Olycka eller självmordsbombare i Sthlm?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Visserligen riktat åt Joshu men man kan väl ge sig in i hetluften.

Finns hur mycket citat som helst på http://www.sanningenomislam.se

Exempel:

Bekämpa [slåss mot, kriga mot] dem som inte tror på Allah eller Domens Dag, eller tillåter det som är förbjudet av Allah och Hans Sändebud, eller inte erkänner Sanningens Religion, bland Bokens Folk [Judar och Kristna], tills de ger kompensation med villlig underkastelse, och känner sig underdåniga.
(Surah 9:29)

Rent generellt kan man nog säga att man är ute på mycket halt vatten om man försöker att tolka en månghundra eller mångtusenårig religiös skrift utan att vara insatt i de historiska samt kulturella kontexter som förelåg vid dess författande. Om man dessutom bara lösrycker en vers utan att ta med de direkt anslutande så är det inget annat än vilseledande och kan inte betecknas som seriöst.

Det gäller för övrigt inte bara koranen, som ju dock är ganska begriplig för att vara en urgammal religiös skrift. Användandet av allegorier och metaforer är dock så vanligt förekommande att det i många fall krävs professionell tolkning, jämför tex 15-1600-tals konst, du kan knappast få ut speciellt mycket mer än "Det var en vacker tavla" om du inte är ordentligt insatt i den tidens närmast patalogiska besatthet av olika former av symbolism och användande av allegorier.

Knappast något som de flesta av er stolpskott fattar, men ändå.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rent generellt kan man nog säga att man är ute på mycket halt vatten om man försöker att tolka en månghundra eller mångtusenårig religiös skrift utan att vara insatt i de historiska samt kulturella kontexter som förelåg vid dess författande. Om man dessutom bara lösrycker en vers utan att ta med de direkt anslutande så är det inget annat än vilseledande och kan inte betecknas som seriöst.

Det gäller för övrigt inte bara koranen, som ju dock är ganska begriplig för att vara en urgammal religiös skrift. Användandet av allegorier och metaforer är dock så vanligt förekommande att det i många fall krävs professionell tolkning, jämför tex 15-1600-tals konst, du kan knappast få ut speciellt mycket mer än "Det var en vacker tavla" om du inte är ordentligt insatt i den tidens närmast patalogiska besatthet av olika former av symbolism och användande av allegorier.

Alltsammans väldigt sant.
Samtidigt finns det ett problem med det resonemanget. Krigiska muppar läser också koranen utan att ha tillräcklig bildning och pådyvlar sedan lättledda människor sin moderna tolkning av denna 1000 år gamla bok.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
[YOUTUBE-ID]YGZ5isu23ow[/YOUTUBE-ID]

Whoever we are
Wherever we're from
We shoulda noticed by now
Our behavior is dumb
And if our chances
Expect to improve
It's gonna take a lot more
Than tryin' to remove
The other race
Or the other whatever
From the face
Of the planet altogether

They call it THE EARTH
Which is a dumb kinda name
But they named it right
'Cause we behave the same...
We are dumb all over
Dumb all over,
Yes we are
Dumb all over,
Near 'n far
Dumb all over
Black 'n white
People, we is not wrapped tight

Nurds on the left
Nurds on the right
Religious fanatics
On the air every night
Sayin' the Bible
Tells the story
It makes the details
Sound real gory
'Bout what to do
If the geeks over there
Don't believe in the book
You got over here
You can't run a race
Without no feet
'N pretty soon
There won't be no street
For dummies to jog on
Or doggies to dog on
Religious fanatics
Can make it be all gone
(It won't blow up
'N disappear
It'll just look ugly
For a thousand years...)

You can't run a country
By a book of religion
Not by a heap
Or a lump or a smidgeon
Of foolish rules
Of ancient date
Designed to make
You all feel great
While you fold, spindle
And mutilate
Those unbelievers
From a neighboring state

TO ARMS! TO ARMS!
Hooray! That's great
Two legs ain't bad
Unless there's a crate
They ship the parts
To mama in
For souvenirs: two ears (Get Down!)
Not his, not hers (but what the hey?)
The Good Book says:
"It's gotta be that way!"
But their book says:
"REVENGE THE CRUSADES...
With whips 'n chains
'N hand grenades..."
TWO ARMS? TWO ARMS?
Have another and another
Our God says:
"There ain't no other!"
Our God says
"It's all okay!"
Our God says
"This is the way!"

It says in the book:
"Burn 'n destroy...
'N repent, 'n redeem
'N revenge, 'n deploy
'N rumble thee forth
To the land of the unbelieving scum on the other side
'Cause they don't go for what's in the book
'N that makes 'em BAD
So verily we must choppeth them up
And stompeth them down
Or rent a nice French bomb
To poof them out of existence
While leaving their real estate just where we need it
To use again
For temples in which to praise
OUR GOD
("'Cause he can really go Hawaiian!")

And when his humble TV servant
With a brown suit,
Glasses,
Maybe a blonde wife who takes phone calls
Tells us it's okay to do this stuff
Then we gotta do it,
'Cause if we don't do it,
We ain't gwine up to hebbin!
Ain't that right?
That's right!
I mean seriously:
This television evangelist stuff is dangerous business!
Don't let 'em get ya!
Anyway, listen,
We can't really be dumb
If we're just following God's Orders
After all:
He wrote this book here
An' in the book it says:
"He made us all to be just like Him," so...
If we're dumb...
Then God is dumb...
(An' maybe even a little ugly on the side)

Dumb all over,
A little ugly on the side
Dumb all over,
A little ugly on the side

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Match? Slagen? Ser du detta som en duell eller?
Det var hursomhelst rätt pissiga och ogenomtänkta argument utan någon vidare grund du kom med ändå.

Jag menar att det är dålig stil att övergå från en saklig debatt till personangrepp. Och om man dessutom är en tomte utan verklighetsuppfattning så är det desto mindre förvånande men dessutom rejält korkat att flytta argumentationen till det området.

Jag försökte inte ens bemöta dina övriga argument just därför. Du förtjänar nämligen inget riktigt svar.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
USA sponsrade Sadam med pengar, så jag tror inte Sadam personligen sponsrade terrorister. Utifrån vad de hittat så saknar väl också sådana anklagelser grund?

Att Sadam invaderade Kuweit berodde nog på att han tolkat det som att han fick klartecken från USA. Om jag minns rätt hade han väl sagt att han tänkte göra det, USA sade inte emot, så då gjorde han det. Fast mitt minne kan mycket väl svika mig.

Sedan känns det lite som att kasta sten i glashus, ifall USA inte gillade att Sadam invaderade länder. :rolleyes:
Rätta mig om jag har fel, ...men Saddam var väl "USA-allierad" så länge han stred mot Ajatollan (som hade Sovjet på sin sida).

Att Saddam senare sponsade terrorism var inte ens något som försökte hemlighållas: http://www.smh.com.au/articles/2002/03/25/1017004766310.html (även om jag har betydligt mer förståelse för deras terrorism i Israel, än i Sverige).

Vad gäller kasta sten i glashus, får väl var och en ta ställning till vilken definition av "terrorism" & "frihetssträvande" man vill ha, ...och vilken av parterna man tycker representerar de epiteten bäst, USA:s ickefelfrihet till trots.

Att det finns 6-siffrigt med människor i Sverige som tar den muslimska sidans part i den duellen oroar mig. Och Jimmie Åkesson kan inte ha mer rätt, när han påstår att det är det största hotet mot Sverige.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tycker det är något obehagligt över aktivt religiösa,som det finns en vaxhinna med "normalitet" som får deras liv att se ut som en amerikansk -50talsannons.

Sektmedlemmar är jag rädd för,de kan göra precis vad som helst i guds namn utan några betänkligheter med en förvissning om att de gör Hans vilja.

Oavsett religion.....

Bekvämt dock,bara stänga av hjärnan.

Kristna dårar förresten,Waco?

Finns fler....

Henrik

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hur kommer det sig att man alltid bokstavstolkar (de negativa) verserna ur Koranen men samtidigt slätar över allt skräp i Bibeln?

Därför att det finns en inte oansenlig mängd människor som försöker skada oss i vår västerländska livsstil, som själva hänvisar till Koranen. Det är, för din kännedom, inget kristet påfund att hänvisa till Koranen samtidigt som man mördar oskyldiga.

Idag har jag för övrigt tvingats läsa DN, den är förstås nedlusad med trams. Bl.a. insändare från muslimer som påstår att man bryter mot koranen om man mördar. Samtidigt bryter man ju bevisligen mot koranen om man inte mördar. För att inte vara så dramatisk så kan man ju jämföra med att det (tydligen) står i koranen att en muslim inte får ta emot allmosor. Ja, det syns ju inte direkt på bidragsutbetalningarna till MENA-invandrare i Sverige i alla fall...

Det verkar krångligt det här, bevisligen lever de lite olika efter boken och alla kan få stöd i ditt och datt. Därför föreslår jag att man inte bryr sig så mycket om vad som står, utan uistället förhåller sig till nutidshändelser. Och det mina vänner är ingn munter sysselsättning.

Där det finns Islam, där blir det bråk. De är fullständigt inkompatibla med andra människor. Det är inte en åsikt eller en värdering, kort och gott en betraktelse.

Kan inte du bara kliva ner från din shetlandsponny? Tror få, om ens någon, impneras av att du gått från moppetönt till konstkännare på några år. Kan du se dig själv i spegeln utan att börja skratta åt din lillgamla stil? :confused:
Kontext hit och kontext dit, skaffa dig ett jobb istället. :lol

Anser du att en bra förklaring till hur personer som tillhör en viss religion beter sig skulle vara att läsa deras heliga skrifter?

Som sagt, det är de själva som hänvisar till koranen. Ring valfri moské och klaga, finns väl några tusen bara i Skåne numera?

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Rätta mig om jag har fel, ...men Saddam var väl "USA-allierad" så länge han stred mot Ajatollan (som hade Sovjet på sin sida).

Att Saddam senare sponsade terrorism var inte ens något som försökte hemlighållas: http://www.smh.com.au/articles/2002/03/25/1017004766310.html (även om jag har betydligt mer förståelse för deras terrorism i Israel, än i Sverige).

Vad gäller kasta sten i glashus, får väl var och en ta ställning till vilken definition av "terrorism" & "frihetssträvande" man vill ha, ...och vilken av parterna man tycker representerar de epiteten bäst, USA:s ickefelfrihet till trots.

Att det finns 6-siffrigt med människor i Sverige som tar den muslimska sidans part i den duellen oroar mig. Och Jimmie Åkesson kan inte ha mer rätt, när han påstår att det är det största hotet mot Sverige.

Det någon kallar för terrorism kallar någon annan för frihetskamp. Därmed inte sagt att jag tycker det är rätt eller ens bra att spränga folk i luften. Det väcker aldrig sympatier, något som är ett kraftfullt vapen och något Gandhi tydligen visste.

USA är allierade med ett land, eller ledare, så länge det passar dem. Ena dagen vän, nästa dag spränger de landet i luften. Kanske smått frustrerande för det landets invånare och politiker? Irak var väl mer eller mindre sekulärt innan USA:s invasion? Tror du antalet radikala muslimer ökat eller minskat efter deras intåg?

Om USA är en företrädare för demokrati, varför stödde de väldigt aktivt en ekonomisk blockad mot Hamas, som vunnit ett demokratiskt val? Att säga att det var på grund av att de utförde attentat mot Israel håller inte, då Israel utför attentat mot Palestina, men istället får bidrag. USA har även på andra platser störtat demokratier och stött diktatorer. Går USA verkligen i bräschen för frihet och demokrati? Var fanns friheten i USA under den period "kommunister" jagades med blåslampa i det egna landet?

Vilken duell är du talar om, där ett sexsiffrigt antal svenskar tar muslimernas parti? Irak-kriget? Israel/Palestina-konflikten? Afghanistan-kriget?

Jag har inga problem att ta muslimers parti i vissa frågor, likväl som jag tar andras parti i andra frågor, men jag tycker de som spränger oskyldiga i luften är dumma i huvudet. Lika dumma som USA, som också spränger oskyldiga i luften. Två fel blir inte ett rätt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
sexsiffrigt? Menar du att det skulle vara mycket? Ett sjusiffrigt antal av våra röstberättigade röstade på rent SD och VPK vilket är betydligt mer förfärande.

SD och VPK är mer förfärande än splitterbomb i barnvagn på Drottninggatan. :lol

Foliehattarna attckerar, tag skydd! :mattias

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Jag menar att det är dålig stil att övergå från en saklig debatt till personangrepp. Och om man dessutom är en tomte utan verklighetsuppfattning så är det desto mindre förvånande men dessutom rejält korkat att flytta argumentationen till det området.

Jag försökte inte ens bemöta dina övriga argument just därför. Du förtjänar nämligen inget riktigt svar.

Haha, det är nog snarare så att du inte har något riktigt svar. Det du hävde ur dig är som bäst rätt oeftertänksamt. Då är jag snäll!

Ang verklighetsuppfattning har jag nog det mer än de flesta här på SH när det kommer till islam. Det kommer ni bruntungor också att få en dag, dock inte förrän det är försent verkar det som.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Haha, det är nog snarare så att du inte har något riktigt svar. Det du hävde ur dig är som bäst rätt oeftertänksamt. Då är jag snäll!

Ang verklighetsuppfattning har jag nog det mer än de flesta här på SH när det kommer till islam. Det kommer ni bruntungor också att få en dag, dock inte förrän det är försent verkar det som.

Den där dewden är sjukt lättkränkt, let it be.

[YOUTUBE-ID]RdopMqrftXs[/YOUTUBE-ID]

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
SD och VPK är mer förfärande än splitterbomb i barnvagn på Drottninggatan. :lol

Foliehattarna attckerar, tag skydd! :mattias

Inte för att det var det jag jämförde med men eftersom du nu vinklar det åt det hållet så ja, jag tycker allt att det är mer förfärande att en miljon träskallar har rösträtt är värre än att en totalt hjärndöd individ spränger en bomb på fel ställe.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Inte för att det var det jag jämförde med men eftersom du nu vinklar det åt det hållet så ja, jag tycker allt att det är mer förfärande att en miljon träskallar har rösträtt är värre än att en totalt hjärndöd individ spränger en bomb på fel ställe.

Jaså, ja det måste vara jobbigt att inte alla tycker som du och bor i ett likadant hus och är lika arbetslös osv. Gillar man mångfald, som du så ivrigt fäktar för, så är det märkligt att intoleransen mot oliktänkande är så djupt rotad. Dessutom var det inte det som var jämförelsen (1 miljon påstådda träskallar vs 1 terrorist). Det var 6- resp 7-siffriga antal människor, och du tycker då tydligen att 999.999 självmordsbombare är bättre än 1.000.000 som inte tycker som du.

Vet du, du skulle klä i ett bombbälte, det blir trendigt med resten av din totlaitära aura.

:tummenupp

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Ja, de verkar sannerligen odelat positiva till det som hänt.

Sveriges muslimska råd reagerar "med bestörtning" på händelserna.
"Vi tar starkt avstånd och fördömer agerandet", skriver ordföranden Helena Benaouda i ett pressmeddelande.

Abd al Haqq Kielan, imam och ordförande i Svensk islamisk samling, tycker att det som hänt är förfärligt. Han menar att islam tar avstånd från terrorism.

Imamen i Södermalmsmoskén, Stockholms största moské, shejk Hassan Moussa "fördömer" i ett mejl till TT "sprängningen som inträffade i Stockholms stad
Moussa tar i mejlet avstånd från "all form av övergrepp, våld, skrämsel och hot mot oskyldiga människor oavsett motiv eller förevändning".

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/imam-fordomer-bombningen_5803263.svd
http://svt.se/2.22620/1.2266113/imam_fordomer_sprangningen

Men om man ser till exakt vad Hassan Moussa sa :

"– Det som har hänt är förbjudet, brottsligt, det är en terrorhandling. Det är ett brott mot mot islamsk sharialag. Det som har hänt är en synd. Om vi går till koranens text, så står det “ta inte en annans liv. Gud har förklarat det heligt, annat än i rättfärdigt syfte. Om någon dödats med orätt ger vi den som för hans talan bemyndigande.”

...så känns det inte så svårt att läsa in en liten potentiell undantagsparagraf.

Och här kan man se en annan uppsatt muslimsk representant som intervjuas & uttalar sig på väldigt gulligt sätt i Sydnytt efter bombdådet, men som har en historia av uttalanden som inte känns lika gullig, samt drivande i den numera, medelst smärre våld, stängda källarmoskén som verkade diktatoriskt i Rosengård, samt med uttalande som:

- Islam är ett helt paket. ”Love it or leave it”. Du kan inte välja bort någon del.

- Kvinnor måste från puberteten dölja håret under en slöja.

- Sex före äktenskapet är otänkbart.

- Flickor ska inte delta i simning i skolan.

För Ammar Daoud är mannen familjens självklara överhuvud.
– Det kan inte finnas två ordförande i en förening, säger han utan omsvep.

Att hålla fredagsbön tillsammans med kvinnor är inte att tänka på i Islamiska kulturföreningen.
– Vi har inte plats för kvinnor.

Om din egen dotter vill gifta sig med en pojke som inte är muslim?
– Det är en omöjlighet. Det kan bara inte hända, säger Ammar Daoud.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men om man ser till exakt vad Hassan Moussa sa :

"– Det som har hänt är förbjudet, brottsligt, det är en terrorhandling. Det är ett brott mot mot islamsk sharialag. Det som har hänt är en synd. Om vi går till koranens text, så står det “ta inte en annans liv. Gud har förklarat det heligt, annat än i rättfärdigt syfte. Om någon dödats med orätt ger vi den som för hans talan bemyndigande.”

...så känns det inte så svårt att läsa in en liten potentiell undantagsparagraf.

Och här kan man se en annan uppsatt muslimsk representant som intervjuas & uttalar sig på väldigt gulligt sätt i Sydnytt efter bombdådet, men som har en historia av uttalanden som inte känns lika gullig, samt drivande i den numera, medelst smärre våld, stängda källarmoskén som verkade diktatoriskt i Rosengård, samt med uttalande som:

- Islam är ett helt paket. ”Love it or leave it”. Du kan inte välja bort någon del.

- Kvinnor måste från puberteten dölja håret under en slöja.

- Sex före äktenskapet är otänkbart.

- Flickor ska inte delta i simning i skolan.

För Ammar Daoud är mannen familjens självklara överhuvud.
– Det kan inte finnas två ordförande i en förening, säger han utan omsvep.

Att hålla fredagsbön tillsammans med kvinnor är inte att tänka på i Islamiska kulturföreningen.
– Vi har inte plats för kvinnor.

Om din egen dotter vill gifta sig med en pojke som inte är muslim?
– Det är en omöjlighet. Det kan bara inte hända, säger Ammar Daoud.

Ah mä ,han mena säkert inte d där!!!!1 Jag hade en klass kompis som kom från korea !!! Ska hon ut visas enligt dig. LR????????? :mad:

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning