Pickup-besatt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Har en sån att tillgå(-95)men det är billigare att köpa en nyare 24v än uppgradera låda och motor på 12v..
Så länge man undviker de tidigare med vp44-pump verkar de rätt felsäkra. Eller har jag missat nåt?

Alla cumminsarna är ju trevliga och förhållandevis säkra kort men gillar 12-ventilaren lite mer bara. Mindre elektronik är alltid bättre enligt mig och skulle man vilja ha lite mer knuff i maskinen är det lättare att få ut mer vrid i 12-ventilaren.
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
Var och kollade på en S10´a igår men blev lite fundersam. Han sa att den tickade i motorn men jag tyckte den lät ok. Sen helt plötsligt hade vindrutetorkarna lagt av. "Bakdörren" och motorhuven var lite meckig att öppna. Men f-n, man blev sugen på den ändå så han skulle höra av sig när han lagat vindrutetorkarna.
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Har en sån att tillgå(-95)men det är billigare att köpa en nyare 24v än uppgradera låda och motor på 12v..
Så länge man undviker de tidigare med vp44-pump verkar de rätt felsäkra. Eller har jag missat nåt?

hur uppgraderar du en 12v? :rolleyes:
Nä en andra generationens dodge cummins 12v med bosch p7100 radpump är den bästa, årgång 94-98.
Men första gen är ju klart snyggare, går inte att kräma ur lika mycket ur fördelarpumpen på den och p7100 är oljesmord så den tål det mesta.
Pumpen du talar om satt väl bara på de absolut första 89'orna?

2nd gen > 1st gen > 3rd gen > resten :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
R
hur uppgraderar du en 12v? :rolleyes:
Nä en andra generationens dodge cummins 12v med bosch p7100 radpump är den bästa, årgång 94-98.
Men första gen är ju klart snyggare, går inte att kräma ur lika mycket ur fördelarpumpen på den och p7100 är oljesmord så den tål det mesta.
Pumpen du talar om satt väl bara på de absolut första 89'orna?

2nd gen > 1st gen > 3rd gen > resten :)

Uppgradera=byta komponenter. Spridare, låda, turbin, turbo...
Vp44 sitter i 98-02 24v. En strulpelle.
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
R

Uppgradera=byta komponenter. Spridare, låda, turbin, turbo...
Vp44 sitter i 98-02 24v. En strulpelle.

Ok trodde du talade om 12v, satt nån udda pump på de första som kom ut.
är det vp44 98-02 och sen kåmminräjl fram till 05? samma kaross?
Jag vet att man kan ta ut en jedra massa hästar ur 24v men hur mycket har du tänkt dig?
Det är ju himla lätt att dubbla effekten på en 12v.
De tidiga automaterna tål ju bara orginaleffekt, men sikta på en manuell? nv4500 sitter i min motor/låda från en -94 och den ska palla det mesta. Jag har radpump, finns flera grejer man kan pilla med där och lätt att pilla bort sig men min ger knappt dubbelt från orginal, mycket bättre drag i den än cheva bensinaren med 250hest. :banana
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ok trodde du talade om 12v, satt nån udda pump på de första som kom ut.
är det vp44 98-02 och sen kåmminräjl fram till 05? samma kaross?
Jag vet att man kan ta ut en jedra massa hästar ur 24v men hur mycket har du tänkt dig?
Det är ju himla lätt att dubbla effekten på en 12v.
De tidiga automaterna tål ju bara orginaleffekt, men sikta på en manuell? nv4500 sitter i min motor/låda från en -94 och den ska palla det mesta. Jag har radpump, finns flera grejer man kan pilla med där och lätt att pilla bort sig men min ger knappt dubbelt från orginal, mycket bättre drag i den än cheva bensinaren med 250hest. :banana

Det är lättare att plocka ur vrid med färre ventiler och det är ju ändå vridet som är intressant...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är lättare att plocka ur vrid med färre ventiler och det är ju ändå vridet som är intressant...

Njä. Vrid är bara en restprodukt vid skapande av effekt... Det handlar om fyllnadsgrad vid specifikt varvtal. Hur mycket luft och bränsle man kan tvinga in i rummet innan du fjuttar på. Få upp turbotryck på lågt varv så blir det stor smäll. Det finns en baksida med hög effekt på låga varv = mycket vrid. Varje tändfas ger stygga lastreaktioner i drivlinan..
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Njä. Vrid är bara en restprodukt vid skapande av effekt... Det handlar om fyllnadsgrad vid specifikt varvtal. Hur mycket luft och bränsle man kan tvinga in i rummet innan du fjuttar på. Få upp turbotryck på lågt varv så blir det stor smäll. Det finns en baksida med hög effekt på låga varv = mycket vrid. Varje tändfas ger stygga lastreaktioner i drivlinan..

Jag håller inte med att "restprodukt vid skapande av effekt..." speciellt mycket alls faktiskt.
Speciellt inte i det här fallet när motorn i fråga är en 5,9-liters dieselsexa som kämpar med att varva över 2500 rpm...

Vridet är det som får ekipaget att röra sig framåt, med vilken kraft veven orkar driva resten av drivlinan. Dvs Kraft per distans.
Hästkrafter förklarar hur mycket arbete som kan avverkas per tidsenhet.

Ex: en BMW S1000 har lika många kusar som min Ford ungefär men Forden har 7X mer vridmoment.
Om man ska dra upp en båt med trailer på totalt 7 ton så klarar inte vridet i sporthojsmotorn det för att "hävstångskraften" en meter ut från veven endast pressar ner (runt) med 100 kg (ca 100 nm) medan i Forden är det nästan ett tons tryck som pressar ner (runt) veven.
Som en arm som orkar veva runt en 1-meters vev med 100 kilos kraft vs 700-800 kilos kraft.
(jag vet att det är många variabler ojämförbara variabler i just denna jämförelse)


En sporthojsmotor kan inte utföra speciellt mycket arbete alls (flytta en blekfet jakobsbergsbo med bigbrotherfrisyr + sig själv) men anledningen till att hästkraftsantalet är så högt är att den kan avverka det lilla arbete den klarar av på väldigt kort tid.

http://www.youtube.com/watch?v=WMaihcXMF8o

http://www.youtube.com/watch?v=ol-XeSEk1sY
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Därför finns växellådan. Låt hojfansmotorn varva sina 12000 där den lämnar sina 100Nm, växla ner den till 1200varv. Vad får du ut i kraft? 1000Nm. Mer än fården på 1200varv/min alltså. Det är ju till syvende och sist ett arbete som ska utföras, effekt, men det behöver samtidigt ske över ett så långt och så brett varvtalsområde som möjligt för att inte behöva växla bort en massa gott. Det ser ut som om cåmmån-rajlen är klart plattare och jämnare i sin kurva

Oavsett, en nyare cåmmån-rajl med VGT-aggregat kan sannolikt förse sig med mer luft på lägre varv än en spetsad 12v, annars är det nåt banbrytande med just cummins 12v och gamla sura singelaggregat från holset.

Antingen gör du ett tungt lyft långsamt eller en flock smålyft väldigt snabbt. I slutetav ddagen har 1hk flyttat lika mycket grus från a till b.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Därför finns växellådan. Låt hojfansmotorn varva sina 12000 där den lämnar sina 100Nm, växla ner den till 1200varv. Vad får du ut i kraft? 1000Nm. Mer än fården på 1200varv/min alltså. Det är ju till syvende och sist ett arbete som ska utföras, effekt, men det behöver samtidigt ske över ett så långt och så brett varvtalsområde som möjligt för att inte behöva växla bort en massa gott. Det ser ut som om cåmmån-rajlen är klart plattare och jämnare i sin kurva

Oavsett, en nyare cåmmån-rajl med VGT-aggregat kan sannolikt förse sig med mer luft på lägre varv än en spetsad 12v, annars är det nåt banbrytande med just cummins 12v och gamla sura singelaggregat från holset.

Antingen gör du ett tungt lyft långsamt eller en flock smålyft väldigt snabbt. I slutetav ddagen har 1hk flyttat lika mycket grus från a till b.

"växla ner den till 1200varv. Vad får du ut i kraft? 1000Nm. Mer än fården på 1200varv/min alltså. Det är ju till syvende och sist ett arbete som ska utföras, effekt, men det behöver samtidigt ske över ett så långt och så brett varvtalsområde som möjligt för att inte behöva växla bort en massa gott."

Det är just det som är grejen. 7.3:ans vrid ligger i princip på max från 1200 varv till 2500 vilket är motorns hela register medan litermaskinen har en liten spik även om den skulle bli bredare av en nedväxling.

Angående 12-ventilaren vet jag bara att jänkarna gillar den just för att det är lättare att plocka ur vridet ur den.
Nu är ju vridet man får med lättare modifikationer mer än nödvändigt även för folk som kör strippen med manskinerna men när de kör sled pull så gillas 12-ventilarna.

Jag sitter inte och säger att hästkrafter är ointressant som killen i videon jag länkade till men zatzysnacket om att vrid är en restprodukt håller jag inte alls med om.

En enkel förklaring (så vitt jag har förstått det) är att om man medelst hävarm vrider runt något tungt så representerar vridet kraften man vrider runt det med, medan hästkrafterna representerar förmågan att tillföra kraft allt efter motståndet ger vika. Om någon förstår hur jag menar...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du kan få vridmoment utan effekt(varvtal), tex om när du drar åt en bult med spärrskaftet. Men man kan inte få effekt utan ett varvtal och vridmoment.

Hjulen på bilen roterar med ett varvtal alltså har vi ett effektbehov och inte ett vridmomentbehov till bakhjulen.

För att accelerara eller hålla fart krävs utöver varvtalet ett vridmoment på hjulen.

Med en växellåda kan vi alltid växla oss fram till ett önskat vridmoment på drivhjulen oavsett vilket vridmoment motorn ger men det är motorns effekt som bestämmer vilket vridmoment vi kan växla fram till på bakhjulen vid en given rotationshastighet på hjulen.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag skulle nog gå så långt som att säga att hästkrafterna är en biprodukt av vridmomentet.
Vridmomentet avgör i sin tur hästkrafterna.
Vridmoment är en väldigt väl definierad kraft (10 nm - den kraft du får med 1 kg längst ut på en 1m lång hävstång under normal gravitation på jorden.)
Effekten (En hästkraft - Den kraft som går åt för att lyfta 70 kg, 1m, rakt upp, på 1 sekund.) är beroende av vridmomentet genom formeln (om jag inte minns fel) nM / 6.28 x r/s (vridmoment delat med 6.28 gånger varv per sekund). Ska inte svära på att det är rätt, om någon har ett bromsbänkspapper så vore det kul om han/hon testade. Den här formeln ska dock vara för bensindriven sugmotor, turbo, diesel osv ger väl andra parametrar. Jag vet att nM, r/s och 6.28 ska vara med iaf, och jag tror det var i den ordningen. Läste fordonskunskap för herrejössesmånga år sedan och det där var en av få saker som satte sig i skallen.

Jämför med en boxare!
Fulexempel:
En flugviktare på 45 kg slår med säg 10 kg kraft 10 gånger per sekund
En tungviktare slår med 100kg kraft men bara en gång per sekund.
De har utveklat samma effekt i sina slag under 10 sekunder, men tungviktaren har långt mer kraft. inte helt olikt hojmotorn som måste upp i 10000 varv för att ge sina 180 hk jämfört med dieseltrucken som ger den effekten på något tusental varv genom sitt enorma vridmoment.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
I jämförelse med en motor så är "varvtalet" relativt vridmomentet försumbart

Tänkte när jag skrv särskilt på de sista vinkelgraderna, som förvisso också roterar lite om man vill klyva hår.

Ingen av de tre parametrarna är försumbara om det tillhör formeln. Den kraft du tillsätter med högerarmen för att dra åt muttern representerar vridmomentet i motorn och muttern det som vevaxeln är kopplad till. Manövern är en rotation = varvtal (om än väldigt lågt).

Oavsett om det är ett stillastående hjul som behöver vridas eller ett rullande som ska öka sitt varvtal så är det vridmoment som måste tillföras hjulets axel.

Du kan få vridmoment utan effekt(varvtal)

Hur?

Men man kan inte få effekt utan ett varvtal och vridmoment.

En glödlampa saknar både vrid och varvtal...
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top