Olycka eller självmordsbombare i Sthlm?

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Jag tror nog att araber under korstågstiden inte hade alltför höga tankar om kristendom heller. När utövarna beter sig som barbarer, har de sällan stöd för det i religionen självt. Man kan alltid välja att vantolka brottstycken ur sin religion för att hävda att man har rätt att ställa till elände.

Problemet idag är att stora delar av mellanöstern har ännu inte gått igenom någon frigörelse från sin religion. Det gjorde västvärlden på sent 1700 -tal. Före den Franska och Amerikanska revolutionen levde den kristna delen av världen också i ett religiöst mörker, där dåtidens makthavare kunde legitimera sina missdåd i religionens namn. Det blev inte lika lätt när de religiösa ledarna kastades ut ur politiken. Vi såg egentligen ingen utveckling i Europa heller, förrän vi insåg att prästerna hör hemma i kyrkan och ingen annanstans. Mellanöstern måste på samma sätt mota tillbaka sina mullor in i Moskérna, för att kunna klättra ur politisk medeltid.

Det var nära att lyckas på 50 och 60 talet. Tyvärr tog utvecklingen en mera sovjetisk vändning där många länder blev repressiva diktaturer. I det läget gick det lätt för mullorna att åter sälja in det gamla religionssamhället.

Jag tror att Iran faktiskt kommer att få se en förändring i närtid. Det kan inte alls vara långt borta där.

Mota tillbaka mullorna in i moskéerna? Bara det visar att du inte vet vad du pratar om. Islam ÄR politik förklädd i en illa sydd religionsdräkt, presenterad av en pedofilistisk massmördare. Öppna era ögon och se saker i dess rätta ljus.

Korståg hit och korståg dit. Det ffs snart 1000 år sen och ni ältar det än. För övrigt inte uppbackat av Bibeln på samma sätt som dessa terrordåd är av Koranen, vilket gör det till ett ihåligt ekande icke-argument.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Mota tillbaka mullorna in i moskéerna? Bara det visar att du inte vet vad du pratar om. Islam ÄR politik förklädd i en illa sydd religionsdräkt, presenterad av en pedofilistisk massmördare. Öppna era ögon och se saker i dess rätta ljus.

Korståg hit och korståg dit. Det ffs snart 1000 år sen och ni ältar det än. För övrigt inte uppbackat av Bibeln på samma sätt som dessa terrordåd är av Koranen, vilket gör det till ett ihåligt ekande icke-argument.

Kan du visa hur koranen backar upp dessa terrordåd är du snäll.

Jag är rädd för det.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4992876#post4992876
Hos många som tilltalas av framhjuldrift finns ett stråk av viljelöshet. De utgör en prima målgrupp för hjärntvätt. I USA åker nästan inga framhjuldrivet och det är alltså inte förvånande att kampen mot terrorismen leds från USA. Så gott som alla CIA:s rides är tex svarta och bakhjulsdrivna, syns på alla filmer. Det här kan ju ett barn förstå.

Nu har ju i och för sig de mer lyckade större härförarna haft hästarna framför vagnen. ;)

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Den frågan ställer du bara en gång, någon är about att få sitt arsle fullproppat med info. :gnissla

Med tanke på att koranen inte förespråkar terrordåd så har jag svårt att se hur det kommer någon faktisk fakta utan snarare en massa dravel.

Sedan finns det som vanligt en massa tolkningar som efter en resa genom lite fundamentalistfilter visar sig vara en total omskrivning och då också visa på sånt... men det är inte koranen.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
"Helt jävla otroligt" var den första tanken, men det var sanneligen inte oväntat egentligen.
Har vi rikligt med tur så visar det sig att en wikileaks publikation retat upp någon till den milda grad att han kände sig manad att spränga sig i bitar i julruschen.

Hur menar du då?
Wikileaks har väl mest retat upp USA på sistone. Med dokument som vad jag förstått ligger lagrade på svenska servrar.

Då skulle det i så fall vara en Amerikansk Fundamentalist som sprängt sig själv i Stockholm.
Det får jag inte ihop.
Visst har USA varit inblandat i ohyggligt mycket skit genom åren och dom har väl haft fingrarna i syltburken på ett eller annat sätt i varenda väpnad konflikt sedan lång tid tillbaka.

Men självmordsbombning har väl ändå inte varit deras grej.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den frågan ställer du bara en gång, någon är about att få sitt arsle fullproppat med info. :gnissla

Skulle inte tro det va?
Koranen stödjer inte den typen av aktioner ett dugg mer än vad Bibeln gör. Således går det inte att visa på vilket sätt Koranen stödjer beteendet.
Alltså blir det i så fall dravel som kommer.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Nu var det någon som sov på religionslektionerna i skolan och som dessutom lyckats hålla sig ifrån varje form av bildning i frågan efter det.

Islam är inte politik. Det är en religion på samma sätt som kristendomen eller buddismen. Att det sedan finns religiösa utövare som försöker utöva politisk makt är en annan sak. Men det försöker man ju med även från kristendomens sida.

Det vi ser på nyheterna och som du tar för Islam är något som i själva verket har mycket lite med Islam att göra. Det är någonting som innehåller mycket små delar av Islam och som någon sedan förvridit och ändrat till oigenkännlighet men ändå kallar för Islam.

Att dom kallar det Islam betyder inte att det är Islam. Det betyder bara att dom kallar det Islam och det gör dom troligen för att det är lättare att få folk med sig.
På samma sätt som att om jag skulle vilja ha med mig så många moderater som möjligt på något riktigt korkat så skulle jag få med mig fler om jag hävdade att Reinfelt sagt det än om jag sade att Mona sagt det.

Om du läser på lite om de olika religionerna så skulle du upptäcka att Koranen faktiskt är direkt emot mycket av det som händer i dom länder som du antagligen tror lever efter Islam.

Koranen och Bibeln är till 95% lika. Båda två är mot våld och förespråkar förståelse.
Ska man dra någon skillnad så är nog Koranen ännu mer mot våld än Bibeln.

För övrigt är det inte båg att folkslag hatar varandra på grund av något som hände för 1000 år sedan. Det är en fråga om gruppdynamik.

A blir slagen av B. A berättar för sina barn att "dom där B. Dom är hemska människor". Barnen till A berättar vidare för sina barn osv. Till slut så vet ingen inom släkten A varför B är så hemska. Dom vet bara att dom ska hata dom.

Samma sak är det troligen med korstågen. Med skillnaden att Muslimerna fortfarande vet att de kristna ägnade sig åt korståg och dom grymheter som hör ihop med det.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Kan du visa hur koranen backar upp dessa terrordåd är du snäll.

Jag är snäll, men jag orkar ärligt talat inte ÄNNU en gång här på SH "hålla er hand och över gatan". Googla tidigare islam-trådar här så kan du se var.
Har Sverige väl släppt in islam/muslimer så kommer de inte nöja sig med hunsas och anpassas efter rådande regler, utan det är deras regler som gäller. På ett eller annat sätt.

Nu var det någon som sov på religionslektionerna i skolan och som dessutom lyckats hålla sig ifrån varje form av bildning i frågan efter det.

Om du anser att religionslektionerna är "facit" har jag inget mer att säga dig.

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

<massa text>
hint: kolla in JoUh's signatur.
Du kommer inte få mkt förståelse tror jag. Endast rejält troende (gissar jag) skulle ha verser ur den heliga skrift i sin signatur...
Dessutom en vers som tydligen ska rymma hela bibelns budskap.
Liknelsen med Fredrik och Måna var kanske inte så långt borta :)

Säger inte att någon av har rätt eller fel. Det är jag för dåligt insatt i. Kan bara konstatera att religiösa fanatiker är livsfarliga, oavsett vilken religion de påstår sig företräda.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag är snäll, men jag orkar ärligt talat inte ÄNNU en gång här på SH "hålla er hand och över gatan". Googla tidigare islam-trådar här så kan du se var.
Har Sverige väl släppt in islam/muslimer så kommer de inte nöja sig med hunsas och anpassas efter rådande regler, utan det är deras regler som gäller. På ett eller annat sätt.

Om du anser att religionslektionerna är "facit" har jag inget mer att säga dig.

Nej. Men jag menar att en del av det som sades på religionslektionerna faktiskt var sant. Men det är inte det jag baserar mina åsikter på.
Pratar du med människor som faktiskt är muslimer så vet du lite mer än så.
Nu är jag visserligen själv ateist eller möjligen agnostiker men jag tycker det är lite intressant att folk med olika religiös tillhörighet absolut måste hata varandra.
Om du aktivt söker efter information om vad Islam och Koranen faktiskt är och jämför med vad kristendomen och Bibeln säger så kommer du att upptäcka att det är i stort sett samma sak.
Faktiskt är dom såpass lika att man skulle kunna anta att det är samma bok men nedtecknad av olika personer där man bara namngett huvudpersonen olika (Jesus kontra Muhammed).
Och dom 5% som skiljer kan mycket väl vara förvrängningar när vandringssägen går runt innan den slutligen nedtecknas.

Att en person som utövar Islam säger att man enligt den Muslimska tron måste spränga sig själv betyder inte att den muslimska tron faktiskt säger det. Det betyder bara att det finns knäppskallar även inom Islam likaväl som inom den kristna världen.

Det finns katolska präster som förgriper sig på barn och Vatikanen försvara detta. Eller försöker i vart fall muta de drabbade familjerna till tystnad.
Det finns muslimer som spränger sig själva och det finns Imamer som säger att dom gjorde det i Islams namn.
Inga av dessa företeelser betyder dock att någon av religionerna står för något ont.
Islam är inte ond likaväl som kristendomen i sig inte är ond.
Det råkar bara finnas oerhört korkade människor som på olika nivåer utövar dessa religioner.

Och korkade människor finns ju överallt. Det kommer man inte undan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Åh Herregud, två självutnämnda islamologer med facit i hand, PK-filtret brummar på högsta frekvens dessutom, det enda som lyckas penetrera de annars oigenomträngliga foliehattarna.

Sticky! Sticky! Sticky!
:yoparty :yoparty :yoparty

Det är jag för dåligt insatt i.

Vet du vad man gör bäst i att göra/inte göra när man inte har en aning? :)

Last edited:

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Så sant, så sant.

Överlag så har ju Europol publicerat lite intressant statistik om terrorismen i Europa: http://www.loonwatch.com/2010/01/terrorism-in-europe/

Kanske nåt för Markus att kika på också, han kan nog hitta felet med hela statistiken på en handvändning. För det måste vara mussarnas fel :glömdet
Den kan man läsa lite som man vill, applicera det på sverige 2010 och 100% av alla terrordåd utförda var med muslimsk förtecken, eller ta tyskland 2006, lite under 10% var knutna till muslimer, blir lite roligare då om man inte blandar inte dom olika separatist rörelsen i spanien och frankrike(har vi någon större separatiströrelse i sverige?)

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Faktiskt är dom såpass lika att man skulle kunna anta att det är samma bok men nedtecknad av olika personer där man bara namngett huvudpersonen olika (Jesus kontra Muhammed).
Och dom 5% som skiljer kan mycket väl vara förvrängningar när vandringssägen går runt innan den slutligen nedtecknas.

Ursäkta franskan, men vilket jefla skitsnack!

För det första så baseras Biblen på flera olika berättelser sedda/berättade från ett yttre perspektiv och det där är sökandet av din Gud/Jesus som är poängen. Koranen baseras på att Gud pratar direkt till dig (utan förbehåll för egna tolkningar) och att "Denna skrift är vägledningen för den som fruktar Gud", typ andra kapitlet i Koranen.

Bara för att båda nämner David & Salomo betyder det inte att dom är "såpass lika att man skulle kunna anta att det är samma bok". Det finns flera väldigt grundläggande och väsentliga skillnader böckerna/religionerna emellan. Eller vad sägs om att Koranen rakt ut raserar hela uppbyggnaden på Bibeln/Jesus som Guds son genom att säga att Gud inte ens kan få barn/bli avlad (19:35). Koranen & Bibeln är långt ifrån lika (oavsett vad du läst på Wikipedia) men dom behandlar däremot till mångt & mycket samma grundteser om ett högre väsen. Men bara det faktum att du likställer Jesus med Profeten visar hur pass dåligt påläst du är om det båda fantasyböckerna.

Last edited:

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Den kan man läsa lite som man vill, applicera det på sverige 2010 och 100% av alla terrordåd utförda var med muslimsk förtecken, eller ta tyskland 2006, lite under 10% var knutna till muslimer, blir lite roligare då om man inte blandar inte dom olika separatist rörelsen i spanien och frankrike(har vi någon större separatiströrelse i sverige?)

Och typ 100% av alla mord vid Treriksröset begås av samer. Kanske sant, men inte relevant i det större sammanhanget heller.

Vad som däremot står svart på vitt är att ca en tjugondel av alla terroristattacker i både Europa (och även USA) har Islamistisk anknytning. Ska vi då verkligen utmåla Islam och muslimer som ett gäng terrorister eller istället försöka se lite mer balanserat på saken? Dessutom är ju de flesta offren för Islamisk terrorism muslimer, inte västerlänningar.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning