Pickup-besatt.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Går den som någon i dessa filmer?

Finns lite matnyttigt i kommentarerna att läsa. Står mycket om den där PMD´n...

Känns som att skulle den vara paj så skulle bilen inte gå nu heller så kolla kontaktstyckena till den samt om du har kontaktstycken ut till spridarna.

Om du hittar kontaktstycken ut till spridarna (kan vara 4 st som driver två spridare per styck...) så testa att plocka bort ett i taget när bilen inte går på alla burkarna. Det kontaktstycket som bilen går bäst på när det är bortplockat är i så fall det som är fel om det nu är där skon klämmer...

Hmm, nej det var faktiskt inte alls likt. min blev mer .. vad ska jag säga. Tänka att du stoppar in en badhanduk i avgasröret och kväver den. Eller om de varit en bensinare och rycker bort två tändkablar.
Eller om det varit en gammal tvåtaktsmoppe med kall motor och feta munstycken brööööö orka inte varva.
Samma motorkaraktär minus 120hästar av dom 190 beffintliga. Snurrigt jag vet, men slö,dov,tyst är ledorden. annars normal.

Min peugeot från -04 brukar ha samma fenomen på vintern då det är kallt och fuktigt. då blir det nå fel på avgasvärden så den går in i nått "safe mode" och stryper effekten till typ en tredjefel.
Nu finns det väl inte så mycket styrningar och el i gamla cheva så mekaniska fel känns mest logiskt, men jag vet inte.
Tackar för tipsen, ska läsa och begrunda!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hmm, nej det var faktiskt inte alls likt. min blev mer .. vad ska jag säga. Tänka att du stoppar in en badhanduk i avgasröret och kväver den. Eller om de varit en bensinare och rycker bort två tändkablar.
Eller om det varit en gammal tvåtaktsmoppe med kall motor och feta munstycken brööööö orka inte varva.
Samma motorkaraktär minus 120hästar av dom 190 beffintliga. Snurrigt jag vet, men slö,dov,tyst är ledorden. annars normal.

Min peugeot från -04 brukar ha samma fenomen på vintern då det är kallt och fuktigt. då blir det nå fel på avgasvärden så den går in i nått "safe mode" och stryper effekten till typ en tredjefel.
Nu finns det väl inte så mycket styrningar och el i gamla cheva så mekaniska fel känns mest logiskt, men jag vet inte.
Tackar för tipsen, ska läsa och begrunda!

Då den går på alla burkar alltså? Då känns det som att den inte får luft för om soppan tryter brukar den börja tappa cylindrar då dom slutar tända när spridarna inte trycker in rätt dos... Ska fundera lite...

Ett tips är att regga sig på något bra pickisforum. (Jag är med i FordTrucksEnthusiasts.com)
Där kan man hitta forumsdelar som rör ens specifika motor och årsmodel och ofta får man svaret på vad som är fel snabbt och av flera stycken bara man beskriver problemet.

http://www.gmfullsize.com

http://www.silveradosierra.com

http://www.gm-trucks.com

Ta forumet med flest användare.

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Då den går på alla burkar alltså? Då känns det som att den inte får luft för om soppan tryter brukar den börja tappa cylindrar då dom slutar tända när spridarna inte trycker in rätt dos... Ska fundera lite...

Ett tips är att regga sig på något bra pickisforum. (Jag är med i FordTrucksEnthusiasts.com)
Där kan man hitta forumsdelar som rör ens specifika motor och årsmodel och ofta får man svaret på vad som är fel snabbt och av flera stycken bara man beskriver problemet.

http://www.gmfullsize.com

http://www.silveradosierra.com

http://www.gm-trucks.com

Ta forumet med flest användare.

Tack ska kolla det!
Idag gick den som sagt normalt igen. Så verkar vara nått lurigt, glappt? datavärden? kondens?
Av vad jag förstått på vad du skrivit och vad jag läst samt rådfrågat lite nere på lokala motorklubben så verkar dieselbrist te sig på ett annat sätt. Jag tänker bensinmotor hela tiden, för det är ju det man lärt sig. Men antar att det är äpplen och päron vad gäller felsökning. Kanske är luft som du säger..
Jag har en obd2 läsare som såklart inte passar då jag kommit fram till att gm har nått de kallar för obd1,5 ( såklart). Har således beställt hem en obd 2 -->obd1,5 adapter för att se om jag får fram några koder. Detta dock från ebay/asien och igår så det lär ta ett tag innan den dimper ner.
Ska kolla forumen. Har konto på fullsizechevy och gmt400, men blir lätt trött i ögonen av all teknikengelska.

Last edited:

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
På tal om cheva kvalité!
Kröp lite under bilen igår och hittade en bakdämpare hehe, blir till att ta fram svets och plåt och tillverka, för ebay var dyrt!
DSC_0413.jpg

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Nu e man med pickis igen, en cheva chayen 1500 6,2 konverterad till 6,5 dock utan turbo... 4wd ploghydralik, 3 uppsättningar hjul besiktad till december
Massa rost i kaross och ram och den där titt som tätt vilket påstås va pumpen.

Hur kollar jag pumpen enklast? Och vad kan deb tänkas va värd för nån svetsfanatisk eller reservdelshungrig person?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
På tal om cheva kvalité!
Kröp lite under bilen igår och hittade en bakdämpare hehe, blir till att ta fram svets och plåt och tillverka, för ebay var dyrt!
View attachment 387713

Fad är det för mojäng som är paj? Är det fästet till dämparen? Saker går ju sönder LiXåM och ett dämparfäste till en fullsizepickis får ju ganska mycket stryk av bakbladisarna så inte så konstigt att det pajade...

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Fad är det för mojäng som är paj? Är det fästet till dämparen? Saker går ju sönder LiXåM och ett dämparfäste till en fullsizepickis får ju ganska mycket stryk av bakbladisarna så inte så konstigt att det pajade...

Precis, det är övre stötdämparfästet som sitter under rambalken bak.
Jag kan ha överseende med att det går sönder, jag gillar dock inte konstruktionen. En hylsa som är pressad på plats av 2mm stål. Känns lite B. Men det är enkelt åtgärdat :)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
jag gillar dock inte konstruktionen. En hylsa som är pressad på plats av 2mm stål. Känns lite B. Men det är enkelt åtgärdat :)

Det var därför jag undrade... Verkar lite knepigt löst faktiskt. På Forden och dådjarna ser det ut som på de flesta tillbehörsdämparna med en hylsa samt en axel genom den. Men jag skulle inte i alla fall vilja bli återfödd som bakdämpare på en storpickis...
:näsblod

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Fick en släng av putsfeber på mina rostiga fälgar :crash

Bifogat

• DSC_0446.jpg
    DSC_0446.jpg
    234.1 KB · Visningar: 125
  • DSC_0445.jpg
    DSC_0445.jpg
    229 KB · Visningar: 107

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Fick en släng av putsfeber på mina rostiga fälgar :crash

Du satan vilken fason du fick på dom!

Är lite avis på att du har Firestonepuckar... Mer 80-talspickis än så blir det inte!
Alla monstertruckar som fick mig att fastna för pickisar som barn hade Firestorne så den loggan är för mig för alltid förknippad med lycka och vördnad.

SkaD

Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Du satan vilken fason du fick på dom!

Är lite avis på att du har Firestonepuckar... Mer 80-talspickis än så blir det inte!
Alla monstertruckar som fick mig att fastna för pickisar som barn hade Firestorne så den loggan är för mig för alltid förknippad med lycka och vördnad.

Cool, de visste jag inte :) . Jag gillar hjulen för de känns lite lagom till bilen (även om man alltid vill ha större)
Provmonterade min andra uppsättning fälgar med däck av exakt samma dimension men som inte sticker ut något där det såg ganska lamt ut. De kommer ju få figurera som vinterhjul så det spelar inte så stor roll, men vad lite olika "profiler" på fälgar gör mycket för däcket.

Betat av en lång lista med attgörasaker på trucken så nu känns den rätt bra för tillfälligt.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC