Orolig för MC kort

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös
daemon skrev:
Notera att killen i soffan, som kuggades 5 ggr, sa att han hade problem med hatera bilen dvs motoriken. Dessutom var bilen han övningkörde med helt anorlunda än den han fick köra upp med. Hur applicerar du detta på MC, som har något flera moment och plylar å hålla reda på? Svar: Det är svårare och kväver mer träning! Övningkör med den hoj du skall köra upp på.


Instämmer verkligen med att du ska övningsköra på den hoj som du sen ska bärga kortet på...de jag provkört så här långt är väldigt annorlunda från varandra...
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
MiZou skrev:
Instämmer verkligen med att du ska övningsköra på den hoj som du sen ska bärga kortet på...de jag provkört så här långt är väldigt annorlunda från varandra...

Som det ser ut för mig så har jag inget annat val än att köra med endast den hojen som jag ska köra upp med, blir ju körskolans hoj man kör upp med.. Så i den punkten blir jag tvungen att följa erat råd om det inte kommer någon riddare på MC och säger att han kan mängdöva med mig varje dag :tungan
 

Lindgren

MML
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
GSXR 600
Jag hade ingen moppe erfarenhet heller..... 7 eller om de var 8 dubbel lektioner så fixade jag kortet så jag tror de går bra för dig... :yoparty
 

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda Cbr 954RR -03 (såld) Husaberg 650S -05 (såld)
Jag har kört 7 eller 8 dubbellektioner och har kört upp 1 gång men misslyckades... körläraren tyckte jag körde för sakta på undanmanöverbanan.. :huvet ska köra upp 2:a gången nästa vecka då jävlar så ska det gå undan i undanmanöverbanan! :lol

jag har bara kört med körskolans hoj. alltså ingen träning hemma...
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
ChrillZ skrev:
Jag har kört 7 eller 8 dubbellektioner och har kört upp 1 gång men misslyckades... körläraren tyckte jag körde för sakta på undanmanöverbanan.. :huvet ska köra upp 2:a gången nästa vecka då jävlar så ska det gå undan i undanmanöverbanan! :lol

jag har bara kört med körskolans hoj. alltså ingen träning hemma...


Första lektionen om 1 timme & 20 minuter, känns gött att äntligen komma igång med det. Måste ta bussen strax, så jag måste dra o leta efter körkortstillståndspappret :tummenupp Wish me luck
 

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda Cbr 954RR -03 (såld) Husaberg 650S -05 (såld)
Mahti skrev:
Första lektionen om 1 timme & 20 minuter, känns gött att äntligen komma igång med det. Måste ta bussen strax, så jag måste dra o leta efter körkortstillståndspappret :tummenupp Wish me luck


Lycka till!! :)
 

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
YZF-R1
ChrillZ skrev:
Jag har kört 7 eller 8 dubbellektioner och har kört upp 1 gång men misslyckades... körläraren tyckte jag körde för sakta på undanmanöverbanan.. :huvet ska köra upp 2:a gången nästa vecka då jävlar så ska det gå undan i undanmanöverbanan! :lol

jag har bara kört med körskolans hoj. alltså ingen träning hemma...


Ärligt! När du körde upp, kändes det som att du skulle klara av det (före, under och efter)?

Och hur många lektioner har du eller kommer du att ta innan uppkörningen nästa vecka?
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Ska köra min första lektion nästa vecka. Kommer att börja i körskola för att sedan repetera övningarna med min motorcykel. Det verkar som att många har problem med att få handledare, själv har jag två stycken. :) samt tillgång till övningsfältet som vägverket själva använder till sina körprov

Har haft B-körkort i åtta år så lite fördel borde man ha.

Nervös..näää inte alls. :gnissla men det får ta den tid det tar.. :)
 

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Jag tog mitt k-kort på 3 veckor från teoriprov till uppkörning, det blev 3 körlektioner innan uppkörningen. Jag köpte hojen (cbr 600) och övningsskörde ca. 70mil hemmavid innan jag började på körskolan. Jag rekommenderar att du kör så mycket du kan hemma innan du börjar köra på körskola för det är viktigt att göra ett bra första intryck, då kommer inte läraren att lägga en massa onödig tid på att öva skitsaker. Jag hade tränat in godkända tider på konbanan/garagevändningen med min sporthoj och då var det ju löjligt enkelt att göra detsamma med körskolans hoj.
Öva måste man göra för att lära sig och det är billigare att öva privat än på körskolan, så tänkte iaf jag.
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Lindgren skrev:
nopp inte de hade inga möjligheter.... köpte min hoj nån vecka efter jag tog kortet

Det är så jag planerat att lägga upp det också :)

Min första lektion gick helt okay.. Vänjde mig vid hojjen, lärde mig köra lite sakta först, sen var det krypkörningen vilket gick helt okay faktist..
Nästa gång funkar det säkert skitbra :)
Ett problem bara, kändes som jag körde i 20 minuter, när det i själva verket hade gått 1h 20min.. :rolleyes:

skoj var det iaf
 

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda Cbr 954RR -03 (såld) Husaberg 650S -05 (såld)
daemon skrev:
Ärligt! När du körde upp, kändes det som att du skulle klara av det (före, under och efter)?

Och hur många lektioner har du eller kommer du att ta innan uppkörningen nästa vecka?


Visst var man jävligt nervös... och är man det så kan det ju låsa sig helt! men jag tyckte det kändes ok.. men men

Jag ska inte köra innan nästa uppkörning.
 

Herman

Plockar ut en ny CBR1000RA vecka 14
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000RA - 2010
Själv vaknade man kl 06.15 den 22 April 2005 och tänkte att ”fan jag ska ta mc kort”. Så man gick upp duschade, fixade lite mat. Sen gick man ner till närmaste mc handlade. Gick in sa, den snabbaste hojen ni har inne tack. Säljaren säger då, du får ta våran nya Suzuki GSX-R 1000 K5, bra tänkte jag. Rotade lite i fickorna och tag fram en 130.000:- eftersom jag behövde lite kläder också. :D

Tog på mig utrustningen och körde ner till flygfältet (där man kör upp, har aldrig åkt hoj tidigare!!). Flygfältet ligger ungefär 30 min bort fast jag åkte dit på 10 min eftersom jag åkte hoj. Snittade säkert 280 km/h. Drog snuten en gång på vägen.

När jag kommer dit så finns det säkert 20 st som ska köra upp från 4 st olika körskolor. Lägger på lite bakhjulsåka och lite andra trix. Pratar med några där som typ tagit 30 lektioner och pröjsat en 20.000:- för sina lektioner HAHAHA tänker jag vilka sopor. :tummenupp

Så jag väntar medens alla andra kör upp, några kuggar sig fast det tagit en 30 lektioner HAAHAH! Sen blir det min tur, glider ner och 40 min senare har man sitt mc kort... :banana

Så aldrig kört förut, inga lektioner…..

Det är inte så svårt. :7peta
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Herman skrev:
Själv vaknade man kl 06.15 den 22 April 2005 och tänkte att ”fan jag ska ta mc kort”. Så man gick upp duschade, fixade lite mat. Sen gick man ner till närmaste mc handlade. Gick in sa, den snabbaste hojen ni har inne tack. Säljaren säger då, du får ta våran nya Suzuki GSX-R 1000 K5, bra tänkte jag. Rotade lite i fickorna och tag fram en 130.000:- eftersom jag behövde lite kläder också. :D

Tog på mig utrustningen och körde ner till flygfältet (där man kör upp, har aldrig åkt hoj tidigare!!). Flygfältet ligger ungefär 30 min bort fast jag åkte dit på 10 min eftersom jag åkte hoj. Snittade säkert 280 km/h. Drog snuten en gång på vägen.

När jag kommer dit så finns det säkert 20 st som ska köra upp från 4 st olika körskolor. Lägger på lite bakhjulsåka och lite andra trix. Pratar med några där som typ tagit 30 lektioner och pröjsat en 20.000:- för sina lektioner HAHAHA tänker jag vilka sopor. :tummenupp

Så jag väntar medens alla andra kör upp, några kuggar sig fast det tagit en 30 lektioner HAAHAH! Sen blir det min tur, glider ner och 40 min senare har man sitt mc kort... :banana

Så aldrig kört förut, inga lektioner…..

Det är inte så svårt. :7peta

o sen vaknade du eller :lol
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Herman skrev:
Rotade lite i fickorna och tag fram en 130.000:- eftersom jag behövde lite kläder också. :D

har aldrig åkt hoj tidigare!!.

glider ner och 40 min senare har man sitt mc kort... :banana

Det är inte så svårt. :7peta

Najs, om du ger mig 130.000:- så kan jag försöka göra om den sagan till verklighet :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jag tror det beror på hur gärna du VILL köra hoj.

Oftast tar vi hojåkare kortet snabbare än de som tar för bil, mycket för att bilkort ska alla ha oavsett intresse eller inte.
Är du motiverad tillräkligt så är chansen att lyckas ta kortet stor.
Många gnäller om fel på uppkörningsgubbar o annat, men jag säger att de själva inte är mogna att köra helt enkelt.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top