Old Badger
SportHojsentusiast
Ni missar väl inte demonstrationen i Sthlm nu på lördag. Alla som kan MÅSTE dit.
2 plus och snöblandat regn vid 8-tiden på lördag säger SMHIs prognos.
Ni missar väl inte demonstrationen i Sthlm nu på lördag. Alla som kan MÅSTE dit.
Bilar och mc testas inte på samma sätt så det är svårt att jämföra förbrukning om man inte själv kör båda fordonen ungefär samma sträcka och med samma inspiration...
2 plus och snöblandat regn vid 8-tiden på lördag säger SMHIs prognos.
Man kan ju tro att det är muppen hellden som skrivit denna annons.
http://www.blocket.se/vastmanland/Ecoride_URBAN_ARROW__omg__Leverans_66508982.htm?ca=1_9&w=3
Holländsk tillverkare av elektriska lastcyklar som är smidiga och säkra. Mottot är att göra våra städer till en grönare och mer stillsam plats med mindre trafik-buller och oljud. Urban Arrow Family – är en lastcykel med elektrisk assistans som tyst och smidigt tar dig och barnen genom staden. Cykeln har en lättvikts-aluminium ram och är smidig att manövrera genom trafikstoppningar. Enkelt, snabbt och smidigt tar man sig fram, så bilen är inte längre nödvändig – det är cykling som gäller!.
Man kan ju tro att det är muppen hellden som skrivit denna annons.
http://www.blocket.se/vastmanland/Ecoride_URBAN_ARROW__omg__Leverans_66508982.htm?ca=1_9&w=3
Holländsk tillverkare av elektriska lastcyklar som är smidiga och säkra. Mottot är att göra våra städer till en grönare och mer stillsam plats med mindre trafik-buller och oljud. Urban Arrow Family – är en lastcykel med elektrisk assistans som tyst och smidigt tar dig och barnen genom staden. Cykeln har en lättvikts-aluminium ram och är smidig att manövrera genom trafikstoppningar. Enkelt, snabbt och smidigt tar man sig fram, så bilen är inte längre nödvändig – det är cykling som gäller!.
43 000 ?!?! Helvete!
Jag fick i dag ett mail från en av Stockholms stads jurister:
hej,
Kommunen kan reglera parkering genom att avgiftsbelägga parkeringsplatser. Parkeringsavgifter är ett effektivt verktyg för att öka omsättningen på parkerade fordon och för att styra parkeringen till lämpliga platser. Möjligheten regleras i Lag om kommuners rätt att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats, m.m. (KAL, SFS 1957:259).
Det finns inga lagliga förutsättningar att gynna MC förare. Kan jämföras med rättsfallet nedan.
Högsta Förvaltningsdomstolen har slagit fast att det strider mot kommunallagen att favorisera miljöbilsägare och därmed inte tillämpa likställighetsprincipen (HFD 2014 ref 57). I domskälet anförs att det endast är parkering för boende och nyttoparkering som kan ges reducerad avgift samt endast parkering för rörelsehindrade som kan avgiftsbefrias (Lag (1957:259 2§) om rätt för kommun att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats m.m)
Parkeringsplanen som innebär att MC ska erlägga parkeringsavgift antogs i Trafiknämnden förra veckan. Planen ska vidare till Kommunfullmäktige för beslut.
Hälsningar,
Jarina Edlund (jurist/projektledare)
www.stockholm.se
Jag svarade då:
Att kommunen har rätt att reglera parkering och ta ut parkeringsavgift är inget jag bestrider.
Däremot anser jag att nivån på parkeringsavgiften strider mot likställighetsprincipen eftersom avgiften per ytenhet är avsevärt lägre för bilister än för motorcyklister.
Det handlar alltså inte om att favorisera MC-ägare, utan att vi kräver samma rätt som bilister.
En motorcykel upptar ca 1/5 av ytan av en bil. Då kan heller inte avgiften sättas högre än 1/5 av avgiften för en bil. Något annat är ett brott mot likställighetsprincipen.
I den i trafiknämnden beslutade parkeringsplanen så står i "Bilaga 1 Förslag till nya avgifter,avgiftstider och taxebenämningar" att " Avgift XX kr/timme i taxeområde YY när avgiften betalas via stadens betaltjänst för parkering ”Betala P” (ej möjligt via parkeringsautomat)."
Jag anser jag att det är ett brott mot likställighetsprincipen att motorcyklister som har boendeparkering måste ha tillgång till en mobiltelefon eller helst en smartphone för att kunna erhålla den taxa man har rätt till då detta inte krävs för bilister.
Mvh,
Ingvar
Dr Sadness!
Med tanke på vem du citerade så påminner jag om vikten att kolla så att torkarbladen är i gott skick på hojen.
Ja, det är förbannat angeläget att vara där, oavsett väder.
Låna syrrans rosa moppe om det svider att ta ut finhojen, gott folk.
Detta må se ut som en isolerad Stockholmshändelse, men funkar det där så funkar det änywär.
Helt rätt, det här gäller ALLA motorcyklister och mopedister.
Tillsammans med förbudet att köra i busskörfält visar man att det inte handlar om framkomlighet eller trängsel.
Skål och festa på, du, hojbroder!Ärligt talat Svenssons! hur i helvete är det möjligt att en sån parti som MP har ö.v.h så mycket makt i Regeringen?Dem är ju snart under 4%....och dessa jävla protester som vi hojåkare gör,som t.e.x i stadshuset!!Vad hände sen,inte ett jävla skit!! Enda som biter dessa jävla idiot politikerna är att spöa skiten ur dem eller hänga ut dem på nåt sätt!! Kolla på deras garderob mm..så nu tar vi näven ur fickan och går på dem,hård!!! PS. Kom inte sen att det är HA metoder som vissa gör....du som tycker det kan ju skriva dina brev och mail till dessa hjärndöda politiker och hoppas att du slipper p-avgiften!! Så ja,nu ska jag festa och önskar alla hojbröder en go kväll!!!
I kommunfullmäktige finns 101 mandat. Majoritet innebär 51 mandat. S + Mp + V + Fi har 53 mandat. Det är de som tänker rösta för p-avgift.
Parkerade på Regeringsgatan 6:00!
Efter att någon knäckt styrlåset och släpat över MC till andra sidan, så har någon annan kunnat parkera på "min" plats. Skulle tagit 1000cc så hade dom lite mer att släpa på
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|