Pickup-besatt.

unke_b

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
honda crf450
Bröder,

Tjevan startar inte. :gråta Klickar bara när man vrider om nyckeln. Den har varit lite vek i batterierna på sistone och när jag skulle hem igår eftermiddag så ville han inte. Så lite senare på kvällen åkte jag ner med lillbilen och skulle kabla igång den, men den vill inte då heller, klickar bara när man vrider på nyckeln trots 14v på instrumentet.

Så, jag misstänker startrelä, startmotorsolenoid eller startmotorn, i den ordningen. Alternativt kablaget mellan batterier och startmotor. Har jag missat nåt här? Första problemet är att få hem skiten, jag vågade inte bogsera igår med en stackars i30 som dragbil.. :gnissla

som föregående, prova knacka på startmotorn.

Sen är det verkligen viktigt med ordentligt med kräm till startmotorn. Duger inte att titta på voltmätaren, har själv gått på den niten flera gånger tidigare.
Om du ska ha igång bilen så är det ordentliga startkablar och inga från macken som gäller, jag har provat! nu vet jag inte var dom jag har är köpta, men kolla in denna tråden:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9323

1000:- är rätt magstarkt, men jag råder dig att prova med ett annat par(låna?) först om du behöver få igång kärran.

Alltså, viktigt att kolla så du har ordentligt med ström till starten.

/Henke

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Testat knacka på startmotorn?
(kolrester och skit får motorn att inte vilja kontakta, brukar hända på gamla grejjor)

som föregående, prova knacka på startmotorn.

Nu har jag testat, och det funkade faktiskt. :2cool

Efter jag fått bogserat hem den så fick startmotorn en omgång med hammaren, och efter det drog den runt motorn när jag vred på nyckeln. Den orkade inte tända eftersom batteriet/erna sjunger på sista versen, men att den går runt är ju ett fall framåt åtminstone.

Så vad gör man med en startmotor som beter sig såhär? Renoverar eller köper nytt?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu har jag testat, och det funkade faktiskt. :2cool

Efter jag fått bogserat hem den så fick startmotorn en omgång med hammaren, och efter det drog den runt motorn när jag vred på nyckeln. Den orkade inte tända eftersom batteriet/erna sjunger på sista versen, men att den går runt är ju ett fall framåt åtminstone.

Så vad gör man med en startmotor som beter sig såhär? Renoverar eller köper nytt?

Plockar isär och städar ur, _antagligen_ kommer du att behöva byta kol.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
E dom såhär jävla dåliga i snön eller va e de frågan om? Åker han på slicks? :va

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
E dom såhär jävla dåliga i snön eller va e de frågan om? Åker han på slicks? :va

1. Han kör med "snyggdäck"
2. Han kan inte köra för 5 öre. Vem som helst skulle kunna backa ur den där.

Min är grym i snön. :banana

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
1. Han kör med "snyggdäck"
2. Han kan inte köra för 5 öre. Vem som helst skulle kunna backa ur den där.

Min är grym i snön. :banana

Ja, man blir ju lite förvånad bara hur man lyckas köra fast på en liten snöhög med den bilen.
Jag måste på tal om det ha tag i vintersulor till min. Om någon snubblar över några billiga med fälg så hojta gärna till. På min idag finns bara sommarsulor, han påstod att det var åretruntdäck, vilket det inte är, bara grovmönstrade sommar och de vill jag inte sladda runt på i vinter.

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Har nu snart kört en tank på bilen. Riktigt nöjd måste jag säga, det är kul o åka pickis.
Ska nog ta tag i lite service och fix av diverse småfel och skavanker snart. Men de blir en lång inköpslista.
Hansen eller autoexperten typ?
Kollat lite ebay, men hittar inte de jag vill ha.

Vad tror ni förässten om stepside båge på flaket? to much eller ballt .. jag velar, men kan se bra ut

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Vad tror ni förässten om stepside båge på flaket? to much eller ballt .. jag velar, men kan se bra ut

Båge på flaket är ball! Jag sk loppa ihop en till min.

Ebay har allt bara man lär sig leta. Kan vara lite knepigt. Annars har du http://www.abergsvtc.se/ som har det mesta men klart dyrare i Sverige än från ijbäj I tells ya.

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Båge på flaket är ball! Jag sk loppa ihop en till min.

Ebay har allt bara man lär sig leta. Kan vara lite knepigt. Annars har du http://www.abergsvtc.se/ som har det mesta men klart dyrare i Sverige än från ijbäj I tells ya.

Bra sida, tack!
Jo så de det kanske, men vet ju inte ens vad man ska kalla grejjerna på engelska så de blir svårsökt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Bra sida, tack!
Jo så de det kanske, men vet ju inte ens vad man ska kalla grejjerna på engelska så de blir svårsökt.

Gå in på ebay motors. Skriv "1995 chevy 1500 eller typ 1995 chevrolet K1500" eller vilken bil/årsmod det gäller. Klicka på "Parts & Accessories" upp till vänster under ebayloggan. Sen "cars & truck parts".

Nu kan du bläddra!

exempellänk med bara saker till din pickis...

http://www.ebay.com/sch/Car-Truck-Parts-/6030/i.html?_vxp=mtr&_nkw=1995+chevrolet+k1500&rt=nc&_dmd=2

Till vänster finner du områden saker tillhör om du vill smalna av sökningen lite.
Efter ett tag kommer du lära dig vad saker heter.

Last edited:

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Opraktisk.
Såg en ball röd ford pickis på värmdö idag, nån polare till dig?

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Vart får man tag på elschema?
belysning inne i bilen och i dörrarna funkar inte, inte heller cargo lamp vill fungera.
har 12,6v i taket inne i bilen, men inte i dörrarna och inte på flaket. Suck.
Får heller inte låset till förardörren att fungera, är detta nått vanligt förekommande? Det fungerar på passagerardörrn.

Har fixat till flak-lemmen iaf, den låst inte när man stängde. Fattades "hak"delen på ena sidan som hansen hade hemma, sen hade den krokat ur sig själv inuti låsmekanismen, och efter det så låste den för bra och gick inte att öppna. (antar att ena sidans bygel var bortplockat just pga detta) Så jag fick slipa ner allt för att få det att lira. Men nu funkar den så bra!
1 av 100 fel fixade typ :gnissla

Men skulle behöva lite mer kött på benen. Sprängskisser, eldschema, etc. någon?

Finns det några vettiga pickisforum? tycker det skrivs dåligt på t.ex 4x4 sweden som är relaterat till cheva pick, och jag loggar i princip bara in på SH för att kolla pickup-tråden sedan några månader tillbaka, det börjar bli löjligt

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Finns det några vettiga pickisforum? tycker det skrivs dåligt på t.ex 4x4 sweden som är relaterat till cheva pick, och jag loggar i princip bara in på SH för att kolla pickup-tråden sedan några månader tillbaka, det börjar bli löjligt

GMT400.com och fullsizechevy.com är bra. GMT400 är inriktat på årsmodell 88-00, mkt läsvärt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Kan ju ha lite med föregående ägares brist av underhåll/ignorans mot div åkommor att göra..

Testa att googla lite tyjp "chevy truck forum" och se vad google hostar upp, gå med, lär eller sök på youtube och kanske till och med få en trevlig videosnutt där någon vänlig sydstatsbo dokumenterat problemet audiovisuellt. Så har jag till exempel lyckats få kunskapen som krävdes för att renovera framaxel, spridare och felsöka ett par pissproblem.

http://www.youtube.com/watch?v=YFsF-2tQmBA

http://www.youtube.com/watch?v=SKxmnyGtijg

http://www.youtube.com/watch?v=wCYBUeD2QWI

Fasen ni är ju som "Kaj 53 från Järfälla som tar på mekaroverallen och handskarna från Jula när set skall till att byta torkarblad på sin /60 GL"...

Köpa en bil på 20-30.000 mil och sedan gnälla över spänningsfel till handsfacksbellysningen...

Kan vara allt från knackig jordfläta till att någon lampa pajat (min cruis gav upp när höger baklampa pajade :3freak). Elsystemen på dessa är som en julgransbelysning vilket många gnäller om men jag tar den alla dagar i veckan före en vilken innefattar en 19 databoxar där vilken som helst, när som helst kan ge upp helt utan anledning och då kostar 15-20 lök.

När jag beskrivit ett problem på "fort trucks enthusiast forum" så har jag ofta svaret skrivet och flera gånger lösningar förklarade med bilder från flera användare inom ett par timmar.

Lycka till.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
denna köpte jag.
en minst 5 årsplan, lite tråkigt att behöva fixa så mycket men dom går inte o få tag i nå mer.

dh.jpg

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
denna köpte jag.
en minst 5 årsplan, lite tråkigt att behöva fixa så mycket men dom går inte o få tag i nå mer.

View attachment 386817

Näe, de slutade väl tillverkas på 70-talet någon gång :gnissla
En sån där vill jag med ha och sen stoppa dit en quattro-drivlina för att ha den optimala plogbilen på sjön med några ton med sand på flaket :yoparty

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati