Only in Sweden

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag undrar vad vårdarna då gör när dom följer med vårdtagaren ut på permission?

Vad är det så att säga tänkt att dom ska göra om dom inte får bruka våld mot dömda brottslingar?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Fantastiskt, nästan så man får hålla med Valmers för en stund..

"Vår Högsta domstol, HD – rättare sagt en grupp domare i denna domstol – genomförde den 16 september något som kan liknas vid en kupp. Åtal för en mängd gärningar, som hittills kunnat bestraffas, kommer inte längre att kunna leda till fällande domar. Det handlar om gärningar av olika slag med den gemensamma nämnaren att den handlande har druckit sig så berusad, eller använt narkotika i sådan omfattning, att han inte fattar eller uppfattar något som är avgörande för straffansvar. "
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/atalad-kan-havda-fylla-och-ga-fri_6598474.svd

Edit:
Jag hoppas Ankan eller någon annan kan komma hit och reda ut begreppen, så vi kan konstatera att det är artikelförfattarna är ute på bärtur, för så här illa vill man ju inte att det skall vara ställt i HD....

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

"Vår Högsta domstol, HD – rättare sagt en grupp domare i denna domstol – genomförde den 16 september något som kan liknas vid en kupp. Åtal för en mängd gärningar, som hittills kunnat bestraffas, kommer inte längre att kunna leda till fällande domar. Det handlar om gärningar av olika slag med den gemensamma nämnaren att den handlande har druckit sig så berusad, eller använt narkotika i sådan omfattning, att han inte fattar eller uppfattar något som är avgörande för straffansvar. "
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/atalad-kan-havda-fylla-och-ga-fri_6598474.svd

Edit:
Jag hoppas Ankan eller någon annan kan komma hit och reda ut begreppen, så vi kan konstatera att det är artikelförfattarna är ute på bärtur, för så här illa vill man ju inte att det skall vara ställt i HD....

Såg det där på nyheterna i morse. Som vanlig medborgare tar man sig för pannan och undrar hur det är ställt bland landets förnämsta domare.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Såg det där på nyheterna i morse. Som vanlig medborgare tar man sig för pannan och undrar hur det är ställt bland landets förnämsta domare.

Själv fastnade jag för en stund med båda händerna på pannan... Först läste jag om HD och tog mig för pannan, därefter klickade jag mig vidare och läste att det tydligen inte kostar mer än 6 månader i buren att misshandla sin sambo OCH sin 6 månaders bebis samt att hota att kasta ut bebisen genom fönstret. Detta fick till följd att jag tvingades ta mig för pannan igen och blev sittande så tills en kollega kunde klicka mig därifrån till något muntrare så jag till slut kunde ta ner händerna igen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Själv fastnade jag för en stund med båda händerna på pannan... Först läste jag om HD och tog mig för pannan, därefter klickade jag mig vidare och läste att det tydligen inte kostar mer än 6 månader i buren att misshandla sin sambo OCH sin 6 månaders bebis samt att hota att kasta ut bebisen genom fönstret. Detta fick till följd att jag tvingades ta mig för pannan igen och blev sittande så tills en kollega kunde klicka mig därifrån till något muntrare så jag till slut kunde ta ner händerna igen.

Den cyniska sidan säger att det här med strafflindring har mer att göra med resurser än något annat. Man har inte råd att låsa in folk och kasta bort nyckeln fast det troligtvis hade varit att göra samhället en tjänst.

Givetvis vet folk som kommit in i den brottsliga svängen vilka spelregler som gäller och lär sig utnyttja det. Att vara påverkad av droger och alkohol är knappast en förmildrande omständighet. Kommer aldrig någonsin att bli det i mina ögon. Samma gång man väljer att inta någon substans får man ta konsekvenserna av sitt handlande om man inte kan hantera det.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag undrar vad vårdarna då gör när dom följer med vårdtagaren ut på permission?

Vad är det så att säga tänkt att dom ska göra om dom inte får bruka våld mot dömda brottslingar?
De förväntas iallafall inte kunna springa jämnt med 79-åringar. Kanske har de ansvar för fruktskalning och blockflöjtsspelande i fält?

Vad gnäller du för? Man följer bara lagar och förordningar, stiftade av sittkissare, värdegrundsfjantar och manliga feminister.

När får vi ett riktigt högerparti att rösta på? :(

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Vad gnäller du för? Man följer bara lagar och förordningar, stiftade av sittkissare, värdegrundsfjantar och manliga feminister.

Men det är ju så bekvämt att låta nån annan ta ansvaret. Det har vi nog med bevis för i den här tråden. Kan väl inte bli mer OiS än så? Ingen nämnd, ingen glömd förstås. Man vill ju inte bli polisanmäld :D

Den cyniska sidan säger att det här med strafflindring har mer att göra med resurser än något annat.

Där har du nog tyvärr väldigt rätt.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Tydligen lite delade meningar om vad som faktiskt har förändrats:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/hd-upphojer-inte-alls-berusning-till-ursakt_6601548.svd

...

Först och främst bör noga betonas att avgörandet inte innebär annat än att den som inte har agerat uppsåtligt heller inte ska fällas för uppsåtligt brott. Detta framstår åtminstone för oss som helt rimligt.

En grundläggande förutsättning för straffrättsligt ansvar vid uppsåtsbrott är att man har agerat med någon sorts förståelse för vad man har gjort (det vill säga haft uppsåt). Den tidigare tolkningen av bestämmelsen om rus har inneburit att man har kunnat döma personer för uppsåtsbrott trots att de inte haft uppsåt. Att på detta sätt efterge kravet på uppsåt, alltså låtsas att uppsåt föreligger, utgör ett tydligt och klart avsteg från de grundläggande principer som den svenska straffrätten bygger på och kan ytterst komma i konflikt med Europakonventionen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kallades-bog-under-gisslanovning_6616066.svd

Det är inte acceptabelt att kalla någon för bög inom militären, men att hota med att en anställds flickvän ska våldtas är helt ok. Det konstaterar Livregementets husarer (K3) efter en anmälan från en pilot som deltog i en gisslanövning.

Det känns som om det börjar närma sig höjden av fjollerier när en gisslan och utpressningsövning inte får vara kränkande.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det känns som om det börjar närma sig höjden av fjollerier när en gisslan och utpressningsövning inte får vara kränkande.

Ja, man kan ju börja fundera över om det är det rätta virket man utbildat till JAS piloter om de inte kan förstå att det är en realistisk övning. Troligtvis kommer de att utsättas för mycket värre behandling i ett skarpt läge. Med Libyen i färskt minne kan man ju fundera på hur de hade blivit behandlade om de råkat ut för ett haveri över fientliga libyska marksoldater. De hade slitit dem i stycken.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ja, man kan ju börja fundera över om det är det rätta virket man utbildat till JAS piloter om de inte kan förstå att det är en realistisk övning. Troligtvis kommer de att utsättas för mycket värre behandling i ett skarpt läge. Med Libyen i färskt minne kan man ju fundera på hur de hade blivit behandlade om de råkat ut för ett haveri över fientliga libyska marksoldater. De hade slitit dem i stycken.
De kanske kunde ha anmält de libyska soldaterna till JO eller DO?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Välkommen till Sverige, syltryggarnas förlovade land.

Nu har jag läst ordet syltrygg flera gånger. Blockflöjts-grejen förstår jag, men syltrygg? Är det att ryggraden har samma konsistens som sylt? Någon speciell sylt? Jordgubbs? Lingon? En viss mängd socker? Krämig eller slaskig sylt? Vore tacksam ifall du ville ge en mer utförlig beskrivning av epitetet. :)

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nu har jag läst ordet syltrygg flera gånger. Blockflöjts-grejen förstår jag, men syltrygg? Är det att ryggraden har samma konsistens som sylt? Någon speciell sylt? Jordgubbs? Lingon? En viss mängd socker? Krämig eller slaskig sylt? Vore tacksam ifall du ville ge en mer utförlig beskrivning av epitetet. :)

Felstavning, han menar syllrygg.

En syll är en marknära balk som tjänar som underlag för någon annan konstruktionsdetalj.

Så det menas nog en redigt stark rygg.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kallades-bog-under-gisslanovning_6616066.svd

Det är inte acceptabelt att kalla någon för bög inom militären, men att hota med att en anställds flickvän ska våldtas är helt ok. Det konstaterar Livregementets husarer (K3) efter en anmälan från en pilot som deltog i en gisslanövning.

Jag fattar inte.
Bög kan jag bli kallad.
Spelar inte mig någon roll.
Men våldtäktshot mot en närstående har jag betydligt svårare att acceptera.
Är det fel på mig?

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag fattar inte.
Men våldtäktshot mot en närstående har jag betydligt svårare att acceptera.
Är det fel på mig?

Därför hade du vikt dig likt ett halmstrå i höstvinden i ett skarpt gisslandrama? Detta var en övning, i verkligheten förekommer det förmodligen betydligt värre saker i fiendeland.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Därför hade du vikt dig likt ett halmstrå i höstvinden i ett skarpt gisslandrama? Detta var en övning, i verkligheten förekommer det förmodligen betydligt värre saker i fiendeland.

Jag viker sällan ner mig.
Men att kalla mig bög stör mig inte det minsta.
Antingen så är jag bög och då är det inte ens ett förolämpningsförsök.
Eller så är jag inte bög och då är komentaren fullständigt irrelevant.
Att hota med att våldta en anhörig för att komma åt mig är ohyfsat och lär inte orsaka någon samarbetsvilja hos mig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag viker sällan ner mig.
Men att kalla mig bög stör mig inte det minsta.
Antingen så är jag bög och då är det inte ens ett förolämpningsförsök.

Fast det är kränkande ändå, om man ska tro kinapuffs-kinesen (som inte ens var kines).

Förutom godiset var han ju kränkt över att asiater generellt antogs ha liten penis, trots att det är sant enligt ett flertal vetenskapliga undersökningar, han erkände till och med själv att det var sant, men det var ändå kränkande och fördomsfullt.

Så att kalla en bög för bög är en enorm kränkning, i paritet med att kalla en kines för kines, en turk för turk, eller en neger för neger.

Gud nåde den som kallar en kommunist för kommunist eller en feminist för feminist, för det är både ett skällsord och det finaste dom kan bli kallade, beroende på vem som kallar dom det.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år