Otroligt dåligt bemött av Johans MC!

Status
Ej öppen för fler svar.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Frågade om garantin eftersom det är väldigt viktigt att veta. Om man hade svarat att man motsätter sig domen (som är vägledande och därmed gäller enligt lag) så skulle jag ha behövt dra ärendet till domstol om hojen rasar och Johans MC inte vill stå bakom garantin. Inget jag vill göra så det är ingte konstigt att jag började med det.

Sedan att moderatorn skriver att jag är nyregistrerad och skriver skit om ett företag. Som jag skrev så brukar jag inte skriva på forum men eftersom jag aldrig blivit bemött på detta sätt innan ville jag ventilera mig och var gör man det bättre än på ett hojforum? Om det inte uppskattas att man skriver om sina erfarenheter, hur lite inlägg man än gjort så skriver jag inget mer.

Bike finns i Göteborg men man säljer inte KTM i dagsläget. Vill köpa hojen omgående.

Absolut, garantin är viktig.

Men allvarligt talat. Dom säljer motorcyklar och du ringer dit som nån jurist med stora, ifrågasättande ord och anklagande ton (som det verkar) och undrar om dom kommer börja tjafsa om du vill serva din fiktiva KTM hos någon annan.

Det är fritt fram för dig att serva hos vem du vill, precis som du säger.

Sen är det inte Johans MC som kommer motsätta sig någonting om det blir ett garantiärende av din hoj, det är KTM i Österrike som kommer göra det. Även om Svenska handlare måste följa gällande prejudikat så tror jag inte att KTM behöver vara lika intresserade av det. Rätt säker att det står någonstans i deras serviceböcker eller villkor att KTM hojar ska servas hos auktoriserade handlare. Sen säger i regel andra handlare att du hellre borde serva hos en auktoriserad handlare för att undvika strul.

Om samtalet är som du beskriver i första inlägget så har du ingen annan än dig själv att skylla gällande bemötandet. Jävligt klantigt samtal. Du visar inget intresse av någon MC förrän efter en lång harang av juridik och då har redan personen i andra änden av luren ledsnat.

Prova köra samma approach hos någon annan KTM handlare du ringer så ska du nog se att du får liknande bemötande.

Att vara rak på sak är nog bäst.

"Jag vill köpa en KTM 390 Duke, hur snart kan ni få hem en?"

Last edited:

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Hoj
Honda VFR800-98
KTM= Kom å Ta Mig
fy f-n för att äga en dylik. fast försäljarna gnuggar ju hännera i upphetsning då dom blir stulna i partiominut.
ja alla utom johan knövvelstrumpa.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Varför måste du just köpa en KTM 390?
Du som gillar garanti måste säkert gilla driftsäkerhet också, där är ju inte KTM direkt i topp.
I`m just saying!

Jimmy

Guest
KTM= Kom å Ta Mig
fy f-n för att äga en dylik. fast försäljarna gnuggar ju hännera i upphetsning då dom blir stulna i partiominut.
ja alla utom johan knövvelstrumpa.

Tänka sig att det 2013 stals fler Honda...

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Frågade om garantin eftersom det är väldigt viktigt att veta. Om man hade svarat att man motsätter sig domen (som är vägledande och därmed gäller enligt lag) så skulle jag ha behövt dra ärendet till domstol om hojen rasar och Johans MC inte vill stå bakom garantin. Inget jag vill göra så det är ingte konstigt att jag började med det.

Sedan att moderatorn skriver att jag är nyregistrerad och skriver skit om ett företag. Som jag skrev så brukar jag inte skriva på forum men eftersom jag aldrig blivit bemött på detta sätt innan ville jag ventilera mig och var gör man det bättre än på ett hojforum? Om det inte uppskattas att man skriver om sina erfarenheter, hur lite inlägg man än gjort så skriver jag inget mer.

Bike finns i Göteborg men man säljer inte KTM i dagsläget. Vill köpa hojen omgående.

Du har möjligtvis inte funderat på att sättet du lägger upp din fråga kan tolkas som underligt? vilken handlare har exempelvis kolla på alla domar i Marknadsdomstolen? varför inte bara hålla det enkelt och fråga om de hade motorcykeln och hur det är med garantin? för att sedan fråga hur det skulle bli med garantin om du ibland "eventuellt" skulle "råka" serva den hos någon annan verkstad?

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93

Köper du av Bike i Trollhättan så kan du hämta ut den på Bike i Göteborg!

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Värst vad alla är lätt kRänKTA här då.

Nu är det handlaren som förlorar en kund för att den inte kan behålla lugnet i tre sekunder. Det är klart handlaren ska kunna bli utfrågad vilka regler som gäller. Nog för att det är trevligt som kund att känna sig som kompis med de på företaget och säkert vice versa men de ska fortfarande ha koll på sin sak. Vill jag fråga ett företag vad som gäller förväntar jag mig att de svarar på de. Inte blir små griniga bebisar. Oprofessionellt helt klart av Johans MC. Även om det inte uppskattas med sådan kund får nog personen i andra änden vara lite service minded och förstå att alla inte ringer för att prata väder och härliga åkturer. Att överhuvudtaget få för sig att skrika på en intresserad kund är fullständigt vedervärdigt, det gör man inte.

Max kan gå vidare till nästa handlare, Johans MC försämrar rykte och förlorar potentiell kund.

:glömdet

Max.A

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Hoj
Ska köpa KTM Duke 390
Absolut, garantin är viktig.

Men allvarligt talat. Dom säljer motorcyklar och du ringer dit som nån jurist med stora, ifrågasättande ord och anklagande ton (som det verkar) och undrar om dom kommer börja tjafsa om du vill serva din fiktiva KTM hos någon annan.

Det är fritt fram för dig att serva hos vem du vill, precis som du säger.

Sen är det inte Johans MC som kommer motsätta sig någonting om det blir ett garantiärende av din hoj, det är KTM i Österrike som kommer göra det. Även om Svenska handlare måste följa gällande prejudikat så tror jag inte att KTM behöver vara lika intresserade av det. Rätt säker att det står någonstans i deras serviceböcker eller villkor att KTM hojar ska servas hos auktoriserade handlare. Sen säger i regel andra handlare att du hellre borde serva hos en auktoriserad handlare för att undvika strul.

Om samtalet är som du beskriver i första inlägget så har du ingen annan än dig själv att skylla gällande bemötandet. Jävligt klantigt samtal. Du visar inget intresse av någon MC förrän efter en lång harang av juridik och då har redan personen i andra änden av luren ledsnat.

Prova köra samma approach hos någon annan KTM handlare du ringer så ska du nog se att du får liknande bemötande.

Att vara rak på sak är nog bäst.

"Jag vill köpa en KTM 390 Duke, hur snart kan ni få hem en?"

Har ringt två andra handlare och det var inga problem där trots att jag började fel enligt dig. En handlare sa att han skulle be chefen återkomma med svar under morgondagen då han inte var anträffbar just nu och den andra sa att finns det en dom som även gäller motorcyklar så kommer vi självklart följa den. Ingen blev sur eller irriterad.

Du anklagar mig för att ha en agenda när jag skriver om mina erfarenheter. Man kan ju fråga sig vad du har för agenda som hoppar på mig?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Man kan formulera sig på olika sätt och få olika bemötande beroende på sätten man formulerar sig på.
Se tillbaka på det bemötande du själv fick hos handlaren och det som du fick här.
Nu skulle jag kunna skriva ett ganska långt svar här, men jag tycker faktiskt att flertal andra i denna tråd ha gett dig vettig konstruktiv feedback på hur dylika situationer kan hanteras i framtiden. Inte gå i konfrontation i mening 3 på telefon och visa genuint intresse innan man frågar om garantin, osv.

Fast gissar jag rätt personligen så har det redan dykt upp en tråd på något annat forum med
"Otroligt dåligt bemött av moderator på Sporthoj.com!" :rolleyes:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag är nog inne på Viktors linje. Jag vet inte riktigt vad du förväntar dig när du lägger upp samtalet på det sättet. Svaret från handlaren må vara klumpigt, men din egen förmåga lyser ju inte direkt med diplomati heller...

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10

Men sluta agera son en 14-åring.. Som man frågar får man svar. Har du inte lärt dig ett skit? Först måste du få säljarn att förstå/tro att du är en potentiell kund och inte ytterligare en testpilot sen ställer du dina obekväma frågor.

Fast sådana idiotfrågor som du ställer får du nog tyvärr vänta med tills du verkligen har ett garantiärende värt namnet. Och fundera på hur du utan möjlighet till tvivel skall bevisa att hojen är fackmannamässigt servad.

Om du inte provkört Duke 390 redan så gör det. Jag funderade på en sån som åka till jobbet hoj men det gick fan inte att motivera efter en provkörning.

Och köp för fan inte av en handlare som slutar säljs KTM, dom lär inte serva eller hantera garanti utan hänvisa till andra handlare ändå.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag blir bara negativ när den röda delen i den påstådda konversationen är så uppenbart friserad till att vara totalt apdåligt medans den svarta är skevt färgad som helylle och tillrättalagd..skäms...

Det är svårt att ha en objektiv åsikt när du skriver som du gör.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nu luktar det kanske lite Uppdrag Granskning-upplägg om frågan, men det är ingen godtagbar anledning att inte svara sakligt på frågorna eller svära och gapa på folk i telefon.

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Folk antar per automatik att det "MaX" skriver i sitt inlägg är sanningen? I ett foruminlägg?

Wooooow....

Max.A

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Hoj
Ska köpa KTM Duke 390
Är inte intresserad av er åsikter om hur jag ställer mina frågor eller att jag skulle färga det jag skriver. Skrev bara exakt vad som hänt eftersom jag ville ventilera mig och är det inget som uppskattas, att man ska bli påhoppad för det man skriver, så kan det likaväl vara. Sedan att moderatorn Wiseguy skriver att jag nog har startat en tråd på annat forum och skriver om hur han behandlar mig säger att detta forum inte är för mig som tillåter en moderator att agera så som han gör. Inom psykologin kallas det projektion när man tar ut problem man har i det egna personliga livet på andra genom att attackera personen, som du nyss gjorde Wiseguy. En dominerande flickvän eller mamma brukar ligga bakom, eller arbetskollegor som mobbas. Ta tag i ditt liv istället för att hoppa på andra.

Johans MC har i varje fall tappat mig som kund och det finns säkerligen någon som läser detta och som tänker både en och två gånger innan man har med företaget att göra.

Skriver inget mer på detta forum.

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
orkar inte med folk som dig.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Är inte intresserad av er åsikter om hur jag ställer mina frågor eller att jag skulle färga det jag skriver. Skrev bara exakt vad som hänt eftersom jag ville ventilera mig och är det inget som uppskattas, att man ska bli påhoppad för det man skriver, så kan det likaväl vara. Sedan att moderatorn Wiseguy skriver att jag nog har startat en tråd på annat forum och skriver om hur han behandlar mig säger att detta forum inte är för mig som tillåter en moderator att agera så som han gör. Inom psykologin kallas det projektion när man tar ut problem man har i det egna personliga livet på andra genom att attackera personen, som du nyss gjorde Wiseguy. En dominerande flickvän eller mamma brukar ligga bakom, eller arbetskollegor som mobbas. Ta tag i ditt liv istället för att hoppa på andra.

Johans MC har i varje fall tappat mig som kund och det finns säkerligen någon som läser detta och som tänker både en och två gånger innan man har med företaget att göra.

Skriver inget mer på detta forum.

inom psykologin kallas det projektion när man tar ut problem man har i det egna personliga livet genom att attackera MC-handlare under sensäsong, som du nyss gjorde MaxA. En dominerande pojk-/flickvän eller ännu troligare mamma brukar ligga bakom, eller skolkamrat som mobbas. Ta tag i ditt liv istället för att hoppa på andra.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha