Pickup-besatt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Eftersom VRIDET är = effekten X 7024 (radianhastigheten) / varvtalet
Så förstår jag inte hur detta kan utvecklas till en lång tråd om glödlampor
och vinkelslipar?

Om det är så enkelt så undrar jag bara hur en litersporthoj för 15 år sedan kunde ha ca 150 hästar och ca drygt 100 nm när en motsv literhoj i dag har närmare 200 hk med samma vrid vid samma varvtal... Borde inte vridet enigt den formeln gå upp i takt med effekten då volym och varvtal är det samma? Bara en stilla undran då jag tydligen fortfarande inte helt verkar begripa mig på detta.
:va

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Om det är så enkelt så undrar jag bara hur en litersporthoj för 15 år sedan kunde ha ca 150 hästar och ca drygt 100 nm när en motsv literhoj i dag har närmare 200 hk med samma vrid vid samma varvtal... Borde inte vridet enigt den formeln gå upp i takt med effekten då volym och varvtal är det samma? Bara en stilla undran då jag tydligen fortfarande inte helt verkar begripa mig på detta.

Vrid och effekt anges i regel vid ett specifikt varvtal, och framför allt inte samma.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Vrid och effekt anges i regel vid ett specifikt varvtal, och framför allt inte samma.

Men i just dessa fall ser kurvorna vanvettigt lika ut och även så varvtalet (bortsett från rettans då så klart)
Även om högt vrid inte prioriteras på dessa maskiner borde det väl likförbaskat kliva upp lite mer när man klämmer ur 50 hästar (25%) till ur maskinen kan man väl tycka?

Edit: Dåligt exempel men jag hittar inte de som jag kikar på i mina tidningar på nädet + att jag är lat...

S1000RR_Dyno.jpgya_yzfr1_rac_2004-2006_diag.jpg

Max hk ca 13.000 rpm/nm ca 11.000 rpm.

Bifogat

• akr38_d.jpg
    akr38_d.jpg
    66.7 KB · Visningar: 73
Last edited:

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Max vridmoment har inte ökat så mycket men vridet tas ut vid högre varvtal och det betyder mer effekt?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Men i just dessa fall ser kurvorna vanvettigt lika ut och även så varvtalet (bortsett från rettans då så klart)
Även om högt vrid inte prioriteras på dessa maskiner borde det väl likförbaskat kliva upp lite mer när man klämmer ur 50 hästar (25%) till ur maskinen kan man väl tycka?

Edit: Dåligt exempel men jag hittar inte de som jag kikar på i mina tidningar på nädet + att jag är lat...

View attachment 396550View attachment 396552

Max hk ca 13.000 rpm/nm ca 11.000 rpm.

Då bänken mäter vridmomentet och sen räknar ut effekten kommer dom alltid att följas åt, för att dra det enkelt.

Högre effekt på högre varv ger inte högre vrid, däremot om du ökar effekten på samma varvtal ökar även vridet.

Effekt, hästkrafter eller kW, är bara vridmoment vid ett givet varvtal.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Näe- De levererar effekten vid högre varvtal och då blir vridet därefter, ety;
Eftersom Vrid = Effekten multiplicerat med 7024 dividerat med varvtalet, enligt tidigare.

Så; 100NM@11000v/min ger 156,3hk
100NM@14000v/min ger 199,32hk

Eller en fläskig diesel som levererar 600NM@2300rpm=196,46hk...
Åll wee nijd is a gehrbåx.
Effekten är arbetet som utförs. Den mängd energi som åtgår för att förflytta kroppen från a till b.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Näe- De levererar effekten vid högre varvtal och då blir vridet därefter, ety;
Eftersom Vrid = Effekten multiplicerat med 7024 dividerat med varvtalet, enligt tidigare.

Så; 100NM@11000v/min ger 156,3hk
100NM@14000v/min ger 199,32hk

Eller en fläskig diesel som levererar 600NM@2300rpm=196,46hk...
Åll wee nijd is a gehrbåx.

Då är jag med, det enda är att i de grafer jag sitter och kikar i ligger respektive vridpeakar på cirkus samma varvtal medan effekten skiljer å det grövsta

Effekten är arbetet som utförs. Den mängd energi som åtgår för att förflytta kroppen från a till b.

Men enligt mattenörden jag länkade till tidigare representerar vridet den mängd energi som åtgår för att förflytta något över en distans medan effekten är arbetet som utförs över en viss tid...

Nu är jag lost igen :mad:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Je, vid det varvtalet (ca) har bägge riskokarna samma effekt. Sen fortsätter den ena med högre vrid än den andra på högre varv vilket medför högre effekt. Effektpeak är i inget av fallen lika med vridpeak. .

Vad mattenörden säger har jag inte nån aning om då jag inte sett klippet..

Men du, skit i det nu, det är vad det är å det kommer inte förändras. Åter till truckeriet.

Släpade hem 5kbm ved till kåken med en "liten" boggitrailer. Då fick 12v slita för att backa in den på den krokiga uppfarten vill jag lova. Inte nog med att en boggi är rätt tjurig från börjsn, när en hel åsjävel står i motlut därtill och trailern behöver vika 90grader för en granne malplacerat sin skåpbil... Hehe.. man kan väl säga att cumminssexan skapa välljud i 4 kvarter. :D

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
Je, vid det varvtalet (ca) har bägge riskokarna samma effekt. Sen fortsätter den ena med högre vrid än den andra på högre varv vilket medför högre effekt. Effektpeak är i inget av fallen lika med vridpeak. .

Vad mattenörden säger har jag inte nån aning om då jag inte sett klippet..

Men du, skit i det nu, det är vad det är å det kommer inte förändras. Åter till truckeriet.

Släpade hem 5kbm ved till kåken med en "liten" boggitrailer. Då fick 12v slita för att backa in den på den krokiga uppfarten vill jag lova. Inte nog med att en boggi är rätt tjurig från börjsn, när en hel åsjävel står i motlut därtill och trailern behöver vika 90grader för en granne malplacerat sin skåpbil... Hehe.. man kan väl säga att cumminssexan skapa välljud i 4 kvarter. :D

Spöstraff på att inte filma sånt. :mad:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Hördes turbon? :banana

Det kan du räkna med, turbon är det enda som är ivägen för avgaseriet på bilen, efter turbo blir det rakt rör hela vägen ut. Wiiiiiiiiiiiiiiiin! Sen sitter där nåt otäckt fritt luftfilter med så det säger tjuuut i andra änden av trucken. Måhända lite fjortis men så får det lov att vara då bilprovningen inte klagat..

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Slapade runt pa 4-5 ton med landcruisen idag.
Lite val spannande ibland, lagom lang bromsstracka pa grusvag...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Måhända lite fjortis men så får det lov att vara då bilprovningen inte klagat..

Negative. Storturbovin är det bästa som finns. Själv kör jag runt med ett konstans hånleende just för att turbon alltid laddar lite.

I dag fick jag dra loss en grusbil som hade 15 ton 0-32 på flaket ur ett lerhål. Turbon skrek som fan men jag vågade inte filma för lastbilschaffisen så lite besviken ut.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ni måste ju fota eller filma i såna lägen!

Vad tror ni om denna?
http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_Ranger_XLT_4x4_51254736.htm?ca=22&w=3

Bra prisvärda bilar i de flesta fall, en driftsäker mazda pickis med lägre pris för att det står fård i nosen.
V6:an borde vara en fordmotor, inte säker på kvalitén på just denna. Är ju ingen mullrande fullsize muskelpickis ändå, och kommer inte att kännas som det, så jag hade hellre gått på turbodieseln om jag ska va ärlig. Rapp, stark, pålitlig, och relativt snål.
Kan vara lite skrangliga och burkiga samt har ju inte fullsize känslan & imagen men jävligt slitstarka bilar, har en mazda av samma på jobbet (dock turbodiesel) som både varit på tak och fått dra & lasta ruggiga överlass, men allt funkar trots att den börjar bli gammal. Ford exemplaren är också jävligt prisvärda då det är samma bil, men ofta en 30%+ billigare. Letade en sådan själv innan jag blev med F150:in.
:)

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende