Olycka eller självmordsbombare i Sthlm?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad som retar mig är att det är så jävla synd om idioten.
Engångsfall? Nej.. Jämna alla moskéer med marken.

Ja, och alla skjutbanor.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8271148.ab

Taimour Abdulwahab är alltså sveriges första terrorist? Men hur kan det stämma?

Terrorism (från latin terror 'rädsla, fruktan')[1] avser det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar

Enligt den definitionen skulle jag vilja klassa militanta veganer som terrorister när dom bränner charkbilar i sin kamp för en veganvärld. Och jag vill även klassa John Ausonius samt Peter mangs dit eftersom dom två med våld försökt reducera mängden invandrare i Sverige.

Men klassar säpo dessa som terrorister? Nej! Vad beror det på? Den vita kampen?

Peter Mangs har sannolikt dödat minst två personer och skadskjutit betydligt fler. Ausonius har likaså dödat en student samt skjutit ett flertal i sin kamp för ett svenskare Sverige. Men är dom terrorister? Nejdå.

Taimour Abdulwahab har spräng sig själv i luften och någon till blev väl förvisso samtidigt skadad. Han är klassad som vår första terrorist? Det kan väl inte bero på att han är muslim?

jag satt och funderade över att skriva ett inlägg om att bombmannen i stort bara visade SH-varianten av civilkurage. Ni vet det där om att inte vara feg, knyta näven i byxan och titta bort när man anser sig provocerad eller utsatt för mer eller mindre allvarliga hot. "Sätta gränser". Fast det skulle nog inte falla i så god jord...

Hoppas att ingen av sidorna kommer att använda detta för att piska upp mer rädsla och ilska.

Håna på du! Du har ju själv berättat att du ibland sätter upp gränser för andra individers beteende och minsann inte bara tyst tittar på. Låt vara att du väljer dina krig med omsorg som Sun Tzu skulle ha uttryckt det.

Last edited:

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Jag hoppas någonstans att det var viktigt nog att riskera människoliv för att få göra den där karikatyren.

Det livet som gick åt riskerar jag gladeligen.
Jag hoppas att alla religösa extremister spränger sig själva i luften, varför inte kollektivt?

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Det livet som gick åt riskerar jag gladeligen.
Jag hoppas att alla religösa extremister spränger sig själva i luften, varför inte kollektivt?

Ja, så länge de är lika inkompetenta som den här pajasen är det ju ingen större fara.

Men det är ju inte första och mest troligt inte heller sista gången någon provat och tillslut får de ju någon oskyldig med sig.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ja, och alla skjutbanor.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8271148.ab

Taimour Abdulwahab är alltså sveriges första terrorist? Men hur kan det stämma?

.

Det stämmer möjligen om man har en väldigt snäv definition på terrorism, alternativt ett kort/selektivt minne.

Västtyska ambassaden 1975, Attentatet mot Norrskensflamman 1940, Amaltheadådet 1908, "Bombmannen" Lars Tingström, Bilbomben i Nacka 1999 för att nämna ett urval..

Men visst, denna historien är bland det mest extrema i "göra höna av en fjäder"-väg jag sett så jag är inte förvånad över att man skulle skriva något sådant. Får hoppas journalistkåren kan sansa sig och börja skriva som folk igen.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Terrorism (från latin terror 'rädsla, fruktan')[1] avser det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar

Enligt den definitionen skulle jag vilja klassa militanta veganer som terrorister när dom bränner charkbilar i sin kamp för en veganvärld. Och jag vill även klassa John Ausonius samt Peter mangs dit eftersom dom två med våld försökt reducera mängden invandrare i Sverige.

Men klassar säpo dessa som terrorister? Nej! Vad beror det på? Den vita kampen?

Varken Mangs eller Ausonius hade en politisk agenda, de skickade inga hot om att "kastar ni inte ut invandrarna så skjuter jag en till".

Däremot håller jag med om veganerna, mordhota päslförsäljare tex för att utrota branschen.

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Ja, så länge de är lika inkompetenta som den här pajasen är det ju ingen större fara.

Men det är ju inte första och mest troligt inte heller sista gången någon provat och tillslut får de ju någon oskyldig med sig.

10-years-of-planning-1-dead.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Visst. jag håller med om att det är fånigt.

Men hur dumt, barnsligt eller kalla det vad du vill är det inte att måla en sådan bild när man faktiskt vet hur det kommer att tas emot?

Det är ju ingen nyhet för någon att de faktiskt spränger sig själva för att döda oskyldiga människor i hela världen. Varför skulle Sverige vara undantaget?

Provocerar vi får vi ta smällen. Även om det naturligtvis är fördjävligt.

Ja visst, provocerar man får man vara beredd att ta smällen.
Ska man vara riktigt krass så skulle man tycka att det är bra att alla dessa religiösa fanatiker överreagerar på allt och spränger sig själva i luften för en fånig bild.
Det ger ju resten av befolkningen på den här jävla järnklumpen vi kallar "hem" en anledning att stanna upp och tänka efter... Meeen... Eftertanke är inget mänskligheten är känd för.

Samt att, jag tycker som så många andra att reaktionen på en provokation bör stå i relation till provokationen. En dum bild berättigar på sin höjd lite indignation och arga insändare. Så som redan gjorts alldeles tillräckligt i fallet Vilks.

Och att de är så sinnesslöa att de tycker det är okej att spränga folk i luften till höger och vänster innebär inte att resten av världen ska gå på tå runt dem. Snarare isf förklara för dem att de ska ge fan i att talla på våra rättigheter.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det blev inte direkt samma effekt på världens börser som 9/11...allt går upp! haha, vilket lyckat attentat! det bästa var väl att han tinade bort några kvadratmeter snö.....

Man kan bara spekulera i vad som hade hänt om ett hundratal personer blivit skadade på olika håll i Stockholm om spekulationerna stämmer att attentatsmannen tänkt sig slå till på fler platser innan han utlöste sin egen laddning. Börsen föll vid attentaten i NY, London och Madrid. Sverige och världen hade tur denna gången. Även om Stockholm inte är världens metropol jämfört med ovan nämnda städer hade nog rädslan tagit över om än temporärt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Självmordsbombare kan väl inte vara något framtidsjobb?

Löneutvecklingen har ju stagnerat vid 27 oskulder, man tycker att det är dags att dom höjer till 30 jämnt, dessutom hur fan skattar man på det, skickar man ett par oskulder till skatteverket?

Likväl tycker jag att vi ska finansiera en statlig utbildning till självmordsbombare, ingen som inte har klarat av kursen får jobba som det.
Alla elever får ett bälte med ett kilo sprängdeg och får avlägga slutprov på Tåme skjutfält.

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum
Religioner är ganska besvärliga över lag.
Denna text hitta jag här på Sporthoj.com för några månader sen.

De flesta religioner är dödskulter.
Vilket innebär att de ser det här livet vi lever nu som en bisats till det "riktiga" livet.

Människan lever och det är samma sak som synd.
Allt som förefaller vara naturligt, som att äta, älska och längta efter något är fel.

Allting är fel med människan hävdar religionerna. Det är först som vi är döda då vi får uppleva det "förhärligade".

Vad vissa inte tänker på är att himlen och helvetet bytte plats för länge sedan.

• Gilla
Reaktioner: SGM

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013

No shit Sherlock! :D

Löneutvecklingen har ju stagnerat vid 27 oskulder, man tycker att det är dags att dom höjer till 30 jämnt, dessutom hur fan skattar man på det, skickar man ett par oskulder till skatteverket?

brukar bli gnäll när majoriteten av "oskulderna" är killar. :D

sen när har "halli-babas" betalat skatt??? :)

Likväl tycker jag att vi ska finansiera en statlig utbildning till självmordsbombare, ingen som inte har klarat av kursen får jobba som det.
Alla elever får ett bälte med ett kilo sprängdeg och får avlägga slutprov på Tåme skjutfält.

alt. så skickar skickar man sprändeg till alla landets pizzerior o skriver "pizzadeg" på förpackningen. , blir dock lite lurigt att gömma tändhattarna i degen utan att de märker det. , lättast hade ju varit om Försvarsmakten tar fram en speciell sprängdeg som exploderar när degen är i pizzaugnen.

mvh.T

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

Nu tar vi och greppar Skolboken från åk-4 !!!
72 mödisar och inget annat.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Ja, de verkar sannerligen odelat positiva till det som hänt.

Sveriges muslimska råd reagerar "med bestörtning" på händelserna.
"Vi tar starkt avstånd och fördömer agerandet", skriver ordföranden Helena Benaouda i ett pressmeddelande.

Abd al Haqq Kielan, imam och ordförande i Svensk islamisk samling, tycker att det som hänt är förfärligt. Han menar att islam tar avstånd från terrorism.

Imamen i Södermalmsmoskén, Stockholms största moské, shejk Hassan Moussa "fördömer" i ett mejl till TT "sprängningen som inträffade i Stockholms stad
Moussa tar i mejlet avstånd från "all form av övergrepp, våld, skrämsel och hot mot oskyldiga människor oavsett motiv eller förevändning".

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/imam-fordomer-bombningen_5803263.svd
http://svt.se/2.22620/1.2266113/imam_fordomer_sprangningen

...du har inte noterat att den där sekten har en liten tendens till att ha en officiell & en mindre officiell agenda? Den intressantaste informationen i detta ärende borde vara följande gällande den muslimska folkgruppens allmänna ståndpunkter:

Enligt the Sunday Times (27 juli 2008) anser en tredjedel av Storbritanniens muslimer att dödande i islams namn kan vara rättfärdigat.

Enligt Attitudes to Living in Britain – A Survey of Muslim Opinon 2006 ansåg hela 78 procent att Muhammedtecknarna borde straffas. 68 procent att man bör åtala de som förolämpar islam.

Enligt 13-Nation Pew Global Attitudes Survey från 2006 stödde 75% av muslimerna i undersökningen de fransk-muslimska upploppen 2005.
Enligt The Populus survey från The Times and ITV News ansåg mer än 10 procent att terroristerna som utförde attackerna i London 2005 bör betraktas som ”martyrer”.

Enligt Sky News, 22 juli 2005, höll hela 46 procent inte med om att ”Muslimska lärda som predikar våld mot Väst är inte i samklang med mittfåran av islamska åsikter” (”Muslim clerics who preach violence against the West are out of touch with mainstream Muslim opinon.”) Detta är bara ett axplock av de åsikter som, dessvärre, är närvarande i våra egna länder i Västvärlden på grund av den massinvandring från muslimska länder vi haft i 35 år nu.

I Pew Global Attitudes Project från den 2 december i år undersöktes sex muslimska länder och även där är resultaten nedslående: 76 procent av pakistanierna anser att apostati (avhopp från islam) bör bestraffas med döden och 81 procent att de som har sex utanför äktenskapet bör stenas. Liknande resultat kunde uppmätas i de andra undersökta länderna, med undantag från Turkiet där ”endast” 16 procent är för stening för otrohet och var tjugonde för dödsstraff för den som lämnar islam.

En tysk undersökning (Verlockender Fundamentalismus. Türkische Jugendliche in Deutschland” Wilhelm Heitmeyer, Joachim Müller, Helmut Schröder 1995-97) om värderingar hos 2:a generationens Turkar i Tyskland visar på att:

- 49% ansåg sig vilja leva efter Koranen (följa gudomliga befallningar) och motsätta sig alla former av moderniserad Islam (reformation)
- 65% var övertygade om sharia-lagens överlägsenhet jämförd med annan lagstiftning
- 50 % ansåg sig aldrig komma att anpassas till sättet att leva i väst utan hellre styras av Islam
- 56 % ansåg alla andra religioner än Islam vara falska (omöjliga att anpassa sig till) och tillskyndarna otrogna
- 36 % kunde tänka sig att utöva våld mot otrogna om det var till fördel för Islam
- 23% ansåg det vara rätt att döda den som motarbetade Islam
- 30% ansåg att författaren Salman Rushdie skulle avrättas för att ha smädat islam

En dansk undersökning av Shahamak Rezaei, lektor ved Institut for Samfund og Globalisering på Roskilde Universitet, og Marco Goli, lektor ved Professionshøjskolen Metropol visade på att:

- Hver fjerde unge muslim i Danmark sympatiserer med eller støtter direkte den yderligtgående islamisme.

Studien Oskuld & Heder från Stockholms Universitet (2009) visar följande utslag från en undersökning gällande 30% av samtliga 9-klassare i Stockholms stad (2/3 tredjedelar från kommunala skolor & 1/3 från fristående skolor):

-23% av flickorna i åk 9 i Stockholms Stad förväntas från föräldrarna vara oskuld vid äktenskapsingående samt tillåts inte ha ett förhållande med en jämnårig pojke.
-16% av samma flickor får inte ha vänskapliga förhållande med jämnåriga pojkar & förväntas följa andras vilja gällande vem hon ska gifta sig med i framtiden.
-7% utsätts för kränkande behandling, hot & våld hemifrån i sexuellt kontrollerande syfte.

Fördomar my ass, ..kanske är en passande reflektion ?

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping