Olycka vid bulten 080527

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
igentligen är det skitsamma vems "fel" det är, det är bara en försäkringsfråga

olyckan i sig var just en olycka, inte fan satsar man på att klota.
skärp er nu förfan.

Ja vad säger man...bara att fortsätta köra likadant....(det kunde ju gått bra med lite tur) ?

Alla ser vi ju olika på livets öden...:näsblod

Och förresten....kör man om med skymd sikt i en kurva o med solen i ögonen...då satsar man nog på o klota ändå....

Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
menar du att man inte ska bry sig eller hur menar du?

Ja vad säger man...bara att fortsätta köra likadant....(det kunde ju gått bra med lite tur) ?

Alla ser vi ju olika på livets öden...:näsblod

Och förresten....kör man om med skymd sikt i en kurva o med solen i ögonen...då satsar man nog på o klota ändå....

Nä, förlåt, jag har fel.

Ni andra har såklart rätt.
killen på Duccen skall självklart bli av med kortet, aldrig få framföra en mc igen, få fängelse i 10 år, få kompanistryk, bli hängd, få ett nackskott,

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nä, förlåt, jag har fel.

killen på Duccen skall självklart bli av med kortet, aldrig få framföra en mc igen, få fängelse i 10 år, få kompanistryk, bli hängd, få ett nackskott,

Om jag felbedömer en omkörning så att jag kolliderar med ngn oskyldig mötande i dennes körfält (som man här får intryck av att ha skett) så räknar jag med att bli av med lappen, om jag kör bil och ngn avlider av tilltaget så kan det nog bli värre straff än så.

Det är ju inget konstigt med det. Även om det från min sida var ett misstag, hjärnsläpp osv.

Sedan kan jag dock avhålla mig från att kritisera motparten i trådar som dessa eftersom det är riskabelt att utgå från information från bara 1 person. Även om trådstartaren verkar vederhäftig så har man ju lärt sig att hålla tand för tunga när man bara har information från ett håll.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Det brukar ju vara det önskvärda straffet om någon stoppas med några promille för mycket...
Därför är det så märkligt att du är så förlåtande när någon fullt nykter fattar beslutet att köra om två bilar i skymd kurva med solen i ögonen och därmed orsakar en frontalkrock med en hoj som ligger för sig själv i mötande fil....

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Måste bara få stämma in lite till wonderwizard's försvar här.

Det är vanligt och lätt att stämma upp i gemensam hatkör över den som gjort bort sig utan att faktiskt tänka på att alla här har någon gång gjort en allt från oförsiktig till rent idiotisk manöver, men då hände inget alls. I "fel" situation hade vem som helst av oss kunnat vara den "idiot" som hängs ut här.

Jag kan bara instämma i att manövern, förutsatt att den gått till som beskrivits, är helt idiotisk, men istället för att bara skylla allt på en "idiot", tänk lite på er själva. Ta lärdom av vad som hände här och inse att det lika gärna kunde varit vem som helst av oss, kanske i en lite mindre korkad manöver dock.

Det finns ingen ursäkt för det som hände här, och jag är övertygad om att vi har en ducceförare som skäms och mår piss för detta och förmodligen har rättsliga efterräkningar att vänta.

Ta det lugnt där ute.

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Jag tycker att det är lite märkligt att det finns så många här som säger det kunde vara vem som helst av oss????
Hur i helvete tänker ni egentligen????
Kör ni verkligen om utan att ha fri sikt???? Kalla mig feg el vad som helst men jag skulle aldrig nånsin komma på tanken att köra om utan att vara säker på att komma om innan det kommer en kurva el liknande...

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Jag tänker inte uttala mej alls om det inträffade med respekt för dom båda, men jag tycker det är tråkigt att se uttalanden om hur puckade folk är hit och dit fast man i ärlighetens namn kanske kunnat gjort något liknande själv. Det krävs bara ett misstag eller felbedömmning så är man i bästa fall dumhuvudet själv. Är det som ni skriver ren idioti från hans sida kan jag lova att han är väl medveten om det och att han inte behöver sporthojs vredesmod och spydighter vältrande över sej för att förstå det.

För min egen del har jag gjort omkörningar som jag kanske inte borde. Det tillhör inte vardagen, men vem fan felbedömmer inte en situation någon gång? Jag är då inte perfekt i det avseendet.

Jaja, tycker bara tongångarna blir i överkant hårda på ett sånt här forum, det är mina 5c...

Alltså jag kan inte hålla med dig om dina komentare fullt ut. En del är mogna och kan inse vad man ska köra om någon stans med liten risk och vart man DEFINITIVT INTE ska köra om för att DET är STOR risk att något kommer som man INTE KAN SE. Läs killen under mitt sista inlägg, han var med om samma sak som mig och min ploare har varit med om i dagarna. Det är inte meningen att andra som kör normalt eller på ett kanske snabbt sätt men doc på sin EGEN fil. Ska bli manglad av en IDIOT som kör om på helt SJUKT puckade ställen. Ska jag dö på en MC eller rättare sagt under en MC tur, så ska det då FAAAN vara själv förvållat i alla fall. Inte av en like som kör helt vansinigt tokigt. Det händer allt för ofta att man hör killar/tjejer som råkat ut för att få möte i fel sida I EN KURVA. En sak om en Mc/ bil inte hinner avsluta en omkörning på en Raksträcka eller som i sämsta fall före ett krön med rak väg. För då ligger man ändå i mitt i filen och har STORA möjligheter att se faran och HJÄLPA killen/ Tjejen att rätta till det hela. MEN FAAAAN inte i EN KURVA.

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Jag tycker att det är lite märkligt att det finns så många här som säger det kunde vara vem som helst av oss????
Kör ni verkligen om utan att ha fri sikt???? Kalla mig feg el vad som helst men jag skulle aldrig nånsin komma på tanken att köra om utan att vara säker på att komma om innan det kommer en kurva el liknande...

JAG HÅLLER FULLSTÄNDIG MED DIG PÅ DEN PUNKTEN Vampyrtrollet, klapp på axeln att du tänker med hjärnan och inte med höger handen hela tiden. För visst gör man det. Jag har en dotter på 5 bast och vill gärna se henne ta examens den dagen hon går ut skolan och helst båda gångerna. Har jag sedan en sådan tur, så kanske jag kan få se henne gifta sig och uppleva mina Barn barn. Det är dit jag strävar efter i alla fall. Man har gjort dumma Bakhjuls åkningar, Stoppisar och även fått markänning några gånger. Men jag väljer doc att göra dom på rätt ställen eller minre bra. GÖR ALDRIG EN OMKÖRNING I EN SKYMD KURVA. Det är faan samma sak som att ställa sig framför ett skarpladdat vapen med endast 2-3 kulor i ett trum magasin av 6 kulmagasin så kallade RYSK rolett. Tänk på det alla andra utom till dig Vampyren och andra som inte kör om i kurvor,. Fast det är än värre. För man riskerar faktis inte bara sitt liv och hälsa, utan även andras.

Last edited:

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Hoj
hojlös... :(
Jag måste sägatt jag håller med vampyrtrollet och knutten10( hur lite jag än vill hålla med en djurgårdare... ;) ) Jag förstår verkligen inte. Visst, att göra misstag kan vem som helst, men att köra om MED SOLEN I ÖGONEN? Det spelar ingen som helst roll varför han gjorde sin omkörning - det var idiotiskt och han kommer att få betala för det.. och gör det antagligen redan. Jag skulle kalla mig själv idiot om jag gjorde ngt så dumt - och skulle inte bli förvånad om ngn annan kallade mig för det.
Ja, jag tycker att det är bra att dom klarade sig så bra dom gjorde, men jag kan inte förstå er som försöker försvara det han gjorde.

Vem annars kan man kalla en idiot? och vad är då er version av idioti?
Hur många av er skulle ha gjort en omkörning i samma situation?

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Röd TL1000S -97
Tror du missförstog mig lite. Jag vill tro att alla här nån gång har gjort misstag eller felbedömningar som skulle kunnat leda till allvarliga olyckor. De allra flesta av oss har dock klarat sig utan olycka.

Den nämnda manövern är i en klass för sig och termen 'idioti' beskriver den rätt väl. Kan inte argumentera mot det och försvarar inte på något sätt detta.

Min poäng var att man inte bara ska gömma sig bakom det faktum att "någon annan" gjort ett fatalt misstag utan inse att man själv lika gärna skulle kunna göra det, och därför manar jag till eftertanke hos oss alla när vi kör. Våra marginaler är små och vi har inte "råd" med misstag.

Hoppas det blev klarare.

CH

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2005
Hoj
Ducati 749
Krya på dig, låter vansinnigt tråkigt så här när sommaren precis har börjat.

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
Men det är inte bara hojåkare detta gäller. Förra sommaren blev vi avprejade av vägen (i laglig hastiget) av en husbil. Mannen som körde husbilen stannade inte ens, trots att en av våra vänner som var med åkte efter och försökte få hans uppmärksamhet. Nu slutade det lyckligt ändå. Ingen av oss skadade oss allvarligt. Polisen kom till platsen och dokumenterade de hela. Slutet på historian var i polisrapporten: P ga mannens höga ålder läggs förundersökningen ner!!!! Inget indraget körkort, inga böter, nada helt enkelt!!! Den första frågan man ställde sig var vad som hade hänt om någon av oss skadade sig allvarligt??!! Hur hade man sett på det då?? Å om han varit 30 istället för 70 år??

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Jag måste sägatt jag håller med vampyrtrollet och knutten10( hur lite jag än vill hålla med en djurgårdare... ;) ) Jag förstår verkligen inte. Visst, att göra misstag kan vem som helst, men att köra om MED SOLEN I ÖGONEN? Det spelar ingen som helst roll varför han gjorde sin omkörning - det var idiotiskt och han kommer att få betala för det.. och gör det antagligen redan. Jag skulle kalla mig själv idiot om jag gjorde ngt så dumt - och skulle inte bli förvånad om ngn annan kallade mig för det.
Ja, jag tycker att det är bra att dom klarade sig så bra dom gjorde, men jag kan inte förstå er som försöker försvara det han gjorde.

Vem annars kan man kalla en idiot? och vad är då er version av idioti?
Hur många av er skulle ha gjort en omkörning i samma situation?

Har du/ni pratat med killen som körde ducatin? Hur vet du att han påbörjade en omkörning och inte fick fel på cykeln, tappade fästet, fick solen i ögonen och styrde fel, etc.?

@trådskaparen: Skönt att det gick bra. sjukt otrevlig händelse. :pannkyss

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Tror du missförstog mig lite. Jag vill tro att alla här nån gång har gjort misstag eller felbedömningar som skulle kunnat leda till allvarliga olyckor. De allra flesta av oss har dock klarat sig utan olycka.

Den nämnda manövern är i en klass för sig och termen 'idioti' beskriver den rätt väl. Kan inte argumentera mot det och försvarar inte på något sätt detta.

Min poäng var att man inte bara ska gömma sig bakom det faktum att "någon annan" gjort ett fatalt misstag utan inse att man själv lika gärna skulle kunna göra det, och därför manar jag till eftertanke hos oss alla när vi kör. Våra marginaler är små och vi har inte "råd" med misstag.

Hoppas det blev klarare.

Det blev lite klarare.
kändes som om folk verkade tycka att det var okej att göra sådana omkörningar lite titt som tätt då alla kan göra fel osv.
Skönt att det inte är så. :D

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Helt klart är att det har spårat ur på Bulten.
Förstå mig rätt nu, det är en underbar väg.
Men under mina blott endast 4 år på mc har mc-trafiken där ökat massor samt att många verkar tro att det är Mantorp.
Ett bra tips till er som ska ligga med knäskrap på bulten och tänja gränserna, åk till en riktig BANA och gasa av er.Det funkar tro mig.
Många av mina vänner som åkt mc i många år nu har börjat att undvika Bulten pga det kommer så många jon som kör över sin förmåga och hamnar i fel fil. ingen av dom eller jag vill hamna i den situationen som Ouro har hamnat i.
Det kommer ju med all säkerhet bli så att farbror blå kommer att bosätta sig där för att få ner farten.Vilka har vunnit då????
Nej mer förståelse för vad som kan hända om man kör galet.
Eller som statistiken säger.
Av Folksams hojbestånd är endast 10% sporthojar, men dom stog förra året för 84% av skadekostnaderna.
Tragiskt.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...