Pickup-besatt.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Nu när polaren har köpt en pickis kommer suget på en egen.
En fråga, hur mycket behöver man köra för att en diesel skall löna sig att ha med tanke på att de kostar rätt så mycket mer än en med bensin.
bensin 2.5l/milen diesel 1.2l/milen dvs typ 12 spänn billigare per mil så 2000 mil om priskilnaden är 20 k och skatten 4 k mer. Inte så svårt va?

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
Tack för alla tipsen och annan hjälp! Nu glider jag runt i en pickis :)

Prulle, tror inte den riktigt drar 2,5l milen, men det e bara vänta och se!
262bbkg.jpg

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Tack för alla tipsen och annan hjälp! Nu glider jag runt i en pickis :)

Prulle, tror inte den riktigt drar 2,5l milen, men det e bara vänta och se!
262bbkg.jpg
jävligt fin pickis där! Nja tänkte mest på silverado med 7liter motorn. 4.3l vortex 6an går att få ner under 1.2 på längre resor men kan lugnt dra 2.5 liter med.
Sen spelar körstilen mest roll på soppa förbrukningen.

Vad är det du har köpt?

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Tack:)
Det e en c10 enligt vv, men 1500 heter den väll igenteligen, en 89 med vanliga 350:n (5,7l) och 700 lådan.
Hade tänkt tanka imorrn så jag ser vad jag har för förbrukning, körde kristanstad-stockholm igår, och låg väll runt 110 hela vägen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
1.) Då får du specifera "rök".
2.) Utsläppen av sotpartiklar är större från en dieselmotor.
3.) Dessa blir näppeligen lägre av bensininblandning.

1.) Ja, hela disskusionen började med bilprovningens rökmätningar så där har du din specifiering.
2.) Ja, precis.
3.) Där har du fel och vi är nu tillbaka på ruta 1.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Tack:)
Det e en c10 enligt vv, men 1500 heter den väll igenteligen, en 89 med vanliga 350:n (5,7l) och 700 lådan.
Hade tänkt tanka imorrn så jag ser vad jag har för förbrukning, körde kristanstad-stockholm igår, och låg väll runt 110 hela vägen.
Fan! tyckte jag kände igen den.. Den e fin den där har sett den i kristianstad ett par gånger.
c10 är karossen 1500 är lastförmågan i pound typ 750kg
Fan nu blev jag riktigt avvis vad fick du ge för den skicka pm om du inte vill skriva öppet.
350 är ju rätt perfekt finns hur mkt delar som helst. KOstar inte mkt att få riktig fart på dom hehe.

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
fick ge 35 för bilen.
Vad ska man ha för fälgbredd till 235/75-15? Hade tänkt köpa ett par black spoke fälgar och köra vinterdäck på!?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Får du den för 18k så är det bra köp, inget dåligt nu heller om den är så fins om den ser ut att vara och med bra däck etc.
Kolla bara så att det inte är något klåp som har varit framme och garagelackat den till döds. En garagelack kan funka, men då ska man veta vad man gör. Kolla alla skarvar mm, och den obligatoriska magneten är ju ett måste :D

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
Kawasaki ER-5
Ah, äntligen hittade jag denna tråd. Sökmotorn är inte min vän.

Okej, så här ligger det till: jag är ohyggligt sugen på att skaffa en pickup att ersätta vår trista päschå 307 med. Tyvärr är mina kunskaper om bilar kraftigt begränsade men man kanske kan få lite tips här? För att lyckas övertyga maken om att det är en bra idé så måste en del krav uppfyllas, det skulle faktiskt vara tacknämligt med tips på hur man lägger orden för att övertyga en praktiskt lagd, ekonomiskt sinnad man med miljösamvete om pickisens förträfflighet :) Han vet för mycket om bilar för att jag ska kunna lura honom att det är praktiskt, ekonomiskt och miljövänligt, jag måste presentera idén på annat sätt... gnissla

1: den måste vara 6-sitsig, alltså soffa fram för att rymma alla 4 barn varav en sitter bakåtvänt i 2 år till. Här verkar merparten objekt på blocket tyvärr gå bort :mad:
2: den bör inte dra så OHYGGLIGT mycket. Där går mao förmodligen min önskan om v8 bort, eller också inte?
3: 4-dörrars för att underlätta att få in barnen i baksätet. Innebär detta att man måste kolla efter dubbelhyttar eller finns det även 1,5-hytt med bakdörrar? Man kanske ändå måste amputera benen ovanför knäskålarna för att sitta bekvämt i baksätet på en 1,5-hytt så det ändå går bort, eller?
4: inte lastbilsregad. Än så länge har jag inte c-kort :(
5: fyrhjulsdrift är nog också ett krav.

Vilka ska jag titta efter, vilka går bort? Det är en djungel så... hilfe bitte?:Bugar

Last edited:

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Om man inte kör mycket statskörning så drar inte en v8 så ohyggligt mycket soppa, speciellt inte dom nyare som stänger av halva motorn vi jämn fart!
Som jag hörde nån sa, dom drar soppa/timma, mindre betydelse om man ligger i 10 eller 100 km/h :)
Min -89, enkelhytt, 2wd som jag har haft några veckor nu verkar snitta 1,8l/mil, men då kör jag ca 3 mil på morgonen, så den hinner ju knappt bli varm. Sedan 3mil hem i Stockholmstrafiken som går i snigelfart.
Går säkert att få ner någon dl milen med lite service och pilla på tändningen!
Verkar vara en mindre evighetsmaskin då min har gått över 43900 mil och funkar fortfarande :tuttar

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
För att lyckas övertyga maken om att det är en bra idé så måste en del krav uppfyllas, det skulle faktiskt vara tacknämligt med tips på hur man lägger orden för att övertyga en praktiskt lagd, ekonomiskt sinnad man med miljösamvete om pickisens förträfflighet :) Han vet för mycket om bilar för att jag ska kunna lura honom att det är praktiskt, ekonomiskt och miljövänligt, jag måste presentera idén på annat sätt... gnisslar

Jag vet av egen erfarenhet att det bästa sättet att övertala en man (läs mig) är sex... :huvet

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår