Viktor L
Moderator
Frågade om garantin eftersom det är väldigt viktigt att veta. Om man hade svarat att man motsätter sig domen (som är vägledande och därmed gäller enligt lag) så skulle jag ha behövt dra ärendet till domstol om hojen rasar och Johans MC inte vill stå bakom garantin. Inget jag vill göra så det är ingte konstigt att jag började med det.
Sedan att moderatorn skriver att jag är nyregistrerad och skriver skit om ett företag. Som jag skrev så brukar jag inte skriva på forum men eftersom jag aldrig blivit bemött på detta sätt innan ville jag ventilera mig och var gör man det bättre än på ett hojforum? Om det inte uppskattas att man skriver om sina erfarenheter, hur lite inlägg man än gjort så skriver jag inget mer.
Bike finns i Göteborg men man säljer inte KTM i dagsläget. Vill köpa hojen omgående.
Absolut, garantin är viktig.
Men allvarligt talat. Dom säljer motorcyklar och du ringer dit som nån jurist med stora, ifrågasättande ord och anklagande ton (som det verkar) och undrar om dom kommer börja tjafsa om du vill serva din fiktiva KTM hos någon annan.
Det är fritt fram för dig att serva hos vem du vill, precis som du säger.
Sen är det inte Johans MC som kommer motsätta sig någonting om det blir ett garantiärende av din hoj, det är KTM i Österrike som kommer göra det. Även om Svenska handlare måste följa gällande prejudikat så tror jag inte att KTM behöver vara lika intresserade av det. Rätt säker att det står någonstans i deras serviceböcker eller villkor att KTM hojar ska servas hos auktoriserade handlare. Sen säger i regel andra handlare att du hellre borde serva hos en auktoriserad handlare för att undvika strul.
Om samtalet är som du beskriver i första inlägget så har du ingen annan än dig själv att skylla gällande bemötandet. Jävligt klantigt samtal. Du visar inget intresse av någon MC förrän efter en lång harang av juridik och då har redan personen i andra änden av luren ledsnat.
Prova köra samma approach hos någon annan KTM handlare du ringer så ska du nog se att du får liknande bemötande.
Att vara rak på sak är nog bäst.
"Jag vill köpa en KTM 390 Duke, hur snart kan ni få hem en?"
Last edited: