Eftersom VRIDET är = effekten X 7024 (radianhastigheten) / varvtalet
Så förstår jag inte hur detta kan utvecklas till en lång tråd om glödlampor
och vinkelslipar?
Om det är så enkelt så undrar jag bara hur en litersporthoj för 15 år sedan kunde ha ca 150 hästar och ca drygt 100 nm när en motsv literhoj i dag har närmare 200 hk med samma vrid vid samma varvtal... Borde inte vridet enigt den formeln gå upp i takt med effekten då volym och varvtal är det samma? Bara en stilla undran då jag tydligen fortfarande inte helt verkar begripa mig på detta.
Vrid och effekt anges i regel vid ett specifikt varvtal, och framför allt inte samma.
Men i just dessa fall ser kurvorna vanvettigt lika ut och även så varvtalet (bortsett från rettans då så klart)
Även om högt vrid inte prioriteras på dessa maskiner borde det väl likförbaskat kliva upp lite mer när man klämmer ur 50 hästar (25%) till ur maskinen kan man väl tycka?
Edit: Dåligt exempel men jag hittar inte de som jag kikar på i mina tidningar på nädet + att jag är lat...
View attachment 396550View attachment 396552
Max hk ca 13.000 rpm/nm ca 11.000 rpm.
Men i just dessa fall ser kurvorna vanvettigt lika ut och även så varvtalet (bortsett från rettans då så klart)
Även om högt vrid inte prioriteras på dessa maskiner borde det väl likförbaskat kliva upp lite mer när man klämmer ur 50 hästar (25%) till ur maskinen kan man väl tycka?
Näe- De levererar effekten vid högre varvtal och då blir vridet därefter, ety;
Eftersom Vrid = Effekten multiplicerat med 7024 dividerat med varvtalet, enligt tidigare.
Så; 100NM@11000v/min ger 156,3hk
100NM@14000v/min ger 199,32hk
Eller en fläskig diesel som levererar 600NM@2300rpm=196,46hk...
Åll wee nijd is a gehrbåx.
Effekten är arbetet som utförs. Den mängd energi som åtgår för att förflytta kroppen från a till b.
Je, vid det varvtalet (ca) har bägge riskokarna samma effekt. Sen fortsätter den ena med högre vrid än den andra på högre varv vilket medför högre effekt. Effektpeak är i inget av fallen lika med vridpeak. .
Vad mattenörden säger har jag inte nån aning om då jag inte sett klippet..
Men du, skit i det nu, det är vad det är å det kommer inte förändras. Åter till truckeriet.
Släpade hem 5kbm ved till kåken med en "liten" boggitrailer. Då fick 12v slita för att backa in den på den krokiga uppfarten vill jag lova. Inte nog med att en boggi är rätt tjurig från börjsn, när en hel åsjävel står i motlut därtill och trailern behöver vika 90grader för en granne malplacerat sin skåpbil... Hehe.. man kan väl säga att cumminssexan skapa välljud i 4 kvarter.
Spöstraff på att inte filma sånt.
man kan väl säga att cumminssexan skapa välljud i 4 kvarter.
Hördes turbon?
Måhända lite fjortis men så får det lov att vara då bilprovningen inte klagat..
Ni måste ju fota eller filma i såna lägen!
Vad tror ni om denna?
http://www.blocket.se/skaraborg/Ford_Ranger_XLT_4x4_51254736.htm?ca=22&w=3
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |