Nu kommer Teo att vilja rulla mig i skit för att jag säger detta, men.
Skall det bara "alltid funka" är nog amerikanare lite fel val. Häftiga bilar och jag gillar dem, men det är inte några evighetsmaskiner precis.
De är jävligt lätta att skruva på, och usa-ford har i det närmaste löjligt billiga delar, vad jag sett på cheva osv är de inte heller dyra. Så att fixa det som trilskas brukar vara en smal sak, med det brukar ofta finnas nått att göra.
Känns lite som entusiastbilar för den som gillar att pilla lite. Inget fel på det, men som sagt evighetsmaskiner är de icke.
Det beror ju helt på vilken bil man köper. Det är skillnad på en F350 och en Explorer. Din F150 har till exempel betydligt klenare styrleder, spindelleder, drivknutar, hjullager, växellåda än vad en F350 har trots att bilen inte i förhållande till detta väger procentuellt mindre i vikt vilket självklart innebär en betydligt större belastning på dessa komponenter. Sedan finns det bra och mindre bra motorer/årgångar på dessa och jag hävdar å det grövsta att du inte kan hitta en mer långlivad bil än en 94,5-2003 F350 med 7,3 eller en första och andra generations motsvarande Cummins Ram.
Dessa motorer är byggda för att hålla betydligt längre än resten av bilen då de plockats in av tvenne respektive entreprenadmaskinstillverkare. Fords International 6,9 IDI gick bl.a i rullande landsväg med full belastning, max varvtal under flera veckors tid oavbrutet i kulvertar under fordfabriken under utäcklingen back in the days...
HD-bilarna är ju egentligen inte tänkta i första hand som bruksbilar och 1500-bilarna så klart överrepresenterade men det är ju "bara" flakversioner av Bronco/Tahoe/Van mfl men är man intresserad av en stryktålig bil ska man sikta på underdimensionerad motor/överdimensionerad låda/axlar/chassislitdelar...
Jag bytte för ett par år sedan samtliga knutar/leder (slitddelar) i framaxeln efter bilens första dryga 30.000 mil och fick då tillfälle att inspektera drivaxlar, diffar, mm och allt ser i princip nytt ut och senaste kommentaren på bilprovningen både på bromsar (som jag inte rört sedan jag köpte bilen för drygt 10 år sedan) samt chassi var "det där var det bästa jag sett" -Rånnie Besiktinigsman.
Ska man sen jämföra gods i ramen mot t.ex. en Hilux (som Top Gear-nördarna åberopar som sin slitvargsrepresentant) så är den säkert tre gånger så tjock och har betydligt bättre stål i sig. F150/GM/Dodge 1500 har dock lite klenare ramben...
Självklart finns det ett hav av otäcka jänkare men ditt resonemang är lite taskigt styrkt.