!

Vad fan tror du?!?! Vänta istället tills du tagit ditt kort, både säkrare för dig själv och alla andra runt dig!!

Det är ju säkert sjukt coolt att vara 18 år och kunna säga till sina kompisar att nu kör jag olagligt. Men så jävla kul är det inte om det händer något, ingen försäkring har du heller! Kul att leva på existensminimum resten av livet om du skadar någon annan ordentligt.

Men du, lycka till och hoppas det verkligen får vägen för dig!
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Här var ju frågan att jag har A1 och nästan A-begränsad, undrar vad som händer om jag kör en 25kw (A-beg). Inte tung utan mellan-mc

Det finns tyvärr inget "nästan". Antingen har man eller så har man inte.. Om du inte tror mig fråga farbror blå :)
 

Marmelad

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki er-6n (25kw)
Du blir av med all behörighet!!

Vad fan tror du?!?! Vänta istället tills du tagit ditt kort, både säkrare för dig själv och alla andra runt dig!!

Det är ju säkert sjukt coolt att vara 18 år och kunna säga till sina kompisar att nu kör jag olagligt. Men så jävla kul är det inte om det händer något, ingen försäkring har du heller! Kul att leva på existensminimum resten av livet om du skadar någon annan ordentligt.

Men du, lycka till och hoppas det verkligen får vägen för dig!

Tack för svar. Dock är jag 18 inte 15. Inte fan håller ja på med att larva runt och skryta. Kan ju vara att jag har nyköpt hoj som bara står och samlar damm, kan inte hålla mig för att få köra med den. Hade snarare tänkt köra lite i kvarteret men vill kolla upp straffen innan jag drar ut och gör något förjävligt vilket jag senare kommer ångra. :huvet
 

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Det där med att köra runt kvarteret är bara skitsnack. När du märker att den hojen går lite bättre en din 125cc/50cc så blir det mer än kvarteret.

Stå ut, det har vi andra fått göra. När du väl har ditt kort, kan du köra!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tack för svar. Dock är jag 18 inte 15. Inte fan håller ja på med att larva runt och skryta. Kan ju vara att jag har nyköpt hoj som bara står och samlar damm, kan inte hålla mig för att få köra med den. Hade snarare tänkt köra lite i kvarteret men vill kolla upp straffen innan jag drar ut och gör något förjävligt vilket jag senare kommer ångra. :huvet

En "olaglig" repa i kvarteret har alla rätt till, skit i neggot.
 

Smagatusk

Guest
En "olaglig" repa i kvarteret har alla rätt till, skit i neggot.

Hade en granne som kollade upp mig när jag körde min oreggade corvette. Han vände alla grannar mot mig. Kul!

Tog ett år innan jag fjäskat mig in hos grannarna igen...
 

Lill-Sunken

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 smc r - 12
Varför frågar man ens frågan "vad händer om jag kör utan kort?" Va fan tror ni dom kom på hela iden med körkort från första början? :va

Och om du så gärna vill köra din nya hoj marmelad, Skaffa någon att övningsköra privat med. roger över roger ut
 

bernersjo

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2010
Ort
Alingsås
Hoj
På jakt
Ponera att det händer en olycka och man är oförsäkrad då? Bli sittandes hela livet med skulder att betala? Är det värt det?

Men så jävla kul är det inte om det händer något, ingen försäkring har du heller! Kul att leva på existensminimum resten av livet om du skadar någon annan ordentligt.

Lite väl OT? Vi pratar om att köra utan kort, ingen har sagt ngt om att köra oförsäkrat? Trafikförsäkringen täcker alla personskador och motparten (bil, husvägg, lyktstolpe eller vad du nu kör på), även om föraren saknar körkort... Ber om ursäkt om ni syftar på att man kvaddar sin egna hoj (även om man har vagnskadeförsäkring så gäller denna inte om man inte har kortet) och dessutom så kan man ju få böter för själva brottet då, men knappast så stora så man får betala av dom resten av livet...?
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Du blir av med all behörighet!!

Vad fan tror du?!?! Vänta istället tills du tagit ditt kort, både säkrare för dig själv och alla andra runt dig!!

Det är ju säkert sjukt coolt att vara 18 år och kunna säga till sina kompisar att nu kör jag olagligt. Men så jävla kul är det inte om det händer något, ingen försäkring har du heller! Kul att leva på existensminimum resten av livet om du skadar någon annan ordentligt.

Men du, lycka till och hoppas det verkligen får vägen för dig!


existensminimum?????? försäkringen gäller ju iallafall....:tummenupp

mvh.T
 

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R1
Lite väl OT? Vi pratar om att köra utan kort, ingen har sagt ngt om att köra oförsäkrat? Trafikförsäkringen täcker alla personskador och motparten (bil, husvägg, lyktstolpe eller vad du nu kör på), även om föraren saknar körkort... Ber om ursäkt om ni syftar på att man kvaddar sin egna hoj (även om man har vagnskadeförsäkring så gäller denna inte om man inte har kortet) och dessutom så kan man ju få böter för själva brottet då, men knappast så stora så man får betala av dom resten av livet...?

existensminimum?????? försäkringen gäller ju iallafall....:tummenupp

mvh.T

Jo men det är fortfarande skit coooolt att kunna säga till kompisarna att JAG KÖR MINSANN UTAN KORT!
 

Lurvas

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Sonekulla
Hoj
Kawasaki Er6-n Track Edt
[YOUTUBE-ID][/YOUTUBE-ID]
Hej, har en liten fundering,, igår kom polisen när vi stog stilla med hojarna & frågade om körkort osv, jag har ju inget kort men sa att jag hade precis tagit om hopp att hon skulle skita i det, ändå valborg osv.. men det gjorde hon ju inte så hon ringde & kolla men fick naturligtvis inget svar från centralen heller, så hon har mitt personnr, därav så ljög ja inte om adress & mobilnr, tänkte de straffar sig väll hårdare om ja ljuger om allt när hon ändå har det.. jag sa att ja bara hade åkt några hundra meter, inte kört, hon skulle ringa senare i veckan om det inte hade kommit in på datorn att ja har tagit körkort,
hon kommer ju ringa om hon inte glömmer bort det eller tappar sitt lilla block,,

min fråga är vad blir straffet? ja har aldrig åkt dit innan, dom kom när vi stod still, jag har haft b-körkort i över 4 år, & har lemp på att köra tungmc, håller nämligen på att ta kortet på skolan.. så vad kan ja räkna med, har läst att en del får varning osv, böter, men ja har inte sätt någon säga att dom har ett lemp, jag skiter ju i böterna men ja vill ju inte förlora lempet även om jag brutit mot lagen haha :p
bågen är påställd & försäkrad..

vore tacksam för lite hjälp..

Stod ni bara still så har du väl egentligen inte gjort något fel?
De måste väl ha bevis på att man gjort något fel?
Att sitta på en hoj, om så fullt MC-klädd och hojen igång är väl inget olagligt? :D

Så hon ville nog mest ha nummret för den där dejten. :hihi
 
Last edited:

bernersjo

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2010
Ort
Alingsås
Hoj
På jakt
Jo men det är fortfarande skit coooolt att kunna säga till kompisarna att JAG KÖR MINSANN UTAN KORT!

Kul att du citerar mig och svarar ovan? Jag förstår att du är sarkastisk i ditt inlägg, men var i mitt inlägg skrev jag att det var "skit cooooolt" att köra utan kort? Jag skrev att du inte hade någon koll på hur försäkringen fungerar, därmed inte sagt att jag uppmuntrar till att köra utan körkort. Det är ren idioti, där är jag helt på din sida.

[YOUTUBE-ID][/YOUTUBE-ID]

Stod ni bara still så har du väl egentligen inte gjort något fel?
De måste väl ha bevis på att man gjort något fel?
Att sitta på en hoj, om så fullt MC-klädd och hojen igång är väl inget olagligt? :D

Så hon ville nog mest ha nummret för den där dejten. :hihi

Osäker på de.. Sitter du på den och hojen är igång så tror jag att du kan åka på det... Detta gäller ju tex om du sitter full i en bil med nyckeln i tändningslåset även om de bara är för att få upp värmen o lyssna på musik! Känner inte till ngt fall där det faktiskt blivit tillämpat, mkt möjligt att det bara är en av dom "historierna" man hörde i sin ungdom.. :)
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top