BlöjRäsern
Gränsfall
C3 Tee-oh: har du boendeparkering på ditt järn? Vad kostar det isf i dina quartier?
C3 Tee-oh: har du boendeparkering på ditt järn? Vad kostar det isf i dina quartier?
Det beror ju helt på vilken bil man köper. Det är skillnad på en F350 och en Explorer. Din F150 har till exempel betydligt klenare styrleder, spindelleder, drivknutar, hjullager, växellåda än vad en F350 har trots att bilen inte i förhållande till detta väger procentuellt mindre i vikt vilket självklart innebär en betydligt större belastning på dessa komponenter. Sedan finns det bra och mindre bra motorer/årgångar på dessa och jag hävdar å det grövsta att du inte kan hitta en mer långlivad bil än en 94,5-2003 F350 med 7,3 eller en första och andra generations motsvarande Cummins Ram.
Dessa motorer är byggda för att hålla betydligt längre än resten av bilen då de plockats in av tvenne respektive entreprenadmaskinstillverkare. Fords International 6,9 IDI gick bl.a i rullande landsväg med full belastning, max varvtal under flera veckors tid oavbrutet i kulvertar under fordfabriken under utäcklingen back in the days...
HD-bilarna är ju egentligen inte tänkta i första hand som bruksbilar och 1500-bilarna så klart överrepresenterade men det är ju "bara" flakversioner av Bronco/Tahoe/Van mfl men är man intresserad av en stryktålig bil ska man sikta på underdimensionerad motor/överdimensionerad låda/axlar/chassislitdelar...
Jag bytte för ett par år sedan samtliga knutar/leder (slitddelar) i framaxeln efter bilens första dryga 30.000 mil och fick då tillfälle att inspektera drivaxlar, diffar, mm och allt ser i princip nytt ut och senaste kommentaren på bilprovningen både på bromsar (som jag inte rört sedan jag köpte bilen för drygt 10 år sedan) samt chassi var "det där var det bästa jag sett" -Rånnie Besiktinigsman.
Ska man sen jämföra gods i ramen mot t.ex. en Hilux (som Top Gear-nördarna åberopar som sin slitvargsrepresentant) så är den säkert tre gånger så tjock och har betydligt bättre stål i sig. F150/GM/Dodge 1500 har dock lite klenare ramben...
Självklart finns det ett hav av otäcka jänkare men ditt resonemang är lite taskigt styrkt.
Visst är jag med på att det är skillnad mellan bil och bil.
Jag känner däremot ingen som ägt en amerikanare som inte har hamnat att skruva på amerikanare.
Själv har jag tex aldrig tidigare behövt klyva en orginalmotor i mitt liv, i bil, nån hojmotor har ju rasat men det känns inte relevant. Men efter 100000 miles, eller ca 16000mil, alltså inte fruktansvärt mycket, har windsorspisen behövt lite hjälp.
Det är klart, nu totalrenoverar man ju en sån här spis för mindre pengar än det kostar att få kamremmen bytt på en modern renault, men ändock.
Den elektroniskt styra automatlådan kokar som klockverk i låg hastighet om man icke utökar orginalkylningen.
Samt att elektoniken i övrigt verkar tycka väl om att spela fan.
Har bekanta som haft cheva 2500 med 6.2:a, dieselpump, diffrenovering och las vegas i elsystemet verkar vara standard.
Ett par dodge gen 2 ram 2500 med cuminsspisar har det också funnits i bekantskapen och motorerna har gått fint, men automatlådorna verkar alltid behöva renoveras, så väl som styrsnäcka och elektronik. Efter 20000mil har de hunnit igenom flertalet automatlåde-renoveringar.
Farsans Torino käkade också automatlådor på löpande band.
Corvette & Camaro verkar ha elektronik gjord av onyktra barnarbetare.
m.m. m.m.
E4OD låda har jag, alltså i princip en elektroniskt styrd C6, borde vara modellen hävare än AOD, kylningen är erkännt undermålig från fabrik. Annars en rätt stark låda, dodgarnas automatlådor verkar vara ett skämt. C4:an i farsgubbens bil var helt hopplös.Det är precis därför jag skrev första och andra generationens cummins Ram... elektronik ska man alltid hålla sig långt ifrån.
Din låda heter Aod om jag inte misstar mig. Man ska veta lite hur man ska köra med en storautomat om den skall hålla, när man ska lägga i Lockup/OverDrive, mm. Annars kan man ha ihjäl en låda ganska fort.
Min drivlina har inte öppnats på över 30.000 mil och spinner som en angorakatt. (bortsett från hjullagerbyte fram)
2500/3500 lbs diesel Ford/Dodge har inte så mycket egentillverkade komponenter på sina respektive fordon.
Det enda som inte är Ford på din är fördelningslådan. Framaxeln är tillverkad av Ford (på licens av Dana) Bakaxeln är Fords 9" om jag inte misstar mig.
Ram 2500/3500 har: Motor från Cummins, Axlar från dana, Fördelarlåda från NP, mm.
F250/F350 har: Motor från International med insprutningssystem från CAT, Axlar från Dana, fördelarlåda från Borg Warner, mm.
Alltså design från biltillverkare, hårdvara från folk som vet hur man tillverkar saker och ting.
E4OD låda har jag, alltså i princip en elektroniskt styrd C6, borde vara modellen hävare än AOD, kylningen är erkännt undermålig från fabrik. Annars en rätt stark låda, dodgarnas automatlådor verkar vara ett skämt. C4:an i farsgubbens bil var helt hopplös.
En låda man måste behandla på något specifikt kryptiskt sätt för att den skall hålla tycker jag låter som ett designfel också. Finns det automatisk styrning för dessa, både lockup & overdrive, vilket det gör på tex min, borde det gå hur bra som hellst att lägga i "D" och åka. Annars skulle inte jag kalla den välbyggd.
Vad jag menar är att likställa jänkare med kvalité i allmänhet som många frälsta verkar vilja göra är rent felaktigt.
Sen har inte jag någon erfarenhet av 7.3 dieseln specifikt, och just din bil kan vara precis hur driftsäker som helst, där har jag inte påstått något annat heller.
En dodge 2500 med sin egen diesel och Allison låda från duramax chevorna. Då jefflar.
Med sin egen mena jag förvisso cumminsjärnet. Fast ger man f.. i trim så verkar 48RE lådan rätt stadig..
Har du en F250? Kunde svära på att du hade en F150 och i den sitter väl oftast AOD eller AODE som den även kallas för Windsor är väl 5.8 smallblock? Nu är jag inte helt säker...
Som jag säger så är jag inget fan av "jänkare överlag" utan en dieselpickistok.
Angående i/urläggning av OD/Lockup så kan urläggningen göras manuellt just för att man inte ska dra iväg från start med fullgas med en 5-tons trailer på kroken med den i. Då eldar man upp lådan på stört. Kalla det knackigt byggt men en funktion som känner av laddtryck (om turbo finnes), eller kultryck eller hur det nu skulle funka och på så sätt reglerar OverDrivens närvaro skulle betyda mer elektronik och att lådan skulle bli knepig att byta mellan Powerstroken och en bensinåtta.
Jag trycker på knappen i stället när det är till att jobba tungt och då håller grejerna. Precis som att jag vrider frihjulsnaven manuellt, knixar i 4L medelst spak. Inget konstigt med det.
Har sålt min gamla talibantruck och köpt mig en av nyare modell, en Toyota Hilux av årsmodell 08. Är såklart helnöjd
Äntligen åker man dieselpickis.
Precis en sån har jag haft. Samma årsmodell och kåpa. Riktigt jefla go bil. Surt nu när man med koreansk plastbil ska lasta in massa skit i bilen och tvingas ha det i kupen. Innan kunde man ju slänga in isolering, trädgårdsavfall och all annan skit utan problem. Det enda som var jobbigt var att backa med släp. Lurigt när man inte ser släpet genom bakrutan.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |