Olycka eller självmordsbombare i Sthlm?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
För att de ligger några 100år efter i utvecklingen? Det är ju en "yngre" religion än ex. kristendomen, men kristendomen har ett minst sagt blodigt förflutet, allt i den goda trons namn.

Nejnej, det där håller inte som förklaring. Det är 2010 där också. Och ärligt talat skiter jag i vad korsriddarna gjorde för snart 1000 år sedan. Det är idag vi lever.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nå, kommer du propagera för "min sak" eller inte? :lol

Du menar argumentera för rätten att ha ihjäl oskyldiga i de fall ändamålet helgar medlen?

Sure! Du, jag och imamen kan fortsätta propagera för att man inte skall döda folk annat än de gånger då det går att rättfärdiga.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jorden till BoSoZuKu, islam är inte en folkgrupp - det är en religion. Inget man föds till.

:hördu

:D

Ska du också börja köra dryga Bonnystilen nu? Du förstår säkert vad jag menar. Jag räknas som kristen fast jag inte ens är troende. Likaså känner jag helt oreligiösa iranier som säger att de "är" mussar om man frågar. Seså, rikta in din dryghet på kånkenbärarna istället. :tungan

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nejnej, det där håller inte som förklaring. Det är 2010 där också. Och ärligt talat skiter jag i vad korsriddarna gjorde för snart 1000 år sedan. Det är idag vi lever.

Nejnejnej. Idag är det den 10/1 år 1432 enligt islamsk tideräkning.

1432.. Om sådär 550år kan det va läge att se över deras demokrati :D

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Nejnejnej. Idag är det den 10/1 år 1432 enligt islamsk tideräkning.

1432.. Om sådär 550år kan det va läge att se över deras demokrati :D

Mm. Vad vill du få sagt? Ska vi köra den jämförelsen på alla religioner då eller? Då borde judarna vara typ 2500år längre i utvecklingen än oss och antagligen kunna teleportera sig och sikherna borde spränga helvet11! överallt.

Det ÄR ingen förklaring.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det ÄR ingen förklaring.

Hur många terrordåd känner du till där gärningsmännen saknat kopplingar till extrema rörelser i Irak, Afghanistan, "Palestina" eller Somalia.

Även Sthlmsbombaren hade ju radikaliserats under lång tid med kontinuerlig och nära kontakt med islamister i Irak. För mig är det tydligt att det snarare handlar om personer med en politisk agenda, om än målad i religiösa färger, som använder religion för att få sina anhängare att utföra dåd mot "väst". Och med tanke på att "väst" har invaderat/ockuperat en rad länder med militärmakt är det heller inte konstigt att det finns en rad rörelser som ser det som sin huvuduppgift att åsamka oss "ockupanter" skada.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För mig är det tydligt att det snarare handlar om personer med en politisk agenda, om än målad i religiösa färger,

Sedan är ju religion väldigt ofta bara politik och ett sätt att få folk att göra saker som de annars inte skulle göra, samt att förklara rätten att ha makt gentemot någon annan.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Fast om nu orden i Koranen har så stor makt så kan det vara ett bevis på att det är Guds ord!

Argumentet handlar nog mest om att de gamla biologiska rasisterna har fått byta tråd då vetenskapen har motbevisat deras insnöade teorier om olika raser. Nästa steg blir då att välja kulturen som förklaring till varför är "utvalda" och andra inte. Problemet är att även där är ju forskningsstödet minst sagt begränsat. Men som sagt: det ändrar inte faktum att vissa individer måste få tillhöra en utvald grupp och då blir det ju svårt att hantera indivder för det de förtjänar: Att få bedömas för vem man är och vad man gör, inte vilken grupp du rent subjektivt pressar in dem i.

Jag har alltid undrat varför man på SH inte debatterar den här typen av beteende mer från det perspektiv som har störst förklaringsvärde: Kön!
Det är ju så att det är män som dödar, våldtar, krigar, stjäl, slåss, hotar, bombar o.s.v.

Tänk att få se dig, JoUh, Zoidberg och alla andra som anser att födelseplats är en viktig faktor för hurdana vi är, ta debatten från det perspektivet :yoparty
Koranens makt kan väl jämföras med den Nazistiska ideologins. Så länge det byggs upp en tillräckligt stor maktkfaktor som utövar förtryck, våld & hjärntvätt på sin omgivning, så borde man vara lika orolig för bägge. Begriper inte varför det civilisationsmässiga förfallet orsakat av muslimskt maktutövande ska ha något frikort ?

Med "biologiska rasister som bytt spår", ...avser du SAP eller ?

Och vad dillar du om med forskning. Man behöver forska lika lite om Islam så som det globalt utövas idag, som om Nazism eller Apartheid. Det är lika tydligt präglat av våld, förtryck & ofrihet. Fast all fakta som pekar på det blir diskfalificerat enl någon copy/paste-regel eller annat av dig verkar det som.

Ändå skriver du att man ska bedömas för vem man är & vad man gör !? :va

Varför startar du förresten inte en tråd om könets påverkan vad gäller förtryck & våld, så kan vi diskutera det där. För här diskuterar vi förtryckarkulterers påverkan som du kanske har märkt.
Fast att Islam har tagit "mannens" förtryckarpotential till något slags flertusenårigt all time high platsar iofs litegrann i denna tråd, det har du rätt i.

Sen får du väldigt gärna visa var jag, eller någon annan av dom du nämner, påstår att geografisk (vilket du verkar vilja få det att låta som) födelseplats spelar DIREKT roll för hur "vi är". Jag önskar lycka till med det. :D

Förklara gärna det konstiga i den meningen?!

Det står inte:
-"Självmordsbomba inte ihjäl oskyldiga annat än i rättfärdigt syfte"

...Det står att man aldrig får ta liv så länge det inte är rättfärdigt och alla som inte kan skriva under på det påståendet borde då vara vilkorslösa pacifister och mig veterligen är knappast någon på det här forumet pacifist.

Om man inte ansåg att det i vissa fall är rätt att ta någons liv borde samtliga här vara emot Irak-invasionen och Afghanistaninsatsen. Man borde även vara emot Israels vedergällningar och avrättningen av Saddam.

Peka gärna ut var det står att det är rätt att döda oskyldiga. Hitta de texterna och jag skall ansluta mig till er som har PI som startsida och propagera för er sak.
Jag ser att Markus redan tagit hand om detta öppna mål. Antar att du var lite trött när du skrev det där, ..för du brukar allt prestera lite hårdare nötter att knäcka för oss. Skärpning va ! ;)

Står du för ditt ord förresten ? :tungan

...jag argumenterar däremot mot det farligaste som finns på jorden, och den syn som dödat och skadat flest: "vi och dem"-mentalitet. Alla som bekänner sig till den filosofin har ju också ett visst ansvar för allt våld som uppstår p.g.a. det. Där skiljer sig ju en del debattörer på SH sig inte så mycket från hatfulla imamer, rabbiner, pastorer eller paranoida diktatorer.
(plus att det är första och viktigaste delen av svaret på din första fråga. Utan "vi och dem" så blir det inget organiserat våld.)
Jag kan på rak arm inte komma på så mycket gott som har kommit ut av "vi-och-dem", möjligen med undantag av VM-finalen i fotboll och en och annan cool krigsfilm.

Vad gäller din förbehållslösa rädsla för, & demonisering av, "vi & dom"-tänkande. Jag var inte heller med om WW2 men jag inser att "vi & dom" -känsla fyllde stor positiv funktion då. Otaliga fler historiska exempel kan radas upp. Liksom ett specifikt nutida. Och då menar jag inte "vi mot alla muslimer" som du reflexmässigt noterar i din hjärna, ....utan "vi mot alla muslimer som verkar för att etablera & sprida förtryck & våld". Det du behöver förstå utöver det är att den gruppen är väldigt långt ifrån obetydligt liten, istf att lika reflexmässigt vifta bort alla tydliga idikationer på det, som nonsens.

Istället för att ora sig över din "vi & dom"-fobi, ...ber jag dig fundera på följande ord från någon vis man:
Förmåga att ta illa upp, har orsakat mer elände i världen, än avsikten att göra illa.

Och som du &så är inne på, ...utan "vi & dom"-tänk, kan vi skrota allt vad OS, VM, ..och det mesta som har med sport över huvud taget att göra för den delen.

Din "vi & dom"-fobi tycker jag kan liknas vid att tolka ev åsyn av en liten fyrkantig mustasch, som en övertygande start på ett 3:e världskrig.

Jorden till BoSoZuKu, islam är inte en folkgrupp - det är en religion. Inget man föds till.
:hördu

Precis !
...eller fan. I realiteten har du ju faktiskt fel. :(

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
hint: kolla in JoUh's signatur.
Du kommer inte få mkt förståelse tror jag. Endast rejält troende (gissar jag) skulle ha verser ur den heliga skrift i sin signatur...
Dessutom en vers som tydligen ska rymma hela bibelns budskap.
Liknelsen med Fredrik och Måna var kanske inte så långt borta :)

Säger inte att någon av har rätt eller fel. Det är jag för dåligt insatt i. Kan bara konstatera att religiösa fanatiker är livsfarliga, oavsett vilken religion de påstår sig företräda.

Det har du nog rätt i. Jag noterade inte signaturen innan.

Jag håller med. Religiösa fanatiker är livsfarliga.

Rättelse: likheten mellan islam och kristendomen är mindre än 0,95%.
Muhammed (som Gud ber(!) över enl koranen) är förebilden och var en epileptisk pedofil, Jesus var inte riktigt det. Hur du lyckas se paralleller dem emellan övergår mitt förstånd.

Epileptisk pedofil. Du har verkligen satt dig in i Koranen och Islam märker jag.
Jag misstänker att det är din kristna tro som förhindrar dig att se objektivt på saken.

Om du inte visste om det innan så kan jag avslöja att bibeln inte nedtecknades samtidigt som saker hände utan först långt senare.
Alla som känner till något om det mänskliga minnet och förmågan att korrekt återberätta en historia i flera led kan räkna ut att sannolikheten för att bibeln faktiskt är ett oförvanskat återberättande av händelser är i stort sett obefintlig.

Men nu tror jag ju att du grävt ner dig i din skyttegrav och jag har ingen anledning att tro att du skulle byta sida.

Det är bara tråkigt att du har en så inskränkt syn på andra människor och religioner att du inte kan acceptera att dom existerar.

Det är inte omöjligt att dessa dokument innehåller detaljer angående hur amerikanska trupper förhåller sig till muslimer...

Det är väl förvisso sant. Men jag har svårt att se hur det skulle leda till att en muslim spränger sig i Stockholm. Det är ju knappast så att det straffar några amerikaner.

Om någon väljer att spränga sig i Stockholm så utgår jag ifrån att det är för att protestera mot något eller försöka påverka något som har med Sverige att göra eller där Sverige som nation är inblandat.

Wikileaks dokument om amerikanska trupper har ju inget att göra med Sverige förutom att dom ju lagrades på servrar som jag uppfattade det som var placerade i Sverige.

Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Det är väl förvisso sant. Men jag har svårt att se hur det skulle leda till att en muslim spränger sig i Stockholm. Det är ju knappast så att det straffar några amerikaner.

Om någon väljer att spränga sig i Stockholm så utgår jag ifrån att det är för att protestera mot något eller försöka påverka något som har med Sverige att göra eller där Sverige som nation är inblandat.

Wikileaks dokument om amerikanska trupper har ju inget att göra med Sverige förutom att dom ju lagrades på servrar som jag uppfattade det som var placerade i Sverige.

Man kan väl få hoppas!! Det är ju för fan nästan jul. :mad:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det var väl h-e vad hårklyverier! Är det inte den ene så är det den andre. :huvet

Nu håller ni käften! Allihop!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du menar argumentera för rätten att ha ihjäl oskyldiga i de fall ändamålet helgar medlen?

Nej inte alls, men om jag får välja vad du ska argumentera för nu när du skämt ut dig så skall jag komma på något riktigt lustigt. :lol
Annars nöjer jag mig med ditt utgångsbud, det var generöst så det räcker. :)
Nå, ska vi börja hålla oss till ämnet eller skall det bli en konfetti av defensiva reaktioner och all möjlig smörja från dig i vanlig ordning? ;)

Ska du också börja köra dryga Bonnystilen nu? Du förstår säkert vad jag menar. Jag räknas som kristen fast jag inte ens är troende. Likaså känner jag helt oreligiösa iranier som säger att de "är" mussar om man frågar. Seså, rikta in din dryghet på kånkenbärarna istället. :tungan

Nja, jag tycker bara man ska vara noga med att ursprung inte är ett problem men kultur, religion, tradition och åsikt är det.
Är det några som självmordsbombaren kan ta med sig till sina oskulder så är det alla fån som tycker att man skall kletas ner med något epitet pga var, eller av vem, man är född.
I övrigt håller jag med om att det finns gott om fån att meja ner i denna tråd, problemet är ju bara att de gör det själva framför ögonen på oss.
Vad håller korvgubbe och bonny på och svmlar om t.ex, har AFA börjat käka LSD på debatt-tid? :confused:

Kånken-bärers, bring it on. :machinegun

Varför startar du förresten inte en tråd om könets påverkan vad gäller förtryck & våld, så kan vi diskutera det där.

Nej nej, vänstern kommer aldrig med egna idéer eller förslag, deras metod är att klaga på andra.

Den dagen då korvgubbe eller bonny kommer med ett endaste förslag på hur man löser problem terrorism får du aldrig se. Aldrig. :ajjabajja
På sin höjd dravel om att inte behandla den ena personen si eller så, men sedan hinner verkligheten ifatt dem och de konstaterar i tysthet att inget västland lagt sig mer platt för islam än Sverige, och om vi då ändå behandlas så här - då begriper de sakta men säkert vad de ställt till med och medverkat till. :(

Står du för ditt ord förresten ? :tungan

Är det där en s.k. retorisk fråga? :hihi
Åh vad han trasslat in sig nu. :D

Classic! :banana

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag försvarar för övrigt inte islam då jag är en stor motståndare till religion av alla slag. Inte för att jag lägger skulden på religion för allt ont som skett i dess namn, utan för att den ideologiskt står emot kunskapsutveckling och personlig frihet.

Man vill bara krama dig helt enkelt :krama Jag lägger å andra sidan allt ont på religionen men det är ju en smaksak...

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Epileptisk pedofil. Du har verkligen satt dig in i Koranen och Islam märker jag.
Jag misstänker att det är din kristna tro som förhindrar dig att se objektivt på saken.

Om du inte visste om det innan så kan jag avslöja att bibeln inte nedtecknades samtidigt som saker hände utan först långt senare.
Alla som känner till något om det mänskliga minnet och förmågan att korrekt återberätta en historia i flera led kan räkna ut att sannolikheten för att bibeln faktiskt är ett oförvanskat återberättande av händelser är i stort sett obefintlig.

Men nu tror jag ju att du grävt ner dig i din skyttegrav och jag har ingen anledning att tro att du skulle byta sida.

Det är bara tråkigt att du har en så inskränkt syn på andra människor och religioner att du inte kan acceptera att dom existerar.
Ja, epileptisk pedofil! Påstår du att han inte var epileptiker eller pedofil nu?
För övrigt vet jag inte riktigt varför du svamlar om bibeln och hur den nedtecknades. Direkt orelevant! :va

Jag har ingen inskränkt syn på andra människor eller religioner. Tvärtom! Men pedofilens påhitt för att få :ligga och ursäkt till att få ge sig på oliktänkande är ingen religion, utan just en ursäkt.

Ni sitter och med näbbar och klor försvarar islam och dess existensberättigande här i väst nu, men det kommer att komma en dag då de inte är i samma underläge som idag. Då är det islams villkor som gäller, inte era...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning