Olycka eller självmordsbombare i Sthlm?

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
Kan du visa hur koranen backar upp dessa terrordåd är du snäll.

Visserligen riktat åt Joshu men man kan väl ge sig in i hetluften.

Finns hur mycket citat som helst på http://www.sanningenomislam.se

Exempel:

Bekämpa [slåss mot, kriga mot] dem som inte tror på Allah eller Domens Dag, eller tillåter det som är förbjudet av Allah och Hans Sändebud, eller inte erkänner Sanningens Religion, bland Bokens Folk [Judar och Kristna], tills de ger kompensation med villlig underkastelse, och känner sig underdåniga.
(Surah 9:29)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Visserligen riktat åt Joshu men man kan väl ge sig in i hetluften.

Finns hur mycket citat som helst på http://www.sanningenomislam.se

Exempel:

Bekämpa [slåss mot, kriga mot] dem som inte tror på Allah eller Domens Dag, eller tillåter det som är förbjudet av Allah och Hans Sändebud, eller inte erkänner Sanningens Religion, bland Bokens Folk [Judar och Kristna], tills de ger kompensation med villlig underkastelse, och känner sig underdåniga.

Seriöst, försöker du verkligen på riktigt bevisa något genom att länka till en kristen site skapad för att konvertera islamister till kristen tro???

Mer partisk sida får man nog leta efter. :död

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Seriöst, försöker du verkligen på riktigt bevisa något genom att länka till en kristen site skapad för att konvertera islamister till kristen tro???

Mer partisk sida får man nog leta efter. :död

[9:29] You shall fight back against those who do not believe in GOD, nor in the Last Day, nor do they prohibit what GOD and His messenger have prohibited, nor do they abide by the religion of truth - among those who received the scripture - until they pay the due tax, willingly or unwillingly.
Bättre?
http://www.submission.org/suras/sura9.htm

29. Ni ska slå tillbaka mot de som varken tror på GUD eller Sista Dagen, eh heller förbjuder de vad GUD och Hans budbärare förbjudit, ej heller rättar de sig efter sanningens religion - bland de som mottagit skriften - tills de betalar skatten som ska betalas, villigt eller ovilligt.
Svensk översättning
http://www.submission.org/Swedish/sura 9.html

Kan dock misstänka att lite nyanser blir otydliga i översättningen, men det är det närmsta jag hittade på ett språk jag förstår

Last edited:

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA

Så du menar att den versen inte finns? Varsågod och googla.

Hur kommer det sig att man alltid bokstavstolkar (de negativa) verserna ur Koranen men samtidigt slätar över allt skräp i Bibeln? För referens var goda läs bifogad insändare, där finns några mysiga Bibel-referenser.

Nedan ett lösryck citat av Rickard, som skrev insändaren:
- De anonyma dödshoten via Internet bryr jag mig inte så mycket om, säger Rickard Söderberg. Däremot blir jag faktiskt ledsen av några av de grövre påhoppen på mig som person, bland annat när man kallar mig antisemit. Det här handlar uppenbarligen om människor som väljer att missförstå. För ingen normalt funtad människa kan väl undgå att förstå att detta är humor, och en twist kring det orimliga i organiserade religioners yttersta, bokstavstroende extremister.

Bifogat

• insandare.jpg
    insandare.jpg
    159.2 KB · Visningar: 56

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Bättre?

Kan dock misstänka att lite nyanser blir otydliga i översättningen, men det är det närmsta jag hittade på ett språk jag förstår

Jag gillar stycket precis ovanför bättre...
[9:27] Ultimately, GOD redeems whomever He wills. GOD is Forgiver, Most Merciful.

Så vad kan man dra för slutsats i detta... jo, att tolkingar finns och att det finns skillnadet och olika tydningar.

Om Imamer själva går ut och fördömer våldshandlingar gjorda i deras guds namn vad är det då i den religionen som stödjer våldsbrott?

Slutsats... fan vad skönt det är att inte vara troende överhuvudtaget!

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Bättre?

[9:29] You shall fight back against those who do not believe in GOD, nor in the Last Day, nor do they prohibit what GOD and His messenger have prohibited, nor do they abide by the religion of truth - among those who received the scripture - until they pay the due tax, willingly or unwillingly.

Så här översätter jag det till svenska:

Du ska vara gnällig och knyta handen i fickan och tycka lite illa om de som inte tror på gud eller den sista dagen, inte gör som gud och hans kompisar sagt, inte följer sanningsreligionen - från dem som tagit emot utskriften - tills de betalar sin skatt, vare sig de vill eller inte.

Sammanfattning: Skattesmitare ogillas! :tummenupp

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Så du menar att den versen inte finns? Varsågod och googla.
Det är väl fullständigt ointressant om den texten finns eller inte?

Anser du att en bra förklaring till hur personer som tillhör en viss religion beter sig skulle vara att läsa deras heliga skrifter? Gäller det alla religioner eller bara islam? Gäller det i så fall alla muslimer?
Även de som uttalat en fatwa mot attacken? Och som hänvisar till Koranen där det står att du inte får ta en annans liv. Konstigt nog är inte den texten med på "sanningen om islam". (Nu har jag inte läst Koranen men jag utgår ifrån att imamen har gjort det. Fast troligen menar han inte det han säger, ska bara lura oss foliehattar. Vi vet ju att dem är onda ända in i själen!)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4240218

Last edited:

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA

En formulering som lämnar väldigt mycket till tolkning. Om man inte är så aggressiv av sig kan "fight back" lika gärna tolkas som att tjata på folk, och "due tax" vara resultatet att mottagaren "unwillingly" blir irriterad.

För övrigt anser jag att versen gärna kan användas för att beskriva den politik som bedrivs i flera av vår världs större "demokratier", som t.ex. Kina, Ryssland och USA (Markus, läser du detta?)

Vem var det som sa "Either you're with us or against us"?

Typ:
G.W.Bush skrev:
You shall fight back against those who do not believe in Bush, nor in the Last Day, nor do they prohibit what Bush and His messenger have prohibited, nor do they abide by the religion of Bush - among those who received the scripture - until they pay the due tax, willingly or unwillingly.

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
En formulering som lämnar väldigt mycket till tolkning. Om man inte är så aggressiv av sig kan "fight back" lika gärna tolkas som att tjata på folk, och "due tax" vara resultatet att mottagaren "unwillingly" blir irriterad.
Ja, och att tolka koranen gör du inte utan vidare som lekman, krävs både sunna och hadith som nycklar, och ändå blir det "fel"

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Det är väl fullständigt ointressant om den texten finns eller inte?

Anser du att en bra förklaring till hur personer som tillhör en viss religion beter sig skulle vara att läsa deras heliga skrifter? Gäller det alla religioner eller bara islam? Gäller det i så fall alla muslimer?
Även de som uttalat en fatwa mot attacken? Och som hänvisar till Koranen där det står att du inte får ta en annans liv. Konstigt nog är inte den texten med på "sanningen om islam". (Nu har jag inte läst Koranen men jag utgår ifrån att imamen har gjort det. Fast troligen menar han inte det han säger, ska bara lura oss foliehattar. Vi vet ju att dem är onda ända in i själen!)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4240218

Anser du det irrelevant att miljoners människor hänvisar sitt illa beteende till sina heliga skrifter ?

Varför ska någon som är Islamkritisk lyfta fram saker ur Koranen som ingen hänvisar sitt dåliga beteende till ?

Varför ger du inte exempel på omfattande problematik orsakat av illa beteende hänvisat till Bibelskrifter ?

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Varför ger du inte exempel på omfattande problematik orsakat av illa beteende hänvisat till Bibelskrifter ?

Du, det där var nog bland det mest korkade av allt korkat jag läst i den här tråden.

Bara för att ta nåt utan betänketid:
* Kvinnoförtryck.
* Korstågen.
* Preventivmedel (onani).
* Vetenskapsfientlighet (Naturvetenskap; Galileo, Darwin, mfl)

Ang diverse utplockade suraverser ovan:
http://www.evilbible.com/
http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/faith/article6816422.ece

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Du, det där var nog bland det mest korkade av allt korkat jag läst i den här tråden.

Bara för att ta nåt utan betänketid:
* Kvinnoförtryck.
* Korstågen.
* Preventivmedel (onani).
* Vetenskapsfientlighet (Naturvetenskap; Galileo, Darwin, mfl)

Ang diverse utplockade suraverser ovan:
http://www.evilbible.com/
http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/faith/article6816422.ece
Och du ser inga dignitetsskillnader, ...eller noterar att du jämför "Islamskt" beteende idag, med "kristet" på medeltidien ?

Jag är den siste att försvara kristendomens vansinnigheter inkl de du nämner, men i dagsläget (dvs det som är intressant i annat än historisk synvinkel) så spelar de två i olika divisioiner, minst sagt. Det håller du kanske med om ?
Och dina exempel visar ju på värden som har varit signum för Sverige, men som nu håller på att rinna oss ur händerna.

Och vad är det för mening att hänvisa till en massa bibliska tokigheter, annat än som kuriosa, om det inte idag ageras efter dom i någon jämförbar grad ?

Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Nej, det är ju lättare att agera rationellt när man drar ut i heligt krig på direkt order från gud.
http://www.youtube.com/watch?v=pOTkVhfMWcw

Jag håller med om att USA-representanter ofta har en osmaklig tendens att hänvisa till, och tacka gud m.m. Det kan dock knappast bli solklarare vilken part av de två som är den som strider i demokratins & frihetens namn. Gissningsvis stred USA i Guds namn i WW2 &så. Men det gjorde inte det till ett heligt-/religionskrig för den sakens skull.

Och inte precis så, att Bush i tid & otid motiverade "sitt" krig offentligt skanderandes något slags kristet motsvarande till "Alahu Akhbar". Men visst var han lite hellörad.

För övrigt så pratade snubben i det klippet så snabbt så man blev yr i huvvet.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Man ska nog hålla sig från att övergå till personangrepp när man är så insnöad som vad du själv är. Du är liksom slagen innan matchen ens har börjat på den nivån.

Match? Slagen? Ser du detta som en duell eller?
Det var hursomhelst rätt pissiga och ogenomtänkta argument utan någon vidare grund du kom med ändå.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och inte precis så, att Bush i tid & otid motiverade "sitt" krig offentligt skanderandes något slags kristet motsvarande till "Alahu Akhbar". Men visst var han lite hellörad.

Amerikanerna tenderar ju att utbrista i "God is great" i tid och otid, vilket är samma fras. Deras politiker brukar väl iofs inte säga det lika ofta. ;)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping