Only in Sweden

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Only in Sweden - rattfull och få ett lindrigare straff än nykter?

"Kör du grovt oaktsam och kör ihjäl någon kommer du lindrigast undan om du druckit alkohol.
Ny forskning visar att rattfulla döms till kortare fängelsestraff än nyktra.
– De får straffrabatt, säger utredaren Mohammad-Reza Yahya."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13924841.ab
Självklart, det är kränkande för fyllskallarna att få hårdare straff.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
http://vk.se/Article.jsp?article=493281

"Hans 28-åriga kamrat som nu sitter på anstalten i Norrtälje, har bland annat beviljats hela åtta permissioner senaste halvåret, men misskött dem hälften av gångerna."

Varför får man nya permissioner om man har misskött dom tidigare?

Varför får man ÅTTA permissioner på ett halvår ÖHT?

Helt uppenbart så har dom inga som helst planer på att sköta sig någon av dom, ge dom inga fler permissioner, dom fortsätter ju bara sin kriminella bana och smugglar in skit på anstalterna om dom får permisar.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
http://vk.se/Article.jsp?article=493281

"Hans 28-åriga kamrat som nu sitter på anstalten i Norrtälje, har bland annat beviljats hela åtta permissioner senaste halvåret, men misskött dem hälften av gångerna."

Varför får man nya permissioner om man har misskött dom tidigare?

Varför får man ÅTTA permissioner på ett halvår ÖHT?

Helt uppenbart så har dom inga som helst planer på att sköta sig någon av dom, ge dom inga fler permissioner, dom fortsätter ju bara sin kriminella bana och smugglar in skit på anstalterna om dom får permisar.
Du har ju inte fattat någonting; detta är Sverige. Här är det blockflöjt som gäller, och det är jete bra. :bonny

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det här borde väl kunna sätta blodet i svallning på en och annan.:)
http://www.dagensjuridik.se/2011/12/domd-mordare-valdtog-12-arig-flicka

Varför villkoras inte frigivningen när en livstidsdömd benådas?:va

Få borde ha så lite löplina som fd. livstidsdömda så om de gör sig skyldiga till grova uppsåtsbrott borde de ju få skaka galler tills den dag de blir benådade igen OM de nu blir det.

Att våldta en 12åring i en trappuppgång är ju inget man bara råkar göra..

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Varför villkoras inte frigivningen när en livstidsdömd benådas?:va

Det går till så att livstidsstraffet omvandlas till ett tidsbestämt straff. Detta är inte detsamma som benådning. Det innebär inte att den dömde blir utsläppt när beslut tas om omvandling. Däremot har han då möjlighet att börja planera för en tillvaro utanför murarna eftersom han då vet när han kommer att bli fri, vilket normalt ligger ett par år fram i tiden. När den dömde släpps så sker normalt - men inte alltid - det efter två tredjedelar av det tidsbestämda straffet. Frigivningen är villkorlig, vilket innebär att en prövotid motsvarande återstående strafftid börjar löpa. Det åligger den frigivne att vara skötsam under prövotiden. Begås nya brott under prövotiden kan villkorligt medgiven frihet förverkas.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
... efter två tredjedelar av det tidsbestämda straffet. Frigivningen är villkorlig, vilket innebär att en prövotid motsvarande återstående strafftid börjar löpa. Det åligger den frigivne att vara skötsam under prövotiden. Begås nya brott under prövotiden kan villkorligt medgiven frihet förverkas.

Han fick tidsbestämt till 26 år och frigavs förra året, efter 17, vilket alltså är ca 2/3... Det borde rimligen innebära att han har villkorligt ett par år till.
Borde då inte en överfallsvåldtäkt på en tolvåring vara typexempel på något som förverkar den medgivna friheten?

Det som får mig att kräkas lite i munnen här är att fyra års fängelse, som blev domen för våldtäkten, är mindre än det han hade kvar på sitt tidsbestämda straff. Han borde ju få avtjäna resten av det tidsbestämda och fyra år till därefter.

Edit:
-Snälla Ankan, kom hit och säg att han kommer få avtjäna resten av det tidsbestämda PLUS tiden för våldtäkten.

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Han fick tidsbestämt till 26 år och frigavs förra året, efter 17, vilket alltså är ca 2/3... Det borde rimligen innebära att han har villkorligt ett par år till.
Borde då inte en överfallsvåldtäkt på en tolvåring vara typexempel på något som förverkar den medgivna friheten?

Det som får mig att kräkas lite i munnen här är att fyra års fängelse, som blev domen för våldtäkten, är mindre än det han hade kvar på sitt tidsbestämda straff. Han borde ju få avtjäna resten av det tidsbestämda och fyra år till därefter.

Edit:
-Snälla Ankan, kom hit och säg att han kommer få avtjäna resten av det tidsbestämda PLUS tiden för våldtäkten.

Sorry, så blir det nog inte.:mad: Dock så kan kanske tänka sig att att ett förverkande gör att han får ett mildare straff för våldtäkten. Låt oss hoppas att det är så, för denna våldtäkt måste ha ett straffvärde som överstiger fyra år. Domen kommer väl på min nyhetstjänst i morron eller så. Får läsa den då och se hur man resonerat.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Miljömupperiet når nya höjder

I ytterligare ett försök att rädda världen genom att försämra livskvaliteten i Sverige föreslår nu miljömaffian att vi skall införa en köttfri dag i veckan!

Skönt att det finns politiker som med kraft hittar revolutionerande lösningar på icke-problem...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Miljömupperiet når nya höjder

I ytterligare ett försök att rädda världen genom att försämra livskvaliteten i Sverige föreslår nu miljömaffian att vi skall införa en köttfri dag i veckan!

Skönt att det finns politiker som med kraft hittar revolutionerande lösningar på icke-problem...

Jag tycker faktiskt det är riktigt roligt att se att folk blir så arga.
Förslaget handlar om den mat som redan idag köps in och alltså beställs av kommuner o.s.v.
Att då ta bort kött till förmån för vegetariska alternativ är väl alldeles strålande. Jag älskar kött men äter själv alldeles för mycket av den varan. På samma sätt matar jag min son med för mycket köttbullar o.s.v. och för lite grönsaker och sallad även om jag försöker. Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre om kommunen skulle servera vegetariska alternativ på hans förskola en dag i veckan. Kollar man på resten av världen och hur vi borde äta är ju det snarare konstigt att vi envisas med att äta kött varje lunch och middag alla veckans dagar och det är ju snarare det man borde protestera mot:
- Varför trycker ni i våra barn så mycket kött vid varenda måltid?

Däremot är det hela en ickefråga för mig. Jag tror inte några uteblivna köttbitar räddar världen men det är på riktigt väldigt underhållande att se er spräcka blodkärl för att någon föreslår att vi en dag i veckan äter sådant som egentligen alla skulle behöva äta mer av..

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tycker faktiskt det är riktigt roligt att se att folk blir så arga.
Förslaget handlar om den mat som redan idag köps in och alltså beställs av kommuner o.s.v.
Att då ta bort kött till förmån för vegetariska alternativ är väl alldeles strålande. Jag älskar kött men äter själv alldeles för mycket av den varan. På samma sätt matar jag min son med för mycket köttbullar o.s.v. och för lite grönsaker och sallad även om jag försöker. Jag kunde faktiskt inte bry mig mindre om kommunen skulle servera vegetariska alternativ på hans förskola en dag i veckan. Kollar man på resten av världen och hur vi borde äta är ju det snarare konstigt att vi envisas med att äta kött varje lunch och middag alla veckans dagar och det är ju snarare det man borde protestera mot:
- Varför trycker ni i våra barn så mycket kött vid varenda måltid?

Däremot är det hela en ickefråga för mig. Jag tror inte några uteblivna köttbitar räddar världen men det är på riktigt väldigt underhållande att se er spräcka blodkärl för att någon föreslår att vi en dag i veckan äter sådant som egentligen alla skulle behöva äta mer av..

Du tycker själv att du behöver förmyndare?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Du tycker själv att du behöver förmyndare?

Jag tycker att det är självklart att politiker inte skall reglera medelst lagar/regler vad som skall serveras på en inrättning.

Jag tycker däremot att det inte vore något som helst märkligt om inrättningarna själva införde en vegetarisk dag i veckan. Så jag kan sympatisera med tanken även om jag tycker att det vore helt fel om någon försökte införa en lag eller ett regelverk som tvingade någon att ha köttfria dagar.

Som jag förstår det kampanjar man för "köttfri dag" som "företeelse"...

En företeelse är en vana snarare än en regel och det låter inte konstigare med en köttfri dag än att "pannkaka & ärtsoppa på torsdagar" är en företeelse.

Så om man med informationsinsatser får skolor & dagis att ha en köttfri dag så ser jag inget konstigt i det. Att lagstifta eller reglera är en helt annan sak och en politiker som försöker lagstifta om köttfria dagar borde snabbt se sitt mandat försvinna vid nästa val.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år