Orolig för MC kort

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Skrev teoriprovet för A nu i måndags och det gick bra. Ska ha min första MC lektion imorgon kl 18.00, och sen efter det har jag lektioner bokade i tät följd 3 veckor framåt..
Jag undrar hur många lektioner det brukar ta om man helhjärtat går in för det (utan att tidigare ha erfarenheter av moppe mm).

Tror att lektionerna jag bokat i är 8 till antalet, dubbellektioner. Vänder mig till er som vet bättre, bör jag boka mer eller kommer jag kanske till och med få avboka några om jag lär mig snabbt? :)

Har ingen annan som jag kan övningsköra med vilket gör det hela en bit dyrare :( pga detta kommer jag antagligen inte kunna köpa hoj i år ändå fast jag lyckas ta kortet.

Tacksam för svar och era erfarenheter :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag tog 10 st o kände att jag behövde det..aså 5 dubbellektioner.

har kört ganska mycke moped o lite 125 o sånt :)
 

Lone Wolf

Nu är man igång igen....
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Hedesunda - Gävle
Hoj
KTM 525 EXC
Tog 4 enkellektioner å klarade mig på första försöket.
Bara krypkörningen som är lite jobbig...
Lycka till!!!!
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
ozeo skrev:
jag tog 10 st o kände att jag behövde det..aså 5 dubbellektioner.

har kört ganska mycke moped o lite 125 o sånt :)

Jag däremot börjar ju från noll.. Vad anser du om mina chanser att lyckas?
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Lone Wolf skrev:
Tog 4 enkellektioner å klarade mig på första försöket.
Bara krypkörningen som är lite jobbig...
Lycka till!!!!


Hur mycket hade du kört innan dina lektioner då? Säg inte att du började från noll och klarade det med 4 enkellektioner :banana Då skulle jag bli riktigt glad!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Har du bilkörkort sen tidigare? Isåfall kan du ju dra av rätt många lektioner...

Sen beror det på hur fort man hittar sättet att lära sig på, om man säger så. (jag tror inte på talang, men kalla det de om du vill ;D)

Med de nya proven verkar det inte vara speciellt svårt att styra upp en lapp. 640 minuter på träna proven så borde du lätt klara det...
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
OlleR skrev:
Har du bilkörkort sen tidigare?

Sen beror det på hur fort man hittar sättet att lära sig på

Med de nya proven verkar det inte vara speciellt svårt att styra upp en lapp. 640 minuter på träna proven så borde du lätt klara det...

1. har haft B-kortet i ett år snart.

2. Brukar inte ha så svårt att lära mig saker, är hyffsat bra på det mesta utan att nånsin ha testat på det tidigare. Fast iofs så har jag knappt suttit på MC innan (förutom på Yamaha center idag när jag drömde om en R1 :tungan ), den delen kan jag ju vara kass på.

3. 640 minuter / 40 minuter = 16 engellektioner / 2 = 8 dubbellektioner..

då har jag ungefär rätt antal lektioner på pricken enligt dig då :rolleyes:

Får hoppas att du har rätt :)
 

antonoliver

steve
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha r1
b

Tog kortet för en två mån sedan ,kört mycket cross moppe ,haft b kort i 15 år ,,manöverbanan var svårare än jag trodde ,,blev 15 lektioner sammanlagt +att jag kuggade en gång ,,inspektören tyckte jag körde försakta på grusväg,tilläggas att jag kanske inte hade den bästa trafikskolan här i Västerås.hört från flera ,dom vill gärna att man bokar in fler lektioner än man tror man behöver,
lycka till :yoparty
 

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Ort
Sala
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
Jag tog 6 st lektioner och jag var riktig nybörjare. Hade åkt moppe som yngre men det var 10 år emellan. Kan tilläggas att jag körde inget privat. Men att ha B kortet i grunden är nog en stark fördel då man har trafikvana och slipper oroa sig för det iallafall.
Lycka till!
 
Last edited:

DenGalne

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Solkusten
Hoj
VFR800 -02
Mahti skrev:
Skrev teoriprovet för A nu i måndags och det gick bra. Ska ha min första MC lektion imorgon kl 18.00, och sen efter det har jag lektioner bokade i tät följd 3 veckor framåt..
Jag undrar hur många lektioner det brukar ta om man helhjärtat går in för det (utan att tidigare ha erfarenheter av moppe mm).

Tror att lektionerna jag bokat i är 8 till antalet, dubbellektioner. Vänder mig till er som vet bättre, bör jag boka mer eller kommer jag kanske till och med få avboka några om jag lär mig snabbt? :)

Har ingen annan som jag kan övningsköra med vilket gör det hela en bit dyrare :( pga detta kommer jag antagligen inte kunna köpa hoj i år ändå fast jag lyckas ta kortet.

Tacksam för svar och era erfarenheter :tummenupp

Föst, Lycka till!! Hoppas du fixar lappen och har råd med Hoj.

Jag tog kortet för ett tag sedan, men har hjälpt några stycken till kort under senare tid. Kör någon lektion initialt, och tänk sedan mycket, rita bana på papper tänk placering, både för kryp-bana och kurvor mm. Detta hjälper fast låter knepigt.

8 dubbel lektiner var vad min sambo fixade det på, också helt utan tidigare erfarenhet. Men då körde vi mycket vid sidan om, både i trafik och på bana...

Jag antar att du har letat, men kolla igen om du har någon du kan köra med, framförallt om det börjar rinna iväg med antalet lektioner, en billig offroad hoj (eller vad skit som helst) plus en som ställer upp att åka bakom, kan spara dig ganska mycket pengar, om det är lite skakigt. Beroende på hur man är som person, kan man behöva mer eller mindre tid för att få upp känslan bakom styret... innan allt börjar flyta...

Men jag håller tummarna!! :tummenupp

/K
 

antonoliver

steve
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha r1
q

OlleR skrev:
Har du bilkörkort sen tidigare? Isåfall kan du ju dra av rätt många lektioner...

Sen beror det på hur fort man hittar sättet att lära sig på, om man säger så. (jag tror inte på talang, men kalla det de om du vill ;D)

Med de nya proven verkar det inte vara speciellt svårt att styra upp en lapp. 640 minuter på träna proven så borde du lätt klara det...
Vill bara tillägga att nya manöverbanan är svårare änn den gamla.
:yoparty
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
antonoliver skrev:
blev 15 lektioner sammanlagt
Var detta dubbellektioner?

Henken78 skrev:
Jag tog 6 st lektioner och jag var riktig nybörjare.
Det lät billigare och finare i mina öron :) Får hoppas att jag lär mig lika fint som du!

DenGalne skrev:
Jag antar att du har letat, men kolla igen om du har någon du kan köra med, framförallt om det börjar rinna iväg med antalet lektioner,
Har bara en polare som kör MC, han finns här på forumet. Men tyvärr så har han bara haft kortet i 2 år. Så han får inte lära ut hur bra han än kör.. :(

antonoliver skrev:
Vill bara tillägga att nya manöverbanan är svårare änn den gamla.
Svårare?? Det är inte vad jag hört, hoppas verkligen att du ljuger :va :tungan
 

joker78

återuppstod
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Bandit 650 -05, gsxr750 -96
Jag var redo att köra upp efter 6st dubbellektioner á 2tim. Tror inte att någon kan tala om för dej hur många du behöver då det skiftar bra mycket. Men en vild gissning är väl ca.6dubbellektioner.
Fast om du tänkt köra upp på skolans hoj så är det ju i slutändan läraren som bestämmer hur många lektioner du måste ta. Du får inte köra upp förän läraren tycker att du är redo.

Lycka till med kortet :tummenupp
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
joker78 skrev:
Men en vild gissning är väl ca.6dubbellektioner.
:tummenupp

joker78 skrev:
Fast om du tänkt köra upp på skolans hoj så är det ju i slutändan läraren som bestämmer hur många lektioner du måste ta. Du får inte köra upp förän läraren tycker att du är redo.
Får hoppas att han inte bara är ute efter mina pengar då. Får förklara min situation för honom..
 

nicce

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
PITEÅ
Hoj
hojlös
tog 3 dubbel lektioner.
klarade på första uppkörningen.
men då är de ju här uppe.
kanske lite skillnad i trafiken.
men då ficka jag låna hojen av körskolan så jag kunde träna 3 dar ute vid manöverbanan innan uppkörning.
men lycka till
 

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Ort
hus
Hoj
54
Tog 3 lektioner klarade på första försöket. Det är bus enkelt Mahti...
Kör så det ryker :tummenupp
 

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
BT 1100 Bulldog
antonoliver skrev:
Tog kortet för en två mån sedan ,kört mycket cross moppe ,haft b kort i 15 år ,,manöverbanan var svårare än jag trodde ,,blev 15 lektioner sammanlagt +att jag kuggade en gång ,,inspektören tyckte jag körde försakta på grusväg,tilläggas att jag kanske inte hade den bästa trafikskolan här i Västerås.hört från flera ,dom vill gärna att man bokar in fler lektioner än man tror man behöver,
lycka till :yoparty



Vilken skola var det ??
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
antonoliver skrev:
Vill bara tillägga att nya manöverbanan är svårare änn den gamla.
:yoparty
Den första gjorde jag på 17 sekunder första gången jag provade den. (om jag inte minns fel så var 21 gränsen?) Å med det menar jag att det ska vara rejält mycket svårare om man ska ha problem med den efter att ha tränat på den i 11 timmar...

Hursomhelst så går det väl ta fler lektioner om man inte känner sig redo eller inte klarat av provet.

Sen tänkte jag om träningshojval. RD 125 kan du hitta väldigt billiga (typ 4000 riksdaler), det tycker jag e en kanonbra hoj att ha hemma å träna på. Då får du lära dig vad motorkaraktär är å hela den biten, utan att det behöver göra ont... Sen är den relativt lätthanterad med sin låga vikt, gör att man vågar prova på!
 

antonoliver

steve
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha r1
Mahti skrev:
Var detta dubbellektioner?

Det lät billigare och finare i mina öron :) Får hoppas att jag lär mig lika fint som du!


Har bara en polare som kör MC, han finns här på forumet. Men tyvärr så har han bara haft kortet i 2 år. Så han får inte lära ut hur bra han än kör.. :(


Svårare?? Det är inte vad jag hört, hoppas verkligen att du ljuger :va :tungan
15 enkellektioner ,jag har hört många debatter om manöverbanan garagevändningen är ju borta ,men nu är det mer krypkörning mellan koner,sammanlagt 4 olika manöverprovbanor ,två av dom får du vid uppkörning tidtagningen är borta ,men nu ska du hålla hastighet av 50km/t
mellan koner med undanmanöver ,,mycket träning behövs ,jag hade inte heller nån att övningsköra med ....lycka till :yoparty
 

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
Bokade själv 7 lektioner ( 60 min st )

efter förste lektionen så tyckte läraren att jag kunde ta bort åtminstonde 2 lektioner
men jag ville vara mer på säkra sidan så jag tog bara bort en

så har man en bra lärare så kan han uppskatta ungefär hur många lektioner man behöver
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top