Jag inbillar mig att på sikt vinner man på att ha kompisar, riktiga kompisar, och inte såna som väljer att vara kompis med dig bara för att du är störst och starkast.
Du har ju en poäng i att det är märkligt att Polen ställde upp, men på samma sätt är det en fjäder i hatten för Danmark att trots hemmaopinion och inga förhoppningar om bidrag från USA så ställer de upp med trupp.
Det är civilkurage om något, apropå ingenting.
...det globala samarbetet inom miljö och andra områden, kunde präglas mer av samarbets- och kanske också kompromissvilja i visa fall, än vad Bush lyckats med.
Ja, kanske, eller inte. Jag vet inte om det är ett självändamål att anpassa sig efter andra. Det kanske det är.
Kan det ha varit så att Saddam försökte verka ner skräckinjagande än han var? Han hade inga massförstörelsevapen, men han kanske av förklarliga skäl inte ville lägga sig alldeles platt på marken inför Den Store Satan. Bara en teori, jag har ingen aning om hur det låg till.
Exakt så verkar det ju ha varit, samma korkade retorik som galningen i Nordkorea (Demokratiska Folkrepubliken alltså
) kör med, de hotar till sig bistånd. Min poäng är att det verkar bara vara USA som får bära hundhuvud för att de gick på det.
En korrekt slutsats vore t.ex. att säga att USA borde inte gått in även om det fanns massförstörelsevapen, inte bara gnälla om att det faktiskt inte fanns några och att det borde USA vetat, då FN heller inte visste det tydligen. Men, som du säkert likt mig märkt så är det inte det spåret USA-hatarna är inne på, de klagar på allt möjligt istället, en förvisso framgångsrik taktik.
Finns inte folkrättsligt stöd, så föreligger ett folkrättsbrott. Svårare är det inte. Och det är inte acceptabelt.
Det är uppenbart att FN:s säkerhetsråd är ett mycket tungrott maskineri och att det dubbla vetot är ett stort problem när det gäller möjligheterna att inom ramen för FN agera mot skurkstater. Detta är naturligtvis en stor brist, men det innebär inte att det är fritt fram att bete sig hur man vill bara för att säkerhetsrådet inte kunnat enas om någon lämplig resolution.
Sudan är ett ett exempel på FN:s tillkortakommanden.
och just där så skiljer sig vår uppfattning fullständigt. Jag säger som Alvedonreklamen, vad det nu var, typ: om man är stor och stark måste man vara snäll. Om USA vet eller tror sig veta (vilket oftast är samma sak) att något hiskeligt pågår någonstans så hoppas jag att de även i framtiden agerar, oavsett vad Kina och andra diktaturer blockerar i FN's säkerhetsråd.
Jag kan bara beklaga att USA inte skickat trupp till Sudan, blastat AU och EU och skipat rättvisa och hederliga västerländska ideal åt folket.