Pickup-besatt.

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Helt seriöst!!! Hur mycket betalar ni i försäkring i sverige på era bilar?
Kollade upp chevan jag länkade till några inlägg bak o den skulle kosta 1100kronor i månaden på mig med trafik försäkring. :3freak
40000kr om året om jag skulle ha hel försäkring. :död
Norge alltså...:huvet
 
Last edited:

Flanders

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Aprilia AF1 sintesi
Helt seriöst!!! Hur mycket betalar ni i försäkring i sverige på era bilar?
Kollade upp chevan jag länkade till några inlägg bak o den skulle kosta 1100kronor i månaden på mig med trafik försäkring. :3freak
40000kr om året om jag skulle ha hel försäkring. :död
Norge alltså...:huvet

3700 nånting för en -86 4x4 med diesel, trafik försäkrad på en 19-åring i kungliga hufvudstaden
 

Hondafredde

Medlem
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Malmö/Bacong
Hoj
Hynda lowrider byggprojekt, Suzuki flash.
Jag har kikat på blocket på Cheva silverado (01-05) med 4x4. Finns det något speciellt man skall kika på på dessa modeller? Skall användas som vinterbil och när man skall lasta lite större saker, ingen terräng körning. Skall man ha vanliga M+S däck?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_F_250_Skattefri_Pickup_41578650.htm?ca=23_10&w=3

Jäkligt rå bil:tummenupp Fattas bara lite större däck så vore den kanon! Eller den kanske ratas på grund av volvodieseln?...:gnissla

Tog och lackade om framskärmarna på chevan häromdagen, snabbjobb och budgetlack medelst sprayburk från biltema som matchar originalfärgen sisådär lagom inte alls. Men det ser iallafall bättre ut än tidigare (svart grundfärg och kromade flamesklibbor...) :)

IMAG0451.jpgIMAG0455.jpg

Nu är bara problemet att framskärmarna ser bättre ut än resten av bilen då originallacken är sumpig och klarlacken flagnar...:hihi Kanske får köpa ett par sprayburkar till och köra över resten?:D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_F_250_Skattefri_Pickup_41578650.htm?ca=23_10&w=3

Jäkligt rå bil:tummenupp Fattas bara lite större däck så vore den kanon! Eller den kanske ratas på grund av volvodieseln?...:gnissla

Tog och lackade om framskärmarna på chevan häromdagen, snabbjobb och budgetlack medelst sprayburk från biltema som matchar originalfärgen sisådär lagom inte alls. Men det ser iallafall bättre ut än tidigare (svart grundfärg och kromade flamesklibbor...) :)

View attachment 366835View attachment 366836

Nu är bara problemet att framskärmarna ser bättre ut än resten av bilen då originallacken är sumpig och klarlacken flagnar...:hihi Kanske får köpa ett par sprayburkar till och köra över resten?:D

Har du tillgång till tryckluft så går det snabbt (relativt) att fyllelacka.
Lägg lite tid på att slipa bort rost och lägga på rostskydd först, sedan bara blåsa på någon färg i närheten av originalkulören.
Linoljebehandla ramen när du ändå håller på.
Det blir inte snyggt, men bromsar åldrandet.
Skall man göra det ordentligt så blir det inte av.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har du tillgång till tryckluft så går det snabbt (relativt) att fyllelacka.
Lägg lite tid på att slipa bort rost och lägga på rostskydd först, sedan bara blåsa på någon färg i närheten av originalkulören.
Linoljebehandla ramen när du ändå håller på.
Det blir inte snyggt, men bromsar åldrandet.
Skall man göra det ordentligt så blir det inte av.

Nja, jag har en gammal biltemakompressor men den bygger inte tryck ordentligt plus att jag saknar vattenavskiljare... Sprayburk på framskärmarna blev förvånansvärt bra resultat, med tanke på kostnad och arbete. Skärmarna var i och för sig redan grundade och rostskyddade, men allt som krävdes var lite våtslip och rengöring för ett helt ok och jämnt och fint resultat utan rnningar och med bra lyster (metallic spray).

Bilen är hyfsat rostfri, men ytrost på ram och kexiga trösklar finns ju som vanligt. Har tänkt svetsa upp trösklarna, sen blir det väl ungefär samma procedur som framskärmarna. Karossen har ju klarat sig bra från rost, så det borde gå hyfsat att bara lägga ny spraylack över originalet. Tänkte dra bort den flagande klarlacken med lite silvertejp bara, sen våtslip på originallacken och så sprayburk i samma kulörer som framskärmarna.

Nästa steg har jag tänkt ska bli att avfetta och högtryckstvätta underredet samt rostskydda som du säger. Frågan är bara vilket rostskydd som funkar bäst... En del säger att linolja är bra då den kryper in och härdar vilket stoppar existerande rost samt skyddar mot vätskeinträngning, men en del hävdar att linolja är enbart till för trä... Hörde om någon som hade blandat hammarlack med linolja och helt enkelt dränkt underredet i blandningen vilket skulle ha funkat bra och gett ett beständigt skydd som stoppar existerande rost. Vad tror du om det?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kör linolja. Bra skit som faen!

Ok, så bara linolja? Man kan inte måla ovanpå den torkade linoljan eller något? Skulle verkligen inte ha något emot ett blankt och fint underrede... Dessutom känns det som att ett ordentligt lager färg är mer beständigt och ogenomträngligt liksom. Visserligen vill jag ju inte stänga in någon fukt och kapsla in rosten som då fortsätter äta upp mina balkar, men om nu linoljan stoppar rost kanske man kan börja med att linoljebehandla och sen måla?
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Plocka loss flaket, sitter med sex bultar.
Kommer åt så mycket bättre då, sen kan du passa på och ge dom tvärgående balkarna under flaket ordentligt med rostskydd, dom brukar ge sej på flaket.
Och det gillar inte besiktningen.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ok, så bara linolja? Man kan inte måla ovanpå den torkade linoljan eller något? Skulle verkligen inte ha något emot ett blankt och fint underrede... Dessutom känns det som att ett ordentligt lager färg är mer beständigt och ogenomträngligt liksom. Visserligen vill jag ju inte stänga in någon fukt och kapsla in rosten som då fortsätter äta upp mina balkar, men om nu linoljan stoppar rost kanske man kan börja med att linoljebehandla och sen måla?

Ett lager färg håller aldrig tätt. Ett stenskott eller lite rost så kryper det under. Det bästa är att ha linolja på och låta det vara med lite påbättring då och då. Finns sprayburkar med linolja med smalt munstycke just för underredsbehandling på biltema för billiga pengar. Lätt att komma åt överallt och går fort att blåsa på.

Linoljan ska ha lite ytrost att nypa fast i så den kan krypa ända in till friskt stål. Sedan blir det linoxyl när det torkar. som stenhårt vax typ.

Vill du ha det fräsigare kan du ju alltid köpa en dunk linolja och pigmentera svart och sedan blåsa på.

Alla mirakelunderredsbehandlingar ger jag inte mycket för. Allt som lägger sig som ett lager utanpå ska man passa sig för.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Plocka loss flaket, sitter med sex bultar.
Kommer åt så mycket bättre då, sen kan du passa på och ge dom tvärgående balkarna under flaket ordentligt med rostskydd, dom brukar ge sej på flaket.
Och det gillar inte besiktningen.

Tack för tipset, men behöver man inte en lyft eller något för att få av hela flaket?? Låter tungt... Tvärbalkarna tror jag är hyfsade, det enda jag vet som är genomrostat är den diagonala balken som håller ett eventuellt extrahjul. Men det har jag inget upphängt så, och det ska inte vara en bärande del så det borde inte ge någon anmärkning på besiktningen. Men jag ska se vad jag kan göra, borde gå att komma åt hyfsat även med flaket på. FÖrdelen med att meka pickis är ju att man kan kräla runt undertill helt obehindrat även utan lyft :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ett lager färg håller aldrig tätt. Ett stenskott eller lite rost så kryper det under. Det bästa är att ha linolja på och låta det vara med lite påbättring då och då. Finns sprayburkar med linolja med smalt munstycke just för underredsbehandling på biltema för billiga pengar. Lätt att komma åt överallt och går fort att blåsa på.

Linoljan ska ha lite ytrost att nypa fast i så den kan krypa ända in till friskt stål. Sedan blir det linoxyl när det torkar. som stenhårt vax typ.

Vill du ha det fräsigare kan du ju alltid köpa en dunk linolja och pigmentera svart och sedan blåsa på.

Alla mirakelunderredsbehandlingar ger jag inte mycket för. Allt som lägger sig som ett lager utanpå ska man passa sig för.

Förvisso... Har faktiskt köpt ett par såna burkar och sprejat en omgång redan, men fan vet om det gav så mycket då jag inte brydde mig så mycket med rengöring den gången. Tänkte vara lite mer noggrann den här gången, och tänkte då att det samtidigt kunde vara bra med lite färg... Du tror inte att man kan linoljebehandla, måla och sen se till att underhålla det och behandla/måla om eventuella skador?

Förstår. Bör man avfetta och skrubba innan ändå kanske? Tänkte gå lös med en vanlig enkel stålborste samt avfettning och högtryck för att få så rent som möjligt, det borde väl kunna lämna tillräckligt mycket för linoljan att bita i? Eller tycker du att det skulle vara i överkant?

Skulle man ju kunna göra i och för sig... Får fundera på det!

Jo, jag vill ju som sagt inte kapsla in något som fortsätter äta på stålet...
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Tack för tipset, men behöver man inte en lyft eller något för att få av hela flaket?? Låter tungt... Tvärbalkarna tror jag är hyfsade, det enda jag vet som är genomrostat är den diagonala balken som håller ett eventuellt extrahjul. Men det har jag inget upphängt så, och det ska inte vara en bärande del så det borde inte ge någon anmärkning på besiktningen. Men jag ska se vad jag kan göra, borde gå att komma åt hyfsat även med flaket på. FÖrdelen med att meka pickis är ju att man kan kräla runt undertill helt obehindrat även utan lyft :D

Jo, kan nog bli rätt tungt att lyfta av flaket för hand när jag tänker efter. Men om du vill plocka av det så skulle det nog gå fint att palla upp ett hörn i taget och sen köra ut bilen.
Den diagonala balken klagade dom på när jag besiktigade, så häftade dit ett stadigt fyrkantsrör istället.
 

Flanders

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Aprilia AF1 sintesi
Jo, kan nog bli rätt tungt att lyfta av flaket för hand när jag tänker efter. Men om du vill plocka av det så skulle det nog gå fint att palla upp ett hörn i taget och sen köra ut bilen.
Den diagonala balken klagade dom på när jag besiktigade, så häftade dit ett stadigt fyrkantsrör istället.

jag lyfte flaket med en tok-hög bock, två spännband och en balk i hjulhuset under flaket. man får hissa och lägga mellan tills balken går under men sen är det inga problems :tummenupp
bra om man är två som gör det, dels för spännband och dels hålla balansen på flaket medans man kör ut bilen
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Får du köra lätt lastbil i Norge? Man behöver tyvärr ett eget körkort om den inte är B-reggad.


Nu råkar jag även få köra en tung lastbil om jag vill så! :tummenupp
Men planen hamna lite på is pga försäkringspengarna..
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top