Jag är snäll, men jag orkar ärligt talat inte ÄNNU en gång här på SH "hålla er hand och över gatan". Googla tidigare islam-trådar här så kan du se var.
* * * * * *
Om du anser att religionslektionerna är "facit" har jag inget mer att säga dig.
Det är dom säkert inte i många fall... men det är väl knappast SH heller?
Min egen helt personliga uppfattning gällande religon har inget med okunnighet att göra.
Jag dömer ingen för deras religösa övertygelse och hoppas att ingen heller dömer mig för min övertygelse, eller i det här fallet brist på den.
Det gör du som du vill med, såklart. Vill bara i all välmening upplysa om att både Jesus och Mohammed inte är fantasifigurer, utan lika verkliga som t.ex. Napoleon, det vill säga har levat och knallat omkring på jorden.
Det är precis det den gör. Om du läser en ordagrann översättning istället för de moderna "tolkningarna" så förstår du precis.
En annan intressant detalj med bibeln vs koranen är att bibeln utvecklas och blir allt "snällare" desto modernare del. Nya testamentet uppmanar inte direkt till ond bråd död. Dessutom är bibeln skriven av ett flertal människor under olika perioder och har således lite olika influenser.
Koranen är precis tvärtom. Början är inte så farlig men mot slutet ska man ljuga, lemlästa och döda för att sprida Islam. Dessutom skriven av en enda person, under en epok.
Vidare kan man jämföra Jesus mot Muhammed.
Jesus fixade käk åt fattiga, botade sjukdomar och blev uppspikad på ett kors.
Muhammed förgrep sig på småbarn och startade krig.
En hyvens kille.
En annan intressant detalj är att islam är överrepresenterat i ougabouga-länder som stått still i utvecklingen under ett par tusen år.
Just sayin'
Visst, nya testamentet är väl kanske lite softare, men gamla är desto brutalare. Det går att rycka rader ur bägge böckerna som är brutala och kan tolkas som uppmaningar till vådsamheter och övergrepp, men praktiserar man och "fattar grejen" med kristendom eller islam så begår man inte terrordåd, lika lite som man käkar griskött eller har lust till sin nästas hustru eller vad det nu kan vara.
Var har du det ifrån att Muhammed förgrep sig på småbarn? Det enda man vet var att han skrev äktenskapskontrakt med Aisha när hon var 6 år, och att hon flyttade in i hans hus när hon var 9, inte överdrivet uppseendeväckande vid den tiden i den delen av världen. Folk betraktades som vuxna tidigare än vi gör, även om det onekligen ter sig mysko i våra ögon.
Att "fullborda äktenskapet" som det heter var dessutom endast synonymt med just att flytta in - inte med att :ligga. När - eller ens om det pökades vet vi alltså inte. Dessutom finns det dom som menar att hennes beskrivna ålder inte med säkerhet är korrekt fastställd.
Visst, han kan ju ha varit värsta dunderpedofilen sådär i smyg, men det har åtminstone inte jag sett några som helst belägg för annat än i bonnig propagandaretorik. (Ööööh han var ju pedDofIl...har jag hört...!!!?!!)