Pickup-besatt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Den är som en explorer med flak. Skit i den. Ska man köpa en småpickis kan man lika gärna köpa en hilyx eller en folka Taro som är samma bil fast oftast billigare. Jag skulle köpt -94 F250´n på blocket för 49. Lite mer i inköp men löjligt billig att äga och håller livet ut.

Jo nej, nej, den är att jämföra med hilux/taro/l200 och andra jappsar, inte fullsize jänkarna. Den är således inge tuff. Men anser fortfarande att de kan vara prisvärda arbetshästar om man letar sig en liten pickis. Hilux/l200/king cab är oftast betydligt blodigare för motsvarande bil, och min erfarenhet säger att en ford/mazda i rätt utförande absolut inte är sämre än dessa.
Dock vettefan om jag hade brytt mig om pappersarbetet på just den där faktiskt...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har iaf en mycket dålig bild på senaste lasset. :p

DSC_0181.jpg

Känns fortfarande inte som att drivlinan får jobba vidare mycket dock. :/
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Negative. Storturbovin är det bästa som finns. Själv kör jag runt med ett konstans hånleende just för att turbon alltid laddar lite.

I dag fick jag dra loss en grusbil som hade 15 ton 0-32 på flaket ur ett lerhål. Turbon skrek som fan men jag vågade inte filma för lastbilschaffisen så lite besviken ut.

Kör själv lastbil nu för tiden och älskar turbovinet.
Kör ner sidorutan i uppförsbackar ibland bara för att höra vinet från turbon.
:tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jo nej, nej, den är att jämföra med hilux/taro/l200 och andra jappsar, inte fullsize jänkarna. Den är således inge tuff. Men anser fortfarande att de kan vara prisvärda arbetshästar om man letar sig en liten pickis. Hilux/l200/king cab är oftast betydligt blodigare för motsvarande bil, och min erfarenhet säger att en ford/mazda i rätt utförande absolut inte är sämre än dessa.
Dock vettefan om jag hade brytt mig om pappersarbetet på just den där faktiskt...

Som du säger är just den där årsmoden samma som mazdapickisen vilket förvånande nog är något possitivt. King cab är inget att satsa på någonsin ever.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kör själv lastbil nu för tiden och älskar turbovinet.
Kör ner sidorutan i uppförsbackar ibland bara för att höra vinet från turbon.
:tummenupp

Drog polarens Sutphen 38 på trailer genom södra länken för ett par år sedan. båt + trailer låg runt en 7 ton och i långa backen i tunneln hade jag höger ruta nere och njöt som en connoisseur av visslet I tells ya!
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
FH12.jpg
Den glider jag runt i, oftast med hytter till volvo lastmaskiner.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Som du säger är just den där årsmoden samma som mazdapickisen vilket förvånande nog är något possitivt. King cab är inget att satsa på någonsin ever.

Jag har precis sålt bort min kära pickis och tänkte precis fara och kolla på en kingcab:confused: vad är det som är fel med den?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har precis sålt bort min kära pickis och tänkte precis fara och kolla på en kingcab:confused: vad är det som är fel med den?

Dom är väl kända för att rosta så pass mycket att endast färgen håller ihop dom + att dom senare hade väl en motor som skar ihop?... Men jag vet inte tillräckligt mycket om dom för att vara pålitligt kritisk. Är den rostfri så är det väl inga problem. En japspickis LiXåM..
 
Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Dom är väl kända för att rosta så pass mycket att endast färgen håller ihop dom. Men jag vet inte tillräckligt mycket om dom för att vara pålitligt kritisk. Är den rostfri så är det väl inga problem. En japspickis LiXåM..

Ok, prima, jag trodde det var något mekaniskt bekymmer. rostproblemet är jag medveten om! Exemplaret jag ska enligt säljaren vara helt rostfritt så man får se... jävligt opassligt för mig att alla c-reggade truckar ska va så galet stora i formatet, det skulle vara lönsamt rent ekonomiskt med en c-reggad, men jag får ju inte fullsize truckarna svängda i skogarna jag rör mig i.
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har precis sålt bort min kära pickis och tänkte precis fara och kolla på en kingcab:confused: vad är det som är fel med den?

Modellerna från runt '98 till '05-ish (inte säker på exakta årsmodeller) hade ju det problemet att stora turbodieseln, vilken annars är motorn man vill ha, hade problem med smörjningen och några återkallades, många rasade.
Det brukar egentligen bara visa sig om det slarvats med underhåll genom åren, men det är ju svårt att veta på en gammal bil, och när det visar sig brukar det vara vevlagerknack > generalras.

Det sagt så har jag en kollega som haft flera stycken, och de har funkat jävligt bra trots att han är allt annat än försiktig med grejjorna. Han är mycket nöjd med sin nuvarande cirkus '02. Bara lacken och plastskärmarna som gått åt i skogen.
 

Mickstern

Medlem
Gick med
23 Sep 2005
Ort
Kalix
Hoj
Såld
Funderar på en Dodge Ram 2500 4WD 1994-2002.
Vad bör man se upp med?

Den finns med 360 cuin (5,9L) Magnumspis. Fel och brister?

Micke
 

robbandalal

Starta! Ditt j***a motorcykelh*****e!!
Gick med
15 Oct 2003
Ort
uddevalla
Hoj
Harley custom 110"

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
howdy! är det nån som har koll på excursion? hade ju vart fin med en diesel men att hitta en 7,3 med hyffsade mil verkar kört och så dök denna upp med v10, hur e den maskin? http://www.blocket.se/blekinge/Ford_Excursion_6_8_v10_limited_edition_50125237.htm?ca=15&w=3
säkert törstig men den blir inte så mycket kört mest ta till att ta upp båten å nån öldrickarsväng med polarna.Dock ska det ju alltid funka.
Nu kommer Teo att vilja rulla mig i skit för att jag säger detta, men.
Skall det bara "alltid funka" är nog amerikanare lite fel val. Häftiga bilar och jag gillar dem, men det är inte några evighetsmaskiner precis.
De är jävligt lätta att skruva på, och usa-ford har i det närmaste löjligt billiga delar, vad jag sett på cheva osv är de inte heller dyra. Så att fixa det som trilskas brukar vara en smal sak, med det brukar ofta finnas nått att göra.
Känns lite som entusiastbilar för den som gillar att pilla lite. Inget fel på det, men som sagt evighetsmaskiner är de icke.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Sådär nu är bågen klar! Orkade inte med att lämna iväg på lackning så det blev hemmapulad färg.
Passade även på att kasta på lite arbetsbelysning bakåt.
bild(19).jpgbild(20).jpgbild(18).jpg
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nu kommer Teo att vilja rulla mig i skit för att jag säger detta, men.
Skall det bara "alltid funka" är nog amerikanare lite fel val. Häftiga bilar och jag gillar dem, men det är inte några evighetsmaskiner precis.
De är jävligt lätta att skruva på, och usa-ford har i det närmaste löjligt billiga delar, vad jag sett på cheva osv är de inte heller dyra. Så att fixa det som trilskas brukar vara en smal sak, med det brukar ofta finnas nått att göra.
Känns lite som entusiastbilar för den som gillar att pilla lite. Inget fel på det, men som sagt evighetsmaskiner är de icke.

Det beror ju helt på vilken bil man köper. Det är skillnad på en F350 och en Explorer. Din F150 har till exempel betydligt klenare styrleder, spindelleder, drivknutar, hjullager, växellåda än vad en F350 har trots att bilen inte i förhållande till detta väger procentuellt mindre i vikt vilket självklart innebär en betydligt större belastning på dessa komponenter. Sedan finns det bra och mindre bra motorer/årgångar på dessa och jag hävdar å det grövsta att du inte kan hitta en mer långlivad bil än en 94,5-2003 F350 med 7,3 eller en första och andra generations motsvarande Cummins Ram.


Dessa motorer är byggda för att hålla betydligt längre än resten av bilen då de plockats in av tvenne respektive entreprenadmaskinstillverkare. Fords International 6,9 IDI gick bl.a i rullande landsväg med full belastning, max varvtal under flera veckors tid oavbrutet i kulvertar under fordfabriken under utäcklingen back in the days...


HD-bilarna är ju egentligen inte tänkta i första hand som bruksbilar och 1500-bilarna så klart överrepresenterade men det är ju "bara" flakversioner av Bronco/Tahoe/Van mfl men är man intresserad av en stryktålig bil ska man sikta på underdimensionerad motor/överdimensionerad låda/axlar/chassislitdelar...

Jag bytte för ett par år sedan samtliga knutar/leder (slitddelar) i framaxeln efter bilens första dryga 30.000 mil och fick då tillfälle att inspektera drivaxlar, diffar, mm och allt ser i princip nytt ut och senaste kommentaren på bilprovningen både på bromsar (som jag inte rört sedan jag köpte bilen för drygt 10 år sedan) samt chassi var "det där var det bästa jag sett" -Rånnie Besiktinigsman.

Ska man sen jämföra gods i ramen mot t.ex. en Hilux (som Top Gear-nördarna åberopar som sin slitvargsrepresentant) så är den säkert tre gånger så tjock och har betydligt bättre stål i sig. F150/GM/Dodge 1500 har dock lite klenare ramben...

Självklart finns det ett hav av otäcka jänkare men ditt resonemang är lite taskigt styrkt.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top